درختچه ۱۰۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱ آذر ۱۳۹۲

معرفی میخک هندی

میخک هندی

نام انگلیسی

Australian laurel

نام علمی

Pittosporum tenuifolium

فارسی رایج

میخک هندی

فارسی اصیل

ژَدانه=ژد:صمغ (اشاره به پوشش صمغی دانه های ان)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

20000

از خانواده

Pittosporaceae

خاستگاه

نیوزیلند
گیاهی است کم توقع و مقاوم و همیشه سبز از خانواده پیتوسپوراسه و زادگاهش استرالیا، همیشه سبز و به عنوان گل بریده مورد استفاده است، در زادگاهش در هوای ازاد ارتفاعش گاه به ده متر میرسد، برگها سبز کمرنگ با حاشیه زرد و یا سفید کرمی و مانند برگ گیلاس موج دار و درخشنده، گل خوشبو و میوه ریز ان زینتی است، جهت خوش فرم نگهداشتن این گیاه هر ساله قبل از بهار نیاز به هرس شدید دارد و طول شاخه ها را باید به یک سوم کاهش داد.
نیازها:

نور:  به نور کافی احتیاج دارد.در صورت تاریک بودن هوا برگها شروع به ریزش می نمایند.نور متسقیم افتاب به برگها صدمه میزنند.

دما:   مقاومت خوبی نسبت به درجه حرارت پائین دارد،تا حدود 4 درجه سانتی گراد مقاومت میکند،بهترین درجه حرارت در تابستان 24 است،به هوای مرطوب و مملو از اکسیژن نیاز دارد.

آبیاری: در تابستان ۲-۳ بار در هفته و در زمستان یکبار در هفته ابیاری کنید،اگر درجه حرارت نزدیک به صفر است آبیاری را قطع کنید.

رطوبت: در تابستان به غبارپاشی روزانه و در زمستان به یکبار در هفته نیاز دارد.

تغذیه: گیاه را با کودهای مایع و جامد محلول در اب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تغذیه کنید.

خاک مناسب:   به خاک تقریبا سنگین نیاز دارد(لیمونی سنگین).در صورتی که خاک سبک باشد گیاه قامت راست خود را از دست میدهد.

تعویض گلدان: گیاه در حال رشد احتیاج به تعویض گلدان سالانه دارد،در صورت عدم امکان تعویض گلدان،خاک های سطحی را با خاک نو غنی از مواد غذایی عوض کنید.

تمیز نمودن  برگها:غبارپاشی جهت تمیز شدن برگها کافی است،در صورت تمایل هر ماه یکبار از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید.

تکثیر: کاشت بذر بلافاصله پس از جمع آوری میوه ها در بهار،پیوند بر روی پایه های مقاوم در اواخر تابستان.

عوارض و درمان:

برگها زرد رنگ میشوند و سقوط میکنند:آبیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شوذ و سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید.

نقاط سوخته روی برگها مشاهده میشود:غبارپاشی در افتاب باعث ان است،عبور نور مستقیم افتاب از قطرات به جا مانده به روی برگها مانند عبور نور از شیشه عمل میکند که صدماتی به برگها وارد میکند،غبارپاشی را در صبح یا عصر انجام دهید.

برگ ها رنگ پریده اند و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز عامل ان است،گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

برگها چین و چروک دار و خشک میشوند:هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل سردتری منتقل نموده،غبارپاشی روزانه را با اب ولرم و سبک فراموش نکنید.

برگهای جوان سیاه رنگ میشوند:هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده.

برگها خم میشوند:گیاه تشنه است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،آبیاری را تنظیم نمایید و غبارپشی روزانه را فراموش نکنید.

رشد گیاه متوقف شده است:گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک در رنج است،این کمبود را با افزایش کودهای مخصوص طبق دستور جبران کنید.

واریته های ابلق رنگ خود را از دست میدهند:نور کم است،گلدان را به محل روشن تر با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ در سطح زیرین برگها شکل گرفته است:عامل ان حشره افت است،گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار سمپاشی نموده و یا اینکه با پنبه اغشته به محلول سم لکه ها را مسموم کنید.

برگها رنگ پریده هستند و سقوط میکنند:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشن با نور غیرمستقیم منتقل نمایید..

میخک هندی

میخک هندی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چو شدم وصال روزی، به توقعم چه سوزی؟

چه شود که بر فروزی دل سوکوارم امشب؟

گل بخت شد شکفته، که شوم چو بخت خفته

که تو داده‌ای نهفته بر خویش بارم امشب

دیدگاه های شما

105 پاسخ به "معرفی میخک هندی"

  1. سمبه گفت:

    سلام وقت بخیر میخک هندی و چی کار کنم گلدهی داشته باشه

  2. رضا گفت:

    سلام آیا در فضای باز قابل کاشت هستند…ممنون از سایت مفیدتون

  3. سیا گفت:

    درود بر شما یه میخک هندی داشتم نور کافی نداشت ریزش برگ داشت و از بین رفت، الان یه دونه دارم که نورش غیر مستقیم و خوبه، آب هفته ای یکبار در زمستونه، دمای هم توی راه پله هست، باز داره رنگ پریده میشه.یکم هم ریزش.لطفا راهنمایی کنید.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ ببین باید تغذیه کنین با کود و اهن تا جلوی رنگ پریدگی رو بگیره ! ابیاری هم چک کن اگه خاک خشک میشه زودتر اب بده شاید تشنس بدبخت

  4. سمانه گفت:

    Attachment

    سلام میخک من از بعد از عید ( دچار کم آبی شد) رشدش متوقف شد و برگهای قدیمی نوکش خشک میشه و شروع به ریزش میکنند (‌قهوه ایی زرد نمیشه)
    الان هر کاری میکنم درست نمیشه کود سه ۲۰ دادم فقط و کنارش کاسه آب گذاشتم. نور خوبی داره پشت پنجره شمالی هست و هر هفته گاهی پنجره رو باز میکنم که هوا بخوره هر روز صبح هم غبار پاشی میکنم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ اونی ک اینو به شما فروخته بهتون نگفته که این گل مخصوص بیرون هست و توی اتاق نباید بیارین !!! سریعا ببرید توی بالکن یا حیاط توی سایه تا درست بشه وگرنه عاقبت بخیر نمیشه

  5. آبتین گفت:

    سلام
    با روش قلمه زنی میشه تکثیر کرد؟؟
    ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید