گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۷۹۰ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۶ مرداد ۱۳۹۲

معرفی کاج مطبق

کاج مطبق

نام انگلیسی

Norfolk island pine

نام علمی

Araucaria excelsa

فارسی رایج

کاج مطبق

فارسی اصیل

کپی ناژ (کپی = میمون +ناژ=کاج)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

6000 الی 80000

از خانواده

Araucariaceae

خاستگاه

جزیره ی نورفلک در اقیانوسیه

 

این گیاه طالب هوای تهیه دار و تازه بوده به همین دلیل برای بانک ها ، دفاتر خدماتی بسیار مناسب می باشد. کاج مطبق گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده آراکریاسه با شاخه های مطبق،موطن اصلی ان جریزه نور فولک استرالیا،رشد ان در محیط طبیعی زیاد ولی در اپارتمان به کندی رشد میکند ، به دلیل طالب بودن به آب و هوای خنک و مرطوب ، و نور زیاد، اصلا مناسب منازل نمی باشد ،احتیاج شدیدی به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمیکند،در شمال کشورمان این گل را در فضای بیرون و حیاط می کارند و بعد از چندسال تبدیل به درخت بزرگی می شود.

 

کاج مطبق در خیابان

کاج مطبق در خیابان

 

نیازها:

 

نور: در تابستان از تابش نور مستقیم افتاب به ان جلوگیری کنید،اگر چه سایه را تحمل میکند ولی نزدیک به پنجره شمالی با نور ملایم نگهداری کنید،در بهار و تابستان هر هفته یکبار ۱۸۰ درجه انرا بچرخانید،در غیر اینصورت گیاه به طرف نور خم شده وشکل طبیعی خود را از دست میدهد

دما: دوستان کلا کاج ها همگی عاشق هوای خنک هستند ، این گل هم علاقه ی خاصی به خنکی و تهویه مناسب داره در تابستان حتما توی راه پله خنک یا تراس شمالی یا بالکن نگهداری کنید.در زمستان هم در راه پله بسیار مناسب هستش زیرا داخل اتاق علارقم خنکی هوا ولی تهویه مناسب وجود ندارد ، گرمی هوا و تهویه ناکافی باعث شل شدن و افتادگی برگها می شود.

افتادگی برگهای کاج

افتادگی برگهای کاج

آبیاری: یادمه یبار رفته بودم ویزیت کاج مطبق، برگ های گیاه همگی شل و ول شده بودن ، صاحبخونه گفتش همیشه هفته ای دو بار اب میدم سیرابش میکنم ، انگشت زدم به خاک دیدم خاک خشکه خشکه ،گفتم  خانم محترم این میزان آبیاری پاسخگوی نیاز آبی گلتون نیست این گیاه خیلی آبدوسته ، باید هروقت میبینید اینطوی خشک شده سیرابش کنید. خلاصه هفته بعد زنگ ز کلی تشکر که ازوقتی ابش رو بیشتر کردم دیگه مشکلش حل شده 😆

رطوبت: اگه بتونید برگاشو اسپری کنید هر روز براش خوبه ولی اگه دیدید داره برگ قهوه ای یا سیاه میشه این کار رو متوقف کنید دیگه و یه جزیره زیرش درست کنید.

تغذیه: با شروع فصل رشد در بهار و تابستان جهت تغذیه مصنوعی از کود محلول در اب استفاده کنید دو هفته یکبار با کودهای سه ۲۰ تغذیه کنید.

خاک مناسب: خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک یا خاک هلندی  است

تعویض گلدان :هروقت دیدید ریشه گلدون از زیرش زده بیرون باید گلدون رو تعویض کنید ، همینطور از گلدون های پلاستیکی استفاده کنید بهتره یا کومپوزیت، گلدون سفالی براش خوب نیست اصلا !

تمیز نمودن برگها:غبارپاشی با ابفشان در این خصوص کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر :ریشه دار نمودن قلمه و کاشت بذر (پایه های بذری دارای طبقات نامنظم هستند)بذرش دوستان خیلی دیر مثلا یکی دوماه زمان میبره تا جوونه بزنه بنابراین بهتری راه قلمه هستش.

دوستان این گیاه را باید فقط از شاخه ی اصلی و عمودی قلمه گرفت چون یه خاصیتی داره و اینه که از هرجایی یا هرفرم شاخه ای قلمه بزنید همونطوری رشد میکنه ! از شاخه های افقی قلمه بزنید گلتون افقط خواهد شد و زیبایی نداره ،از شاخه های عمودی بزنید تا گلتون عمودی و زیبا بشه.

قلمه انتهایی کاج

قلمه انتهایی کاج

جوانه زنی بذر کاج مطبق

جوانه زنی بذر کاج مطبق

 

عوارض و درمان:

 

رشد گیاه متوقف شده است:ریشه ها را بازدید کنید،اگر متراکم شده اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است

زخم های سفید پنبه ای شکل و سفید رنگ در قاعده برگها تشکیل شده اند:حشره افت عامل این نارسایی است،هر ۱۴ روز یکبار با سم حشره طبق دستور سمپاشی کنید  و یا با پنبه اغشته به محلول به سم روی شاخه ها بمالید.

برگها سبز هستند ولی میریزند:ابیاری زیاده از اندازه باعث این عارضه است،ابیاری را متوقف کنید تا سطح خشک شود،سپس ابیاری را با میزان کمتری انجام دهید.

برگهای شاخه های پائینی میریزند:گیاه پیر شده است،اگر تاریکی زیاد از اندازه باشد،گیاه را به محل روشن تری انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و یا قیچی تیز حذف کنید.

شاخه ها باریک و علفی هستند:تغذیه مصنوعی تجویز می شود،میزان مواد غذایی را دو برابر کنید.

برگها سوزنی زرد و قهوه ای شده و میریزند:هوا گرم و خشک است،گلدان را به محل خنک تر با اکسیژن فراوان منتقل کنید،ابیاری و ابفشانی را فراموش نکنید.

حشرات سبز رنگ روی برگهای سوزنی ظاهر و برگها چسبناک شده اند:هر ۱۴ روز یکبار با یک سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

شاخه ها به طرف پائین خم شده اند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.یا گرمی و کمبود رطوبت عامل آن است شرایط را بازدید کنید

 

هرس:

 

۱-شاخه های خشک پائینی را تا انتها قطع کنید

۲-پودر گوگرد و روغن وازلین به محل قطع بمالید.

رشد کاج مطبق بسیار کند و هر سال یک قطعه و یا حداکثر دو طبقه بر طبقات خود می افزاید،زیبایی این گیاه در داشتن برگهای سوزنی شفاف در طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است،برای این منظور سعی کنید از دستمالی کردن برگهای سوزنی و استفاده از مواد براق کننده جلوگیری و با اب فشان رطوبت گیاه را تامین کنید.

کاج مطبق

کاج مطبق

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

شکر ایزد که ز تاراج خزان رخنه نیافت

بوستان سمن و سرو وگل و شمشادت

چشم بد دور کز آن تفرقه‌ات بازآورد

طالع نامور و دولت مادرزادت....

دیدگاه های شما

790 پاسخ به "معرفی کاج مطبق"

  1. سودا گفت:

    سلام اقای مهندس.یک گلدان کاج مطبق که ارتفاعش به یک مترو نیم هم میرسه پارسال برادرم که اسبابکشی کردن شهر دیگه گلدونو سپردن به مستاجرشون که طفلکو نمیدونم چی به سرش اوردن?دیشب که این گلدون اومد خونه ما تا من ازش نگه داری کنم دیدم همه برگاش ریخته و فقط یه طبقه انتهایی رو فقط برگ داره.مستاجرشون گذاشته تو بالکن افتاب زیاد بهش خورده حالا من چی کارش کنم دوباره پر پشت بشه و برگای ریختش دوباره در بیاد.اگر. میشه راهنماییم کنین

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ دیگه کاریش نمیشه کرد پایینش لخت شده و بالاش برگ میده باید باهاش بسازید یا یکی دیگه بخرید. این گل وقتی برگ بریزه دیگه در نمیاره بجای اونا.

  2. افروز گفت:

    Attachment

    سلام استااااد
    این کاج رو من کادو گرفتم اسمش و شرایط نگهداریش میخاستم
    فعلا گذاشتمش تو حیاط اما پشت اتاقم ی گلخونه دارم که اکثر گل هام اونجان سقفش کاملا شیشه س و نورگیری عالی داره
    حیاط بهتره یا گلخونه؟ بیرون به شدت گرمه ولی افتاب نمیفته روش زیرسایه بون هست
    چیکار کنم استاد ب نظرتون؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این تویا هست! بذارید توی حیاط داخل اصلا نبرید ! تونستید توی خاک بکارید نتونستید هم طوری نیست فقط خاکش خشک شد اب بدید روی برگها هم اب ریخته نشه

      • افروز گفت:

        مرسی مهندس جان فقط کود خاصی میخاد؟
        و اینکه با کاج نانا فرق داره؟
        و سوم اینکه میتونم گلدونش عوض کنم؟چون خیلی زشته
        چ خاکی براش مناسب هست؟
        خاک داخل گلدون خیلی خیلی سفت هست نمیدونم باید همین باشه یا نه
        ممنون از محبتتون

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ بله این تویا هست و با نانا فرق داره ، کود خوب بدید بهش دیگه مثلا گرین یا پوکون هلند ! خاکش مهم نیست باید بره توی باغچه یا گلدون بزرگتر با خاک خوبتر اماده کاشت !

  3. کریمی گفت:

    Attachment

    با سلام . در اثر عدم رسیدگی مناسب از جمله کم ابی و سایر موارد کاج مطبق به این صورت در امده است .
    ۱- ایا امکان دارد که گیاه را از جاییکه علامت زده ام قطع کرد و مجدد در خاک کاشت ؟
    ۲- برای شاداب شدن برگ های بالایی چکار باید کرد؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ خاکش خیلی خرابه ! برگهارو جمع کنید از روی خاک ، گلدون ببرید توی بالکن یا جای خنک مثلا راه پله ! و سیراب کنید خوب! عاشق خنکیه و از گرما و خفگی هوا بدش میاد

  4. ستاره گفت:

    سلام
    من یه کاج مطبق دارم حدود ۱.۵ متر هست.
    برگهای سوزنی شاخه های پایینی خیلی ریخته و البته به بالا هم سرایت کرده.برگها روی شاخه یا بصورت سبز میریزن و یا روی شاخه می مونن و زرد و خشک می شن. تازه منتقلش کردم به جای پر نور و تقریبا هر روز ابپاشی می کنم. البته تو این مدت رشد هم داشته سر شاخه ها جونه زده.
    دو تا سوال :
    ۱- برای این گل با گلدان قطر حدود ۵۰ سانت چند لیتر آب کافیه؟ و چندبار در هفته؟
    ۲- آیا با تغذیه خوب شاخه های سوزنی روی شاخه های فرعی دوباره رشد می کنن؟
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ باید بین دو اب خخاک خشک بشه که توی این ماه باید بره توی جای خنک مثه راه پله یا تراس سایه ! هروقت خاک خشک میشه اب بدید با این هوای گرم اب زیادی میخوره روی بوته اب ریخته نشه یه سم کاپتان توی خاک بدید و با کود گرین تغذیه کنید تا درست بشه به زودی ، ولی درکل این گل باید جاش خنک و روشن و تهویه دار باشه !اول خنکی بعد تهویه اخر نور!

  5. مهکامه گفت:

    سلام من یک کاج الودی گرفتم و گذاشتم گوشه بالکن ولی بعد حدود ۲ هفته از هم باز شده و انگار خشک شده یعنی بهش دست میزنی مثل چوب شده و برگاش میریزه فکر کنم بهش کم آب دادم، از اون روز دارم خوب بهش آب میدم و اسپری میکنم باید چیکار کنم؟ درست میشه یا خراب شده دیگه؟ممنون میشم راهنمایی کنین

  6. سعید گفت:

    Attachment

    سلام خوبید؟ خسته نباشید. یک راهنمایی میخواستم اگر ممکنه.
    یک کاج مطبق داریم که حدود یک سال پیش وضعیت خاکش خوب نبود و شاخه های پایینیش داشت میریخت و کلا خاکش رو عوض کردیم و متاسفانه کمی شوک بهش وارد شد ظاهرا… بعد از تعویض خاک بالاترین قسمت گیاه که مقداری عمودی رشد میکنه و سپس طبقه جدید بوجود میاره (در عکس به رنگ قرمز علامت زدم) که قبل از تعویض خاک حدود یکی دو سانت بود و تازه تنجه زده بود رفت رو به خشک شدن و نوک برگ های سوزنی شاخه های پایینی هم همینطور. یکی دو تا از شاخه های پایینی هم که وضعشون خوب نبود کامل خشک شدن و افتادن. اما با رسیدگی در همین حد موند و بعد از چند روز دوباره برگشت روبه بهبودی. قسمت بالا که داشت خشک میشد دوباره سبز شد و به رشدش ادامه داد اما تغییر جهت داد و مثل بقیه شاخه ها افقی رشد کرد و کلا تبدیل شد به یک شاخه مثل بقیه شاخه های پایینی. ما هم بی اطلاع بودیم که این دیگه طبقه جدید نیست و اول سعی کردیم کمی ببندیمش تا عمودی بره بالا ولی دیدیم دست بردار نیست و ولش کردیم. ۱۰-۱۵ سانت عمودی اومده بالا و دوباره افقی ادامه داده و کلا خرابکاری شد رفت که توی عکس پیداست.. از بعد از تعویض خاک که حدود یکسال میگذره دیگه کلا رشد عمودی گیاه متوقف شده و فقط افقی داره رشد می کنه.. یعنی شاخه های پایینی که رشدشون متوقف شده بود دوباره رشدشون شروع شده و هر کدوم دو سه برابر شده طولشون و بعضا دو شاخه هم شدن! شاخه که سی سانت بوده شده ۶۰-۷۰ سانت و سرسبز و همچنان در حال رشد افقی … راهی هست بشه رشد عمودی گیاه رو درست کرد بنظرتون؟ اون شاخه بالایی رو قطع کنیم ممکنه از جایی که قطع شده دوباره تنجه بزنه و طبقه جدید بزنه و به رشدش ادامه بده؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید کاج مطبق عادت رشد انتهایی یا مکان نمایی داره و اگه جوانه انتهایی قطع بشه به صورت افقی رشد میکنه ، تک بعدیه ! اصلا برای تکثیر همین کاج از قلمه انتهایی میزنن که گیاه جدید عمودی رشد کنه ! حالا گیاه شما جوونه انتهایی مرده و داره افقی رشد میکنه ، البته من دیدم که دوباره از کنار جوونه عمودی زده ولی باید توی گلخونه با شرایط مرطوب باشه تا درست بشه ! یه راه دیگه هم اینه که گلدونو افقی کنید تا صاف رشد کنه :)))))))

  7. ستاره گفت:

    با سلام
    من یه کاج مطبق کوچک خریداری کردم که برگای بالاییش بر اثر افتاب کمی زرد شده بود بعد اوردن به خونه گلدونو خاکشو عوض کردم الان بعد دو هفته برگای پایینشم یه خورده بی حال و افتادن .به نظرتون چی کار کنم که برگای بالایی سبز و برگای پایینی سر حال بشن؟
    اگر ممکنه راهنمایی کنین

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید هوابه هوا شده و باید با تغذیه و تهویه هوا درست بشه بین دو اب باید خاکش خشک بشه اب با تغذیه و خنکی هوا درست میشه

  8. نرگس . ک گفت:

    Attachment

    سلام و خسته نباشید
    کاج مطبق من بعد از چند روز که سفر بودم ، به این شکل دراومده و از سطل آب استفاده کردم و هرروز غبار پاشی براش انجام میدم و چندین ساعت بخور خنک روشن میکنم کنارش و یه پنجره هم نزدیکش هست که باز گذاشتمش تا هوا تهویه بشه ، اما دو هفته است که بهتر نشده ، حتی بنظرم وضعش بدتر هم شده
    پیشنهاد میدید چه کاری انجام بدم که نجات پیدا کنه ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید توی تشت آب تا از زیر اب بکشه و درست بشه و سیراب بشه ! از تشنگی و گرما اینطوری شده

  9. سودا گفت:

    سلام اقای مهندس راهپله ما نور نداره اما خنکه میشه کاج مطبقمو بزارم اونجا؟ب خاطر نور. کمش نگرانم

  10. سینا گفت:

    با سلام
    گیاه کاج مطبق خونه ما برگاش خوشبختانه وماشاءالله سبزه ولی رشتش متوقف وطبقاتش انگار آویزونه میخواستیم بدونم چرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید