گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱۰ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل آشیانتوس

گل آشیانتوس

نام انگلیسی

Lipstick vine

نام علمی

Aeschyanthus Speciosus

فارسی رایج

اشینانتوس

فارسی اصیل

مُدان(مد=مو+دان=دانه)اشاره به دانه های که دارای یک یا چند مو در انتها می باشد.

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

50000

از خانواده

Gesneriaceae

خاستگاه

اندونزی
گل آشیاننتوس از خانواده ی بنفشه آفریقایی هستش و به تازگی وارد ایران شده ، و به نوعی یه گل لوکس به شمار میره چون با قیمت بالایی به فروش میرسه (دیه ۶۰ تومن ارزش این حرفارو نداره &#۱۲۸۵۲۸; ) گیاهیی آویز با شاخه های ان رونده و قابل استفاده به عنوان سبد اویزان،برگ های براق و نوک تیز و چرمی و اویزان ان جذابیت به گیاه میبخشد،گلها لوله ای شکل  و با چهار پرچم به رنگها ی قرمز و لاکی و شرابی و گل اناری،در اواخر بهار به طور دسته جمعی در انتهای شاخه ظاهر میگردند.گباه در زمستان به استراحت میرود و به ابیاری کمتری نیاز دارد،در صورتی که نیاز سرمایی گیاه در دوران استراحت براورده شود در کیفیت گلها در سال اینده تاثیر دارد،چنانچه رنگ و زیبایی برگها براق ان بر مشاهده گلها ارجحیت داده میشود میتوان گلها را حذف نمود تا رشد علفی برگها افزایش یابد
نیازها:

 

نور: نور غیر مستقیم افتاب بهترین نور برای این گیاه است،بعد از بالغ شدن گیاه احتیاجات  نوری بیشتر میشود،ولی افتاب وسط روز به برگها صدمه وارد میکند،گیاه بعد از سه سال بالغ می گردد.

دما: حداقل درج حرارت در زمستان ۱۶ و در تابستان حداکثر ۲۷ می باشد.

ابیاری: در بهار و تابستان هر دو روز یکبار ابیاری کنید(بخصوص سال اول).در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ باشد،هرگز اجازه ندهید که خاک گلدان خشک شود،رطوبت گلدان را هر روز بازدید کنید،در زمستان هفته ای یکبار ابیاری کافی است.

رطوبت: در بهار و تابستان غبارپاشی روزانه لازم است،در زمستان هفته ای یکبار کافی است.(نیاز  رطوبتی این گیاه بالاست)

تغذیه: با ظهور اولین گل در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

خاک مناسب: به خاک غنی و سبک نیازمند است،مخلوطی است از خاک لوم و کمپوست و شن درشت بهترین محیط رشد ریشه این گیاه را فراهم میکند.

تعویض گلدان: هر ساله در بهار تعویض گلدان لازم است.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی برای تمیز نمودن برگها کافی است،از مواد براق کننده  شیمیایی به هیچ عنوان استفاده نکنید.

تکثیر :ریشه دار نمودن قلمه ها در بهار در مخلوطی از خاک و برگ و شن

 

عوارض و درمان:

 

در سال دوم گلها ظاهر نمیشوند و برگها خیلی ریز هستند:گلدانها ی انتخاب شده خیلی بزرگ است،و نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،در هر صورت گلدانها را دوباره عوض نکنید ولی تغذیه مصنوعی طبق دستور انجام دهید.

برگها خشک میشود(به خصوص در تابستان):هوا خیلی خشک است،در بهار و تابستان غبارپاشی روزانه را با اب سبک و ولرم فراموش نکنید،با ریختن اب در زیرگلدانی سنگریزه دار رطوبت دائمی و پایدار ایجاد کنید.

نقاط  سیاه رنگ روی برگها مشاهده میشود(بخصوص در زمستان):عامل ان قارچ بوتری تیس که خود ناشی از هوای سرد  و مرطوب است،گیاه را به محل گرمتر و خشکتری منتقل نموده و با سم قارچ کشی طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی را متوقف و یا کاهش دهید،ابیاری را کمتر کنید.

گلها در فصل تابستان سیاه شده و میریزند :هوا خیلی خشک است،غبارپاشی روزانه با اب سبک و ولرم توصیه می گردد،به زیرگلدانی سنگریزه دار اب اضافه کنید ولی مواظب باشید ته گلدان ها با اب در تماس نباشد.

ساقه های گیاه دراز و منحرف هستند:هوا خیلی تاریک است،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید(در صورت نیاز افتاب مستقیم)

برگها زرد رنگ و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز عامل ان است،با پارچه و یا اسفنج سطح زیرین برگها را تمیز کنید و با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم برطرف گردد،تامین رطوبت و غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

گیاه در تابستان پژمرده شده است:هوا خیلی گرم و گیاه خیلی تشنه است،گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه به سطل یا تشت پر از اب ببرید.سپس خارج کنید،مواظب ابیاری منظم و طبق ستور باشید.

برگها در زمستان سقوط میکنند:هوا خیلی سرد است،گلدان ها را به محل گرمتری منتقل کنید،چنانچه در تابستان برگها سقوط نموده و گلها ظاهر نمیشوند،هوا خیلی سرد و خشک است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و ابیاری را تنظیم کنید.

 

سبد اویزان:

 

۱-خزه مرطوب را اطراف سبد ارایش داده،چند قطعه ذغال جهت جذب بود در خزه قرار دهید و در صفحه پلاستیکی سبد سوراخ زهکش ایجاد کنید.
۲-گیاه را از گلدانها خارج کنید و به سبد انتقال دهید،حد فاصل خزه و خاک گلدانها را با کمپوست پر نمایید.
۳-ساقه های گیاه را در اطراف سبد ارایش دهید،ابیاری نموده و اویزان کنید.
برگها و ساقه های اویزان اشینانتوس و مقایسه جالب  توجه گل قرمز شرابی و رنگ سبز تیره برگها تمام شرایط را برای استفاده از این گیاه در سن 2 سالگی به عنوان سبد اویزان فراهم می سازد.
آشیانتوس

آشیانتوس

آشیانتوس

آشیانتوس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

به چمن برگذشت سرو سخنگوی من

تا نکند  گل غرور رنگ من و بوی من

برگ  گل لعل بود شاهد بزم بهار

آب  گلستان ببرد شاهد  گل روی من....

دیدگاه های شما

10 پاسخ به "معرفی گل آشیانتوس"

  1. جودی گفت:

    سلام میشه یه جای خوب که گلهای اپارتمانی متنوع وقیمت مناسبی هم داشته باشرو معرفی کنید؟؟
    ممنون

  2. فرحناز گفت:

    ممنون

  3. reza s گفت:

    salm .site besyar khoobi darid.

  4. reza s گفت:

    nazaretoon raje be in kaktoos man chie?

  5. sara گفت:

    سلام. ممنون از اطلاعات خوب و مفیدی که در اختیار ما میذارید.
    اتاق کار من، هیچ پنجره ای به بیرون نداره و نور طبیعی نداره. لطفاً راهنمایی کنید که چه گیاهی برای این شرایط مناسب تره. آیا هیچ گیاه گلداری وجود داره که بتونه تو این شرایط رشد کنه؟
    با تشکر از شما

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گل گلدار مثه بنفشه افریقایی میتونید تهیه کنید زیر نور چراغ مطالعه و همینطور گل زاموفیلیا هم بهترین ایتم برای اتاق شماست.

  6. پارسا گفت:

    سلام مهندس عزیز
    جای خالی مقاله معرفی “کودونانته” دستتون رو میبوسه. 🙂 لطفا مدد کنید که چشم به راهیم 🙂

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ چشم این گیاه رونده از خانواده بنفشه هست تازه اومده ایران ، حتما مقاله ی بعدی کودونانته هست !تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید