درختچه ۱۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۲

معرفی یاس آبی

یاس آبی

نام انگلیسی

Cape leadwort

نام علمی

plumbago capensis

فارسی رایج

یاس آبی

فارسی اصیل

سَرَبک:(به خاطر سربی رنگ بودن گلهای آن و یا به این علت که گیاه داروی بیماری سرب است)

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Plumbaginaceae

خاستگاه

آفریقای جنوبی

گیاهی است بالارونده و محتاج قیم، از خانواده پلمباجیناسه، زادگاه ان آفریقای جنوبی، برگهای مقتابل با سطح زیرین سفید، نام پلمباگو به علت معالجه بیماری سرب با این گیاه است، گلها آبی کمرنگ که در انتهای شاخه در اواسط بهار ظاهر میشوند، بعد از اتمام زمان گلدهی گیاه را باید هرس شدید نمود و طول شاخه ها را به ۱۵ سانتی متر کاهش داد، در زمستان احیتاج به استراحت و توقف در ابیاری دارد.

نیازها:

نور:  به نور کافی و کامل احتیاج دارد،گیاه را در برابر اشعه مستقیم افتاب در ظهر تابستان قرار ندهید،در زمستان گیاه را به سایه ببرید.

دما:   گیاه را در زمستان در درجه حرارت 7 و در بهار و پائیز در درجه حرارت 20 نگهداری کنید.

آبیاری:   در بهار و تابستان به ابیاری دو بار در هفته نیاز دارد،در هر حال خاک گلدان را مرطوب نگه دارید،هرگز اجازه ندهید  آب اضافی در گلدان باقی بماند،آبیاری در زمستان را به هر ده روز یکبار کاهش بدهید و اجازه بدهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود.

رطوبت:  در بهارو  تابستان گیاه را هر دو روز یکبار غبارپاشی کنید و دقت نمایید که گلها مرطوب نشوند.

تغذیه:   بعد از ظهور گلها هر دو هفته یکبار یکبار با مواد غذایی مصنوعی مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید،در پائیز و زمستان تغذیه را متوقف کنید.

خاک مناسب:   مخلوطی از خاک برگ گیاه پیت،خاک لوم و شن بهترین محیط است.

تعویض گلدان:   هر ساله در بهار گیاه را به گلدانی با یک اندازه بزگتر از قبلی منتقل و در صورت عدم امکان تعویض خاک های سطحی گلدان را با خاک نو تعویض کنید.

تمیز نمودن برگها:   با غبارپاشی برگها را تمیز کنید،در افتاب غبارپاشی ننمائید،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر:  کاشت قلمه ساقه در بهار یا تابستان،قلمه ریشه در بهار،کاشت بذر در اواخر زمستان،تقسیم بوته در بهار

عوارض و درمان:

در فصل بهار و تابستان تعداد گلها کم است:عمل هرس در سال گذشته به خوبی انجام نشده است،پس از پایان یافتن زمان گلدهی گیاه را هرس نموده و شاخه های اضافی را قطع کنید.

حشراتی با مود چسبنده روی گلها و غنچه ها ظاهر شده اند:گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر هفته سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

برگهای جدید ریز هستند:گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است،هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را تغذیه نموده تا گلها ظهر شوند.

غنچه ها باز نمیشوند:هوا سرد است و نور کافی نیست،گیاه را به محل گرمتری و با اشعه مستقیم افتاب منتقل نمایید.

برگها قهوه ای و چین و چروک دار هستند و غنچه ها میریزند:هوا گرم و خشک است،گیاه را به محل سرد با جریان ملایم هوا منتقل نموده و غبارپاشی با اب سبک و ولرم را فراموش نکنید.

برگ های زیرین گیاه میپوسند:آبیاری بیش از اندازه و خاک باتلاقی شده است،اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس ابیاری کنید،آب زیر گلدانی را خارج و زهکش را بازدید نماییدو

زخم های سفید و پنبه ای شکل روی برگها و در قاعده انها تشکیل شده است:حشره افت عامل ان است،زخم ها را پنبه یا اسفنج آغشته به محلول سم حشره کش نفوذی خیس و یا گیاه را هر دو هفته یکبار با این سم طبق دستور سمپاشی کنید،در هنگام سمپاشی گلها را محفوظ نگه دارید.

کلیه شرایط محیطی مناسب ولی برگها سیاه میشوند:عامل ان ممکن است استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باشد،از انها استفاده نکنید.

برگها چروکیده میشوند:ممکن است علل مختلف داشته باشد،هوا سرد است و یا ابیاری بیش از اندازه است،شرایط را بازدید و در صورت نیاز گلدان ها را به محل گرمتری منتقل نموده و یا اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،سپس ابیاری نمایید.

قیّم دایره ای:این گیاه جزء گیاهان بالارونده بوده و قادر به ایستادن روی ساقه خود نیست،بر حسب اندازه گیاه قطعه ای مفتول یا سیم باریک تهیه کنید و به صورت دایره ای در آورید،قیم را درون خاک گلدان ها نموده و گیاه را به دور ان پیچیده و با نخ نرم به ملایمت گره بزنید.

گلهای پلمباگو روی شاخه جدید بهاره تشکیل میشود،به همین علت نیاز شدید به هرس و حذف شاخه های چوبی سال قبل و کاهش ارتفاع ان تا حدود ۱۵ سانتی متر دارد.

یاس آبی

یاس آبی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

16 پاسخ به "معرفی یاس آبی"

  1. فاطمه گفت:

    Attachment

    سلام این یاس من تو حیاط جای که سایه است فقط دو ساعت افتاب مستقیم بهش میخوره اب شهری بهش میدم ولی برگهاش زرد شده اب وقتی خاکش خشک میشه بهش اب میدم کود یه بار بهش اهن دادم میشه راهنمایی کنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبید ؟ببینید باید بین دو آبیاری خاک خشک بشه آهن کی بهش دادید؟زردی برگها به خاطر آبیاری با آب شهریه باید اب مونده یا اب کتری بهش بدید یا برگهارو زرد نکنه کود کلات آهن تهیه کنید و بهش بدید تا درست بشه زردیش

  2. فاطمه گفت:

    Attachment

    این گلو من تو حیاط گذاشتم دوساعت افتاب مستقیم میخوره چرا برگهاش زرد شده

  3. ناصری گفت:

    Attachment

    سلام و خسته نباشید سوالی دارم مربوط به این گل نمیشه می خواستم نام این دوگیاه بهم بگید واگر در مورد نگهداریش راهنمایی کنید ممنون میشم

  4. ناصری گفت:

    Attachment

    واین گیاه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      اینم ختمی چینی هستش توی بخش مربوطه دربارش نوشتیم

    • رنجبر گفت:

      سلام جناب سجادی
      من چند سالی میشه با راهنمایی شما یاس آبی خریداری کردم و این گل رو با یک قیم از تراسم به دور پنجره پذیرایی هدایت کردم….اصلا یک دلبری میکنه برای همسایه هامون که حد نداره…از دور که وارد کوچه میشیم همچین هر بار که میبینیم از زیبایی انگشت به دهن میشیم…البته ما شمال ساکن هستیم و شرایط پرورش گل بسیار عالیه…
      لطفا راهنمایی کنید یک گل دیگه معرفی که شرایطش مثل یاس آبی مدت زمان گلدهی زیادی داشته باشه….آخه یاس آبی یکسره از بهار تا اواخر پاییزز گل میده بدون استراحت همیشه گل دارداره…
      کلیماتیس خیلی علاقه ندارم چون مدت زمان گلدهی خوبی نداره..
      ساناز رونده برای تراس جنوبی خونه گرفتم که قیم زدم برای دور تا دور تراس بپوشونه به نظر شما مناسب تراس جنوبی هست یا نیاز به جابجایی داره؟ مدت زمان گلدهی ساناز چطوره؟اخه از زمانی که خریداری کردم فقط یک دوره گل داده و هنوز تو فاز استراحته…
      ممنونم از راهنمایی شما جناب مهندس

      • باغ شیشه‌ای گفت:

        سلام عزیزم خوبی شما؟ ممنون میشم یه عکس ازین یاسه بدید ماو بازدید کننده ها هم انگشت به دهن بمونیم 🙂
        ساناز رونده توی بهار گل داره ولی شما اگه جیزی بهتر از اون یاس میخاید بهتره رنگهای مختلف گل کاغذی رو تهیه کنید و داشته باشید اونم یه بند گل داره و رونده هست..بجای ساناز استفاده کنید..

  5. رنجبر گفت:

    بله حتما عکس نمای پنجره رو میزارم…با دوربین حرفه ای عکس میگرم و ارسال میکنم..پنجره حدودا ۴متر در ۲متر میشه واین گل باعث زیبایی فضای بیرون خونه شده..
    ممنون از راهنمایی شما و اطلاعات کاملی که با حوصله در اختیار ما میگزارید…
    در مورد ساناز رونده ،موقع خرید بهم گفتن این ساناز مثل ساناز های دیگه اکثر اوقات گل میده…
    آخه تو باغچه کلی ساناز با رنگهای متنوع داریم که گلدهی خوبی داره..من به حساب سانازهای باغچه ای که داریم از نوع رونده تهیه کردم ‌..اما مثل اینکه انتخاب خوبی نبود…
    درسته گل کاغذی خیلی زیباست امابا تیغ هایی که داره برای فضای داخل تراس حس میکنم اذیت کنندست…. چون برای گلدهی خیلی شاخه هاش پخش میشه…
    سپاسگزار از راهنمایی شما

  6. رامین گفت:

    سلام و خسته نباشید سوال من این است که ایا قیم مفتولی برای یاس رازقی خوبه و در زمستان بدلیل سرد شدن مفتول اسیب به گیاه نمی زنه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام رامین جان خوبی؟ ببین برادر یاس رازقی زمستون باید بیاد داخل اتاق ، زمستون سرما میزنه ! قیم مفتولی هم خوبه براش.

  7. مهرداد حسن نیا گفت:

    سلام سال نو مبارک بنده یاس ابی میخواهم شما موجود دارید نحوه خریدوقیمت میفرمایید

  8. کیان گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده تهران ساکن هستم، چند گلدان یاس آبی بزرگ دارم که توی باغ هستن، زمستون باید به گلخونه گرم منتقل بشن یا توی سرما و یخبندان و برف زنده میمونن؟
    و سوال دوم اینکه برگاش خزان میکنه یا نه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ توی برف زنده زنده یخ میزنن پس باید حتما ببرید توی گلخانه !! یا پاسیو برگاش خزان نمیکنه دراین صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید