درختچه ۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۲

معرفی یاس وحشی(ایکسورا)

یاس وحشی

نام انگلیسی

Ixora

نام علمی

Ixora chinensis

فارسی رایج

ایکسورا(یاس وحشی،شمعدانی جنگلی،درختچه ی آتشین)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

از خانواده

Rubiaceae

خاستگاه

نواحی گرمسیری آسیا

ایکسورا، به خاطر گلهای دسته ای، که به رنگهای ردیف نارنجی- قرمز پررنگ تا زرد بر سر هر شاخه ی خود می روید، در یاد ماندنی است.گلهای با روح سرخ مرجانی و برگهای پر جلای ایکسورا برای کاشت در گلدان و ظرف هم ایده آل است.

این گیاه همیشه سبز، با برگهای پر جلا، در مناطق گرمسیری تا ارتفاع ۲ متر رشد می کند، اما در سایر نقاط ارتفاع کمتری خواهد داشت. رنگِ گل گونه های ایکسورا سرخ است، اما نژاد سلطان یا شاهزاده ی نارنج (Prince of Orange)، که گونه ی معروفی است که بیش از همه پرورش داده می شود، در رنگهای نارنجی تا سرخ مرجانی می روید. در شرایط کاملاً خوب از ابتدای زندگی گل می دهد. بعد از ۳ تا ۵ سال به بلوغ می رسد. ایکسورا در کاشت به صورت انبوه در بوستانهای بزرگ چشم نوازتر و روح انگیز تر است، اما در کاشت به صورت مخلوط با گیاهان دیگر در روی مرزها نیز پر جاذبه خواهد بود. برای کشت در گلدان هم جالب است.

نیازها:

اقلیم:برای کاشت در مناطق سرد به هیچ وجه خوب نیست.برای مناطق حاره و گرم مناسب است.

میزان نور و دما:جای این گیاه باید گرم و در پناه از باد باشد.آفتاب صبح و سایه ی بعد از ظهر با پِِرپِِرِ آفتابِ سراسری روز را ترجیح می دهد.

خاک:درختچه ی ایکسورا باید خاکی با زهکشی خوب و محتوی مقدار زیادی مواد آلی در اختیار داشته باشد.مقداری کمپوست یا کود حیوانی را مدتی پیش از زمان کاشت زیر سطح خاک مزرعه کنید.مالچ پاشی زمین نیز لازم است.

طرز کاشت و پرورش:

تکثیر:قلمه های نُک نرمِ برگرفته در بهار را ریشه دار کنید.برای این کار لازم است اطراف قلمه های کاشته شده را تا ریشه زدنِ آنها مرطئب نگاه دارید.

آبیاری:در ماههای گرم تر به آبیاری منظم و عمیق نیاز دارد.در هوای خنک باید بگذارید خاک آن در فاصله ی بین دو آبیاری قدری خشک شود.

کوددهی:باری در اوایل بهار و بار دیگر در اواسط تابستان آرد استخوان یا غذای کامل گیاهی به زمین بدهید.

مشکلات:مشکل خاصی از لحاظ آفت و بیماری ندارد.با این حال،رطوبت مفرط خاک موجب گندیدگی ریشه می شود.نیز شاخه های نورسته و گلها،در آفتابِ داغ یا بادِ شدید خواهند سوخت.

گل دهی:

فصل:دوره ی طولانی گل دهی سراسر تابستان و پاییز است.

حبه ها:حبه های گردِ سیاه رنگ بعد از پژمردنِ گلها پدیدار می شوند.

هرس(پیرایش)

به طور کلی:شاخه ها را بلافاصله پس از محو گل یا بوته ها را به طور کلی در اواخر زمستان یا اول بهار می توان تا یک سوم آنها قطع کرد.هرس سنگین را فقط در مورد بوته های جا افتاده و مسن اعمال کنید.

یاس وحشی

یاس وحشی

و

ایکسورا (یاس وحشی)

ایکسورا (یاس وحشی)

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

دل من ای دل من ایدل من

یم من کشتی من ساحل من

چو شبنم بر سر خاکم چکیدی

و یا چون غنچه رستی از گل من

دیدگاه های شما

6 پاسخ به "معرفی یاس وحشی(ایکسورا)"

  1. سلام ودرورد فراوان امیدوارم سلامت وتندرست باشید امسال یک گل برای من اوردن که به هرکی نشان میدم کسی نمیشناسه وندیده حدود ۶۰تا۷۰سانت بلنده برگ نداره ساقه اون شبیه نارگیله ازپائین به بالا گلهای سفید وزرد داده روبه بالا غنچه بعد باز میشن بوی ادکلن بسیار تندی میده که نمیتوان کنارش وایساد بسیار خوش بو وتنده از فیلم گرفتم الان که گلهاش ازبین رفتن درداخل هرگل پیازچه ای شبیه سیر داده ناگفته نمونه درداخل ماسه بادی وشن بوده که رشد کرده۰۹۱۸۸۴۱۹۶۸۱

  2. رضا گفت:

    میخوامش. خیلی خوبه. از کجا پیداش کنیم؟
    معطره؟

  3. غلامعباس انصاری گفت:

    سلام من گل ایکسورا دارم یکونیم تا دومتر ارتفاع دارد اما هر روشی انجام دادم نتونستم تکثیرش کنم چه باید کرد

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیز خوبی؟ ببین قلمش سخت میگیره .. توی بهار باید هورمون رریشه زایی تهش بزنید و بزنید توی ماسه و قلمه از شاخه های که هنوز سفت نشدن کامل باید زده بشه وولی بهترین زوش بذر هست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید