درختچه ۲۲۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۲

معرفی پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله

نام انگلیسی

Honeysuckle

نام علمی

Lonicera sp

فارسی رایج

پیچ امین الدوله

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

20000 الی 40000

از خانواده

Caprifoliaceae

خاستگاه

نیمکره شمالی

گلهای ممتاز و معطر پیچ امین الدوله. پرورش این گیاه طریقی عالی و شگفت آور برای عطر آگین کردنِ فضای باغ است. گونه ی غول پیکر پیچ امین الدوله (Lonicera hildebrandiana) از برمه می آید. از آنجا که رشد وسیع دارد برای کاشت در باغ کوچک توصیه نمی شود.

انواعی از پیچ امین الدوله ی بوته ای با گلهای معطر هست که رشد فوق العاده ی انواع معمولِ این گونه پیچک ها را ندارد. اگر مرتب هرس شوند گیاهان پُرعمری هستند که در ۳ تا ۵ سالگی بالغ می شوند، اما البته از نخستین سال عمر خود گُل می دهند. L.fragrantissima گیاه نیمه خزان کننده ای است پر ساقه با رویشی اغلب تا ارتفاع ۳ متر. این نوع، برای ایجاد پرده و حایل گیاهی یا زمینه ی باغ بسیار مفید و مناسب است. نوع L.x heckrotti حالتی بینابین (نیمه بوته ای و نیمه خزنده) دارد که تا ارتفاع بین ۵/۱ تا ۵/۲ متر قد می کشد.این نوع را می توان به طور منفرد یا انبوه و مخلوط کاشت.

نیازها:

اقلیم:برای نواحی خنک تا گرم مناسب است،اما برای مناطق حاره مناسب نیست.

میزان نور و دما:برای رشد و گل دهی کامل به آفتاب کامل نیازمند است.

خاک:حتی در خاکهای فقیر به سهولت می روید،اما خاکهای با زهکشی خوب را که مقداری مواد آلی هم به آن افزوده باشند ترجیح می دهد.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:قلمه های نیمه خشبی پیچ امین الدوله که در اواخر تابستان و پاییز گرفته می شوند به سهولت ریشه خواهند زد.

آبیاری:بوته های نورُسته به آبیاری منظم نیاز دارند،اما بوته های جاافتاده برای مدتی کاملاً طولانی خشکی را تحمل می کنند.با این حال،ظهور شاخ و برگ بهتر و گلهای بیشتر نتیجه ی آبیاری عمیق و منظم در هوای گرم و خشک خواهد بود.

کوددهی:می تواند بدون هرگونه کود مکمل به نشو و نما ادامه دهد،اما از دریافتِ مواد غذاییِ چند منظوره در اوایل بهار و مجدداً در اواسط تابستان سود می برد.

مشکلات:از لحاظ آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

گل دهی:

فصل:گونه ی فراگران تیسیما در اواسط زمستان تا اوایل بهار به تولید گلهای کوچک و کِرِم رنگ پرعطر می پردازد.گلهای صورتی متمایل به قرمز و کِرِم رنگِ گونه ی L.x heckrotti در اواسط بهار ظاهر می شوند و تا مدت زیادی از ماههای تابستان هم ادامه دارند.

هرس(پیرایش)

به طور کلی:بهترین وقت هرس بلافاصله بعد از خاتمه ی گل دهی است.شاخه های باریک قدیمی تر فرَگرَنتیسیما از سطح زمین بریده شوند و شاخه های جدیدتر کوتاه شوند.گونه ی L.x heckratti برای ایجاد شکل بهتر و رشد هدایت شده می توان برید.

گونه ی fragrantissima

پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله

گونه ی heckrotti

پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

نماید آنچه هست این وادی گل

درون لالهٔ آتش بجان چیست

بچشم ما چمن یک موج رنگ است

که می داند به چشم بلبلان چیست؟

دیدگاه های شما

221 پاسخ به "معرفی پیچ امین الدوله"

  1. نگار گفت:

    یه سواله دیگه هم دارم
    میتونم کنار امین الدوله یاس رازقی بکارم و اگه میشه با چه فاصله ای باشه

  2. نگار گفت:

    سلام مهندس،خسته نباشید
    من یه گلدونه امین الدوله خریدم میخوام تو حیاط بکارم ولی حیاط کوچیکه،با چه فاصله ای از دیوار بکارمش؟
    من جنوب زندگی میکنم و همسایمون پیچ امین الدوله کاشته و الان شاخه هاش از دیوار آویز شده و خیلی خوشگله
    یه سواله دیگه هم اینکه که اشکالی نداره یاس رازقی رو کناره امین الدوله بکارم؟

  3. سارا گفت:

    سلام.
    پیچ امین الدوله رو می‌شه توی آب هم ریشه‌دار کرد؟
    و اینکه می‌شه توی گلدون کاشت؟
    شنیدم بعضی‌هاشون توی گلدون بو ندارن

  4. faranak گفت:

    سلام. ببخشید من امین الدوله گلدونی خریدم. بعد ی مدت گل داد و الان گل هاش ریخته. ایا باز هم گل میده؟ چیکار کنم سریعتر گل بده؟

  5. Ali گفت:

    Attachment

    سلام وقت بخیر، من قلمه تو خاک زدم و حدود سه هفته هست که ریشه دار شده و برگ جدید داده لطفا عکس رو ببینید من طبق اون توضیح میدم: اولش که کاشتم داخل گلدون پلاستیکی مشکی بود و الان همانطور که می‌بینید کاشتم داخل گلدون آبی، ببینید حجم ریشه حدودا به اندازه یک چهارم این گلدون آبی هست و به همین خاطر کاشتم تو گلدون آبی چون فکر‌کردم که گلدون پلاستیکی براش بزرگ هست ، الان حدود ۲ ثانت زیر ریشه خاک هست و ۳ ثانت هم روی ریشه سر جمع ۵ ثانت ساقه داخل خاک هست ، حالا سوالم این هست: این کاری که کردم خوبه؟ مثلاً وقتی ریشه تو این پر شد ببرم تو گلدون سفالی هم سایز همین پلاستیکه یا نه اصلا نباید گلدون رو کوچیک میکردم ؟ ممنون میشم اگه فکر میکنید اندازه گلدون مناسب نیست یک سایز بدید بهم (قطر و ارتفاع) که من اون رو تهیه کنم فقط چون تازه این کار رو کردم ممنون میشم زود راهنمایی کنید که اگه اشتباهی کردم زود درستش کنم ، ممنونم از شما

  6. مینا گفت:

    Attachment

    سلام. بالکن ما شمالیه. یاس من وضعش خوبه و همین حالا هم گل داره. اما مشکل وضعیت بعضی از برگهاست که عکسش رو فرستاده م. اول قسمتی از لبه یا وسط زرد و روی اون، لکه قهوه ای پیدا میشه. گاهی تعداد برگهای بیمار زیاد میشه و گاهی کمتره. ممکنه لطفا بفرمایید مشکل چیه و چطور رفعش کنم؟ در ضمن گلدون حداکثر اندازه ست. برای اینکه گیاه مشکل پیدا نکنه برای جلوگیری از رشد ریشه چه کار باید کرد؟ متشکرم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام میناجان خوبی؟ ببنیید نمیشه جلوی رشد ریشه رو گرفت البته همین که توی گلدون کاشتید ریشه رشد نمیکنه الان این مشکل شاید به خاطر کمبود اب هست یا اینکه زیر خاک خیسه و شما اب میدید و تجمع اب وجود داره و ریشه نمیتونه نفس بکشه برای همین اینطوری زرد میشه

      • مینا گفت:

        سلام. خیر مرتب آبیاری میشه و خروج آب هم راحت انجام میشه. حتی زیرگلدانی هم نگذاشتم که مبادا آب زیرش جمع بشه. خروجی هوای خانه هم از در بالکنه. بنابراین هوای بالکن همیشه چند درجه خنک تره. من قبلا هم یک گلدان یاسم رو به همین شکل از دست دادم. داخل تنه اش رگه های سفیدی دیده میشد. خیلی نگرانشم. ریشه های تازکی هم از خاک بیرون زده ند که رویشان خاک جدید ریخته م و فعلا پوشیده شده ند.

  7. مینا گفت:

    سلام. سوال من در قسمت پرسش و پاسخ نوشته شده اما روش کلیک که میکنم، حرکت نمیکنه و جوابی دیده نمی شه.

  8. Ali گفت:

    سلام.
    درود به شما ..
    دوست عزیز یه مشکل دو دفعه برا من اتفاق افتاده رفتم بوته ای ک تو حلب بزرگ میزاره گلخونه میده ب همه مشتریا مام گرفتیم و اومدیم کاشتیم تو باغچه خونه کل برگای سبزش ک روش بود کاشتنی بعد از یه هفته تکون دادم دیدم همه برگا کوچیکش ریخت و یه سری کم موندش …
    حتی خاک باغچه رو تعویض کردم کودم داشته قاطی خاک ی ک خریدم..
    اب خوب میدیم بهش .
    دلیل چیه ب نظر شما…
    حالا یه چی دیگه اینکه باغچه ما ب اون صورت بزرگ نیست اما نور خورش خوبه حتی یه درخت خیلی خوب شاه توت ک عالیه انصافا چرا پس اون سالمه .
    یاسو دقیقا کنارش کاشتم با سی سانت فاصله…
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام علی خوبی؟تایم مناسبی برای کاشت انتخاب نشده این فصل معمولا گلدان حلبی اگه بکارید بخاطر فشار های وارده ریشه مویین ها پاره میشن و گلتون شوک مبینه الانم خوب اب بدید و با کودهای جلبک و ضداسترس محلول پاشی کنین روش تا جلوی شوکش رو بگیره

  9. مهدی گفت:

    آقای مهندس سلام و وقت بخیر
    در بین واریته های مختلف امین الدوله کدومش عطر بیشتری داره

  10. انوش گفت:

    با درود
    آیا عطر و بوی گونه هایی که در بهار گل میدهند از گونه های تابستانی بیشتر است و کدام گونه در کل از نظر شما بهتر است.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ هیچ فرقی ندارند باهم از نظر شدت عطر بو فقط مدت زمانش باهم فرق داره ✋🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید