گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۴۴۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برگ انجیری

برگ انجیری

نام انگلیسی

Swiss cheese plant

نام علمی

Monstra Deliciosa

فارسی رایج

برگ انجیری

فارسی اصیل

اژبن(اژ=مار+بن=ریشه)(اشاره به ریشه های مار مانند ان است)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

45000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا

 

برگ انجیری گلی مناسب برای منازل و نا مناسب برای ادارا ت ودفاتر و شرکت ها  می باشد.چند گونه از فیلودندرون با برگهای پهن  وبریدگی های عمیق در گلفروشی ها موجود است که همه انها تحت نام برگ انجیری به فروش میرسند،ولی در گیاه شناسی که اساس طبقه بندی روی گل و دستگاه زایشی است ممکن است دو گیاه ظاهرا مشابه دو نام مختلف را به خود اختصاص دهند،بر هر صورت ان گیاهان با هر نامی که عرضه گردند در این نیازها مشترکند.هوای گرم و مرطوب ایده آل آنهاست،تغییرات درجه حرارت را به راحتی میپذیرند،ریشه های هوایی انها احتیاج به تغذیه و تکیه گاه خزه دار دارند،برای افراد مبتدی گیاهانی مناسب هستند.

 

نیازها:

 

نور :نزدیک پنجره با نور غیرمستقیم نیم سایه،نیم افتاب نور دلخواه این گیاه است،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید.نور کم باعث کم شدن بریدگیهای برگ شده و از زیبایی آن می کاهد

دما :اگرچه تا ۱۰ درجه سانتی گراد مقاومت دارد ولی کمتر از ۱۳ درجه را دوست ندارد،در تابستان تا حدود ۳۰ درجه مقاومت میکند ولی در درجات بالاتر باید غبارپاشی مداوم نمود.

ابیاری :آبیاری زیاده از اندازه برای این گیاه مضر و سطح خاک در فاصله دو ابیاری باید خشک شود،همیشه قبل از ابیاری رطوبت سطح خاک را بازدید کنید.

رطوبت: در تابستان هفته ای دو تا سه بار و در زمستان هر هفته یکبار نیاز به غبارپاشی دارد،از اب ولرم و سبک فاقد املاح جهت غبارپاشی استفاده کنید.بهترین رطوبت ساخت جزیره در زیر گلدان است

تغذیه:  تغذیه بیش از اندازه باعث تجمع املاح در خاک میشود.در هر ماه یکبار تغذیه کنید.

خاک مناسب :خاک سبک و اماده کاشت یا کمپوست بهترین و مناسب ترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

تعویض گلدان: هر ساله در فصل بهار بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و  با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد.

تمیز نمودن برگها: برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید،از مواد براق کننده ی شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر :گرفتن قلمه در بهار،هر قلمه سه گره داشته باشد و در دمای ۲۳ درجه ریشه دار گردد.

 

عوارض و درمان:

 

رشد گیاه متوقف شده است:نور کافی نیست،گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید.

لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه ی برگها نمایان شده اند:در افتاب غبارپاشی کرده اید،عبور نور از قطرات اب به جای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه میزند،در سایه غبارپاشی کنید،برگهای صدمه دیده را با کارد تیز تا انتها قطع کنید.

بعضی از برگها شکاف طبیعی هم ندارند:کیاه از گونه ی دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگها کاملا طبیعی است.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها دیده میشوند:عامل ان حشره ی افت است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می شوند که شدت ان در زمستان بیشتر است:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله ی بین دو ابیاری کاملا خشک شود سپس ابیاری را با مقدار کمتری انجام دهید،هر دو هفته یکبار ابیاری کافی است،زهکش را بازدید کنید.

برگها بدشکل و شکافدار میشوند:گیاه را از محل پر تردد خارج کنید،صدمات فیزیکی عامل ان است.

برگها خشک و چروک دار هستند:گیاه تشنه و هوا خشک است،فورا ابیاری نمایید.

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده اند:احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد.گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج میبرد،هر سه هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص گیاه را تغذیه کنید.

برگها رنگ پریده و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:عامل ان کنه ریز قرمز است.گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر ۲ هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد.غبارپاشی بهصوص  زیر سطح برگها در کاهاش افت موثر است.

نوک برکها قهوه ای رنگ میشود:گیاه تشنه است،فورا ابیاری کنید،همیشه خاک گلدان را بازدید کنید.بخصوص در تابستان که نیاز به اب بیشتر دارد.

ریشه های هوایی گیاه را هرگز قطع نکنید،بلکه با نصب قیم خزه دار  انها را وادار به فرورفتن در خزه مرطوب نمایید.
برگ انجیری

برگ انجیری

گونه ی دیگه  ی برگ انجیری ،به نام انجیری مینیاتور اصطلاحا که دقیقا شرایطی مثل برگ انجیری خودمون داره و به نور زیاد نیازمده…به نام Monstera.friedrichsthalii

 

برگ انجیری مینیاتور

برگ انجیری مینیاتور

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بر خاک کوی دوست گذاری نمی‌کنی

ترسم کز این چمن نبری آستین گل

کز گلشنش تحمل خاری نمی‌کنی

در آستین جان تو صد نافه مدرج است....

دیدگاه های شما

448 پاسخ به "معرفی گل برگ انجیری"

  1. زهرا ف گفت:

    سلام برگ انجیری رو برام هدیه اوردن اما امروز بهش دقت کردم برگ های بالایی دون دون زرد شده برگ‌های پایینی هم انگاری شپشک آرد آلود داره اما شپشک ها بیجون و خشکن نمیدونم بهش سم داده یا نه ممنون میشم کمکم کنید و اینکه اسم این نوع برگ انجیری چیه اخه اصلا شاخه نداره برگ‌ها مستقیم از تو خاک دراومدن

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی عزیزم ؟ ببین این فیلودندرون هست نه انجیری‌! دوم اینکه اگه شپشک ها خشکن ک سم خوردنو مردن ضمنا روی برگاش با اب غبارپاشی کنید .باید تغذیه کنید تا جلو زردی روبگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید