درختچه ۵۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۵ تیر ۱۳۹۸

معرفی درخت نارون

نارون

نام انگلیسی

Elm

نام علمی

Ulmus spp

فارسی رایج

نارون

فارسی اصیل

نارون

معیار زیبایی

برگ و تاج

رنج قیمت

20000 الی 50000

از خانواده

Ulmaceae

خاستگاه

آسیاهی مرکزی و نیم کره شمالی

با سلام خدمت همه دوستان عزیز انگیزباغ شیشه ای ، درخدمت شما هستیم با درخت نارون ، درخت جنجالی نارون که هنوز بحث اینکه این درخت مقاوم هست در فضای سبز شهر تهران یا خیر ادامه داره و طرفداران دو آتشیه ای هم پیدا کرده این درخت !  یه عده معتقد هستند که این درخت مقاوم هست به سرما و گرما و خشکی و کانوپی گردی داره و از قدیم و ندیم توی تهران کاشته میشده این دسته نزدیک به موسسه جنگل ها و مراتع هستند ، ولی یه عده از دوستان شهرداری که نظراتشون به دوستان موسسه تحقیقات گیاهپزشکی نزدیک هم هست معتقد هستند که بیماری هلندی و سوسک برگخوار نارون امان از درخت بریده و دایم باید در حال مبارزه با این آفت بود !  بگذریم….. دوستان این درخت زیبا در کشور چندین گونه ی مهم داره ولی یه گونه آندمیک ایران هم وجود داره که در ادامه توضیح خواهیم داد. اگه کارخونه داریدیا پیمانکار شهرداری هستید  و دنبال یه درخت برای فضای سبزش هستید من درخت نارون رو پیشنهاد نمیکنم ، به شرط اینکه منطقه معتدل باشه یه تک درخت میتونید ازش داشته باشید تازه اونم نارون مجنون !   از ویژگی این درخت   پوست اونه که در وهله اول صافه و پس از مدتی رگه رگه می­شه شاخه های اون پوشیده از برگ­های متناوب بیضی و دارای دمبرگ هستش و پهنک برگ اون قرینه نیست و دندانه های زیادی داره دسته های گل آن قبل از روئیدن برگ­ها روی شاخه­ های کوتاه می­شکفد گرده ­افشانی آن با باده و میوه آن پس از خشک شدن به سرعت از غلاف بیرون می­آید. 

 

و اینک داستان:

نور:
    اصلا قابل بحث نیست ! این درخت هست و باید توی آفتاب کامل کاشته بشه ! حالا اگه کاشتید و بعد زیر درخت بزرگی دیگه ای افتاده و خوب نور بهش نمیرسه اگه دقت کنید متوجه میشید که به سمت نور رشد خواهد کرد. اکثرا بونسای نارون رو که خریداری میکنند میارن توی اتاق نگهداری میکنن و بعد توقع دارن رشد کنه و زرد نکنه ! داداشای گلم ، دخترعموهای گلم ، این درخت نور کامل میخواد و بحث هم نکنین 🙂

آبیاری:
    دوستان عزیز برای رشد بهتر ریشه ها و اینکه بعد ها درخت مقاوم بشه و نخواید هر روز اب بدید ، بهتره بعد از کاشت چند روزی عمیق ابش بدید تا ریشه ها برن پایین وقتی رشد کرد و بزرگ شد دیگه هفته ای یبار آبیاری کنید براش کافیه و ریشه هاش هر روز آب رو از اون زیر زمین پیدا میکنن و از شما مستقل میشن 🙂 اگه بعد از بزرگ شد هر روز بخواهید اب بدید اون وقت با مشکلات جدیدی روبروی میشید مثه انواع آفت ، انواع قارچ و بیماری ، البته هیچ آدم عاقلی ترجیح نمیده بجای هفته ای یبار هر روز آب بده 🙂 آبیاری قطره ای برای این درخت خوبه به شرط اینکه از اول قطره ای شده باشه ، اگه بعدا قطره ای کنید باید منتظر یه شوک موقت به درختتون اشید

دما:
   دوستان  نارون‌ها طیف نسبتاً گسترده‌ای از دما را به خوبی تحمل میکنه . گرما را نیز تا حدود دمای ۳۵ به خوبی تحمل میکنه و بیش از آن در صورت در دسترس بودن منابع مناسب آب و خشکی نکشیدن گیاه، مشکل خاصی را برای این گیاه ایجاد نمیکنه .  این درخت در شمال کشور زیادهست و جنگلی هستند زیاد برای مناطق خشک مناسب نیست توی بیابون یا مناطق خشک اصلا اوک نیست .

خاک:
    درختان نارون معمولاً درختی کم نیاز هست و در هر نوع خاک به عمل میاد . مقاوم به کم آبی هست و  هم در آفتاب و هم در سایه روشن عمل میاد، اما اگه خاک PH بالای 8 و 9 داشته باشه و شوری و آهنکش بالا باشه باعث خشک شدن برگ ها میشه و سوختن اونا میشه ، پس شما که میخواید باغ احداث کنی یا برای کارخونت درخت بکاری بهتره یه آزمایش خاک داشته باشی تا قبل از کاشت بدونی چی بکاری بهتره.

رطوبت :

 درختیه که رطوبت باشه براش خیلی خوبه مثه نارون ملج که توی شمال هست و برگهای پهنی داره ولی همین ملج بیاد توی تهران یا کرج برگ ها  کوچیک میشن و خشک میشن ، ولی مهمه که بدونین برای شهر خودتون چه نوع نارونی رو انتخاب کنید. مثلا برای تهران و کرج نارون چتری و یا اوجا مناسب هست توی ویلا و فضای سبز ویلا نارون مجنون بی نظیر هست و سرما رو هم به خوبی تحمل میکنه ، یا توی غرب کشور نارون ایرانی ازهمه بهتره….

تکثیر:

بهترین راه تکثیر و راه تجاری این درخت کاشت بذر در آخر بهار هست ، زمانی که نیمه بهار بذر رسید به راحتی بذر را از روی درخت چیده و در در آب گذاشته تا پوسته نرم و سپس توی خزانه ی متشکل از ماسه ریخته و روی آن پیت ماس یا یک لایه نازک کوددامی سرند شده ریخته و منتر جوانه زنی بمانید ، پس  از جوانه زنی میتوان نشا ها را جدا کرده و در گلدان کوچکتری قرار داده تا به مرور و با تغذیه سه بیست رشد کرده و در این مدت رشد باید گلدان های با سایز مختلف برای این نشاها به کار برد تا به رشد کافی برسند ،بهار سال  بعد از کاشت در گلدان ، آنها را به زمین اصلی منتقل می کنید تا به سرعت در زمین بزرگ شده  تنه و تاج مناسب خود را پیدا کنند. بعد از بزرگ شدن بذر اماده ی زدن پیوند میشن و گونه ی چتری رو میان روی اوجا پیوند میزنن و نتیجش میشه همین نارون های زیبا و گرد توی شهر.

بذر نارون

بذر نارون

نشا نارون

نشا نارون

تکثیر با قلمه فقط برای به نژادی استفاده میشه یعنی زمانی که بین نشاها یا درختان موجود در باغ یک ویژگی مورد پسند وجود داره و شما تصیمیم میگیرید ازون درخت فقط تکثیرکنید و زیاد کنید ، توی زمستون از شاخه های چوبی و توی تابستون از شاخه های نیمه چوبی میتونید به طول ده سانت بزنید و با هورمون ریشه زایی تیمار کنید و توی بستر ماسه بزنید تا یه ماه بعد ریشه بزنه….

قلمه نارون

قلمه نارون

آفت و بیماری:

    سوسک برگ خوار نارون: که عامل اصلی اختلاف بین علما برای کاشت این درخت در فضای سبز هست.  سوسک برگ­خوار نارون که برگ­ها را میخوره و برگ شبیه توری میشه یعنی برگ سالم است ولی شبیه توری شده و همه بافت کلروفیلش خورده شده .

سوسک برگخوار نارون

سوسک برگخوار نارون

سوسک پوست خوار نارون: این سوسک هم مانند برگ خوار با سوراخ کردن پوست درخت از شیره ی نباتی آن مصرف کرده و باعث ضعیف شدن درخت میشود ، همینطور این سوسک ناقل یک بیماری مهم به نام بیماری هلندی می باشد.

نشانه های سوسک پوست خوار

نشانه های سوسک پوست خوار

حتما توی شهر ها نوارهای زرد که به دور تنه ی درختان پیچیده شده رو دیدید ، بله اون چسب زرد ها برای شکار حشره ی نر این آفت ها هستند. بهترین راه درمون این آفت ها سمپاشی در بهار برای نابود کردن حشره ی نر و زردن چسب زرد دور درخت هست همینطور و پابیل کردن زیر درخت در پاییز و سم پاشی اخر پاییز روی زمین و تنه ی درخت برای از بین رفتن لاروها ، همینطور استفاده از مرهم تنه ی درخت توی زمستون هم بسیار برای مبارزه با این آفت توصیه میشه.

بیماری هلندی نارون : چند سال قبل دوستان من در شهرداری تهران تماس میگرفتن و در مورد خشک شدگی یهویی درخت نارون سوال میکردن ، بهشون میگفتم بیماری هلندیه  و متاسفانه درمانی براش نیست وگرنه قطعا درمونش می کردم ، یکی از بیماری هایی است که شهرداری ها همیشه با این درخت مواجه هستند. معمولا در آخر بهار مشاهده می شود به این ترتیب که برگهای بخشی از ساقه به طور دسته ای باهم زرد و خشک می شوند، شاخه ها خم شده و از انتها خشک می شوند، یا زیر پوست درخت لکه هایی مشاهده می شود،  خشک شدن تدریجی درخت به علت یک نوع قارچ که ناقل آن همان سوسک برگخوار می باشد. معمولا درختانی که آبیاری نامنظم داشته باشند و زیرخاک آنها سفت و آهکی باشد که درخت نتواند به خوبی مواد غذایی جذب کند این بیماری بروز می کند. درمان قطعی برای آن هنوز وجود نداره فقط اگه به محض مشاهده بیماری ، قطع شاخه های خشک شده ، سمپاشی با سموم سیستمیک ، تغذیه و تقویت درخت باعث بهبود در مراحل اولیه می شه اگه ازش بگذره دیگه باید درخت رو ببرید و معدوم کنید و بسوزونید تا به درختای دیگه سرایت نکنه. پیگشیری از حمله ی سوسک پوست خوار از همه چیز مهمتره و باید با اون به طور جدی مبارزه بشه. الان درکشور های اروپایی و امریکا روی پایه های مقاوم به این بیماری کار شده و دارن این گونه هارو تکثیر میکنند و توی فضای سبزشون میکارن ، باور کنید توی کشورها یا دنیای جهان اول اصلاح  این درختها دنیایی داره…. شاید برای همینه توی تهران برای کاشت این درخت اینقدر جنجال هست .

از علائم بیماری هلندی

از علائم بیماری هلندی

انواع مختلف نارون:

 

نارون چینی یا برگ ریز  Ulmus parvifolis

این نوع نارون بومی شرق آسیا می باشد که برای درست کردن و تربیت انواع بونسای استفاده می شود.

نارون چینی یا برگ ریز

نارون چینی یا برگ ریز

نارون اوجا(اورجا) Ulmus carpinifolia

    درختی است که در نقاط مختلف ایران نامهای متفاوتی دارد. برگ­های این درخت تخم ­مرغی شکل با پهنک نامتقارن بوده و سطح آن زبر و در حاشیه دندانه‌های مضاعف داشته و فاقد کرک یا کمی کرک‌دار است. گل­ها دارای دم­گل کوتاه و به صورت دسته جمعی هستند. این درخت در تهران، جنگل­های شمالی ایران، جلگله‌های ساحلی دریای مازندران و گیلان و ارسباران انتشار دارد.

نارون اوجا

نارون اوجا

گونه نارون چتری Ulmus densa

    بعضی از علم اصل این نارون را از ترکستان روسیه و بعضی از ایران و ارمنستان می­دانند. در باغ­های ایران به عنوان درخت سایه ­افکن کاشته می­شود و تاج کروی زیبایی تشکیل می­دهد.این گونه بسیار مناسب برای کاشت در شهرهای معتدل می باشد.  این درخت نسبتا بلند دارای شاخه‌های انبوه با تاجی کروی شکل و زیبا و برگهایی انبوه به رنگ سبز تیره و شاخه‌هایی صاف و خاکستری رنگ است. این درخت بیشتر به عنوان سایه‌گستر معروف است و در اغلب شهرهای ایران کاشته می‌شود. در اصفهان درختان آن بدون پیوند دیده می­شود ولی در سایر نقاط کشور معمولاً بر روی درخت اوجا پیوند می­شود. درختی است با قامت متوسط و رشد آن نسبت به اوجا کمتر است. برگ­هایش بیضی شکل تا تخم­مرغی به طول 7-3 می­باشد و به واسطه ابلق بودن برگ­ها و یا طلایی بودن برگ­ها آن­ها دارای واریته­های متعددی است که در باغبانی از آن­ها برای تزیین باغ­ها استفاده می­شود.

گونه ملج  Ulmus glabra

   این گونه نارون نسبت به آفت معروف مقاومتر هست و همان درخت ساکن جنگ شمال می باشد که به علت دوری از معرکه آسیب زیادی ندیده !  برگ­های این درخت بیضی شکل و میوه آن به شکل بیضی یا تخم ­مرغی و محتوی یک دانه در وسط است. چوب درخت ملج در صنایع دستی و روستایی مصارف گوناگون دارد. این درخت بومی جنگل­های سواحل دریای خزر است. چوب آن چنانچه جزو مصالح ساختمانی مصرف شود مانند چوب اوجا می تواند سال های متمادی دوام کند و از گزند و حمله حشرات چوب خوار و آفات دیگر محفوظ ماند ولی در برابر رطوبت کم دوام می باشد. ارتفاع اين درخت به 30 متر و قطر ان به بيش از 1 متر مي رسد. این گونه پایه پیوند یکی از معروف ترین گونه های نارون می باشد ، نارون مجنون یا  Ulmus Glabra pendula ارزش زینتی داشته و در ویلاها و پارک ها کاشته می شود.

نارون ملج

نارون ملج

نارون مجنون

نارون مجنون

گونه نارون برگ‌ریز(ایرانی ) Ulmus boissieri

این گونه دوستان آندمیک ایران هست وفقط در کشور عزیز ما ایران رویش داره ،نواحی غرب کشور میزبان این درخت هستند و توی کرمان هم البته گزارش شده! در کنار درختان بلوط ایرانی در غرب کشور به خوبی زندگی میکنن و ماهم به داشتنش مفتخر هستیم &#۱۲۸۵۷۸;

نارون ایرانی

نارون ایرانی

 

 

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

آدم اینجا تنهاست
و در این تنهایی
سایه ی نارونی تا ابدیت جاریست
به سراغ من اگر می آیید
نرم و آهسته بیایید
مبادا که ترک بردارد
چینی نازک تنهایی من....

دیدگاه های شما

53 پاسخ به "معرفی درخت نارون"

  1. سایت بسیار خوبی دارین

  2. سلام

    من چند روز پیش وارد اینجا شدم از گوگل

    خواستم نظر بزارم تا تشکر کنم که مفید هست

    اینجا هم فرستادم برای دوستم نیاز داره بهش

    ممنون

  3. محمد گفت:

    سلام
    دماغت چاق مهندس؟
    الان میشه درخت کاشت ؟ اقاقیا پیوندی و بید مجنون؟
    اگه جواب مثبته، چه شرایطی را باید لحاظ کنیم؟
    من توی اصفهان زندگی می کنم
    راستی یادتون رفت اسم اون درختی که عکسش را قبلا واستون فرستادم بهم بگین

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم حال شما؟ الان نکارید بهتره بذارید شهریور هوا خنک تر بشه… الان برای شما که تجربه کافی ندارید در زمینه کاشت درخت ریسکه خشک شدن داره… هنوز پیداش نکردم ولی به زبان گنجشک شبیه

  4. محمد گفت:

    Attachment

    سلام
    مزاحم همیشگی هستم
    مهندس به داد من برس. اصلا امسال دستمون واسه درخت کاری خوب نبود انگار.
    اواخر اردیبهشت یه نارون کاشتم تا الان نه چیزی به برگهایی که قبلا داشته اضافه شده نه کم.
    جدیدا هم یه لکه های زنگ زده قهوه ای روی تنه اش پدیدار شده.
    هفته ای دو بار بصورت سیراب، آبش میدم توی برق آفتاب هم هست.
    بد وقت کاشتم یا گرمای ۴۰ درجه تیرماه اصفهان مشکل ساز شده؟
    ضمنا یه سدروس دئودار هم فروردین کاشتم که اونم نه چیزی ازش کم میشه نه زیاد.
    اصلا سدروس آب زیاد می خواد یا کم؟
    این دو تا را دو جای مختلف کاشتم.
    به نظرم باید گفت زنده باد پالونیا که امسال یکی جدید کاشتم تا حالا همه چیزش خوب بوده.
    البته یه ژینکو هم کاشتم که اونم چشمش نزنم یه پنجاه سانتی قد کشیده
    ببخشین پر حرفی کردم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اظاهرا بیماری هلندیه ! سرشاخه ها خشک نشدن؟ افت نزده روی تنه ی درخت سورا نیست؟

  5. محمد گفت:

    Attachment

    همون نارون بی خیال من

  6. محمد گفت:

    Attachment

    و سدروس بی تفاوت من

  7. سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از شما.به امید توفیق روزافزون.

  8. راجب سانسوریا هم توضیح بدید

  9. محمد گفت:

    سلام
    حال و احوال چطوره مهندس جون.
    آیا می تونم توی اصفهان یه درخت انجیلی بکارم؟
    توی باغچه خونه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید