گیاهان پوششی و رونده ۳۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

معرفی پیچ برفی

پیچ برفی

نام انگلیسی

Russian vine, Mile-a-minute

نام علمی

Fallopia baldschuanica

فارسی رایج

پیچ برفی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Polygonaceae

خاستگاه

غرب چین و تبت

 

 

جنس Fallopia بومی تاجیکستان، افغانستان و پاکستان بوده و به نام گل پشم بخارا نیز نامیده می‌شود که برگرفته از شباهت توده گل‌های سفید آن به پشم می‌باشد. چندساله ریزوم‌دار است که بخش پایینی گیاه چوبی می‌شود و مناسب برای پوشش دادن آلاچیق و مکان‌های بد منظره است.

baldshuanica گیاه بالارونده پررشدی است که پوشش دهنده خوبی بوده و گل‌های آن در اواخر تابستان تا پاییز ظاهر می‌شود و دیواره رنگی ایجاد می‌کند. در گذشته آن را در جنس Polygonum قرار می‌دادند.

 

نیازها: به سرما مقاوم بوده و در انواع خاک به خوبی رشد می‌کند. برای بهترین گلدهی نیاز به آفتاب کامل دارد. پس از استقرار نیاز آبی آن کم است. از نظر آفت و بیماری مشکل خاصی ندارد.

افزایش: از طریق کاشت بذر پس از رسیدن و یا در بهار، و نیز ریشه‌دار کردن قلمه‌های نیمه‌رسیده در تابستان یا قلمه‌های چوبی در پاییز قابل افزایش است.

 

 

پیچ برفی

پیچ برفی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

37 پاسخ به "معرفی پیچ برفی"

  1. میر محمد علی گفت:

    با سلام از کجا می تونم پیچ برفی تهیه کنم , بسیاری از گل و گیاه فروشان اصلا آن را نمی شناسند , لطفا راهنمایی فرمایید

  2. ميرمحمدعلي گفت:

    در خصوص پیچ برفی یک سوال هم دارم :
    تا بحال ۶ اصله از ان را که ٣ از انها در گلدان کوچک و ٣ تای دیگر در پیت حلبی بودن در مکانهای مختلف کاشته ام ولی متاسفانه همگی به یک سرنوشت دچار شدند : ابتدا بسیار سرحال و رشدی بسیار سریع داشته و شروع به گل دادن نموده ،همانطور که طبیعت ان می باشد ،بعد از یک ماه در فصل گرما ، به ارامی از رشدش کاسته شده ،برگها طراوت و شادابی و درخشندگی خود را از دست داده ،چند روز بعد برگها شروع به زرد شدن نموده و در نهایت از بالای گیاه که ارتفاع ان به ٢/۵ متر هم می رسید شروع به ریختن برگهای زرد و سپس خشک شدن نموده اند (همگی انها در یک تجربه ٣ ساله) ، از اشخاص متخصص مختلفی در خصوص علت ان پرس و جو نمودم ازسایتهای تخصصی گل و گیاه مثل نارگیل و … حتی به سایتهای لاتین هم مراجعه نموده ام ولی هیچکدام علت را متوجه نشده و پاسخ صریح و شفافی که باعث گردد از خشک شدن پیچ برفیهای کاشته شده جلوگیری نماید دریافت ننموده ام ، لطفا راهنمایی فرمایید با پوزش از طولانی بودن مطلب ارائه شده توسط اینجانب …

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم چند تا علت زردی رو باهم بررسی میکنیم: اول اینکه چند وقت تو گلدون نگهشون داشتی اینارو؟ چون اینا ریزوم دارن ورشدشون زیاده و درصورت کم بودن فضای گلدان به خاطر کمبود ازت برگ ها زرد میشن و اول هم برگهای پیر و بزرگ گیاه زرد میشن

  3. ميرمحمدعلي گفت:

    عرض کنم که مدت زیادی شخصا داخل گلدان نگه نداشتم(حداکثر یک هفته) ، حالا اینکه درگل فروشی چه مدتی در گلدان بوده باشه ، نمی دونم ، ولی نکته اینجاست تا وقتی در گلدان می باشد و حدودا ١/۵ الی ٢ ماه پس از کاشت بسیار سرحال بوده و رشد سریعی به همراه گل دهی عالی ، بعد از ان شروع به پژمردگی ، زردی و سپس خشک شدن می نماید ( همگی مراحل پژمردگی، زردی و خشکی از قسمت بالای گیاه یعنی قسمتی که در حال رشد سریع به سمت بالا می باشد اتفاق می افتد)

  4. ميرمحمدعلي گفت:

    در ضمن ٣ الی ۴ اصله پیچ برفی در گلدان خیلی کوچک لازم دارم ،مرحمت فرموده اگر امکان دارد برای اینجانب تهیه فرموده و نحوه دریافت انها را هم بفرمایید ،ترجیح می دهم از جای مطمئنی مثل جنابعالی تهیه نمایم تا محلاتی … .

    • باغ شیشه ای گفت:

      خب پس اگه منتقلش کردی تو زمین که هیچی.خب ببین این گل مقاوم به سرما هستش و خنک دوست هستش شما تو کدوم شهر تشریف دارید مثل اقاقیا که با شروع تابستون شروع به زرد شدن میکنه .چون وقتی با شروع تابستون زرد میشه میتونه به خاطر گرمای هوا باشه یا اینکه آفتاب مستقیم جاشون تو باغچه چطوری بوده؟

  5. میر محمد علی گفت:

    تهران هستم , ولی من در تهران پیچ برفی دیدم و گمان نمی کنم که به گرمای تهران حساس باشه , در هر صورت شما بهتر می دونید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      وقتی با گرم شدن هوا برگ زرد بشه میتونه یه علتش زرد شدن برگها به خاطر کم آبی یا گرمای هوا باشه. یه نکته ی دیگه که میتونه احتمالش زیاد باشه اینه که ریشه این گل خیلی رونده هستش و شاید تا ۲۰ متر هم رشد بکنه دورو برش،اگه احیانا زیر زمین خاک آهک داشته باشه مثل زیرسازی حیاط اهک ریخته باشن و ریشه ی بلند این گل بهش برسه هم همین علایم رو داره و باعث میشه یهو گلت زرد کنه و بمیره.زیر خاک میدونی چقدر عمق داره و اون زیر چیه؟تا حالا کندی زریره خاک رو تا پایین؟

  6. میر محمد علی گفت:

    ۴ الی ۵ ساعت آفتاب ظهر تا ساعت ۵ بعد از ظهر تابستون را دریافت می کرد

  7. میر محمد علی گفت:

    در خصوص ریشه رونده گیاه باید خدمتتون عرض کنم تا بحال بیشتر از عمق یک پیت حلبی (کمی کمتر) گود نکنده ام ولی چیز خاصی مشاهده نکردم حتی برای دو تا از ۶ اصله که به عارضه مذکور دچار شد به همین مسئله شک نمودم و یکی از متخصصین هم همین مطلب را عنوان نمود و بابت همین امر پیچ برفیهای دیگر را در مکانهای دیگر کاشتم و گفتم شاید به نخاله و یا بقول شما به آهک برخورد نموده است ولی باز هم در مکان دیگر همین اتفاق افتاد در ضمن یادآور می شوم که درست در نزدیک پیچ برفیهای مذکور یا ابشار طلایی یا درخت کتل پا یا جوالدوز و یا رز رونده کاشته شده بود که هیچکدام از آنها به عارضه مذکور و یا عارضه مشابه دچار نگردیدند.
    مطلبی را که می بایست یادآور شوم این است که ۲ اصله پیچ برفی اول که کنار هم کاشتم و به عارضه مذکور دچار شده بودند همانطور که گفتم از بالا شروع به پژمردگی , زرد شدن و سپس خشک شدن نمود ولی انتهای آن هنوز زنده بود و در سال بعد شروع به برگ دادن و رشد کردن نمود ولی پس از مدتی باز پژمرده می شد و برگها زرد شده و خشک می گردیدند (شاخه های تازه رشد کرده) این اتفاق ۲ الی ۳ مرتبه برای ۲ اصله اول افتاد (یعنی انگار می خواست جون بگیره و جون می گرفت باز از حال می رفت) ولی در نهایت کامل خشک شد.
    در خصوص گرما نیز نمی دونم ولی یادآور می شوم که این عارضه همگی در اوج گرمای تابستان شروع شده و اتفاق می افتاد ول یاینکه تا بدین حد به گرما حساس می باشد …
    ولی آب آن بطور مرتب داده می شد

    • باغ شیشه ای گفت:

      دوست عزیز این گیاه ریشه های بسیار رونده ای داره توی آمریکای شمالی کاشتش ممنوعه چون به شدت مهاجم هستش و باعث خشکیدن گیاهان مرتعی کنارش میشه و ریشه هاش باعث تخلیه ی خاک میشن البته در مزارع و مراتع مهمه این عارضه.یه علت دیگه هم میتونه داشته باشه اونم بحث بیماری بلایت هستش.دقیقا بفرمایید برگها به چه رنگ هایی تبدیل میشن موقع پژمردگی؟و ایا همگی تو یه محل یا باغچه اینطوری میشن یا مثلا توی باغچه یه جایی دیگه یا شهری دیگه هم امتحان کردید؟

  8. میر محمد علی گفت:

    همانطور که عرض کردم برگهای ابتدا حالت شادابی و بشاشی خود را از دست می دهند (از قسمت بالایی یعنی قسمتی که به سمت بالا در حال رشد است) این حالت از دست دادن شادابی کاملا محسوس است و از فاصله ۲ متری مشخص است که گیاه دارای برگهای سرحال براق و شاداب نیست سپس این حالت بیشتر شده (در عرض یک هفته تا ۱۰ روز) و شفافیت برگ بیشتر بیشتر از دست می رود و تا حدودی هم برگها (نسبتا تا حدودی) حالت پیری بخود می گیرد سپس شروع به زرد شدن برگها نموده (الزاما همه برگها زرد نمی گردند و بعضا برگهایی هم با همان حالت پژمردگی از روی گیاه می ریزند) این حالت زردی به پژمردگی به نسبت ۷۰ به ۳۰ می باشد(۷۰ درصد زرد شده و می ریزد ۳۰ درصد پژمرده گردیده و می ریزد), دست آخر هم شاخه هایی که برگهای آن ریخته از بالا شروع به خشک شدن می نماید تا به انتها و قسمت شاخه های چوب شده و نزدیک به ریشه برسد.
    همگی در یک محل ولی در باغچه های مختلف کاشته شدند علی الخصوص که دوتا از آنها را در باغچه ای کاشتم که خود ساخته و خاک آن را خود تهیه نمودم ولی اینکه در قسمتهای اطراف باغچه و زیر آن آیا نخاله می بوده است , نمی دانم ولی از لحاظ اینجانب حداقل دو اصله ای که در باغچه خود ساخته کاشتم نمی بایست به این زودیها به آهک می رسید زیرا آطراف آن از خاک باغچه پر شده بود.
    همگی در تهران و در منطقه نارمک کاشته شده بودند.

    • باغ شیشه ای گفت:

      ببین عزیز جان این طور خشکیدگی شاخه ها قطعا به خاطر نوعی قارچ به نام ورتیسیلیوم هستش که تمام علائمش شبیه علائم همین قارچ هستش .این قارچ توی هوای خنک و مرطوب خوبه ولی با شروع هوای گرم و شدت یافتنش خودشو نشون میده و برگهای بالا رو زرد میکنه و شاخه ها رو خشک میکنه ولی متاسفانه درمان قطعیی براش نیست این قارچ خاکزی هستش و با آبیاری میتونه بره بالا توی گیاه.یکی از راههای کنترلش توی خاکهای آلوده چیدن تمام علف های هرز هستش.دوم اینکه گیاهتون رو که از گلدون دراوردید فرو کنید توی محلول سم بنومیل! و ۳۰ هفته یکبار گلتون رو سمپاشی کنید.سوم تعویض کلی خاک چهارم،آبیاری باغچه ی خالی و کشیدن یه مشما سراسری روی باغچه در گرمای تابستان تا خاک با بخار داغ ضد عفونی بشه.یدلیل دیگه ای اگه هم داشته باشه به احتمال کمتر همون بحث رشد ریشه و خاک آهکی هستش.دیگه دلیل دیگه ای نداره ولی به احتمال ۹۹ درصد مشکل قارچ دارید شما.

  9. میر محمد علی گفت:

    تشکر از وقتی که گذاشتید ولی جواب منو ندادید , من در خصوص گیاهانی که معرفی می نماید , بعضا , برخی از انها را برای کاشتن نیاز دارم , آیا می توانم از طریق شما تهیه نمایم؟
    از جمله پیچ برفی و لوبیا زینتی و …

    • باغ شیشه ای گفت:

      خواهش میکنم پیچ برفی رو یه وقتایی میبینم برای فروش ولی لوبیا زینتی رو تاحالا ندیدم برفی رو این سری دیدم با ایمیل خبرتون میکنم

  10. حسین گفت:

    سلام مهندس جون
    خسته نباشی .مطالب بالا رو خوندم خیلی حال اومدم از وقتی که میزاری .ممنون. میدونی که نزدیک بهاریم تو این موقع از سال همه مردم به فکر میافتن که یه جوری باغچه های خونه هاشون رو یا تراس رو سرسبز کنن.میشه از شما خواهش کنم یه سری اطلاعات کلی در مورد کاشت انواع گلها تو این موقع از سال بزارین؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید