گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱,۵۵۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۲

کلیشه ی جدید ، بنفشه آفریقایی

بنفشه

نام انگلیسی

African violet

نام علمی

Saintpaulia ionantha

فارسی رایج

بنفشه آفریقایی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

10000 الی 100000

از خانواده

Gesneriaceae

خاستگاه

تانزانیا،کنیا و جنوب شرق آفریقا

 

سلام سجادی هستم کارشناس ارشد گیاهان زینتی درخدمتتون هستم با معرفی یک گل محبوب.بنفشه آفریقایی گلی هستش که میتونه با گلهاش به شما آرامش و انرژی مثبت بده.گلی هستش که میتونه پنجره های شما رو قشنگ و رویایی کنه،گلی هستش که شروع دوران گلکاری شما هستش،گلی هستش که ……بنفشه آفریقایی گیاه ای است زیبا از خانواه ژسزیاسه.نام ان برگرفته از نام saint paul کاشف ان،و زادگاه ان افریقای شرقی است.برگها سبز مخملی و  کرک دار و روی ساقه فشرده و کوتاه قرار دارند.به لطف علم اصلاح ارقام زیادی ازین گل اصلاح شده و به وجود اومده که در طبیعت قبلا وجود نداشته!مثل ارقام پرپر،خال خال و غیره.عمده شهرت بنفشه برای این هستش که نسبت به طول روز بی تفاوت و به همین دلیل در طول سال گل میدهد.رنگ گلها متنوع و برنگ بنفش،آبی و قرمز،صورتی و سفید ظاهر میشود.گلها به صورت کم پر و پرچم ها طلایی و بطرز زیبایی از وسط گلها بیرون زده اند.به طوریکه تناقض در رنگ پرچمها و گلبرگها گل را به صورت یکی از زیباترین مینیاتور ها ی گیاهی دراورده است.

 

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

 

 

نیازها:

بنفشه افریقایی هم مثل هر گیاه دیگری به مجموعه ای از عوامل برای رشد و نمو بهینه نیاز دارد که از این میان می توان به نور، دما، آب، موادغذایی، و محیط کشت اشاره کرد.

 

نور:

 

عمل فتوسنتز به عنوان سیستم تولید انرژی منحصر به فرد گیاهان در حضور نور صورت می گیرد، ازین رو نور را می توان اساسی ترین فاکتور رشد گیاه دانست.
در مورد میزان نیاز بنفشه افریقایی به نور عقاید ضد و نقیض فراوان است و این می تواند دلایل زیادی داشته باشد. بنفشه افریقایی در نور به نسبت کم به خوبی رشد می کند ولی برای گلدهی نیاز به شدت نور بیشتر دارد.
در صورت استفاده از نور طبیعی، نور ملایم صبحگاهی از یک پنجره رو به شرق می تواند مفید باشد، در زمستان نور پنجره رو به جنوب نیز به همان اندازه ملایم و مفید خواهد بود. در تابستان می توان با افزایش فاصله گیاهان از پنجره جنوبی ، از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری کرده و نور خوبی برای گیاهان فراهم کرد.
بنفشه افریقایی از معدود گیاهانی ست که زیر نور مصنوعی لامپ ها نیز به خوبی نور طبیعی ( حتی به عقیده برخی بهتر از نور طبیعی! ) رشد و نمو می کند. استفاده از نور مصنوعی فلوئورسنت سفید (cool white) بهتر از سایر انواع لامپ هاست. به طور معمول لامپهای لوله ای فلوئورسنت را در فاصله ی 30 سانتی متری از سطح گیاهان (عرض 120 سانتی متری) نصب می کنند تا شدت نوری معادل 600 فوت کندل حاصل شود. آزمایش نشان داده که بنفشه افریقایی در شرایط 24 ساعت روشنایی مداوم با نوری به شدت 400 فوت کندل به خوبی رشد و نمو می کند. به طور کلی بنفشه افریقایی برای گلدهی طولانی به 12 تا 16 ساعت روشنایی در شبانه روز – برحسب نوع رقم- نیاز دارد. معمولا رقم هایی با برگهای تیره تر و گلهای پُرپَر به روشنایی بیشتر نیاز دارند.
از آنجا که گرد و غباری که بر برگ ها می نشیند میزان نور دریافتی گیاه را می کاهد باید سعی کنیم همواره برگ ها را تمیز نگه داریم.
در کل بهترین راه برای تعیین کفایت میزان روشنایی این است که چگونگی رشد گیاهان را مورد توجه قرار دهیم. اگر دمبرگ ها بیش از حد بلند و کشیده و متمایل به سمت بالاست و برگها رنگ سبز تیره داشته و گیاه خیلی کم گل می دهد نشانه کمبود روشنایی است. هنگامی که رنگ برگ ها روشن شده و به زردی می گراید نشانه ی زیادی نور است، در شدت نور خیلی زیاد لکه های سوختگی روی برگ ها بروز خواهد کرد.

 

 

نور بنفشه آفریقایی

نور بنفشه آفریقایی

 

دما:

 

دمای مناسب برای پرورش بنفشه افریقایی ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتی گراد است. در ۲۵ درجه بنفشه افریقایی به خوبی رشد و نمو کرده و گل فراوان می دهد ولی گلبرگ ها به نسبت کوچک و رنگ پریده می شوند. اگر دما از ۱۸ درجه کمتر شود رشد و نمو کاهش یافته و احتمال بروز سفیدک(نوعی بیماری قارچی شبیه به پودری سفیدرنگ روی برگ ها) زیاد می شود.و برگ ها به سمت پایین خم شده و شکننده می شوند. کمترین دمای قابل تحمل برای گیاه در زمستان ۱۳ درجه است. این گیاه برعکس اغلب گیاهان هرچه دمای شبانه گرمتر و دمای روزانه خنک تر باشد ( ثبات و عدم اختلاف میزان درجه حرارت در طول شبانه روز) بهتر رشد و نمو می کند. اگر دمای روزانه بالاتر از ۲۹ درجه باشد باعث تحریک گلدهی زودهنگام و ضعیف شدن گیاه می شود. حداکثر دما برای این گیاه ۳۲ درجه است.

 

آبیاری:

 

محیط کشت بنفشه افریقایی باید مرطوب باشد ولی در حالت غرقاب قرار نگیرد. برای آبیاری متداول ترین روش این است که زیرگلدانی را پر از آب کرده و گلدان را در آن قرار می دهیم تا آب از سوراخ های ته گلدان به سمت بالا حرکت کند. پس از مرطوب شدن سطح خاک ( تقریبا بعد از حدود نیم تا حداکثر یک ساعت) در صورت باقی ماندن آب در زیرگلدانی باید آب اضافی را خالی کرد.آبیاری از بالا برای بنفشه افریقای مناسب نیست زیرا ریزش آب روی برگ ها باعث پوسیدگی و رشد قارچ می شود. از طرفی آبیاری مداوم از پایین موجب تجمع نمک و املاح در سطح خاک و اطراف طوقه گیاه خواهد شد که اگر میزان نمک افزایش یابد موجب آسیب گیاه و درنهایت پوسیدگی طوقه می شود.به خصوص اگر کیفیت آب آبیاری مناسب نباشد. برای جلوگیری از این حالت می توان هرازگاهی آبیاری را از بالا ولی با دقت و جلوگیری از خیس شدن برگ ها – به خصوص عدم تجمع قطرات آب در قسمت مرکزی رشد گیاه- انجام داد.
ریشه های بنفشه افریقایی به تجمع نمک بسیار حساس است . در صورت استفاده از آب شور (وجود املاح زیاد) یا عدم دقت در استفاده از کودهای شیمیایی و تجمع نمک در خاک، گیاه توانایی جذب آب را نخواهد داشت ازین رو علی رغم آبیاری و خیس بودن بستر کاشت، گیاه علایم پژمردگی را نشان داده و در نهایت از بین خواهد رفت ( به اصطلاح گیاه در اثر املاح زیاد می سوزد).
برای آبیاری بنفشه افریقایی باید از آب ولرم ( هم دمای اتاق) استفاده کرد زیرا آب سرد موجب ایجاد شوک و فروافتادن گل ها و ایجاد لکه هایی روی برگ ها می شود. اگر یک شب قبل از آبیاری ظرف آب را در اتاق نگه داری کنیم دمای آن متعادل شده از طرفی کلر موجود در آب خارج می گردد زیرا کلر اضافی موجود در آب آبیاری برای بنفشه افریقایی زیان آور است.
دقت در آبیاری یکی از نکات مهم برای داشتن گیاهانی سالم و با رشد و گلدهی مطلوب است. در فاصله ی دو آبیاری بهتر است قدری سطح خاک خشک شود نه کاملا خشک. حدودا هر۵،۶ روز یکبار زمان مناسبی برای آبیاری است، البته فاصله دو آبیاری، به اندازه گیاه، اندازه گلدان، دما و رطوبت نسبی محیط و نوع محیط کشت گیاه نیز بستگی دارد.
به طور کلی ایجاد شرایط نسبتا پایدار با نوسانات کم از لحاظ رطوبت و دما برای داشتن گیاهانی با رشد و گلدهی مطلوب و بهینه لازم است.

 

آبیاری بنفشه آفریقایی

آبیاری بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

 

موادغذایی( کود):

 

 

از آنجایی که محیط کشت بنفشه افریقایی فاقد خاک ( رس) است تقریبا هیچ گونه مواد غذایی برای رشد گیاه ندارد ازین رو همواره در آب آبیاری از محلول کود مناسب استفاده می کنیم.
نیازهای همه ی گیاهان به هنگام رشد با زمان به گل نشستن متفاوت است. رشد و نمو( تولید گل و بذر) دوفرآیند جداگانه و مخالف هم هستند ازین رو نباید انتظار داشت که گیاه همزمان بیشترین رشد را داشته و نیز بیشترین میزان گل را بدهد. بنفشه افریقایی در جوانی به کود با مقدار نیتروژن بالا، و هنگام گلدهی به نیتروژن کم و فسفر و پتاسیم بالا نیاز دارد.
در بازار کودهای مخصوص رشد و گلدهی بنفشه افریقایی به صورت جداگانه موجود و قابل دسترس است. نکته قابل توجه در استفاده از تمام کودهای شیمیایی رعایت دُز مصرف است.( به دلیل مشکلات ناشی از تجمع املاح همان گونه که دربالا اشاره شد) هیچ گاه کود را به میزان بیش از حد توصیه شده روی بسته به کار نبرید. بهتر است میزان کود محلول در آب را کاهش داده در عوض دفعات استفاده را افزایش دهید.
هیچ گاه هنگامی که بستر کاملا خشک و گیاه تشنه است به آن کود ندهید زیرا ممکن است ریشه های گیاه توانایی جذب آب را نداشته و آسیب ببیند.

 

محیط کشت:

 

خاک بنفشه آفریقایی

خاک بنفشه آفریقایی

 

نکته ای که باید همه بدونن اینه که اکثر گیاهان گلدار برای گل دادن به خاک اسیدی نیاز دارند اگه دیدی روی سطح خاکتون سفیدک جمع شده بدونید خاکتون داره شور و به سمت قلیایی شدن پیش میره.تهیه آمیخته خاکی مناسب برای بنفشه افریقایی بسیار مهم است. همان گونه که می دانیم بنفشه افریقایی در خاک نمی روید بلکه در آمیزه ی سبکی از مواد آلی درشت بافت رشد می کند که در کف جنگل های انبوه و در شکاف صخره ها گرد می آید.
مخلوط خاکی مناسب باید زهکش و تهویه مناسبی داشته درعین حال توانایی نگهداری آب کافی را داشته باشد. برای این منظور عموما از ترکیب پیت موس و پرلیت به نسبت مساوی استفاده می شود. (طبق تجربه شخصی من کوکوپیت هم به جای پیت موس یا مخلوط با آن قابل استفاده است). ترکیب های مخصوص کشت بنفشه افریقایی به صورت تجاری نیز در بازار قابل دسترسی ست. PH محیط کشت باید 5.8 تا 6.5 باشد. به دلیل وجود پیت دراین ترکیب، خاک بنفشه افریقایی عموما اسیدی ست. برای افزایش پی اچ می توان از پوست تخم مرغ استفاده کرد. به این صورت که پوست تخم مرغ را در آبی که برای بنفشه افریقایی کنار می گذاریم به مدت یک شب خیسانده، و یا آن را خرد کرده به صورت پودر درآورده به میزان یک فنجان برای یک فوت مکعب ( حدودا 27 لیتر) خاک به کار می برند. به این ترتیب کلسیم مورد نیاز گیاه نیز تامین خواهد شد. البته آهک زیاد هم محیط کشت را قلیایی می کند که برای بنفشه افریقایی مثل اکثر گیاهان مناسب نیست. بهترین پی اچ برای رشد بنفشه افریقایی اندکی اسیدی یعنی حدود6.5 است زیرا این گیاه خود را به پی اچ آب باران سازش داده است.
در نهایت بنفشه افریقایی به دلیل مقاومت به خشکی، گرمی هوا و سایه ( نورکم) یکی از گیاهان ایده آل برای نگه داری در آپارتمان است. البته برای پرورش آن باید ۳شرطه دمای یکنواخت، رطوبت مناسب، و محیط کشت مساعد را فراهم کرد.

 

تعویض گلدان :

بنفشه آفریقایی ریشه های بسیار ظریفی دارد. برای گلدهی این ریشه ها باید سالم بوده و خوب توسعه  یافته باشند. اگر گیاه در خاک فشرده یا سنگین کشت شود گل نخواهد داد. برای کاشت از ترکیب پیت  موس و پرلیت به نسبت مساوی استفاده کنید. بنفشه های آفریقایی سالی یک بار نیاز به تعویض خاک  دارند. چون به دلیل استفاده مکرر از کودهای شیمیایی و نیز به دلیل امالح موجود در آب محیط کشت به  مرور اسیدی تر می شود و نیز تجمع امالح برای ریشه ها مضر است. از طرفی بنفشه آفریقایی در گلدان کوچک تر بهتر عمل می کند زیراحجم بیشتر خاک خیس اطراف  ریشه ها احتمال بیماری ها قارچی و باکتریایی را افزایش میدهد.از گلدانی استفاده کنید که قطر دهانه آن  تقریبا یک سوم قطر بوته باشد.

چنانچه اندازه گلدان نسبت به بوته بزرگ باشد گیاه گل نخواهد داد.

گلدان های سفالی و سرامیکی به دلیل مشکالت ناشی از تجمع امالح و نیز شوک سرما به ریشه های  حساس بنفشه آفریقایی، چندان برای این گیاه مناسب نیستند. ازین رو بهتر است از گلدان های پالستیکی  برای کاشت استفاده کنید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان

رطوبت :

رطوبت نسبی خیلی کم و خشکی هوا نیز گاه موجب خشک شدن غنچه ها میشود. در صورت خشکی  بیش از حد هوا یک سینی پر از آب در نزدیکی بوته ها قرار دهید تا از طریق تبخیر سطحی رطوبت  نسبی افزایش یابد.

تمیز نمودن برگها:

با برس مخصوص برگها را تمیز کنید.غارپاشی نکنید،از مواد براق کننده هم استفاده ننمایید،حذف گلهای خشک شده بر زیبایی گلدان و گل می افزاید.

تکثیر:

۱- کاشت بذر ( من تجربه ای در اینمورد ندارم پس حرفی هم برای گفتن ندارم )

غلاف بذر

غلاف بذر

دانهال بنفشه

دانهال بنفشه

۲-  کشت بافت ( که اینکار با استفاده از وسایل خاص و در محیط آزمایشگاهی و استریل و با ریزنمونه برگی انجام میگیره  )

 

کشت بافت بنفشه

کشت بافت بنفشه

 

۳-  گرفتن پاجوش ( من همیشه سعی میکنم حواسم باشه سریع پاجوش بنفشه ها رو با موچین یا پنس بگیرم وقتی خیلی ریز هستن مگه از دستم دربره … چون پاجوش هم شکل گیاه رو بهم میزنه و هم انرژی گیاه رو میگیره ولی اگر از دستم دربره و نبینم و بزرگ بشه با یک تیغ تمیز و تیز جراحی خیلی با دقت جداش میکنم و در پرلیت و یا پوکه میکارم و بعد که ریشه داد منتقلش میکنم به جای اصلیش )

 

پاجوش های بنفشه

پاجوش های بنفشه

 

۴-  گرفتن قلمه برگ ( عمومی ترین راه تکثیر بنفشه قلمه برگه … بهترین برگ برای اینکار برگهای وسط بنفشه است چون نه اونقدر جوون هستن که انرژی لازم رو برای اینکار نداشته باشن و نه اینقدر پیر که بدرد قلمه نخورن و میزان موفقیشون بیشتره . بعد از اینکه برگ رو از بنفشه مادر جدا کردین ساقشو با یک چاقو و یا تیغ تمیز بصورت اریب میبرین به حدیکه حدود 3 تا 4 سانت از ساقه بمونه و وقتی تو محیط قلمه میذارین فقط برگ بیرون باشه . اینکار به این خاطره که ریشه و بوته از انتهای ساقه ایجاد میشه و هرچی ساقه بلندتر باشه بوته ها دیرتر میان بیرون و انرژی بیشتری گرفته میشه . بعد از اینکه ساقه رو به اندازه مناسب برش زدین میتونین چند تا برش خیلی خیلی خیلی سطحی روی ساقه بدین و یا اینکه اصلا اینکار رو نکنین و همون طور قلمه رو در گلدون کوچیکی که محتوی خاک مخصوص قلمه ( حالا یا خاک آماده اینکار رو بگیرین و یا خودتون درست کنین که باید پرلیت 60 درصد و خاک 40 درصد باشه و من پیشنهاد میکنم اگر تازه کار هستین از خاک مخصوص آماده اش استفاده کنین ) ، پرلیت ، پوکه یا تهش پرلیت و روش پوکه هست بکارین . تو آب هم میتونین ریشه دار کنین و بعد که ریشه دراومد تو بستر کاشت بکارین . باز هم میگم اینهایی که من گفتم یک قانون کلی و غیرقابل تغییر نیست حتما خودتون تجربه کنین و از اینکار اصلا نترسین .
به غیر از آب اگر تو بستر کاشت قلمه ها رو گذاشتین برای اینکه سریعتر ریشه بزنه و قلمه خودشو نندازه میتونین روش کیسه شفاف که نور رو از خودش رد کنه بکشین و فقط مراقب باشین داخل کیسه رطوبت جمع نشه که باعث از بین رفتن قلمه میشه . هر روز بهش سر بزنین و اگر رطوبت جمع شده بود کیسه یا پوشش رو بردارین تا رطوبت خشک بشه و بعد باز پوشش رو بکشین روش . تا زمانیکه برگها ریشه بده از محکم بودن و سرحال بودن برگ خودتون متوجه میشین ، این پوشش رو بذارین بمونه و حتی میتونین تا زمان جوونه زدن بوته ها از این پوشش استفاده کنین .
بعد از اینکه بوته ها خوب رشد کرد و جوون گرفت باید خیلی با دقت از هم جداشون کنین و در گلدونها جدا بکارین .

حالا برای خاک هم میتونین از خاکهای آماده استفاده کنین و هم میتونین خودتون خاک پیت ماس و پرلیت بگیرین تو خونه به نسبت خاک ۶۰ درصد و پرلیت ۴۰ درصد قاطی کنین ( من چشمی قاطی میکنم ) و ازش استفاده کنین . حالا تو این مخلوط میتونین ورمی کولیت هم استفاده کنین . ورمی کولیت برای کارهای ساختمانی استفاده میشه و در اندازه های متفاوت هست و چون در دسترس برای فروش نیست عموما استفاده نمیکنن ولی چون در خودش آب رو نگه میداره باعث میشه میزان آبیاری کمی کم بشه ( من فقط ۱ بار استفاده کردم و اونهم حالت پودری داشت که خریدم )

باید تا زمان بالغ شدن بنفشه صبر کنین و در این زمان به بنفشه کود برگدهی و یا همون کود معمولی بدین و از دادن کود گلدهی خودداری کنین تا زمانیکه حس کردین بنفشه شما بالغ شده و باید به گلدهی بیفته . گلدونی رو که انتخاب میکنین نباید بزرگ باشه چون بلوغ رو به تاخیر میندازه . بنفشه باید ریشه هاش کل گلدون رو بگیره تا به گلدهی بیفته … باز هم میگم استثنا درباره گیاهان همیشه وجود داره .

بنفشه به نور خوب غیر مستقیم نیاز داره . نور آفتاب رو دوست نداره حالا اگر در یک ساعات خیلی کم آفتاب خیلی سطحی بهش بخوره مشکلی پیش نمیاد ولی باز بهتره اگر تازه کار هستین نذارین نور مستقیم بهش بخوره تا بعدا دستتون میاد چه مقدار نور مستقیم براش ضرر نداره .

آبیاری هم بهتره از زیرگلدانی باشه ولی هر چند وقت ۱بار از رو هم بهش آب بدین تا کود روی خاک رسوب نکنه . فقط مراقب باشین آب روی برگها ریخت در نور نباشن وگرنه لک می افته یا سریع خشک کنین و یا در تاریکی بذارین تا خشک بشه .

 

قلمه برگ

قلمه برگ

علت های عدم گلدهی:  

 

به غیر از عوامل فوق که در چارچوب نیازهای گیاه خدمتتون گفتم ،پاجوش های زیاد روی ساقه اصلی نیز نه تنها فرم و شکل بوته را به هم می زنند بلکه موجب کاهش  گلدهی نیز می شود. بهتر است پاجوش های اضافی را پیش از اینکه خیلی بزرگ شوند حذف کرده و  تنها یک طوقه اصلی را در یک گلدان نگه دارید. گاه علی رغم مساعد بودن تمام شرایط و سالم بودن گیاه، بوته بنفشه آفریقایی همچنان به رشد رویشی  ادامه داده و گل نمی دهد. در چنین شرایطی ایجاد یک تنش یا شوک می تواند موجب تحریک گیاه به  گلدهی شود. این شوک می تواند به صورت تنش خشکی ) اجازه دهید گیاه کمی پژمرده شود سپس اقدام  به آبیاری کنید( یا تنش حرارتی ) کاهش موقت دما و مجددا افزایش دما به میزان عادی( باشد. فقط پیش  از ایجاد تنش باید از مساعد بودن تمام عوامل و نیز سالمتی گیاه اطمینان حاصل کنید.یک راه دیگه کندن تمام برگهای پیر و بزرگ در حاشیه ی گل هستش که باعث میشه نسبت ریشه به برگ زیاد بشه و گل بده همینطور برگهای پیر مصرف کننده بوده و زور گیاه رو میگیرن.افزایش نور هم میتونه باعث گلدهی بشه.مراقب خاکتون هم باشید که نمکهای سفید رنگ روش جمع نشن وگرنه گل نمیده!!

عوارض و درمان:

 

گلها ریز و متفرق هستند: گلهای پژمرده را حذف و گیاه را طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.

روی برگها لکه های قهوه ای مشاهده میشود :غبارپاشی در افتاب و یا آبیاری از بالا عامل ان است،گیاه احتیاج به غبارپاشی نداشته و روش ابیاری ان مخصوص است.

گیاه سالم است،ولی به طور ناگهانی زرد شده است :گاز اشپزخانه و یا گاز نفت و هوای کثیف عامل ان است،گیاه را به هوای مملو از اکسیژن انتقال دهید.

برگها پیچیده و خشک  و خم شده اند: هوا گرم و خشک است و گیاه احتیاج به ابیاری دارد،از رطوبت دائمی ئ پایدار استفاده کنید،هرگز غبارپاشی نکنید.

پیچیدگی برگها

پیچیدگی برگها

 

برگها پژمرده و خم میشوند: هوا سرد است.گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

پژمردگی برگ بنفشه

پژمردگی برگ بنفشه

 

رگه ها یا لکه های سفید رنگ روی برگ ظاهر شده : به خاطر ریختن آب روی برگ ها ، یا سوختگی ناشی از آفتاب و یا از همه مهمتر ، آبیاری نامنظم گیاه و خشکی دیدن گیاه میباشد، برگهای این چنینی را کنده و آبیاری را مرتب کنید

رگه های سفید

رگه های سفید

 

نوک و یا حاشیه برگها خشک میشود : سوختگی ناشی از کود زیاد، شوری خاک، تجمع نمک و شوره روی خاک و مشکل pH باعث این قبیل نارسایی ها میشود.

سوختگی برگ

سوختگی برگ

 

گلها شفاف و کمرنگ شده اند: صدمه مربوط به قطرات اب حاصله از غبرپاشی است،در هنگام غبارپاشی گلها را محفوظ دارید.

گلها و برگهای گیاه میپوسند: ابیاری زیاده از اندازه انجام شده است.در تمام طول سال هفته ای دو بار ابیاری کافی است،گیاه را از بالا ابیاری نکنید و طبق دستور عمل نمایید.

 

آبیاری زیاد در بنفشه

آبیاری زیاد در بنفشه

 

برگهای جدید ریز و تعداد ان ها زیاد است: احتیاج به تعویض گلدان ها دارند.در بهار گلدان ها را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید

african-violet-2-erin-boyle-gardenista-733x836

گیاه سالم است ولی گل نمیدهد: گلدانها خیلی بزرگ انتخاب شده اند.تا دو سال اینده گلدان ها را تعویض نکنید.یا در صورتی که مواد غذایی کمکی به خاک گلدان ها اضافه نکرده اید،ان را تغذیه مصنوعی کنید.

برگها رنگ پریده هستند یا حاشیه برگ زرد میشود:یا نور زیاد است و یا احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد،گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم منتقل و در صورتی که برگها کوچک باقی میمانند طبق دستور گیاه را تغذیه کنید.

زردی حاشیه برگ

زردی حاشیه برگ

 

برگها سیاه میشوند: صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید،برای تمیز نمودن برگها از برس نرم مخصوص استفاده کنید.

 برگ ها خیلی سفید یا خیلی زرد میشوند: به خاطر کمبود منیزیم و یا نور شدید در تابستان است، سولفات منیزیم یا کود کامل اضافه کنید و از نور مستقیم دور کنید.
سفیدی برگها

سفیدی برگها

آبیاری :به علت حساسیت برگها به مواد معدنی آب،آبیاری در این گیاه روش مخصوصی دارد که در بحث ابیاری ذکر گردید،به خاطر داشته باشید که ابیاری باید از زیر گلدانها انجام شود و به همین دلیل غبارپاشی برای این گیاه مضر است که باید رطوبت را به طریق دائمی و پایدار تامین کرد.

 آفت های بنفشه آفریقایی:

 

شپشک ها (Mealy bugs) 

 

شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

در بنفشه های آفریقایی داری شپشک اغلب برگ ها از رشد بازمانده و ظاهری بدشکل و پیچیده در اطراف گیاه به خود می گیرند.  شپشک ها حشراتی کوچک هستند با بدن نرم و سفید رنگ که درون ماده ای واکسی پوشیده شده و گونه های متعددی در این گروه  قرار دارند.  یکی از رایج ترین گونه ها شپشک آردآلود است که تارهای پنبه ای چسبناک دور خود ایجاد کرده حشره داخل آن محافظت می شود.  بارزترین عالمت آلودگی به شپشک آردآلود نیز مشاهده ی تارهای پنبه ای چسبناک در محل اتصال دمبرگ ها به ساقه اصلی گیاه  است. ) در حاالت پیشرفته روی تمام سطوح از جمله پشت و روی برگ ها و روی دمبرگ ها به چشم می خورد(  شپشک ها روی سطح و زیر برگهای گیاه از طریق مکیدن شیره ی گیاهی تغذیه می کنند. یکی دیگر از نشانه های هجوم شپشک ها  وجود یک ماده ی چسبناک عسل مانند رو برگ هاست. برای تیمار گیاهان آلوده به شپشک ها )ابتدا به وسیله ی گوش پاک کن آغشته  به الکل تا جای ممکن حشرات را جدا کرده و برگ را تمیز کنید سپس( با استفاده ازمحلول یک حشره کش مناسب وطبق دستور روی  بطری، پشت و روی برگ های گیاه را با دقت سمپاشی کنید. نکته بسیار مهم جلوگیری از شیوع شپشک هاست. برای این منظور گیاهان آلوده را از سایر بوته ها دور کرده و دست ها و لوازم کار را تمیز نگه دارید. گیاهان جدیدی هم که وارد مجموعه می شوند
برای اطمینان از عدم آلودگی باید در ابتدا برای مدتی) ۲تا ۳ ماه( قرنطینه شوند.

 

تریپس (Thrips) 

 

تریپس

تریپس

 

 

تریپس یکی از آفات رایج بنفشه آفریقایی است که در بافت های گیاه تخم ریزی میکند. در بنفشه آفریقایی داخل پرچم های گیاه ) اندام  زردرنگ مرکز گل( زندگی می کند.در مرحله ی بلوغ پرواز کرده و به راحتی از گلی به گل دیگه می رود.  این حشره بسیار ریز بوده و معموال به چشم نمی آید. برای دیدنش باید گل را روی یک صفحه تیره رنگ بتکانید. اگر با نوک انگشت
به پرچم ها ضربه بزنید موجودات ریزی را خواهید دید که از پرچم ها خارج شده و با سرعت حرکت می کنند. عموما سفید رنگ  هستند بنابراین تشخیص آنها روی گلهایی که رنگ روشنی دارند دشوار تر است.  اواخر بهار وفصل تابستان تریپس در فضای باز) باغ و باغچه( به وفور یافت می شود ازین رو پس از فعالیت در بیرون و آمدن به  منزل لباس های خود را تعویض کرده و دستها رو با آب و صابون شست شو دهید، سپس به بنفشه های خود بپردازید. در ضمن در صورت باز کردن پنجره ها از توری استفاده کنید. گلهای جدید را نیز تا 2 ماه قرنطینه نمایید سپس وارد مجموعه اصلی خود کنید. اما درصورت آلودگی بنفشه آفریقایی به تریپس باید قبل از همه فورا بوته ی آلوده را از بقیه گیاهان خود جدا کرده و همه ی گل ها و
غنچه ها را حذف نموده و دور بریزید. سپس بوته را با محلول یک حشره کش مناسب تیمار کنید. در مراحل ابتدایی این آفت به راحتی با حذف گلها و غنچه ها کنترل می شود. مانند همه ی آفات و بیماری ها بهترین و موثرترین راه برای مقابله، پیشگیری است؛ از طریق رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه  گیاهان جدید.
کنه ی سیکالمن(Cyclamen Mites) – هولناک ترین آفت بنفشه آفریقایی! 

 

کنه

کنه

کنه ی سیکالمن از شیره ی گیاهی ساقه و جوانه های بنفشه آفریقایی در نزدیک سطح خاک تغذیه می کند و موجب بدشکلی و افتادن برگ ها و پوسیدگی از قسمت مرکزی بوته گیاه به سمت بیرون می شود. این آفت کوچکتر از آن است که با چشم دیده شود اما می توان بقای مرده آن را که روی گیاه ریزش می کند به صورت پودری خاکستری رنگ مشاهده کرد. دمبرگ و پهنک بسیار شکننده  شده، گل ها از ریخت می افتند و ساقه ها گره دار و پیچیده می شوند. مرکز بوته نیز از رشد باز مانده و در صورت لمس کردن  سفت و خشن به نظر می رسد. پیشگیری از این آفت آسان تر از کنترل آن است که از طریق قرنطینه گیاهان جدید برای اطمینان از  عدم آلودگی و نیز ضد عفونی کردن ابزار و ظروف کاشت انجام می شود. بهترین راه در برخورد با گیاهان آلوده به کنه ی سیکالمن این است که 3 یا 4 برگ سالم گیاه را جدا کرده در محلول کنه کش فرو  برده و برای تکثیر استفاده کنید و بقیه گیاه را از بین ببرید! درصورت تمایل می توان برای تیمار گیاهان آلوده به کنه آنها را به محلی با رطوبت نسبی کمتر منتقل کرده و با یک محلول کنه کش تجاری مناسب ) مانند دی مایت Dimite( اقدام به سمپاشی نمایید ) کلتان Kelthaneوسایتیون Cythion نیز کنه کش های خوبی  هستند( اما این کار باید در چند مرحله انجام گیرد و نیز این احتمال وجود دارد که کل مجموعه خود را از دست بدهید!!!
برای جلوگیری از شیوع آفت همواره دست ها را تمیز نگه داشته و ابزار و ظروف کاشت را به مدت نیم ساعت در محلول ۰۱% وایتکس قرار دهید.
اگر ۵ عامل اصلی در نگهداری یعنی درجه حرارت،نور،آبیاری و رطوبت را کاملا رعایت کنید،میتوانید بجای خرید سوغاتی،بنفشه های فرنگی تولیدی خودتان را به دوستان هدیه کنید.

بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

ز تندباد حوادث نمی‌توان دیدن

در این چمن که گلی بوده است یا سمنی

ببین در آینه جام نقش بندی غیب

که کس به یاد ندارد چنین عجب زمنی....

دیدگاه های شما

1,551 پاسخ به "کلیشه ی جدید ، بنفشه آفریقایی"

  1. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام و وقت بخیر
    روی برگ‌های این گلدون بنفشه آفریقایی مون نقطه های سفید رنگی دیدم که شبیه شپشک بود و متوجه شدم مجاور گیاه‌های آلوده قرار گرفته.
    به برگ‌ها باید سم اسپری کنم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ افت شپشک زده باید سم کونفیدور و دورسبان رو اسپری کنید روی برگ ها تا افت رو از بین ببره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید