درخت میوه ۳۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۲

معرفی درخت بادام

درخت بادام

نام انگلیسی

Almond

نام علمی

Prunus amygdalus

فارسی رایج

بادام

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Prunus amygdalus

خاستگاه

خاورمیانه

 

 

    بادام، بومی مناطق گرم و خشک آسیای‌غربی بوده و قبل از تاریخ نوشتاری به یونان و اروپای‌شمالی منتقل شده است. بادام از درختان میوه مناطق معتدل گرم بوده و به سرماهای شدید زمستان حساس می‌باشد. گل‌های بادام زودتر شکوفه می‌دهند و در مناطقی که احتمال سرمای دیررس بهار وجود دارد، اکثراً تحت معرض سرما قرار گرفته و شکوفه‌ها از بین می‌روند. این پدیده در تبریز و فارس و قسمت بیشتری از مناطق آذربایجان و دیگر مناطق اتفاق می‌افتد.اخیراً از بادام‌های دیرگل برای مقابله با سرمای دیررس بهار، استفاده به عمل می‌آيد. برخی از ارقام بادام خودناسازگار و برخی دیگر همچون نون‌پاریل دگرعقیم می‌باشند و نیاز به ارقام گرده‌زا دارند. در انتخاب ارقام گرده‌زا باید دقت نمود که از بادام‌های مغز تلخ استفاده نشود. زیرا در اثر پدیده ردگذاری، دانه‌های گرده ارقام مغز تلخ موجب تشکیل دانه‌های تلخ در ارقام مغز شیرین می‌شوند. زمان تمایز گل‌ها در بادام، اواخر تابستان بوده و جوانه‌های بارور بادام در جانب شاخه‌های یک‌ساله و سیخک‌ها قرار می‌گیرند. از زمان بازشدن گل‌ها تا رسیدن میوه 8-6 ماه طول می‌کشد. میوه‌های بادام ریز بوده نیاز به تنک کردن گل و میوه ندارند. گل‌ها و میوه‌های بادام در سه دوره مختلف، ریزش می‌کنند که شامل ریزش بلافاصله بعد از تلقیح، 30 روز بعد از گلدهی و 45 روز بعد از گلدهی می‌باشد.

    منحنی رشد میوه بادام برعکس دیگر میوه‌های هسته‌دار از نوع سیگموئید ساده است. میوه‌های بادام که در قسمت بیرون تاج درخت قرار دارند به دلیل رسیدن گرما و نور کافی زودتر از میوه‌های داخل تاج می‌رسند. تیمار بوسیله اتیلن برای همزمان برای همزمان رسیدن میوه‌ها نتیجه مثبتی را به همراه دارد. اگر میوه‌ها قبل از شکاف خوردن برون‌بر، خشک شوند، پوسته به درون‌بر میوه می‌چسبد و این موضوع با تنش آب و مواد غذایی تشدید می‌یابد. دوقلو شدن مغز برخی از ارقام بادام در اثر بارور شدن هر دو تخمک داخل تخمدان بوده و یک صفت توارثی می‌باشد. دوقلو شدن مغز بادام 25-20 درصد قابل قبول بوده و بیشتر از آن ویژگی نامطلوب بشمار می‌آید و کیفیت تجاری محصول را کاهش می‌دهد. دوقلو شدن مغز بادام را برخی شرایط دیگر تشدید و یا کاهش می‌دهد. برای مثال دو قلو شدن مغز، با دمای پایین زمان گلدهی بیشتر می‌شود. در ضمن گرده‌افشانی خوب که همراه با عملکرد بالا موجب تشکیل میوه‌های دوقلو می‌شود. همبستگی مثبت بین دیرگل دادن و عدم تشکیل مغزهای دو قلو یک حالت غیرمعمول است که داخل یک پوسته حاصل می‌شود و احتمال بروز آن 10 درصد می‌باشد.

    بادام، طالب مناطقی با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم بوده و در برخی مناطق که میانگین، بارندگی سالانه در حدود 500 میلی‌متر می‌باشد، این درخت به صورت دیم کاشته می‌شود. نیاز سرمایی جوانه‌های بادام کمتر از هلو بوده و در حدود 400-100 ساعت زیر 7 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. مقاومت ارقام مختلف بادام به سرما در حدود 22- درجه سانتی‌گراد می‌باشد. گرچه بادام به خشکی تحمل زیاد دارد اما آبیاری و کوددهی منظم می‌تواند عملکرد این گیاه را به 5/4 تن در هکتار (دانه همراه پوسته خارجی) افزایش دهد. در برخی از ارقام مناسب بادام، وزن دانه 60 درصد از وزن کل میوه را تشکیل می‌دهد. برخی از ارقام بادام که در ایران پرورش داده می‌شوند شامل بی‌نظیر، سنگی مشهد و بادام کاغذی می‌باشد. از پایه‌های بادام که در زمین‌های خشک استفاده می‌شود می‌توان به پایه‌های بذری بادام اشاره کرد و فاصله کشت درختان بر روی این پایه‌ها 7-5 متر می‌باشد. پایه‌ هلو برای پاکوتاه کردن بادام مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پایه در خاک‌های نیمه‌مرطوب و سبک مناسب بوده اما موجب کاهش عمر اقتصادی بادام می‌شود. پایه آلوی ماریانا 2624 در خاک‌های مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایه زردآلو در خاک‌های آهکی به کار برده می‌شود اما امکان ناسازگاری بین پایه و پیوندک وجود دارد.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

38 پاسخ به "معرفی درخت بادام"

  1. مهرداد گفت:

    سلام مهندس وقت بخیر
    مهندس یه سوالی دارم برگ های درخت بادامم در حال زرد شدن هستن علت چیست ؟
    توی اردیبهشت ماه زرد شدن برگ ها نشون دهنده چی میتونه باشه ؟

  2. امین گفت:

    سلام
    خاک باغچه ما خیلی سفته هرچی میکاریم یا رشد نمیکنه یا خیلی کوچیک و ضعیف میمونه.
    از گل فروشی پرسیدم گفت چند تا کیسه خاک گلدون قاطی خاک کن هم خاک سبک میشه هم جون دار تر.
    به نظر شما این کار فایده داره یا گلفروشی فقط میخواسته خاکش رو بفروشه؟کلا به نظر شما چکار کنم نا خاک باغچه هم سبک تر بشه هم تقویت بشه؟راهی هست که توی خاک بتونم کرم خاکی بریزم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی امین ؟ ببین چند تا گونی مثلا دوتا گونی به ازای هم متر باغچه کود گاوی پوسیده ترکیب کن و پابیل کنن تا خاک نرم نرم و حاصلخیز بشه

      • امین گفت:

        سلام
        ممنون از راهنمایی تون
        توی بازار اندازه های متفاوت هست حتی بعضی گلفروشی ها توی پلاستیک های فله ای قرمز رنگ میفروشن برای هر متر چند کیلو کافیه؟

  3. مریم گفت:

    سلام
    خیلی دوست دارم توی حیاط خونه یه درخت میوه بکارم هوای اینجا تابستونا گرم و خشکه و زمستونها معتدل خاک باغچه هم تقریبا سفته
    درخت میوه ای هست که توی این هوا دووم بیاره

  4. سارا گفت:

    سلام
    من یه درخت بادام و چندتایی گل تازگی کاشتم فروشنده گفت سه روز پشت سر هم خیلی آب یده بعدش سه روز یه بار آبیاری کن موقع کاشت هم خیلی با دقت کاشتم که به ریشه ها آسیبی نرسه ولی تا توی خاک کاشتم برگ همه شون پلاسیده شد و هنوزم بعد یه هفته جون نگرفته به نظرتون درست میشن؟زیادی آب ندادم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام سارا جان اون فروشنده نادون به تو اشتباه کفته ۳ روز پشت هم اب بدید خفه میشه از پر ابی و برگاش میمیره

      • سارا گفت:

        سلام
        الان چکار کنم تمام برگ ها خشک شد و ریخت منم از ترسم دارم چهار روز یه بار آب میدم ولی هیچ جوونه ای نزده یعنی درخت خشکید دیگه امیدی نیست؟

        • سارا گفت:

          سلام مجدد
          جناب مهندس زمان آب دهی رو بیشتر کردم و مقدار آب رو هم کمتر کردم شاخه رو هم هر روز چک میکنم هنوز سبز هستن حتی سر شاخه ها و خشک نشده ولی هنوز هیچ جوونه ای نزده به نظرتون رشد میکنه یا خشک میشن؟
          میشه راهنمایی کنید اگه اینها خشک شد یه بار دیگه چطور بکارم و آب بدم که این بلا سرشون نیاد؟
          لطفا راهنمایی کنید خیلی دوست دارم درختی توی حیاط باشه و درخت هم گرون شده نمیتونم به حرف فروشنده های بی سواد گوش بدم ممنون

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام سارا جان شما بدتر خفش کردید نباید ۴ روز یبار اب بدید ب بادام هر ده روز یبار باید اب بخوره یمدت بهش اب ندید تا درست بشه و مجدد برگ بزنه

  5. فاطمه گفت:

    Attachment

    سلام وقت شما به خیر من حدود سه سال پیش این نهال بادوم رو داخل باغچه کاشتم از اونموقع رشدش خیلی کمه و برگاش به این صورت دراومده میشه لطف کنین بگین مشکلش چیه ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ این ظاهرا از اب زیاد به این روز افتاده یادتون باشه هفته ای یبار بیشتر نباید اب بدید !!!

  6. امین گفت:

    سلام
    یه نهال بادوم کاشتم چطوری آب بدم که جون بگیره و نخشکه؟
    کلا دو هفته هم نیست که کاشتم
    فعلا دو بار آب دادم یه بار همون موقع که کاشتم و یه بارم ده روز بعد
    الان چند تایی از برگاش خشک شده و بقیه برگا هم هنوز بیحال موندن
    البته هنوز کامل آفتاب روش نمیتابه و فقط صبح ها نیم ساعت آفتاب روش میوفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید