گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی ۲۰۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

معرفی فیلودندرون برگ انجیری

فیلودندرون انجیری

نام انگلیسی

فیلودندرون راست Upright Philodendron

نام علمی

Philodendron bipinnatifidum

فارسی رایج

فیلودندرون برگ انجیری

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

25000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

برزیل،آرژانتین،بولیوی،پاراگوئه

 

فیلودندرون جز اون دسته ای گلهاییه که من حتما برای خونم خودم میخرم ،مخصوصا اتاق پذیرایی، با اون برگها مینیاتوری و زیباش جلوه ی خاصی به اتاق میده ، نگهداریشمکه راحته و درکل یه گلیه که کسی هرجایی نمیبینه ! برخلاف بقیه هم خونواده هاش نیازی به قیم نداره ، گیاهی است از خانواده آراسه و زادگاه ان امریکای جنوبی است،برگها سبز براق است که با بزرگتر شدن شکافها و دندانه های برگ عمیق تر و شکل برگ انجیر به خود میگیرد.ریشه های هوایی ان منحصر به ریشه های نزدیکی قاعده ی برگهاست که باید به طرف خاک گلدان هدایت گردد.همانطوری که از نام انگلیسی ان بر می اید و فیلودندرون را راست قامت نهاده اند احتیاج به قیم ندارد و برگها از مرکز می رویند،هوای گرم و مرطوب از شرایط ایده ال ان است و بعلت گستردیگی بوته و برگها باید دور از محل پر رفت و امد باشد،نگهداری فیلودندرون ها ساده و گیاهی مناسب برای مبتدیان است.

 

نیازها:

 

نور: کنار پنجره با نور ملایم بهترین مکان برای این گیاه است،اشعه ی مستقیم آفتاب مخصوصا در ظهر به برگهای گیاه صدمه می زند.

دما: حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۲ درجه و حداکثر ان در تابستان ۲۴ درجه توصیه می گردد.در درجه حرارت بالاتر غبارپاشی الزامی است.

آبیاری: بین دو آبیاری باید خاکش خشک بشه !

رطوبت: یک جزیره زیرش درست کنید تا همیشه بخار آب دور برگاشو بگیره و رطوبت پایدار داشته باشید توی زمستون هم ظرف اب روی شوفاژ یا بخاری قرار بدید.

تغذیه :هر دو هفته یکبار جهت تامین مواد غذایی گیاه از کود شیمیایی گرین ایتالیا در لینک زیر مطلب  مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید.

خاک مناسب :خاک  کمپوست یا خاک هلندی بهترین محیط برای رشد ریشه است.

تعویض گلدان: با شروع فصل رشد در هر سال زمان تعویض گلدان فرا میرسد.در صورت سنگین بودن گلدان به تعویض خاکهای سطحی با خاک نو و غنی اکتفا کنید.بهتراست اجازه دهید ریشه از زیر گلدان بیرون بزند بعد تعویض کنید.

تکثیر: ازدیاد این گل در منزل کار اسانی نیست،حرفه ای ها از بذر و قلمه استفاده میکنند.

 

عوارض و درمان:

 

برگها میریزند:هوا خیلی گرم و خشک است،آبیاری را بیشتر کنید،گلدان را به محل خنک تر منتقل کنید.

برگها زرد میشوند و میریزند:ابیاری زیاده از حد است،سوراخ ته گلدان را بازدید کنید،در صورت باتلاقی شدن گلدان با یک میله آهنی به ملایمت خاک و ریگ انتهای گلدان را بحرکت دراورید.در زمستان فاصله ابیاری را کمتر کنید.

برگ های جدید یا ظاهر نمیشوند یا خیلی کوچک هستند:به گلدان بزرگتر احتیاج دارد،در صورت عدم امکان تعویض تغذیه مصنوعی توصیه می شود.

ساقه ها دراز و ضعیف هستند:نور کم است،گلدان را به محل روشن تر با اشعه ی غیرمتسقیم افتاب منتقل دهید.

سبزینه ها در برگ ها کم شده اند و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است:حمله کنه قرمز میکروسکوپی باعث این عارضه است،با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

لکه های سوخته روی برگها مشاهده میشود:اشعه ی مستقیم افتاب یا غبارپاشی در افتاب باعث ان است،گلدان را به نیم سایه منتقل کنید،و از غبارپاشی در افتاب بپرهیزید.

برگها رنگ پریده و کم رشد شده اند:هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید.

تمیز نمودن برگها:با دست چپ برگها را نگهداشته و با دست راست و با اسفنج  و یا پا پارچه ی مرطوب برگها را تمیز نمایید.در صورت لزوم فقط هر ماه یکبار  از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده کنید.

فروشندگان گل و گیاه برای جلب نظر مشتری برگ ها را با مواد براق کننده تمیز میکنند،روزنه های موجود در سطح برگها که برای اعمال حیاتی گیاه باید باز باشند،با اینگونه مواد مسدود میشود،غبارپاشی برای تمیز کردن برگها کافی است.

فیلودندرون

فیلودندرون

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

ساقی حدیث سرو و گل و لاله می‌رود

وین بحث با ثلاثه غساله می‌رود

می ده که نوعروس چمن حد حسن یافت

کار این زمان ز صنعت دلاله می‌رود....

دیدگاه های شما

208 پاسخ به "معرفی فیلودندرون برگ انجیری"

  1. الناز گفت:

    لطفا هم بگید چه کودی بهش بدم ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      کودای گرین اپارتمانی حاوی اسیدهیومیک و اسیدامینه هستند باید دو هفته یبار یا نهایتا ماهی یبار بهشون داده بشه !

  2. خیلی خوشگل اینا
    مرسی از سایت عالی و حرفه ایتون

  3. صالح گفت:

    Attachment

    سلام جناب سجادی عزیز
    ضمن تشکر از مطالب مفید و ارزنده، شرایط نگهداری فیلدندورن زرد چیست،اتاقم گردش هوای چندانی ندارد نگرانم از دست برود.
    با تشکر.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این گل مشکلی نداره و میتونید همیشه نگش دارید توی خونه ، فقط رطوبت محیط از طریق قرار دادن ظرف اب روی بخاری یا شوفاژ تامین کنید و با کودای گرین مرتب تغذیه کنید تا برگاش پهن بشه، این برگاش پهنه و نیاز به اب و رطوبت کافی داره تا برگاش ریز نشه! اگه ابو رطوبت کم بشه برگاش ریز تر میشن !

      • صالح گفت:

        Attachment

        تشکر و سپاس فراوان. بخور سرد تهیه کردم و در فاصله حدود ۱ و نیم متری در اتاق قرار دادم. فقط حدود چند ساعت نیاز است تا بخور سرد روشن باشد؟ برای ایجاد گردش هوا یک پنکه را رو به سقف روشن میکنم به نظر شما مفید خواهد بود؟ با سپاس فراوان.

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ منظور از گردش هوا چرخش هوا نیست منظور هوای تازه هست ، دستگاه بخور خوبه براشون از ساعت ۱۰ تا ۴ خوبه روشن باشه…

  4. mahnaz گفت:

    Attachment

    سلام مهندس خوبی شما. من انجیریم رو با کود گرین شروع کرم تغذیه میکنم و سم کاربندازیم بهش شروع کردم دادم و مشکلش اینه که لکه های زرد رنگی رو برگاش افتاده این هم عکساش
    مشکلش چیه ؟ برگاش اکثرا داره

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این ممکنه قارچ باشه ! البته احتمالش کمه و ربطی به کود سم نداره ممکنه سوزش ناشی از کود غلیظ باشه !باید صبر کند ببینید پیشرفت این لکه ها چطوریه! تا بتونیم تصمیم بگیریم

  5. مهام گفت:

    Attachment

    سلام ممکنه بفرمایید برای بهبود وضعیت این گیاه چکار باید بکنم ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ریشه هارو چک کنید از زیر گلدون نزنه بیرون که درغیر این صورت باید گلدنش عوض بشه بزرگ بشه. همینطور ابش تنظیم بشه که بین دو اب خاکش خشک بشه ، درصورت امکان یه سم دیازینون توی خاکش بزنید اگه کر باشه از بین بره ! همینطور کود گرین آپارتمانی بهش بدید تا گلتون رو زنده کنه.

  6. مهام گفت:

    برگش سست و بی حال و رنگ پریده شده.
    از اطراف هم داره خشک میشه

  7. گلناز گفت:

    با سلام مهندس عزیز. من برگ انجیری و شامادورام رو میتونم برای حفظ رطوبتشون رو برگاشون اسپری کنم . لطفا بگید هر چند رو یک بار؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بهتره روی شوفاژ یا بخاری ظرف اب بذارید تا رطوبت تامین بشه ، اب ریختن روی بوته باعث ایجاد قارچ میشه در بلند مدت و رطوبت پایداری نیست

  8. بالابر گفت:

    سلام
    نمیدونم چرا بنسای من خراب میشه
    خوب رسیدگی میکنم بهشو دماشم خوبه بنظر شما چیکار کنم راهنماییم کنید لطفا

  9. Azam گفت:

    سلام آقای مهندس . برگ انجیری من دوتا ریشه هوایی روی خاک داشت که خشک شده یکی از برگای جدیدش هم کمی زرده بنظرتون براش چه کار کنم فروشنده میگفت اگر ریشه هوایی خشک بشه گیاه میمیره . با سپاس فراوان

  10. علیرضا گفت:

    سلام بزرگوار.خداقوت.چیکارکنم که برگهای برگ انجیری بشه.چندتا برگ آخریش از برگهای قبلی کوچیکتر شده.ممنون

    • خانم صابری گفت:

      سلام دوست خوب.
      کود و نور مناسب و جریان هوا سه عامل رشد بهتر هستن و تقویت گیاه

      • علیرضا گفت:

        سلام خانم صابری عزیز.ممنون از پاسختون.خدا رو شکر نور و جریان هوا رو داره.اگر در مورد نوع کود و زمان بندی کوددهی هم توضیح بفرمایین ممنون میشم

        • Azam گفت:

          سلام دوست عزیز . گلدونشو هم کوچکتر کنید گیاهان در گلدان وقتی ریشه پر و پیچیده داشته باشه در اندام هوایی بهتر و قویتر رشد میکنه .

        • خانم صابری گفت:

          سلام دوست بزرگوار.
          کود گیاهان اپارتمانی گرین گزینه مناسبیه.
          هردوهفته ۲ درب در یک لیترآب بجای وعدۀ آبیاری استفاده کنید.:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید