گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱,۷۳۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ مرداد ۱۳۹۲

آشتی با حسن یوسف

حسن یوسف

نام انگلیسی

painted nettle – coleus

نام علمی

solenostemon scutellarioides

فارسی رایج

حسن یوسف

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

5000

از خانواده

Labiateae

خاستگاه

جنوب شرق آسیا، فیلیپین

 

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان عزیز بنده حقیر سجادی هستم در خدمتتون با یه مقاله دیگه درباره یه گل محبوب و همیشه پرطرفدار بین ما ایرانیا. خدا رو شکر دست همه ما برای این گل خوبه :)) این گل درواقع شروع کار هر کسیه  که میخواد وارد عرصه گلکاری و نگهداری گل بشه! ما به همه توصیه میکنیم اول ازین گل شروع کن چون هم به موقع دردسترسه و هم زیبایی و باعث میشه یه جا با همه مشکلات و زیباییهای گلکاری آشنا بشید و در کنار گل شمعدونی نوستالوژی خونه ی مادر بزرگه هم هستش 😛 😀  این گل.گیاهی همیشه سبز بسیار پررشد چندساله یا دائمی  است.بومی مناطق گرمسیری آفریقا،آسیا و استرالیا و شرق هند و فیلیپین میباشد..برگهای رنگارنگ حسن یوسف  با زیبایی و تنوع ویژه اش آن راازهر گیاه دیگری متمایز میسازد.این گیاه را در تابستان  میتوان در زیر سایه  درختان در محیط  خارج گلخانه کشت کرد.در منازل باید در محل روشن  نگهداری شود تا رنگ برگهای خود را  حفظ کند .گیاه  پر رشد بوده ،برگها پشت سر هم رشد میکنند و خوشه گل آن در محل  مناسب به سرعت رشد میکند که بایدبلافاصله قطع شود.حذف جوانه انتهایی باعث  رشد شاخه های فرعی شده و گلدان پر شاخه و از نظر تعداد برگها متراکم تر میشود.میتوان رنگ های مختلف آنرا را تهیه و در فلاور باکس به صورت گروهی در یک گلدان شیک کاشت تا هم محیط مرطوب شود و هم از زیبایی رنگهای آن در اتاق پذیرایی لذت برد!

 

نیازها:

 

آبیاری: هر وقت خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید  در فصل سرما نیز اجازه دهید قبل آبیاری خاک خشک شود! در زمستان و تابستان داخل منزل که تهویه خوبی ندارند آبیاری زیاد باعث سیاه شدن ساقه ها می شود.

نور : حسن یوسف در نور زیاد و سایه کم رشد نمیکند، بهترین نور،نور فیلتر شده پنجره جنوبی میباشدولی پنجره شمالی نیز مناسب  است.نور مستقیم باعث کمرنگ شدن برگها می شود و نور کم هم باعث زرد شدن و عدم رشد و سبز شدن برگها میشود. ضمن اینکه تهویه گل از همه چیز مهم تره !

تغذیه : دوستان عزیزم برای جذب بهترعناصر بهتره همین تفاله جای قوری رو توی خاک این گل خالی کنید و دور نریزید !  اینطوری همیشه خاک اسیدی و ضدعفونی شده میمونه ! و قارچ نمیتونه سریع گلتونو خراب کنه ! در فصول رشد دو هفته یکبار با کودهای توصیه شده در لینک زیر مطلب، گلتان را تغذیه کنید.

تهویه : دوستان این گل به تهویه هوا نیاز داره توی اتاق های تنگ تاریک خراب میشه به مرور ، بهتره که توی محیط های بزرگ ، مثه اداره ها ، شرکت ها بانکها ! مغازه ها و داخل منزل کنار پنجره ها باشه تا هوای تازه رو حس کنه !

تکثیر: با کاشت بذر به صورت سطحی در هوای خنک طبق دستور ،  یا گرفتن قلمه در بهار و تابستان! طبیعتابا قلمه گیاه سری تر رشد میکند ،قلمه را باید در آب یا در پرلیت یا ماسه بزنید.بهتر است در بهار قلمه زنی انجام شود زیرا ریشه های حسن یوسف از لایه زاینده ریشه بیرون می آید و این لایه در هوای خنک شروع به کار میکند، در تابستان معمولا قلمه زنی موفق نمی باشد، نیازی هم به هورمون ریشه زایی نیست. بذر 4 رنگ ازین گل در فروشگاه ما موجود است.

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

قلمه حسن یوسف

دما : به هوای خنک نیازدارند بهترین دما ۱۸ درجه میباشد سرما باعث بروز سرمازدگی یا قارچ شده و گرمای تابستان بدون تهویه باعث سیاهی ساقه و قارچ می شود.معمولا مردم با این گل در تابستان مشکل داشته و دجار سیاهی ساقه میشوند که با کفبر کردن آب و تعویض خاک درست میشود.در زمستان هم باید حتما تهویه صورت بگیرد.

تعویض گلدان : هر ۶ ماه ته گلدان را  چک کنید که آیا ریشه ها بیرون زده یا خیر در بیرون زدن ریشه گلدان را تعویض کنید.حسن یوسف گیاهیست با رشد سریع و 60 سانتی متر در سال

خاک : بهترین خاک برای این گل،نسبت های مساوی ماسه شسته شده +خاک برگ+کودپوسیده دامی+ خاک باغچه میباشد

هرس : با هرس کردن دائم جوانه های انتهایی گیاه توپی و چهل چراغی داشته باشد.در صورت گل دادن در آخر تابستان گل ها را با ناخن بچینید تا انرژی گل صرف تولید دانه و بذر نشود و گل ضعیف گردد.

چنانچه در اثر بی توجهی رشد زیادی  کند و برگ های پایینی خود را از دست بدهدو به اصطلاح Leggy شود،باید از سر شاخه ها قلمه گیری و آنرا ریشه دار کرده،گیاه قدیمی را دور انداخت!!

رطوبت : به رطوبت متوسط نیاز دارد میتوان با زیر گلدانی پر از آب رطوبت آن را تامین کرد.

 

نشا حاصل از بذر

نشا حاصل از بذر

 

عوارض و درمان :

 

برگها زرد میشود می ریزد:  میتواند از کمبود رطوبت یا تشنگی باشد شرایط را  بازبینی کنید

برگهای پایین زرد شده و میریزد: آبیاری زیاد است آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید

برگها خشک شده و میریزد: به خاطر خشکی و گرمی هواست آبیاری را تنظیم کنید

برگها در حالی که سالمند میریزد : هوا سرد است ممنکن است از آبیاری کم هم باشد

گیاه خوذ را انداخته است:  عوامل مختلف عامل آن است به خاطر تشنگی یا آبیاری زیاد  یا سرما یا کمبود نور ویا از همه مهم تر نور مستقیم خورشید باشد!! شرایط را چک کنید

رنگ برگها کمرنگ و محو میشود : بدلیل نور کم و یا احتمالا استفاده از کود شکری (ازته) میباشد

نقاط سوخته روی برگ  بوجود آمده : از غبار پاشی جلو آفتاب و یا نور مستقیم آفتاب باشد

حشرات سفید پنبه مانند روی گیاه مشخص می باشند : شپشک آرد آلود است سعی کنید اول با پنبه آغشته شده به الکل یا شیره تنباکو روی حشرات بمالید اگر نتیجه نداد از سموم سیستمیک مثل سم کونفیدور  استفاده کنید

حسن یوسف

حسن یوسف

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

تو اگر چنین لطیف از در بوستان درآیی

 گل سرخ شرم دارد که چرا همی‌ شکفتم...

دیدگاه های شما

1,731 پاسخ به "آشتی با حسن یوسف"

  1. مبینا گفت:

    Attachment

    سلام و عرض ادب ، امروز صبح که پاشدم دیدم برگ های حسن یوسفم پژمرده شده و لوله شده …دیشب با اسپری آب پاشی کردم گل رو…و امروز این جوری شده!؟ دلیلش چیه؟ بنظرتون چی کار کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ نباید این گل رو بیارید توی اتاق !! تهویه نیاز داره و بیاد داخل اتاق برگ ها این بلا ب سرشون میاد !!! ببرید توی راه پله روشن جایی ک تهویه و نور داره و ضمنا روی برگ هاش اب ریخته نشه اصلا !!! بره بیرون درست میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید