کاکتوس ها ۹۸۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۳۰ تیر ۱۳۹۳

معرفی نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار

نام انگلیسی

Madagascar Palm

نام علمی

pachypodium Lamerei

فارسی رایج

نخل ماداگاسکار

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ، گل

رنج قیمت

10000

از خانواده

Apocynaceae(خرزهره)

خاستگاه

جزیره ماداگاسکار و جنوب آفریقا

 

سلامی به گرمیه این تابستون با گرمای ۴۰ درجه خدمت همه ی بینندگان و بازدید ککنندگان همیشگی باغ شیشه ای.در خدمتتون هستم با معرفی یک گل خاص و محبوب که مشتریها و خاطر خواههای خاص خودشو داره.

دوستان اگه دنبال یک آلت قتاله،یا یک جور باتوم برای دعوا و یا آدم کشی با کاربرد های تزئینی برای منزل و تصفیه هوا و تولید اکسیژن میگردید من نخل ماداگاسکار روز بهتون معرفی میکنم!تعجب نکنید روی ساقه این گیاه تیغ های وحشتناکی وجود داره که میشه ازون به عنوان آلت قتاله یا تیزی ازش استفاده کرد.این گیاه با نام علمی  Pachypodium از خانواده ی Apocynaceae یا همان خرزهره خودمان ،دارای 20 گونه که 15 تای اونا بومی سرزمین همیشه در صحنه ی ماداگاسکار هستش(البته از اسمش میشه فهمید) و بقیه بومی جنوب آفریقا هستند.بله دوستان این گیاه یک نوع ساکولنت به حساب میاد(کاکتوس نه) و در واقع گیاهی به شدت مقاوم در برابر سهل انگاری ها هستش که کشتنش واقعا سخت از نگهداریشه! من یه نخل رو به مدت 1 یکسال تو گلخونه نگهداری کردم به قیمت 300 هزار تومان ولی همکارمون لطف کردن به یک بنده خدایی که بوتیک داشت فروخت یک میلیون و دویست هزار تومان!! وقتی اومدم دیدیم داره واسه مشتری گلدونشو عوض میکنه و به این قیمت بهش انداخته حالم گرفته شد و سریع از گلخونه زدم بیرون!! یادتون باشه دوستان برای خرید گل و گیاه اونم تو این سطح از هر جایی خرید نکنید و حتما با یه آشنا برید خرید.خب بگذریم

این نخل دارای یک تنه ی کلفت که توی خودش آب ذخیره میکنه برای روز مبادا و دور تا دور تنه رو تیغ های چندتایی و خطرناک احاطه کردن اون هم برای روز مبادا  😎

در انتهای ساقه برگها وجود دارند که از بین اونها هم گلهای گیاه ظاهر میشن.

تنه ی گیاه

تنه ی گیاه

نخل ماداگاسکار در طبیعت

نخل ماداگاسکار در طبیعت

نیازها:

نور: این گیاه چون که بیابونی هستش و خیلی مقاوم میتونه ساعت ها نور مستقیم آفتاب رو تحمل کنه البته به عنوان کسی که تجربه ی کار با این گیاه رو داره عرض میکنم که فقط کسایی که نور زیاد دارن تو خونشون یا تراس یا گلخونه دارند بیان سراغ این گل و گرنه تو خونه ی تاریک یا اتاق تاریک جواب نمیده! و برگهای جدیدش سیاه میشن و میریزن و گیاهتون هم رشد نمیکنه!بزاریدش یه جا با آفتاب مستقیم جلو ی پنجره ی جنوبی توی اتاق پذیرایی یا اتاق خواب و انباری و حموم هم خواهشا نذاریدش.

گلهای نخل

گلهای نخل

آبیاری: با این که این گل بسیار مقاوم هستش خصوصا به کم آبی و توی تنه خودش آب ذخیره میکنه ولی بدونید این ذخیره ی آب برای روز مبادا هستش نه اینکه بذارید دائم از خودش مصرف کنه چون دراین صورت گیاه لاغر میشه  و برگهاش میپیچند خصوصا توی آفتاب شدید.هفته ای دو بار سیراب بشه کافیه،توجه کنید گفتم سیراب بشه نه اینکه دور لبشو خیس کنید تا هفته ی بعد آب قشنگ از زیر گلدونش بزنه بیرون.حتما ته گلدون رو سوراخ کنید تا آب اضافی ازش بریزه بیرون.وگرنه خدای نکرده میگنده ریشه ها.آبیاری بیش از حد هم باعث زردی و ریزش برگها میشه.در فصل زمستون هم که گیاه خوابه باید آبیاری رو به هفته ای یکبار کاهش داد

رطوبت : به رطوبت و به این طور سوسول بازیا اعتقادی نداره.

دما: این گیاه بیابونی از ۱۰ درجه تا ۴۰ ،۵۰ درجه سانتی گراد میتونه تحمل کنه و دیگه دمای توخونه براش مهم نیست

آفت ها :نسبت به آفت ها مقاوم هستش ولی آفت رایج این گیاه شپشک آردآلود که دیگه سرقفلی برای همه ی گلهاست و کنه هم میتونه مشکل ساز بشه.که هر دوشون با یه سم کونفیدور و آبامکتین با هم از بین میرند.

تغذیه و کود: در فصل رشد بیشتر به آب تنگ ماهی یا آکواریوم نیاز داره یعنی اینها بهتره تا کود و ماده شیمیایی.یا میتونید از کود ورمی کومپوست روی سطح خاک بریزید تا به مرور مواد غذایی آزاد بشن.

گلدهی: فقط گیاهان بالغ و حدود ۱.۵ متر به بالا گل میدن اونم توی فصل بهار تا تابستان که از بذرش باید به نحو احسن استفاده کرد.

گلدهی گونه ای نخل

گلدهی گونه ای نخل

نکته : این گیاه در فصل خواب یعنی نیمه دوم سال برگهای خودشو از دست میده و به خواب زمستانی میره و باید تو این مدت آبیاری رو نصف و کودهی رو متوقف کنید و کاهش بدید تا دوباره با شروع بهار و افزایش نور و دما برگ ها سبز میشن و گیاه دوباره شروع به رشد میکنه و اون موقع آبیاری رو افزایش بدید.

نخل در خواب

نخل در خواب

خاک : بهترین خاک برای این گل خاک کاکتوس و یا یک خاک سبک هستش که زود آبو رد کنه.ترکیب ماسه و خاک برگ و کود و شلتوک برنج و خاک باغچه ترکیب خوبی میتونه باشه واس این گل.

PachyLamerei-root-5

تکثیر:دوستان تکثیر این گل راحت نیست اولا که معمولا با بذر تکثیر میشه بذر هم که حدو یک ماه طول میکشه تا سبز بشه و تازه با زود کاشته بشه تا قوه نامیه خودشو از دست نده! بذر هارو باید یک روز در آب گرم غوطه ور کنید تا راحت تر سبز بشن ولی بعضی ها به محض سبز شدن تنه جوش روی ساقه سریع از فرصت استفاده کرده و اونو قلمش میزنند باید بزارید یکی دو روز ته قلمه خشک بشه و کالوس ببنده و بعد بکنیدش توی ماسه شسته شده ی خیس در جایی سایه بدون آفتاب و منتظر بمونی تا قلمه بگیره.قلمه ریشه هم در فصل خواب گیاه میشه تهیه کرد و همینطور با پیوند ارقام مختلف روی پایه Pachypodium lamerei هم میشه گیاه رو تکثیر کرد

قلمه ساقه

قلمه ساقه

بذر نخل ماداگاسکار

بذر نخل ماداگاسکار

 

بذر نخل ماداگاسکار

بذر نخل ماداگاسکار

تعویض گلدان : هر دو یا سه سال یکبار گلدان گیاه رو باید یک سایز بزرگتر تعویض کنید.ریشه های بیرون زده از زیر گلدون هم علامت خوبی برای این تعویض هستش.

تعویض گلدان

تعویض گلدان

 

حتمابا دستکش کارکنید

حتمابا دستکش کارکنید

 

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

ز رنگ لاله مرا روی دلبر آید یاد

ز شکل سبزه مرا یاد خط یار آید

 گلی به دست من آید چو روی تو هیهات

هزار سال دگر گر چنین بهار آید....

دیدگاه های شما

988 پاسخ به "معرفی نخل ماداگاسکار"

  1. Kave گفت:

    Attachment

    سلام خسته نباشید، گلم همیشه برگای تازه میده ولی تو زمستون چون نور نداشت سیاه میشد الان چند وقته رو برگای ریزش یه چیزی مثل صمغ میچسبه، چکارش کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام کاوه جان خوبی؟ یه سم حشره کش تهیه کنید بهش بزنید تا این افات از بین برن این عسلک ها مربوط به افت هست نور زیاد و ابیاری با خشکی خاک و تهویه هوا باید باشه تا برگش سیاه نشه.

  2. محمد گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس خوبید نخل من هر سال قبل از بهار اولین برگ هاش که در می آد وسطش یا کنارش حالت له شدگی پیدا میکنه و سیاه میشه من سم بردفیکس بهش میزدم ولی امسال علاوه بر این مورد یه چیزهایی مثل عسلک روش هست و برگ هاش هم به این شکل شده این سه سم هم دارم فن پروپاترین و مالاتیون و بردفیکس میتونم بزنم یا مشکلی دیگه داره. ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام محمد خوبی؟ بهتره یه سم قارچکش توی خاکش بزنید سم کاپتان باشه تا جلوی پوسیدگی رو بگیره. بوردوفیکس ربطی نداره بهش. اون عسلک هم نشونه ی افته و باید با سم کونفیدر سمپاشی کنید اسپری مخصوصش توی فروشگاه دمبرگ موجوده.

      • محمد گفت:

        Attachment

        سلام جناب مهندس
        نخل من مشکل بالا داشت فرمودید کونفیدور بزنم یک بار اسپری کردم الان حدود ۱۰ روزه گذشته این عکس جدید هست دوباره اسپری کنم یا کاری دیگه باید کرد .برگ هاش از پایین داره زرد میشه و می افته.برگ هاش هم حالتشون از دست دادن بد شکل شده.ممنون

  3. کامران گفت:

    سلام آقای سجادی عزیز
    من حدوداً ۲ سال و نه ماه یه نخل دارم اصلا خاکش عوض نکردم
    حدود دو هفته اس برگ های جدیدش نوکشون سیاه میشه و یه حالت شیره زرد رنگ روی برگ های سباه شده میبینم و اینکه روی ساقه هم شیره زرد رنگ می بینم و روی ساقه و تیغه ها هم یه سفیدک های خیلی ریز میبینم. من الان تو خونه سم مالاتیون،دیازینون و حشره کش کلروپیریفوس دارم ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • کامران گفت:

      راستی نور از پنجره جنوبی میگیره و ماهی یکبار کود سه بیست میدم و بعضی اوقات هم آب تخم مرغ آبپز 😊😊

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام کامران خوبی؟ تا خاک خشک نشده اب ندید ، نور کامل داشته باشه و یه قارچکش کاپتان توی خاک بدید تا جلوی سیاهی برگ رو بگیرید ! ازون سم حشره کش مالاتیون هم بهش بزنید…

  4. فاطمه گفت:

    Attachment

    سلام اقای مهندس.ایام بهاریتون بخیر. لطفا مشکل این نخل من رو میفرمایید؟ ۳تا از برگاش چروک و سیاه شد و یکیشون افتاد،۲تای دیگه رو تو عکس ملاحظه میفرمایید. البته تا به امروز به دلیل بارندگی و سرمای هوا،نخل رو تو خونه و با نور غیرمستقیم نگهداری میکردم، و چون حدس میزدم این مشکل بخاطر تهویه یا نور باشه، امروز که هوا بهتر شد،بردمش بیرون. مشکل از چیه جناب مهندس؟ نیاز به سمی چیزی داره؟ یا برطرف میشه با گرم شدن هوا..

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      ببینید نور مستقیم و تهویه هوا میخاد ، یه سم کاپتان توی خاکش بریزید تا جلوی پوسیدگی ریشه رو بگیره ! تا خاک خشک نده اب ندید…

      • فاطمه گفت:

        Attachment

        اقای مهندس، امروز که نخل رو نگاه کردم، فک میکنم راسش یکم سفیدک داره، تو شکلم موجوده.. از قارچ کش تالین یا سبزوسفید میتونم استفاده کنم؟؟

        • فاطمه گفت:

          اقای مهندس میشه لطفا زودتر جواب بدید،الان کاپتان توی خونه موجود ندارم. ۴تای دیگه از برگاشم سیاه شدن، از تالین یا میتونم استفاده کنم؟

        • فرهاد گفت:

          سلام. جالب که منم دقیقا همین مشکل شمارو دارم، سیاه شدن نوک برگ ها و چروک شدن و در پایان هم خشک و سیه شدن کل برگ.
          جالب که الان دوتا برگ جدید هم همین اتفاق براش افتاده. فکر می کنم علت اصلی ابری بودن هوا و نبود نور خورشید هست. اینجا یک هفته ای میشه خورشید رو ندیدیم و خدا رو شکر هنوز هم بارون ادامه داره!

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            فرهاد جان شما هم نورشو زیاد کنین کنار پنجرهجنوبی بذارید و با سم کاپتان سمپاشی کنید تا درست بشه…

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام فاطمه جان خوبی؟ افت کنه گرفته و باید سم کنه کش یا سم پالیزین از سایت دمبرگ تهیه کنید بهش بزنید..

      • فاطمه گفت:

        ممنون آقای مهندس،ولی ببخشید من متوجه نشدم الان باید قارچکش کاپتان بزنم یا کنه کش پالیزین ؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام کنه کش اسپری بشه و قارچکش توی خاک ریخته بشه

        • فاطمه گفت:

          سلام آقای مهندس. به توصیه شما تا الان ۲سری سم پالیزین با فاصله ۳روز روی نخلم اسپری کردم و ۲سری هم سم کاپتان با فاصله یک هفته توی خاکش ریختم. ولی الان دیگه تقریبا همی برگاشو از دست داده و از نخلم فقط یه ساقه باقی مونده 🙁 آقای مهمدس. امیدی هست دوباره برگ بده و مثل سابقش بشه؟ خیلی ناراحتم برای گلم

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            فاطمه جان گلدونتو زیر افتاب بذارید شما این کارا رو هم درست انجام شده فقط بهش وقت بدید تا سبز کنه دوباره

  5. محمد گفت:

    Attachment

    سلام اینطور که از کامنت فهمیدم مشکل نخل منم با کاپتان حل میشه البته من یه بار بردو استفاده کردم
    ولی سوال اصلیم اینه که کاپتان چه رنگیه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      محمد این قارچه ! باید کاپتان بزنید نورو زیاد کنید و تهویه ایجاد کنید تا درست بشه برگای خراب رو هم بکنید.

      • محمد گفت:

        یکی یه بسته به من داده که اسمی روش نیست ولی موقع خرید به اون گفتن کاپتانه میتویند بگید کاپتان چه رنگیه؟؟ممنون میشم

        • فاطمه گفت:

          سم کاپتانی که من از دمبرگ تهیه کردم پودر سفید رنگیه که بوی نامطبوعی میده، البته مطمئن نیستم با رنگ بتونید از کاپتان بودنش اطمینان حاصل کنید.‌.

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام عزیز خوبی؟ سم که قرار نیست بوی مطبوع بده ! نباید بو کنید اصلا ! اون همون کاپتانه

  6. Kave گفت:

    Attachment

    سلام وقت بخیر، همینطور که تو عکس میبینید گلم چندتا جوونه زده یه بوته بزرگم داره احساس میکنم داره جلو رشدشو میگیره، برگ نمیده، به نظرتون الان میتونم بوته کوچیکرو قلمه بزنم؟ اگه بله به چه صورت، و اینکه چکار کنم بوته اصلی انقد لاغر نمونه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام کاوه جان خوبی؟ نور گلتون کمه و باید بذارید جلوی پنجره ی جنوبی تا بیشترین نور ممکن رو ببینه ! نیازی نیست اون بوته کوچیکارو بزنید بذارید بزرگ بشن و برای تکثیر ازشون استفاده کنید فقط گلدون رو ببرید توی تراس جنوبی یا بالکن.

  7. فاطمه گفت:

    Attachment

    سلام اقای مهندس
    نخل من متوجه شدم که تنه اش داره تو رفتگی پیدا میکنه،
    مشکل از چیه؟؟
    چیکارش کنم که پیشرفت نکنه؟؟

    • فاطمه گفت:

      ببخشید میشه لطفا زودتر جواب بدید؟ قارچی شده نخلم؟ میتونم از کاپتان استفاده کنم؟؟

    • فاطمه گفت:

      اقای مهندس میشه زودتر جواب بدین
      نخلم کلا داره داغون میشه دیگه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام این خراب شده و قارچ زده درستم نمیشه دیگه !

    • فاطمه گفت:

      سلام جناب مهندس،با استفاده از سم‌کاپتان و‌کنه کش پالیزین نخلم نجات پیدا کرد و برگهای زیادی داد‌و طی تابستون حالش خوب‌بود،متاسفانه الان جندروزه که بعضی برگهاش این شکلی شدن با اینکه شرایط نگهداریش مشابه قبله، مشکل از چی میتونه باشه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید که چیکارش کنم🌱🌸

  8. مینا گفت:

    سلام مهندس خسته نباشید
    میگم ک مینیمم دمای قابل تحملش چقدره ؟؟
    اخه من طول زمستونو داخل نگهش داشتم از دیروز گذاشتمش بیرون بعد از شانس من از دیروز هوا سرد شده مخصوصن شبا باد میاد گفتم نکنه سرما بخوره !!

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام تا دمای ۱۰ درجه رو میتونه تحمل کنه بعدازون خزون میکنه ! نکران تباشید سرمای الان جدی نیست.

  9. امیر گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس
    من مدتهاست ار سایت شما بخصوص همین سوال جوابها بعنوان مرجع استفاده میکنم برای گیاهام و واقعا ممنونم که اینقدر وقت میذارید به مشکلات همه رسیدگی میکنید
    یک هفته میشه این نخل ماداگاسکار رو گرفتم گذاشتمش یک متری پنجره جنوبی که همیشه پرده کناره حتی شبها جاش خوبه؟ نورش کافیه؟ چون تو فصل تابستون که آفتاب عمودیه آفتاب مستقیم وارد اتاق نمیشه ولی اینقدر نور داره اینجا که رنگ پرده رو برده!

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام امیر جان خوبی؟ سایت خودته عزیز….این نورش خوبه فقط تهویه هم میخاد اگه بتونید یه کم پنجره رو باز کنید براش در روز که عالی میشه !

  10. اورینا گفت:

    سلام وخسته نباشید
    نخلم برگاش زرد میشه و می افته ولی سیاه نشده .از پایین ریزش برگ داره ولی برگ جدید میده.سه تا پا جوش داره ساقه یکیش نرم شده تقریبا.هر ۷ تا ۱۰ روز اب میدم .اب تخم مرغ اب پز یا آبی که ۲۴ ساعت تو دمای محیط مونده میدم.تو تراس هست .روزی دو ساعت آفتاب میخوره بهش .دمای محیط هم بیشتر از ۲۶ درجه نیست .مشکلش چیه.؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی؟ ابیاری جقدره؟ کم ابی باعث زردی برگ میشه ! الانم هوا گرمه لازمه بیشتر اب بخوره… ابش رو بیشتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید