گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۱۰۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برگ عبایی

برگ عبایی

نام انگلیسی

Cast iron plant فولادی

نام علمی

Aspidistra elatior

فارسی رایج

برگ عبائی،سپرگرده

فارسی اصیل

سِپَرگِرده (اشاره به اسم لاتین ان و شکل کلاله ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

20000

از خانواده

Asparagaceae

خاستگاه

ژاپن و تایوان

 

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیزم ،سجادی هستم کارشناس ارشد فضای سبز و باغ ملی ایران.دوستان اگر به دنبال یک گل خیلی مقاوم به همه سختی ها هستید برای زیر پله یا داخل کمد &#۱۲۸۵۱۸;  یا بیرون دم در یا داخل لابی ساختمان یا حتی دستشویی ها، گل برگ عبایی را من توصیه میکنیم.مقاوم ترین گیاه اپارتمانی و قابل سازش با شرایط اپارتمان به طوری که گیاه فولادی نام گرفته است،و زادگاهش ژاپن است،برگها بلند و کشیده به شکل برگ ذرت،الیاف مقاوم و به رنگ سبز تیره است،برگها مستقیما از ساقه زیر زمین خارج میشوند،به طوریکه به نظر میرسد برگها از زیر خاک روئیده اند،واریته های ابلق ان با برگهایی به رنگ سبز و کرمی که در بازار گلها موجود نیست ولی مقاومت ان کمتر از برگ سبز است،کلا تمام ابلق ها حساس ترند نسبت به سبزها.گلهای بنفش رنگ و گرد در سطح خاک گلدان ظاهر میشوند که جنبه تزئینی ندارد.

 

نیازها:

 

نور : نیم سایه نیم افتاب را ترجیح میدهد، بهترین گیاه برای محیط کم نور مثل دستشویی ها می باشد ،نور کامل افتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ میشود.این به این معنی نیست که نور بیشتر برایش خوب نیست !!

دما: بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است.این گل دماهای زیر صفر را نیز میتواند تحمل کند.

آبیاری:در هرفصل بین دو آبیاری خاک خشک می شود ولی دشمن این گل آبیاری زیاد است ! بهتراست با اب بدون املاح ابیاری کرد تا از زردی برگها به خاطر سنگینی و قلیایی شدن خاک جلوگیری شود.آبیاری با اب سنگین باعث زردی برگها می شود.

رطوبت : کلا به رطوبت نیازی ندارد.همان رطوبت طبیعی محیط برایش کافی است.

تغذیه: این گل به کمبود آهن بسیار حساس است بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دوهفته یبار تغذیه کنید ،و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.

خاک مناسب:  خاک های کمپوست آماده کاشت ،برای نژاد های برگ سبز و کمپوست بدون کود برای واریته های ابلق توصیه میشود.زیرا کود ازته زیاد باعث از بین رفتن ابلقی برگ می شود.

تعویض گلدان :ریشه ها دوست دارند در هم بروند،هر 3 یا 4 سال یکبار گلدان را با یک اندازه بزگتر تعویض کنید.

زمان تعویض گلدان

زمان تعویض گلدان

تمیز نمودن برگها:با پارچه یا اسفنج مرطوب هفته ای یکبار برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده شیمایی استفاده نکنید بجای آن از ترکیب آ لیمو صنعتی و اب استفاده کنید و برگها را برق بیندازید.

تکثیر :تقسیم ساقه های زیر زمینی در موقع تعویض گلدان در بهار ، توصیه میشود داخل هر گلدان بزرگ ، سه عدد ازین گیاه کاشته شده تا جمع هر سه باهم زیبایی خاصی به محیط شما بده، درصمن از گلدان های گرد استفاده کنید تا محیط رو بزرگتر نشون بده.

 

عوارض و درمان:

 

زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگها به وجود امده اند:حمله حشره مخصوص باعث این عارضه است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند،با پنبه اغشته به سم هم میتوانید لکه ها را خیس کنید.

برگها رو به زردی میروند و سقوط مینمایند:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،زهکش را بازدید کنید.

برگها شکاف برمی دارند:تغذیه زیاد است،ان را تا تابستان اینده متوقف کنید،تغذیه را هر ماه فقط یکبار و با نصف میزان توصیه شده انجام دهید.

برگها نرم و آبکی و سبز تیره هستند:هوای خیلی سرد یا یخ زدگی موجب ان است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

در طول رگبرگها نقاط زرد رنگ مشاهده میشود و لکه های قهوه ای روی ساقه و سطح زیرین برگها ظاهر شده اند:حشره افت عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی هر ماه یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

لکه های سوخته و قهوه ای روی برگها مشاهده میشود:گیاه را از اشعه مستقیم افتاب در امان نگه دارید،برگهای صدمه دیده را از قاعده قطع کنید.

برگها دارای نقاط ریز قهوه ای هستند:ضایعه مربوط به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید.پارچه و اسفنج مرطوب را به کار ببرید.

برگها رنگ پریده هستند:هوا خشک و خاک گلدان ضعیف است،گلدان را تعویض کنید و گیاه را ابیاری نمایید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند و در سطح زیرین انها تار های عنکبوت مشاهده میشود:عامل ان کنه قرمز ریز است،هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

 

تقسیم ریشه:

 

الف)زمانی فرا میرسد که گلدان تکافوی حجم ریشه را نمی نماید و در حالت ترکیدن است،در بهار گیاه را از گلدان خارج کرده و به نرمی خاک های اطراف ریشه ها را کنار بزنید.

ب)وضعیت ریشه ها و چگونگی  تولید ساقه های زیر زمینی به شما میگوید که از گیاه مادری چند گلدان تهیه و تکثیر نمایید،با کارد تیز گیاه را تقسیم و در گلدان های کوچکتر جدید کاشت کنید.برای مدت دو روز ابیاری نکنید.

نام این گیاه به زبان های مختلف معنی متفاوتی دارد،سپر گرده در فارسی اصیل و اشاره به کلاله گرد ان در گلها،در فارسی رایج با توجه به پهن بودن برگهای عبائی و بالاخره فولاد در انگلیسی و به معنای مقاوم بودن این گیاه است،به طوریکه سم هم قادر به خشکاندن ان هم نیست.

تقسیم ریشه برگ عبایی

تقسیم ریشه برگ عبایی

برگ عبایی

برگ عبایی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

شاهد بخوان و شمع بیفروز و می‌بنه

عنبر بسای و عود بسوزان وگل بریز

ور دوست دست می‌دهدت هیچ گو مباش

خوشتر بود عروس نکوروی بی جهاز......

دیدگاه های شما

104 پاسخ به "معرفی گل برگ عبایی"

  1. مریم گفت:

    Attachment

    سلام این گیاه را حدس می زنم که برگی عبایی هست البته تفاوتش با عکسهای برگ عبایی را فقط در جهت رگبرگهایش میبینم که مورب هستند. شپشک اردی دائم داره و با الکل و دست میگیرم ولی برگ جدید که از پایین میده با شپش بالا میاد و جدیدا هم کنار سفیدکها، موجودات خیلی ریزی هستند شایدمورچه اند.لطفا برای ازبین بردن دائمی این آردی ها یک راه حل اساسی بفرمایید.متشکرم

  2. مریم گفت:

    Attachment

    عکس برگها این هست. چون مطمئن از نوع گیاهم نیستم

  3. مریم گفت:

    Attachment

    عکس برگ

  4. مریم گفت:

    یک سوال دیگر هم داردم اب اکواریوم برای برگ دهی مناسب هست یا پاجوش؟

  5. nt گفت:

    مریم خانوم این پرنده بهشتیه

    • علی گفت:

      Attachment

      سلام. احوال شما. 😅😅تقریبا پای همه پستهای شما من سوال دارم. ممنون که جواب میدین.
      اینو ببینین!!نوک برگاش زرد شده. جدیدا هم که برگ قدیمیا دارن زرد میشن. رشد زیادی هم نداره. یعنی کلا رشدی نداشته

      • باغ شیشه‌ای گفت:

        سلام عزیزم خوبی؟ عدم تهویه هوا باعث میشه اینطوری بشه برگ عبایی ضمن اینکه تغذیه باید انجام بشه با کود کامل و کود رشد زردی برای همین مورد هست وخشکی نوک برای تهویه هوا سعی کنید درب و پنجره باز کندی براش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید