گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۱۰۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برگ عبایی

برگ عبایی

نام انگلیسی

Cast iron plant فولادی

نام علمی

Aspidistra elatior

فارسی رایج

برگ عبائی،سپرگرده

فارسی اصیل

سِپَرگِرده (اشاره به اسم لاتین ان و شکل کلاله ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

20000

از خانواده

Asparagaceae

خاستگاه

ژاپن و تایوان

 

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیزم ،سجادی هستم کارشناس ارشد فضای سبز و باغ ملی ایران.دوستان اگر به دنبال یک گل خیلی مقاوم به همه سختی ها هستید برای زیر پله یا داخل کمد &#۱۲۸۵۱۸;  یا بیرون دم در یا داخل لابی ساختمان یا حتی دستشویی ها، گل برگ عبایی را من توصیه میکنیم.مقاوم ترین گیاه اپارتمانی و قابل سازش با شرایط اپارتمان به طوری که گیاه فولادی نام گرفته است،و زادگاهش ژاپن است،برگها بلند و کشیده به شکل برگ ذرت،الیاف مقاوم و به رنگ سبز تیره است،برگها مستقیما از ساقه زیر زمین خارج میشوند،به طوریکه به نظر میرسد برگها از زیر خاک روئیده اند،واریته های ابلق ان با برگهایی به رنگ سبز و کرمی که در بازار گلها موجود نیست ولی مقاومت ان کمتر از برگ سبز است،کلا تمام ابلق ها حساس ترند نسبت به سبزها.گلهای بنفش رنگ و گرد در سطح خاک گلدان ظاهر میشوند که جنبه تزئینی ندارد.

 

نیازها:

 

نور : نیم سایه نیم افتاب را ترجیح میدهد، بهترین گیاه برای محیط کم نور مثل دستشویی ها می باشد ،نور کامل افتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ میشود.این به این معنی نیست که نور بیشتر برایش خوب نیست !!

دما: بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است.این گل دماهای زیر صفر را نیز میتواند تحمل کند.

آبیاری:در هرفصل بین دو آبیاری خاک خشک می شود ولی دشمن این گل آبیاری زیاد است ! بهتراست با اب بدون املاح ابیاری کرد تا از زردی برگها به خاطر سنگینی و قلیایی شدن خاک جلوگیری شود.آبیاری با اب سنگین باعث زردی برگها می شود.

رطوبت : کلا به رطوبت نیازی ندارد.همان رطوبت طبیعی محیط برایش کافی است.

تغذیه: این گل به کمبود آهن بسیار حساس است بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دوهفته یبار تغذیه کنید ،و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.

خاک مناسب:  خاک های کمپوست آماده کاشت ،برای نژاد های برگ سبز و کمپوست بدون کود برای واریته های ابلق توصیه میشود.زیرا کود ازته زیاد باعث از بین رفتن ابلقی برگ می شود.

تعویض گلدان :ریشه ها دوست دارند در هم بروند،هر 3 یا 4 سال یکبار گلدان را با یک اندازه بزگتر تعویض کنید.

زمان تعویض گلدان

زمان تعویض گلدان

تمیز نمودن برگها:با پارچه یا اسفنج مرطوب هفته ای یکبار برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده شیمایی استفاده نکنید بجای آن از ترکیب آ لیمو صنعتی و اب استفاده کنید و برگها را برق بیندازید.

تکثیر :تقسیم ساقه های زیر زمینی در موقع تعویض گلدان در بهار ، توصیه میشود داخل هر گلدان بزرگ ، سه عدد ازین گیاه کاشته شده تا جمع هر سه باهم زیبایی خاصی به محیط شما بده، درصمن از گلدان های گرد استفاده کنید تا محیط رو بزرگتر نشون بده.

 

عوارض و درمان:

 

زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگها به وجود امده اند:حمله حشره مخصوص باعث این عارضه است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،با پنبه اغشته به سم هم میتوانید لکه ها را خیس کنید.

برگها رو به زردی میروند و سقوط مینمایند:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،زهکش را بازدید کنید.

برگها شکاف برمی دارند:تغذیه زیاد است،ان را تا تابستان اینده متوقف کنید،تغذیه را هر ماه فقط یکبار و با نصف میزان توصیه شده انجام دهید.

برگها نرم و آبکی و سبز تیره هستند:هوای خیلی سرد یا یخ زدگی موجب ان است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

در طول رگبرگها نقاط زرد رنگ مشاهده میشود و لکه های قهوه ای روی ساقه و سطح زیرین برگها ظاهر شده اند:حشره افت عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی هر ماه یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

لکه های سوخته و قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:گیاه را از اشعه مستقیم افتاب در امان نگه دارید،برگهای صدمه دیده را از قاعده قطع کنید.

برگها دارای نقاط ریز قهوه ای هستند:ضایعه مربوط به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید.پارچه و اسفنج مرطوب را به کار ببرید.

برگها رنگ پریده هستند:هوا خشک و خاک گلدان ضعیف است،گلدان را تعویض کنید و گیاه را ابیاری نمایید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند و در سطح زیرین انها تار های عنکبوت مشاهده میشود:عامل ان کنه قرمز ریز است،هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

 

تقسیم ریشه:

 

الف)زمانی فرا میرسد که گلدان تکافوی حجم ریشه را نمی نماید و در حالت ترکیدن است،در بهار گیاه را از گلدان خارج کرده و به نرمی خاک های اطراف ریشه ها را کنار بزنید.

ب)وضعیت ریشه ها و چگونگی  تولید ساقه های زیر زمینی به شما میگوید که از گیاه مادری چند گلدان تهیه و تکثیر نمایید،با کارد تیز گیاه را تقسیم و در گلدان های کوچکتر جدید کاشت کنید.برای مدت دو روز ابیاری نکنید.

نام این گیاه به زبان های مختلف معنی متفاوتی دارد،سپر گرده در فارسی اصیل و اشاره به کلاله گرد ان در گلها،در فارسی رایج با توجه به پهن بودن برگهای عبائی و بالاخره فولاد در انگلیسی و به معنای مقاوم بودن این گیاه است،به طوریکه سم هم قادر به خشکاندن ان هم نیست.

تقسیم ریشه برگ عبایی

تقسیم ریشه برگ عبایی

برگ عبایی

برگ عبایی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

شاهد بخوان و شمع بیفروز و می‌بنه

عنبر بسای و عود بسوزان وگل بریز

ور دوست دست می‌دهدت هیچ گو مباش

خوشتر بود عروس نکوروی بی جهاز......

دیدگاه های شما

104 پاسخ به "معرفی گل برگ عبایی"

  1. احمد گفت:

    Attachment

    سلام عزیزدل
    آقا این گل عبایی ام به دادش برس چه کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ بله عبایی هستش و ظاهرا بهش کود و سم زیادی زدید درسته ؟ باید خوب ابش بدید تا سیراب بشه و با اسیدهیومیک تغذیه کنید

  2. سینا گفت:

    Attachment

    با سلام
    گل برگ عبایی بنده طبق عکس فرستاده شده نوک برگ هاش قهوه ای شده یعنی خشک و حالت سوختگی
    چه کار باید بکنم و دلیلش چیست؟

    کو کریستالون سبز بهش میدم که البته الان یک ماه و ده روز یا بیشتر که دیگه بهش کود ندادم
    تا شهریور هفته ای دو بار آب میدادم و از مهر ماه هفته ای یک بار
    با تشکر از سایت خیلی خوبتون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ ابیاری با اب لوله کشی و تجمع املاح باعث این مشکل شده و باید با اب لیمو صنعتی یا اسید هیومیک تغذیه کنید تا رسوبات رو دفع کنه و مشکل ساز نشه براش.

  3. فقیهان گفت:

    سلام من فقیهانم از جویبار مازندران دارم این گل رو در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر پرورش میدم الان ۲هفته هست کا گل رو نشاءکردم برای کود باید چه هنگام اقدام کنم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ باید کود فسفاته بدید بهش تا سریعتر پر بشه ! بهتره از کودای گرین استفاده کننید

  4. امیر گفت:

    سلام.
    من یک برگ عبایی دارم که خیلی هم برام عزیزه ولی شاید خنده تون بگیره سه سال پیش سه تا برگ داشت هنوز هم همونارو داره نه بزرگ میشه نه کوچیک میشه. چکارش کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید واقعا خندم که گرفت ولی باید بهش کود گرین کامل بدید تا سریعتر رشد کنه نورش رو کمی بیشتر کنید حتما سایز گلدونش بهش بزرگه که رشد نمیکنه و لی با کود مجبور به رشد بکنیدش.

  5. رادمنش گفت:

    با سلام و وقت بخیر
    نمیدونم چی شده که این برگ عبایی عزیز کم یاب شده. به هر گل فروشی ای سر میزنم اونا هم شدیدا دنبالش هستن. من ساکن تهران هستم.
    بنظرتون من از کجا می تونم این عزیز رو بخرم؟(خارج از تهران نمیتونم برم)

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ برید بازار گل محلاتی اونجا زیاد هست ، به هرحال ضعف بازاره که هرسری یه گلی زیاد تولید میشه و برنامه تولید ندارن.ولی پیدا میشه

  6. فقیهان گفت:

    سلام فقط خانم میشه راجع به کود فسفات بیشتر توضیح بدید چند جا رفتم مارک گرین نداشتند .

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟فسفره کودیه که فسفر بالا باشه ! توی فروشگاه ما کود های فسفات حکیم موجوده ازون بهش بدید تا خوب رشد کنه گرین هم توی فروشگاه دمبرگ هست.

  7. میلاد گفت:

    سلام مهندس جان خوبی.
    منم خوبم ممنون.
    خاک خشک شد آب بدیم؟ چند روز یه بار؟
    این متن یکی از سایتا نوشته بود. واقعا اینا توهم زدند… در طول سال یک و یا دو بار به این گیاه آب بدهید و اگر می خواهید گیاه بزرگ تری داشته باشید هر سال برگ عبایی را به گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ نمیدونم این منظورشون همین بوده یا نه !!! ولی اشتباهه باید خشکی خاک باید اب بدید، میخاید مطمئن بشید ده روز اب ندید تا نتیجشو ببینید :))

      • میلاد گفت:

        دستتون درد نکنه. فکر کنم منظور اینا کود بوده که سالی دوبار.
        راستی جناب مهندس من گلام دیفن و زامفولیا و شمعدونی و حسن یوسف هست به همه میتونم بدم؟ ماهی یه بار؟ بعد آهن دادم فاصله بدم با کود؟ اخه کود سه بیست هم میدم.

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ ببین اگه سالی دوبار هم کود بدید رشد نمیکنه گلتون از ضعف! به همه گلاتون دو هفته یبار کود بدید خصوصا ازین کودای گرین اپارتمانی توی فروشگاه ما.

  8. میلاد گفت:

    سلام آقای سجادی خوبی.
    چرا آهن اینقدر گرونه نسبت به کودای دیگه.
    راهی داره خودمون تهیه کنیم؟
    تو کلیپی دیدم تو ۲۰۰ گرم میخ زنگ زده آب ریختند قاطی کردند آب قهوه ای شد ریختن پای گیاه.

    • میلاد گفت:

      راستی مهندس جان طریقه استفاده آهن رو هم بگو

      • باغ شیشه‌ای گفت:

        سلام عزیزم خوبی شما؟ اهن پودری ۲ گرم در یک لیتر اب هست باید به همراه اسیدهیومیک استفاده بشه تا جذب بشه ! تنهایی بدید راندمانش کمه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید اسیدهیومیک و اهن گرین ۹۰ سی سی توی فروشگاه ما ۵ تومنه ، خیلی هم به صرفه بزرگش هم ۲۵ تومنه خیلی بصرفه تره ! کی گفته گرونه

  9. محمدرضا ازاد گفت:

    سلام خوبید ممنونم که جواب میدید واقعا…
    ببینید من یک عبایی پارسال خریدم هفت هشتایی هم برگ اضافه کرد.بزرگ شد گلدونش رو ۳ماهی هست عوض کردم و بزرگتر کردم خاک قبلیش خاک برگ بود و ی چیزای دیگه که گل فروش برام جابجا کرده بود.ایندفعه که خودم گلدون عوض کردم با خاک قبلی منتقل کردم گلدون جدید واطرافش رو با یکم خاک باغچه وکوکوپیت و پیت موس و پرلیت قاطی کردم ریختم.کود هم ماهی دوبار ۳×۲۰میدم.ابیاری و نورش هم از اول یک میزان بوده و اوکیه.ولی دیگه برگ اضافه نمیکنه.همینطور مونده.چکارش کنم؟
    کلافه شدم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سایز گلدون بزرگه و این کمی رشد رو به تاخیر میندازه ! جای نگرانی نیست ! 🙂

  10. سمیه گفت:

    سلام و خسته نباشید..
    این گل برگ عبایی بنده ۳_۴ماهه خریدم و هیچ گونه رشدی نداشته ودر ضمن برگهاش بی حال و آویزان شده،خاکش خشک میشه آب میدم اما اصلا سر حال نیست.۲۰*۳هم تغذیه میشه.لطفا راهنماییم کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلدون رو بذارید توی تشت پر از اب تا از زیر اب بکشه و وقتی روی خاک خیس شد درش بیارید ! یکمی نور بهش بدید درصورت امکان و سایز گلدون بزرگ باشه رشدش به تاخیر میوفته نباید یهو توی گلدون بزرگ باشه ! با تغذیه رشدش رو تحریک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید