درختچه ۲۲۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۲

معرفی پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله

نام انگلیسی

Honeysuckle

نام علمی

Lonicera sp

فارسی رایج

پیچ امین الدوله

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

20000 الی 40000

از خانواده

Caprifoliaceae

خاستگاه

نیمکره شمالی

گلهای ممتاز و معطر پیچ امین الدوله. پرورش این گیاه طریقی عالی و شگفت آور برای عطر آگین کردنِ فضای باغ است. گونه ی غول پیکر پیچ امین الدوله (Lonicera hildebrandiana) از برمه می آید. از آنجا که رشد وسیع دارد برای کاشت در باغ کوچک توصیه نمی شود.

انواعی از پیچ امین الدوله ی بوته ای با گلهای معطر هست که رشد فوق العاده ی انواع معمولِ این گونه پیچک ها را ندارد. اگر مرتب هرس شوند گیاهان پُرعمری هستند که در ۳ تا ۵ سالگی بالغ می شوند، اما البته از نخستین سال عمر خود گُل می دهند. L.fragrantissima گیاه نیمه خزان کننده ای است پر ساقه با رویشی اغلب تا ارتفاع ۳ متر. این نوع، برای ایجاد پرده و حایل گیاهی یا زمینه ی باغ بسیار مفید و مناسب است. نوع L.x heckrotti حالتی بینابین (نیمه بوته ای و نیمه خزنده) دارد که تا ارتفاع بین ۵/۱ تا ۵/۲ متر قد می کشد.این نوع را می توان به طور منفرد یا انبوه و مخلوط کاشت.

نیازها:

اقلیم:برای نواحی خنک تا گرم مناسب است،اما برای مناطق حاره مناسب نیست.

میزان نور و دما:برای رشد و گل دهی کامل به آفتاب کامل نیازمند است.

خاک:حتی در خاکهای فقیر به سهولت می روید،اما خاکهای با زهکشی خوب را که مقداری مواد آلی هم به آن افزوده باشند ترجیح می دهد.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:قلمه های نیمه خشبی پیچ امین الدوله که در اواخر تابستان و پاییز گرفته می شوند به سهولت ریشه خواهند زد.

آبیاری:بوته های نورُسته به آبیاری منظم نیاز دارند،اما بوته های جاافتاده برای مدتی کاملاً طولانی خشکی را تحمل می کنند.با این حال،ظهور شاخ و برگ بهتر و گلهای بیشتر نتیجه ی آبیاری عمیق و منظم در هوای گرم و خشک خواهد بود.

کوددهی:می تواند بدون هرگونه کود مکمل به نشو و نما ادامه دهد،اما از دریافتِ مواد غذاییِ چند منظوره در اوایل بهار و مجدداً در اواسط تابستان سود می برد.

مشکلات:از لحاظ آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

گل دهی:

فصل:گونه ی فراگران تیسیما در اواسط زمستان تا اوایل بهار به تولید گلهای کوچک و کِرِم رنگ پرعطر می پردازد.گلهای صورتی متمایل به قرمز و کِرِم رنگِ گونه ی L.x heckrotti در اواسط بهار ظاهر می شوند و تا مدت زیادی از ماههای تابستان هم ادامه دارند.

هرس(پیرایش)

به طور کلی:بهترین وقت هرس بلافاصله بعد از خاتمه ی گل دهی است.شاخه های باریک قدیمی تر فرَگرَنتیسیما از سطح زمین بریده شوند و شاخه های جدیدتر کوتاه شوند.گونه ی L.x heckratti برای ایجاد شکل بهتر و رشد هدایت شده می توان برید.

گونه ی fragrantissima

پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله

گونه ی heckrotti

پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

نماید آنچه هست این وادی گل

درون لالهٔ آتش بجان چیست

بچشم ما چمن یک موج رنگ است

که می داند به چشم بلبلان چیست؟

دیدگاه های شما

221 پاسخ به "معرفی پیچ امین الدوله"

  1. نرگس گفت:

    Attachment

    سلام آقای سجادی خوبید.
    من یه گل امین الدوله قرمز تهیه کردم. با امین دوله زرد تفاوت داره. گلاش شیپوری شکل و از وسط برگ در میاد.
    تحقیق کردم اسمش لنیکرا همیشه بهار هست که هیچ سایتی راحبش ننوشته.
    گفتم شاید شما آورده باشید گل خونتون بدونید چطور گیاهی هست.
    بو دار هست اینم؟ چند متر رشد میکنه؟
    گل من از ایناست

  2. احسان گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یه گل امین الدوله (با گلهای سفید و زرد) تهیه کردم که تا یکی دو ماه گذشته گل داشت و زمانی که کامل می شد فوراً زرد و پژمرده می شد، الان برگهای (پهن)سبز و سرحالی داره ولی متاسفانه گل نمیده، آیا دلیلش نگهداری نامناسبه یا طبیعیه؟؟
    مکان نگهداری: داخل گلدان در بالکن غربی که ساعت ۱۴ تا غروب آفتاب میگیره.
    آبیاری:در این دو ماه هر شب ابیاری شده.
    ممنون از سایت کاربردی و اطلاعات کاملتون.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بهش اهن بدید و بکارید داخل خاک ! توی گلدون گل نمیده و خراب میشه ! باید برای گلدهی یا تغذیه کافی داشته باشه با کودای گلدهی تراس پوکون یا اینکه با کودای گرین کود بدید یا بکاردی توی زمین

  3. ارشیا گفت:

    سلام گیاه یاس زارقی همین پیچ امین الدوله هست؟؟

  4. جمیل ظهیری گفت:

    با سلام و تشکر فراوان از شما…میخوام بپرسم گونه heckrotti رو از کجا میتونم تهیه کنم؟ بعد اینکه کدوم یک از گونه ها با هوای داغ تابستون خرمشهر میتونه سازگار بشه؟ بسیار سپاسگزارم از شما

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی بهار میاد بازار بگردید پیدا میشه ! این گیاه با های جنوب سازگاره و مقاومه ! ولی پیچ ساعتی برای شما بهتره !

  5. JML گفت:

    Attachment

    سلام استاد خوبین شما؟ یه پیچ امین الدوله دارم مشکل پیدا کرده عکسشو فرستادم خدمتتون. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. ما همیشه از نظراتتون بهره بردیم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی اتاقه یا باغچه یا گلدون ؟ ببینید نزدیکه که قارچو بگیره ! بهتره تهویه و تغذیه رو بهتر کنید و با سم مانکوزب برای پیشگیری سمپاشی کنید روی بوته هم اب ریخته نشه ؟

  6. آزاده گفت:

    سلام.ممنون از سایت فوق العادتون.یه سوال داشتم خدمتتون.من واسه بالکن خونمون که پشت به آفتاب هست و فقط صبحا نیم ساعت آفتاب میگیره و آب هوای تهران میخام یه فضای سبز درست کنم شما چه گل وگیاهی توصیه میکنید؟و اینکه آیا میتونم توی گلدان پیچک رونده بکارم که یکی از دیوارها رو سبز کنه ؟اگر آره چه پیچکی؟؟ممنووون خیلی

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گلهایی مثه کاملیا ، گاردنیا ، زالیا ، یاس هلندی ، ناندینا مقاوم هستند ، همینطور یاس رازقی و محبوبه شب هم معطر میکنه

  7. الهه گفت:

    سلام
    من سه تا گلدون کوچیک یاس گرفتم و توی یه گلدون بزرگ و عمق دار با خاک سبک کاشتم تا خوب جا برای ریشه دادن داشته باشه . الان خداروشکر حالش خوبه و گل داره ، هر روز صبح زود یه مقدار بهش آب مونده میدم . تو نظرات دیدم که گفتید آب روی برگاش ریخته نشه ، من این اشتباه رو میکردم ولی دیگه نمیکنم . فقط میخواستم بدونم کود خاصی نیاز داره که همیشه برام پرگل بمونه و حالش خوب باشه ؟ کود سه بیست دارم کود بنفشه آفریقایی هم دارم . آفتابشم خوبه و حداقل سه چهار ساعت نور مستقیم رو داره .
    و سوال دیگه اینکه از کود بنفشه م به چه گل هایی میتونم بدم آخه یه بار دیدم گفته بودین به گیلاسی مجلسی هم کود بنفشه بدین تا جون بگیره . در پایان هم ازتون تشکر میکنم که همیشه جواب سوال هامو دادین .

  8. الهه گفت:

    یه سوال دیگه هم داشتم راجب ساکولنت ها
    متاسفانه راجب آبیاری این گیاه ها حرف های ضد و نقیض زیاد شنیده میشه
    بعضی میگن ده روزی یک بار آب بدین و این گیاه هر چقدر کمتر آب بخوره بیشتر میمونه
    بعضی میگن هفته ای دوبار آب بدین ولی به مقدار کم
    شما که متخصص گل و گیاه هستید در این باره نظرتون چیه ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ باید با خشکی خاک ابیاری کنید ، اینا اب دوست هستند و از کم ابی بدشون میاد ، بهتره عضو کانال ما بشید تا ازین موارد مطلع بشید

  9. الهه گفت:

    Attachment

    سلام
    یاسم دچار مشکل شده
    من سعی کردم نکاتی که میگید رو رعایت کنم
    اما جدیدا لکه هایی روی برگ یاس میزنه
    و بعد از مدتی برگ میافته
    فک کنم قارچ باشه
    میشه کمک کنید
    دوست ندارم یاسم خراب بشه
    ممنون میشم اگه مثل همیشه منو راهنمایی کنید
    عکسش رو میزارم

  10. mina گفت:

    Attachment

    سلام مهندس گل من چند وقتیه دچار نمیدونم آفته یا قارچ زده شده اول سم دیازینون استفاده کردم به فاصله ۴ روز سم پاشی کردم اما بهتر نشد گفتن قارچ زده قارچ کش مانکوزب گرفتم یه بار حالت سم پاشی به برگ ها ریختم آیا درسته این کار آبیاری هم وقتی سطح خاک خشکه میدم درسته که میگن آبیاری باید به حدی باشه که از زیر گلدان بیرون بزنه من به شدت این گل و دوست دارم اما این دومین باره که گرفتم که رشد نمیکنه داخل گلدان داخل حیاطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید