گل های بیرونی ۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۷ تیر ۱۳۹۲

معرفی مریم گلی

مریم گلی

نام انگلیسی

Salvia

نام علمی

Salvia spp

فارسی رایج

مریم گلی(سلوی)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Lamiaceae/ Labiatae

خاستگاه

برزیل

    مبدأ آن برزیل و آمریکا است. انواع یک ساله و چند ساله دارد که برخی انواع یک ساله آن را می توان در شرایط مساعد چند سال نگهداری کرد. سلول دارای برگ های متقابل پهن قلبی شکل با حاشیه دندانه دار و نوک تیز است. گل های آن خوشه ای بوده و ماننند یک چتر بالای بوته را پر می کنند. گل ها دارای دو لب بوده که لب بالایی برافراشته و هود مانند است و لب پایینی دارای دو دندانه بوده و گسترش بیشتری دارد. گاهی کاسه گل رنگی و لوله ای تا زنگوله ای یا قیفی شکل می باشد. براکته هاس رنگی برگ مانند اغلب تخم مرغی شکل هستند. در تمام طول ساقه برگ دارد. ارتفاع گیاه در انواع مختلف آن از 15 تا 90 سانتی متر متغیر است. از گونه های معروف آن که اکنون رایج است S. splendens می باشد که به آن Scarlet sage گویند و اکثر رقم های آن قرمز مایل به نارنجی هستند ولی رقم های ارغوانی، صورتی و سفید نیز دارد. در ایران نوع وحشی آن نیز وجود دارد. از گونه های چند ساله آن می توان S. sclarea را نام برد.

گلدهی

    گلدهی آن از تابستان تا پائیز ادامه دارد. رقم های پاکوتاه آن گل بیشتری تولید می کنند و به همین دلیل از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

نیازها

    ویژگی سلوی این است که اکثر رقم های آن را می توان همانند دیگر گیاهان تیرة نعناع در نقاط نیم سایه مانند زیر درختان در باغ ها کشت نمود. البته کشت آن در محل های آفتابگیر نیز مشکلی ایجاد نمی کند. نیاز به خاک غنی دارد ولی نیتروژن زیاد باعث کاهش گلدهی و افزایش رشد رویشی می شود.

افزایش

    با بذر یا قلمه افزایش می یابد. در افزایش بذری کاشت آن به صورت نشایی است چون بذر کاری مستقیم گلدهی را به تأخیر می اندازد. تندش بذر به نسبت کند بوده و 10 –15 روز طول می کشد. بذر کاری 6 تا 8 هفته پیش از انتقال نشاء در شاسی انجام می شود. برای پرورش در گلدان ابتدا نشاء های دارای دو برگ حقیقی به گلدان های 7.5 سانتی متر و سپس 15 سانتی متری و با افزایش رشد در نهایت به گلدان های 30 سانتی متری منتقل می شوند. با ظهور اولین ساقه گلدار، سر برداری لازم است. 3.5 تا 4 ماه پس از کاشت بذر به گل می رود.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

با رنگ و بویت ای گل گل رنگ و بو ندارد

با لعلت آب حیوان آبی به جو ندارد

از عشق من به هر سو در شهر گفتگویی است

من عاشق تو هستم این گفتگو ندارد

دیدگاه های شما

5 پاسخ به "معرفی مریم گلی"

  1. گل طلا گفت:

    باسلام. گل سیلوی که تو باغچه کاشته بودم گل داده وتولید بذر کرده وبذرهاش توی باغچه ریختن واز خاک دراومدن، آیا حالا میتونم اونا رو به گلدون منتقل کنم؟ تو سرما از بین نمیرن؟ باید تو گلخونه بذارم؟ ممنون.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببنیید سلوی به سرما حساسه و از بین میره چون گله یکساله هستش اگه از خاک درش بیارید هم شاید باید از بین برن به خاطر جابجایی حالا شما ریسک بکنید و درشون بیارید یا اینکه یه پلاستیک روشون بکشید تا سرما نزنه…

  2. فاطمه گفت:

    سلام این گل ما تو یه گلدونه و دو تا داریم ازش یکی قرمز و یکی هم بنفش خیلی تیره
    حالا هر دو تمام گلاشون ریخته و برگهاشونم خیلی کم شده
    من تمام شاخه گگلهایریخته رو کندم که جون بگیره نور و اب خوب دارن و ۲ هفته پیش کریستالون صورتی هم بهشون دادم
    خوب میشن یا تمام شدن؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ این گل باید بره توی باغچه ،یا ببرید توی تراس و بالکن نگهداری کنید ولی هروقت زیر خاک خشک شد ابیاری کنید تا مشکل پیش نیاد اینا از اب زیاد خراب میشن

  3. میر گفت:

    سر برداری رو توضیح میدهیم یعنی چه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید