گل های بیرونی ۱۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۷ تیر ۱۳۹۲

معرفی گل شاهپسند یکساله

گل اژدر یا شاهپسند یکساله

نام انگلیسی

verbena

نام علمی

Verbena x hybrida

فارسی رایج

شاه پسند یکساله

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Verbenaceae

خاستگاه

آمریکا و اروپا

در جنس شاه پسند بیش از ۲۵۰ گونه وجود دارد که بعضی از گونه های این جنس بومی اروپا (V. officinanlis) و برخی بومی آمریکای جنوبی (V. rigida) هستند. در بین آن ها گونه های یک ساله و چند ساله یافت می شود که برخی از آن ها ژوخه ای و ریزومی هستند. بیشتر رقم های شاه پسند روی زمین پهن شده وگسترش می یابند. دارای برگ های کوچک و بیضوی با بریدگی های عمیق در حاشیه است. برگ و ساقه از کرک های ریز پوشیده شده است. گل ها که چتری شکل هستند، در رنگ های مختلف صورتی، قرمز، آبی، سفید و بنفش و گاهی با مرکزی به رنگ سفید و کرم دیده می شوند.

    در گلکاری دو نوع شاه پسند مورد استفاده قرار می گیرد. یکی شاه پسند پاکوتاه که بلندی آن حدود 20 –40 سانتی متر است و ساقه هایش حالت خزنده دارد. گل آن در تمام رنگ های ساده به جز رنگ زرد دیده می شود. تمام اندام های گیاه به جز گلبرگ ها از کرک های خشن پوشیده شده است.

    نوع دیگر شاه پسند شامل گیاهان ، با ساقه های چهارگوش بدون برگ و رشد یا کم برگ و انبوه است.

شاهپسند دارویی

شاهپسند دارویی

شاهپسند آمریکایی

شاهپسند آمریکایی

گلدهی

    شاه پسند زود به گل رفته و در بهار، تابستان و پائیز گل میدهد و با اولین سرمای سخت از بین می رود. اگر در گلدان کشت شود با نگهداری در شرایط مطلوب گلخانه یا منازل در زمستان به گل می رود. از ویژگی های شاه پسند، دگر باروری است که در اثر این ویژگی به طور طبیعی تلاقی صورت گرفته و به راحتی رنگ های مختلف و دورگه های طبیعی در آن به وجود می آید. حذف گل های پژمرده گلدهی آن را طولانی تر می کند. در بعضی از انواع آن گل ها با گذشت زمان تغییر رنگ می دهد و در یک زمان چندین رنگ در یک گل آذین مشاهده می شود.

نیازها

    بسیار آفتاب دوست است. زمین زه کشی شده را ترجیح می دهد ولی در مورد غنی بودن خاک زیاد حساسیت ندارد. اگر به اندازه کافی نور خورشید و آب به آن برسد در تمام فصل رشد، گل می دهد. این گیاه رطوبت بیش از حد را تحمل نمی کند.

افزایش

    با بذر و قلمه قابل افزایش است. معروفترین روش افزایش آن بذر است. زمان کاشت بذر آن می تواند اواخر شهریور یا اواخر زمستان در گلخانه یا خزانه باشد. همچنین می توان بذر آن را همراه بذر گل های بهاره پس از برطرف شدن سرما در هوای آزاد کشت کرد. پس از تولید 4 تا 5 برگ آ ها را سربرداری می کنند تا شاخه های جانبی رشد کنند. در بعضی کشورها از طریق خواباندن یا قلمه افزایش می یابد. برای افزایش بوسیله قلمه، از شاخه های جوان بوته های داخل گلخانه یا شاسی گرم که از سال پیش نگهداری شده اند در بهار قلمه گیری کرده و پس از ریشه دار کردن به زمین اصلی منتقل می شود.

آفات و بیماری ها

    به سفیدک پودری (سفیدک حقیقی) حساس است و برای پیشگیری از آن نباید روی بوته ها آب پاشی کرد.

شاهپسند

شاهپسند

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

دارد متاع عفت از چار سو خریدار

بازار خودفروشی این چار سو ندارد

جز وصف پیش رویت در پشت سر نگویم

رو کن به هر که خواهی گل پشت و رو ندارد

دیدگاه های شما

14 پاسخ به "معرفی گل شاهپسند یکساله"

  1. محبت گفت:

    سلام به باغ شیشه ای. شاد و باطراوت باشید. یک گلدون شاه پسند گرفتم که در محوطه فضای باز گلخونه و تقریبا در معرض آفتاب بود. می خوام بدونم نیاز بالایی به نور داره یا نه؟ خود فروشنده گفت نور بالا می خواهد البته نه آفتاب سوزان. من اونو گذاشتم روی زمین تراس قسمت سایه اش اما خب ایرادش اینه که توی دیدم نیست. میشه این گلدون رو داخل منزل و لبه اپن آشپزخونه یا نزدیک پنجره گذاشت آخه حیفه دیده نشه و اگر نمیشه آیا میتونم غروب به بعد که آفتاب نیست بیارمش داخل و این جابجایی مکان گل را اذیت نمیکنه؟ ممنون.

    • باغ شیشه ای گفت:

      باغ شیشه ای هم به شما سلام میده. خوبی شما؟ میتونی توی فضای باز زیرآفتاب بکاریش ولی این گل به سایه هم تاحدی مقاومه و میشه توی فلاور باکس از بالکن آویزون بشه یا لبه پنجره آشپزخونه بزاریدش در کل این طور گلها اصلا با فضای آپارتمان رابطه ی خوبی ندارن و احتمال خراب شدنش داخل منزل زیاده

  2. نسرین گفت:

    سلامو خسته نباشید
    یه شاه پسند خریدم سه روز بعد گلدونشو عوض کردم دو سه روز بعد تمام گلاش خشک شد خیییلی ناراحتم چیکار کنم

  3. نسرین گفت:

    باغ شیشه ای پاسخ کاربرای قدیمی تونو نمیدین دیگه؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببخشید تعداد سوالات خیلی زیاده از قلم میوفته گاهی…ببینید این گل رو نباید توی خونه بزارید باید توی حیاط بالکن یا باغچه باشه….شرایط نگهداری چطوریه؟

      • نسرین گفت:

        ب دو دلیل فک کردم داخل خونه بزارمش یکی اینک اینجا هوا سرده (ارومیه) دمای هوا از دو درجه تا سیزده درجه بالای صفره و دیگ اینک چون گلدونشو عوض کرده بودم و شنیدم ک وقتی گلدون بزرگتر میشه گل فقط رشد ریشه داره باید تو سایه بزاریمش (شرایط فعلیش هم ک توی یه اتاق شمالی نزدیک پنجره هس خاکشم ک عوض کردم از این خاکای آماده هس ) الانم گل و برگاش کاملا خشک شده
        ممنون میشم راهنماییم کنین

        • باغ شیشه ای گفت:

          ببینید این گل یکساله هستش بندازید دور یکی دیگه بگیرید الان فصلشه بذرشم میتونید بکارید دوباره سبز بشه

  4. فاطمه گفت:

    Attachment

    سلام استاد .خداقوت .من این گل رو دوماهی هست گرفتم گلدونش رو عوض کردم تو فضای بیرونه گل خوب می داد ولی حدود یک هفته است برگاش داره زرد میشه وگلاش کم .غنچه هاشم زرد میشه وخشک .کود هردوهفته به تمام گلام میدم .آهن واسید هیومیک رو هم که معرفی کرده بودید ماهی یکبار میدم .میشه بفرمایید مشکلش چیه .ممنون میشم .ضمنا نمی دونستم این گیاه یکساله ست .راهی نداره بتونم تا سال بعدم حفظش کنم .آخه خییییلی قشنگه حیفه خراب بشه واینکه دقیقا کی از بین میره ؟بسیار بسیار سپاسگزارم از اینکه وقت می ذارید وسوالای ما رو با حوصله پاسخ میدین.

  5. فاطمه گفت:

    Attachment

    ایم یه عکس دیگش

  6. فاطمه گفت:

    Attachment

    ببخشید اشتباه شد دوباره همونو فرستادم.

  7. آگاه گفت:

    سلام
    جناب مهندس برای مناطق خشک مثل زاهدان چه گل هایی را برای فضای بیرون یعنی داخل باغچه پیشنهاد می کنید?

  8. سهیلا گفت:

    سلام گل شاپسند توی باغچه هونمون داریم ایا الان میتوتم از خاک باریشه دربیارم بزارم توی گلدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید