درختچه ۱۰۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱ دی ۱۳۹۴

معرفی درخت چنار

چنار ایرانی

نام انگلیسی

Sycamore tree-- Plane tree

نام علمی

Platanus sp

فارسی رایج

چنار

فارسی اصیل

چنار

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

20000 الی 30000

از خانواده

Platanaceae

خاستگاه

نیمکره ی شمالی

سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه دوستان و بازدید کنندگان باغ شیشه ای ،سجادی هستم، کارشناس ارشد فضای سبز، با یه مقاله درباره درخت چنار در خدمت شما هستم.درخت چنار اولین بار در دوران کرتاسه تکامل پیدا میکنه و این درخت از قدیم ها درختی مقدس برای ما ایرانیا بوده،در کنار آتشکده ها همیشه یا درخت چناری میکاشتن یا کنار درختان چنار کهنسال آتشکده رو بنا میکردن بعد از اسلام هم در کنار اما زاده ها و مساجد همین داستان بود.در شاهنامه ی حضرت فردوسی هم درخت چنار وجود داره مثلا در نبرد رستم و شغاد داریم:

درختی بدید از برابر چنار/ بر او برگذشته بسی روزگار

میانش تهی بار و برگش بجای/  نهان شد پسش مرد ناپاک رای

چو رستم چنان دید بفراخت دست/ چنان خسته از تیر بگشاد شست

درخت و برادر بهم بر بدوخت/ به هنگام رفتن دلش برفروخت

. تهران قدیم معروف به شهر باغات انار و درختان چنار بوده، ولی اولین بار سال ۱۳۰۰ موقع ساخت خیابون ولیعصر درخت چنار رو حاشیه خیابون کاشتند، به دو دلیل، اول اینکه با مطالعه فراوون فهمیدند که این درخت در جوانی هیچ آفتی نداره و به همه شرایط اب و هوایی تهران مقاومه، دوم اینکه سایه این درخت خنک هستش و در تابستون هوا رو خنک میکنه .در پیری ممکنه قارچ بزنه و درخت رو سوراخ سوراخ کنه که همینم برای طبیعت مفیده و باعث لونه کردن و ایجاد اکوسیستم های جدید داخلش میشه .البته بعدا فهمیدن که کمی حساسیت زا هستش و واسه همین دیگه کمتر در شهر کشت و کار میشه.دارای ۱۱ گونه هستش که برخی رو در زیر معرفی کردیم.

گونه های مختلف:

Platanus orientalis:

چنار شرقی یا ایرانی خودمون هستش که هر روز میبینیمش ، برگهاش ۵ پر هستش و تا ۱۰۰۰ سال هم میتونه عمر کنه، به انواع افات و مرض مقاومه و به خاطر خنکی سایه تو تابستون هوا رو خنک میکنه

چنار ایرانی

چنار ایرانی

Platanus Ocidentallis:

چنار آمریکایی یا غربی که برگهاش ۳ تا پر داره و قدش نسبت به ایرانیه کوتاه تره و کلا چنار دارای توانایی تحمل آلودگی هوا و صوتی بالایی هستش واسه همین توی اکثر شهرهای آمریکا و اروپا ازین درخت هم به خاطر سایش و هم چوبش و هم مقاومتش استفاده میشه.

چنار غربی

چنار غربی

Platanus kerri:

درختی بومی مناطق استوایی آسیا، همیشه سبز و برگهاش پنجه ای نیست و تنها گونه ی همیشه سبز این جنس محسوب میشه

چنار همیشه سبز

چنار همیشه سبز

چنار همیشه سبز

چنار همیشه سبز

Platanus racemosa و Platanus wrightii:

هر دو بومی امریکای شمالی هستند.

چنار بومی امریکا

چنار بومی امریکا

چنار بومی امریکا

چنار بومی امریکا

نیازها:

آبیاری:

این درخت در نونهالی نیاز به آبیاری مرتب! و مناسب داره نباید خاکش خشک بشه البته بعد از چند سال با رشد ریشه ها به عمق میتونه خشکی رو هم تحمل کنه ولی در کل نیاز به خاکش مرطوب با زهکشی عالی داره میشه اون رو در رده ی درختان آبدوست متوسط قرار داد…البته اگه ریشه ها به عمق برن هم درخت پایدارتره و هم مقاوم تر میشه به کم آبی، نه مثل خابون ولیعصر جوب آب پاش جاری و ریشه ها همه سطحی شده و درخت همش چپه میشه….

نور:

آفتاب کامل میخواد درخت جوان رو باید در تابستون با شیدر محافظت کرد تا نسوزه ولی بعدا که بزرگ شد در تابستون میتونه تحمل کنه آفتاب رو البته سوختگی حاشیه برگهاش در تابستون رو دیگه نمیشه کاری کرد.

دما:

این درخت به جز گونه Kerri بومی مناطق معتدل دنیا هستش و به همه رنج دمایی مقاومه، خزان دار هستش و یه بازه ای در اندازه های 40 -50 درجه تلورانس رو میتونه تحمل کنه.سوختگی حاشیه برگها اکثرا به خاطر گرمی زیاد هوا در تهران هستش که در بهار زودتر جوانه زده و در اواخر پاییز هم زودتر خزان میکند.

خاک:

این درخت به خاک قلیایی بالا حساس هستش و کاشت با گیاهانی مثل ترون که خاک رو قلیایی میکنند باعث زردی و سوختگی حاشیه برگها میشه..نیاز به خاکهای قوی با زهکشی خوب داره و ریشه های قوی این درخت میتونه به پیاده رو ها و کاشی کاری ها اسیب بزنه، ترجیحا از خاکی استفاده بشه که ترکیب یاز کود و ماسه شسته و خاک باغچه داشته باشه و بتونه اب اضافی رو از خودش عبور بده ..

هرس:

درکل هرس خاصی نداره چون درخت مقاوم به الودگی هوا و صوتی هستش و هرچی بزرگتر و پر برگ تر بشه ازین نظر بهتره ولی داخل باغ یا حیاط فقط بریدن شاخه های خشک و نرک و کوچک و یا برش جوانه انتهایی برای چتری و گرد کردن تاج سایه انداز درخت و جلوگیری از رشد بیش از حد درخت…

تکثیر:

تکثیر با بذر:

این درخت یکپایه هستش یعنی گلهای نر و ماده روی یک درخت باهم ولی جدا هستند،بذرها در پاییز رسیده و پس از چیدن باید دو ماهی تااسفند ماه سرمای مرطوب ببیند در یخچال یا توی باغچه، بعد در بهار جوونه میزنه و سبز میشه. گیاه بذری سیستم ریشه قوی داره و چوبش زیادی تولید میکنه، که برای مصارف چوبی بسیار مورد توجه هستش.ولی طول دوره رشدش زیاده البته درخت پر رشدیه ولی نسبت به قلمه دیر تر رشد میکنه. بذرها رو توی یه گلدون ۱۰ با خاک استریل میکارند و کمی روی اونا خاک میریزن وقتی جوانه زد و رشد کرد و ریشه از زیر گلدون زد بیرون میتونید گلدون رو بزرگتر کنید و بهش کود بدید و برای سازگاری بزارید بیرون زیر افتاب…

بذر چنار

بذر چنار

نشا چنار

نشا چنار

تکثیر قلمه :

دوستان طبق آزمایشات مختلف بهترین زمان قلمه زنی این درخت پاییز ،ماه آذر هستش بهترین هورمون قلمه هم هورمون IBA هستش که بیشترین ریشه رو در بر داره.همینطور بهترین ریشه زایی از شاخه های یکساله و سفت شده هستش که از شاخه های بالای درخت گرفته میشه ، قلمه هایی که از نرک ها یا پاجوش ها میگیرن به خاطر جوان بودن اصلا مناسب نیست.قلمه ها رو در بستری ترکیب پیت ماس بزنید و صبر کنید تا با گرمی هوا اولین جوانه روش ایجاد بشه..بهریتن طول قلمه ها 25 سانتی متر هستش.

قلمه چنار

قلمه چنار

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

گل نعمتی است هدیه فرستاده از بهشت

مردم کریم تر شود اندر نعیم گل

ای گلفروش ، گل چه فروشی برای سیم

وز گل عزیزتر ، چه ستانی به سیم گل ؟

دیدگاه های شما

101 پاسخ به "معرفی درخت چنار"

  1. علی فیروزی گفت:

    سلام جناب سجادی عزیز
    باغچه ما تو منطقه کردان دو هفته ای هست تو این فصل درختای چنار پشت برگاشون پشه سفید هست
    گل های رز هم سر شاخه ها شته قهوه ای گرفته
    در ضمن انواع سوزنی برگ از تویا و لاوسون و نویل و الودی و … هم هستن که البته من رو اونا آفتیو ندیدم
    قبلا هم گفته بودم که درختای تویا از داخل شروع کردن زرد کردن و ریختن که با توجه به اینکه افتی نداشتن شما فرمودین بخاطر ابیاری زیاده . چون تقریبا همیشه خاکشون خیسه.
    با این تفاسیر شما پیشنهاد میکنید الان که پاییز هست من سم پاشی انجام بدم درختارو . اگر لازم میدونید چه سمی؟ دیازینون بزنم خوبه؟
    و اینکه احیانا تو این فصل دادن کود و یا تقویت خاصی رو پیشنهاد میکنید با توجه به اینکه بیشتر درختچه های ما سرو و سوزنی برگ هستن؟
    ممنون از وقتی که میزارید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام چطوری شما؟ ببینید سمپاشی پاییزه یادتون نره یا قارچکش و حشره کش کلروپیرفوس ! زیر و روی برگهارو سمپاشی کنید تا این افات به بهار منتقل نشن ! ترکیب کونفیدور و دیازینون هم خیلی خوبه ! این سموم رو با کاپتان ترکیب کنید به همه درختان باغ بزنید ! الب اون تویا رو هم کم کنید

  2. mrnobody گفت:

    سلام جناب مهندس

    ببابت پاسخ های قبلیتون ممنونم

    من درخت چنار خیلی دوست دارم چون هم به سرما مقاوم هستن هم پرنده ها برخلاف کاج روشون لونه میسازن : ) و کلی هم شاخ و برگ میدن

    خداروشکر دور اطراف ما درخت چنار زیاد هست میخوام یکی درخت قطور و خوبشو پیدا کنم و بذراشو بچینم و بکارم

    خب الان بذرا در اومدن و از اواخر ابان دما شبا منفی میشه و برف هم باریده … اگه الان بچینم نیاز به سرما دهی باز هست ؟ و اگ من بذر ها رو تو لای دستمال کاغذی مرطوب و زیپ کیپ قرار بدم جوانه میزنن و میشه راحت به خاک منتقلشون کرد ؟

    ببخشید زیاد صحبت کردم بازم ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی عزیزم خوبی شما 🙂 ؟ بله میتونید بهش دواهی سرما بدید و بکارید ، ولی چرا نمیرید یکی خوبشو بخرید ! قیمتی نداره ! با بذر خیلی زمان بره ! فکر کردید سریع یه درخت بزرگ میشه براتون؟؟/

      • mrnobody گفت:

        نه میدونم زمان بره ولی باز خیلی مزه میده از بذر کاشتنش که رشدشو ذره ذره خودت میبینی 🙂
        نهالش بنظرتون بهترین زمان خرید و کاشتش در باغچه کی هستش

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          بهترین زمان ۱۵ اسفند هست ….

          • mrnobody گفت:

            آها
            بعد میشه اونا رو نکاشت و تو گلدان های سایز ۳۰ تا موقعی که بزرگ شدن نگه داشت ؟ یعنی رشد میکنن …

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام بله میتونید نگهدارید ، همونکاری که نهالستان ها میکنن و توی گلدون میمونه تا بزرگ بشه

          • mrnobody گفت:

            نهال خریداری شده رو منظورم بود که فقط گلدانشو عوض کنیم چند ماه بعد بکاریم

  3. محمدرضا گفت:

    سلام خدمت شما و ممنون از مطالب خوبتون
    یک سوا داشتم، من همین قلمه رو تهیه کردم و تو آب گذاشتم، بعد یک مدت که جوانه زد و حتی داشت برگ میداد به خاک انتقال دادم، و خاکش رو مرطوب نگه داشتم متنها همین هفته پیش انجام دادم، ولی جوانه ای که داشت برگ میداد شروع کرد به سیاه شدن، شما علتش رو میدونید؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟وقتی توی خاک میکارید نباید همون موقع اب بدید باید ۱۲ ساعت بمونه بعد اب بدید ، در ضمن قارچکش هم باید بزنید به خاکتون.سیاه شدن به خاطر پوسیدن ریشه بوده.

      • محمدرضا گفت:

        سلام، ممنون از پاسخ گویی
        والا اینارو که گذاشته بودم تو آب داشت برگ میداد ولی ریشه نکرده بود، نمیدونم علتش چیه و همینطور عجیبه واسم. چون شما نوشته بودید اولین جوانه رو بزنه، فک کردم باید بعدش بزنم تو خاک، بعد از زدن تو خاک پاش آب هم ریخته بودم، ممکنه به خاطر آفتاب سوخته باشه؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما ؟ ببینید وقتی اول برگ بده دیگه ریشه نمیده چون هوا گرم شده و جوانه های برگ زودتر کار کردن ! باید توی صل سرما قلمه بزنید تا جوانه های برگ کار نکنن و بجاش ریشه ها بیان بیرون ! الانم دیگه کاریش نمیشه کرد و قلمه رو بندازید دور!

      • محمدرضا گفت:

        پس باید صبر کنم ریشه بزنه؟ یا اینکه بگذارم تو گلدون و بعد ۱۲ ساعت آب بدم؟
        البته من ۴ تا درختش ۳ سالش رو گرفتم کاشتم ولی دوست دارم از دست خودم بگیره، یک حس خوبی میده به آدم. درخت بید مجنون و تبریزی راحت ریشه میکنه، چنار یکم داستان داره 🙁

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          نه داستان نداره فقط باید توی زمستون بزنید.

          • محمدرضا گفت:

            سلام
            خسته نباشید
            ۳ تا چنار خریده بودم و کاشته بودم امسال و سبز بود و حتی برگ جدید هم داد، هفته ای دوبار به طور مرتب آب هم میخوره، نمیدونم چرا دو تا از این ۳تا درخت بالای تنه یک مقدار قهوه ای شده بعضی قسمت هاش، چون دو تاش تو معرض آفتاب شدید ظهر هستن به خاطر گرمای آفتاب هستش؟ ولی اون یکی که تقریبا سایه بیشتر داره خوبه و کلی برگ داده، یا اینکه کودی که پاش ریختم داره میسوزونه؟ البته زیاد نریختم پاش

          • محمدرضا گفت:

            یادم رفت بگم که همین ۲تا درخت کلی پا جوش زده و سبزه و رنگ برگ هاش هم داره مثل برگ درخت بالغ میشه
            به نظرتون ممکنه این قهوه ای شدن بدنه بازم بیشتر شه؟
            چیکار کتم برای رفع این مشکل؟

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید چنار توی تابستون کمی خزون میکنه که طبیعیه ! با خنک شدن هوا درست میشه ! نترسید بذراید هوا خنک بشه درست میشه قلمه پاجوش هم جالب نمیشه از قلمه ساقه اصلی باید قلم بزنید..

          • محمدرضا گفت:

            سلام و خسته نباشید
            نگرانم که گرما خشکش نکنه کلا.
            پاجوش که میگم زده منظورم از زیر خاک نیست، روی بدنه زده با کمی اختلاف از سطح زمین، نمیخوام قلمه بگیرم ازش فقط گفتم پاجوش واسه این بود که ببینم با این برگ هایی که از پایین داده ممکنه خشک بشه؟ یعنی این قهوه ای شدن بدنه ممکنه تا پایین ادامه پیدا کنه؟

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما؟ نگران نباشید اون شاخه ها هم تنه جوش هست ! نگران نباشید طوری نمیشه بعد از تابستون درست میشه فقط خوب اب بدید و روی خاکش مالچ بریزید تا افتاب به خاک نتابه !!

          • محمدرضا گفت:

            این که بدنش بعضی قسمت هاش قهوه ای شده و برگ هایی هم که اون قسمت بوده کلا خشک شده این ها هم طبیعیه؟
            حتی اگه کل بدنه قهوه ای شه؟
            ممکنه سال اول ریشه کشترش بده و سال بعد مستحکم تر از پایین رشد کنه

  4. علی فیروزی گفت:

    سلام آقای سجادی
    خسته نباشید
    نهال های چنار که پارسال کاشتیم امسال شاخ و برگ زیاد دادن و ظاهرا سر حال هستن اما الان به مدت ۲ هفته ای هست هر روز یه تعدادی از برگ ها یواش یواش زرد میشن (خشک نمیشن) و سست که با دست راحت کنده میشن و یا میفتن نیمه سبز و زرد
    و برگ های جدید هم بنظر فسفری رنگ و کمرنگ هستن
    خواستم ببینم این بخاطر بارندگی های اخیره که تو کردان تقریبا هر روز بعد از ظهر بارون میاد و یا مشکل خاصی دارن؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. میثم گفت:

    Attachment

    سلام
    وقت بخیر

    از مشهد (۲۵ تیر ۱۳۹۷) با دمای حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد

    ما جلو در خونمون ۸ تا درخت چنار داریم که در یه جوب به عرض ۵۰ سانتی متری رشد کردن …طول این جوب حدودا ۱۸ متره

    خواستم تراکم درختا رو متوجه بشید بعلاو اینکه ارتفاع این درختا بیش از ۱۵ متره و بیش از ۲۰ الی ۲۵ سال عمر دارن .

    حالا سر شاخه ها خشک و زشت شدن و دست کسی برای بریدن نمیرسه و خاک کوفته شده و به سختی حتی میشه کلنگ زد و درخت ها یکم بی جون ضعیف حس میشن
    یه جوی اب هست در واقع که زمستان ها اب هم پاش نمیمونه و من به سختی بشون اب میرسونم

    میخواستم بپرسم چطوری میشه احیاشون کرد ….
    ببخشید پر حرفی کردم ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید این درخت ریشه هاش تا ده ها متر میره زیر زمین و برای خودش اب پیدا میکنه ! شما نگران اب اینا نباشید ! بخش فضای سبز شهرداری باید تماس بگیرید برای هرس درختان بیان وگرنه کار شما نیست !

  6. الیاس گفت:

    سلام عرض کردم.حالتون خوبه؟
    ما جلوی خونمون یک درخت چنار داریم که تا پای تنه اش آسفالت بود و آب بهش نمی رسید و باعث ضعیف شدنش بود امسال آسفالت اطراف درخت را شهرداری کند و از اون طریق می شد بهش آب داد اما خیلی دیر بود.تقریبا بی برگ شده بود بجز دو سه تا در سر شاخه.من یک هفته هر روز صبح آبیاری کردم و از پایین چند تا برگ سبز داد.اما بدلیل دانشگاه که نبودم یک هفته بهش آب ندادم و همون چند تا هم خشک شد.خاکش هم خیلی تعریف نداره.این درخت بسیار ضعیفه و پوسته های تنه اش هم تماما ریخته.به نظرتون در این موقع سال براش ورمی کمپوست بگیرم بریزم روی خاکش و هر روز آبیاریش کنم احیا می شه؟
    ریختن کود این موقع سال براش مضر نیست؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این موقع از سال فقط بهش اب بدید تا ریشش خشک نشه و بتونه برای سال بعد زنده بشه ! کود بهش کود کامل بدید نصف غلظت یعنی کودهای گرین یا پوکون کامل

  7. امیر گفت:

    سلام مهندس عزیز
    من می خوام دور دیوار باغ چنار و سپیدار بکارم، فاصله آنها از دیوار و فاصله هر درخت از هم چقدر باید باشد؟
    مرسی

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما 🙂 ؟ نیم متر با دیوار فاصله داشته باشه و ۳ متر از هم دیگه فاصله داشته باشن.

  8. علی گفت:

    میشه از چنار بنسای درست کرد؟
    یعنی تو گلدون میمونه؟

  9. احسان گفت:

    تشکر

  10. محمد جواد گفت:

    سلام وقت بخیر
    قبل از هر چیز تشکر فراوان بابت اطلاعات مفید و زیباتون و تشکر ویژه به خاطر وقتی که برای بنده میگذارید
    چند وقته تصمیم گرفتم هر بار که به طبیعت میرم در حد توانم درخت بکارم ولی نمیدونم با توجه به شرایط جوی کنونی مخصوصا کم آبی و سردی کوهستان کدام درختان مقاومتر هستند .
    بنده ساکن استان خراسان رضوی شهرستان نیشابور هستم
    متشکر

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ چه تصمیم خوبی گرفتی ، منم یه همچین فکرایی دارم در اینده نزدیک 🙂 درختان سرو توی شهرشما که شهر حضرت فردسی هم هست خیلی خوب جواب میده ! هم همیشه سبزن و هم سریع الرشد ! درختان مثه عرعر زبان گنجشک ، سپیدار البته اگه چشمه ای جایی هست ! درختان گز، کَور ، سلمک ، درختان بسیار مناسبی برای بیابان هستند !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید