گل های بیرونی ۶۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل پامچال

گل پامچال

نام انگلیسی

Primrose

نام علمی

Primula spp

فارسی رایج

پامچال

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Primulaceae

خاستگاه

نیمکره شمالی،غنا،اندونزی،هیمالیا،اتیوپی

گونه های متعدد پامچال بومی مناطق سرد و مرطوب هستند. این جنس در ایران ۶ گونه علفی دایمی زودرس و بهاره دارد که گونه های  P. heterochroma (پامچال الوان، پامچال هفت رنگ یا هفت قبا) و P. gaubaeana (پامچال لرستانی یا پامچال آرد آلود) انحصاری ایران هستند. گیاهی چند ساله است و گل ها در گونه های مختلف این جنس از نظر شکل و رنگ بسیار زیبا و متنوع می باشند. شرایط زیستی گونه ها بسیار متفاوت است،بعضی از آنها به ویژه نواحی کوهستانی و صخره ها هستند و عده ای در مرداب و نقاط مرطوب و بالاخره برخی در مناطق جنگلی می رویند. این گیاهان به سرما مقاوم می باشند و به عنوان گیاه گلدانی و حاشیه ای استفاده می شود. کشت و کار آن به نحوی انجام می شود که گیاه در عید نوروز به گل می رود.

نیاز ها

دما: پامچال به سرما مقاوم است ولی دمای مناسب برای رشد آن به طور متوسط ۱۵-۱۲ است. آنها را تا زمانی که ۳ تا ۴ جوانه گل دیده شود در دمای ۵ تا ۷ درجه پرورش می دهند و زمانی که جوانه های گل دیده شدند (دی- اسفند)، می توان در دمای ۱۳درجه پیش رس کرد. مدت پیش رس کردن به طور معمول بین ۲ تا ۴ هفته است. اگر این عمل پیش از نمایان شدن جوانه های گل انجام شود به تشکیل گل های ضعیف و برگ های زیاد می انجامد. پیش رس کردن در دمای بالاتر از ۱۳ درجه باعث بلند و ضعیف شدن ساقه گل می شود.

نور: در زمستان باید از نور کامل برخوردار باشد و در مواقع دیگر فقط جهت کاهش دما باید سایه ایجاد شود وگرنه گیاه به نور کامل نیازمند است.

رطوبت:نیاز آبی این گیاه بالاست و هرگز نباید خاک گلدان خشک شود. از نظر رطوبت نسبی، گیاه به رطوبت بالا (۹۰-۷- درصد) نیاز دارد.

خاک و کود:بهترین خاک برای پامچال آمیخته ای از خاک باغچه (لوم)، خاکبرگ پوسیده و پیت به نسبت مساوی است. PH  خاک اگر حدود 6 باشد رشد و نمو این گیاه رضایت بخش است. به آمیخته خاکی، سوپرفسفات به معمولی افزوده می شود. همچنین پامچال نیاز به نیتروژن و پتاسیم دارد. این گیاه در آمیخته های معمولی که از پیت استفاده نمی شود، به شدت به کمبود آهن دچار می شود. استفاده از کودهای آهن دار همواره توصیه می شود.

افزایش:پامچال با کاشت بذر در مرداد و تقسیم بوته در پاییز افزایش می یابد. ولی روش اصلی افزایش آن بذر است. بذر پامچال به سرعت زیوایی خود را از دست می دهد بنابراین باید بذر تازه کشت شود. بذرهای یکساله پامچال تا ۵۰ درصد زیوایی خود را از دست می دهند. گفته شده که بذر آن برای تندش به نور احتیاج دارد، بنابراین بذرها وقتی در سطح کاشته می شوند و بدون پوشش گذارده شوند به به خوبی می تندند. در اصفهان بذر این گیاه از اواسط تا اواخر بهار کشت می شود. ۱ تا ۲ گرم بذر آن در یک مترمربع بستر آماده، کشت می شود. بذر پامچال در محیط مرطوب و در  15 درجه ظرف 2 تا 3 هفته می تندد. در دمای بالاتر از 21درجه تندش صورت نمی گیرد و اگر تابستان کاشته شود موجب بروز مشکلاتی می شود. بنابراین با توجه به دمای محیط در زمان کاشت و نیاز این گیاه به هوای خنک، فراهم کردن این شرایط به طور مصنوعی ضروری است. پس از 4هفته ، گیاهانی که تا 3 سانتیمتر رشد کرده اند به گلدان های استکانی منتقل و وقتی که گیاهان بزرگ شدند به گلدان نشایی منتقل می شوند. در این انتقال جوانه انتهایی آنها باید سالم بماند. در پاییز در دمای 10 درجه جوانه های گل تشکیل شده، و در شاسی سرد گیاهان به تدریج در زمستان به گل می نشیند.

گلدهی:به طور کلی، گلدان های پامجال در یک شاسی سرد به تدریج در زمستان به گل می روند. برای تحریک گلدهی، گونه های مختلف پامچال نیازهایویژه ای دارند. به عنوان مثال P. malacoides در شرایط روز کوتاه و دمای خنک به گل می رود ولی روزهای بلند، مانع گلدهی آن می شود. P. obconica نیاز به تیمازر سرمایی و یا دوره نوری خاصی ندارد.

نابهنجاری های فیزیولوژیک

مشکلات متعددی مانند زردی، سوختگی حاشیه برگ ها و شوختگی می تواند در اثر آبیاری بیش از حد، PHبالا (کلروز آهن)، و کمبود منیزیم ایجاد شود. سمیت آمونیوم، نیتروژن زیادی . EC  بالا می تواند منجر به آسیب دیدگی ریشه و نیز مشکلات برگی شود. برگ های بزرگتر از حد، در اثر نیتروژن زیادی یا دمای بالا ایجاد می شود.

گونه های مهم

از بین گونه های متعدد این جنس، چند گونه که به عنوان گیاه درون خانه ای بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

۱- P. acaulis : بومی اروپا است. برگ ها مستطیلی یا تخم مرغی با حاشیه دندانه دار است که به صورت طوقه ای قرار می گیرند. رنگ برگ ها سبز است و در حاشیه زیرین روشن تر به نظر می رسد. گل ها منفرد، به رنگ زرد با لکه های نارنجی است.

پامچال

پامچال

 

۲-  P. malacoides (پامچال مطبق یا پامچال یکساله): چندساله است که به صورت یکساله پرورش داده می شود. برگ ها مستطیلی یا تخم مرغی شکل به رنگ سبز روشن است. دارای رقم های متعدد است که گلهای آن کوچک و متعدد به رنگ سفید ، صورتی، آبی، قرمز ارغوانی و قرمز مسی بوده در بهار روی ساقه های فاقد برگ ظاهر می شوند. این گونه را باید در دوره تشکیل جوانه گل، در دماهای پایین در شرایط روزهای کوتاه قرار داد تا بهترین گلدهی به دست آید.

پامچال

پامچال

 

۳-  P. obconica ( پامچال نرمه): برگ ها مدور و دارای کرک های ریز فراوان هستند. طول ساقه به حدود 30 سانتی متر می رسد. گل های قیفی شکل، به رنگ سفید، صورتی، آبی و ارغوانی دارد و در ماه های سرد سال از آبان تا خرداد( برحسب زمان کشت بذر) ظاهر می شود. چنانچه تعویض گلدان لازم باشد، باید پس از فصل گلدهی انجام شود. بعضی افراد نسبت به کرک هایی که زیر برگ های آن وجود دارد حساسیت پوستی دارند.

پامچال نرمه

پامچال نرمه

۴- (syn. P. stellata (P. sinensis (پامچال چینی ): برگ های آن مدور، دندانه دار، کرکدار و بسیار متعدد است. بنابراین در زمان تشکیل غنچه، تعداد برگ ها باید کم شود تا گل ها بتوانند ازز بین برگ ها خارج شوند. گل ها به رنگ سفید، صورتی، قرمز و آبی است و در بهار ظاهر می شوند.

پامچال چینی

پامچال چینی

۵- P. polyantha : چندساله مقاوم به سرما که به عنوان یکساله پرورش داده می شود. دارای کل های معطر درشت و پهن در رنگ های متنوع است که به صورت فشرده در وسط برگ ها از زمستان تا بهار ظاهر می شوند. این گونه از تلاقی P. vulgaris و .P.veris به دست آمده است. به مقدار زیاد در ایران تولید شده و به عنوان گلدانی یا حاشیه ای مصرف می شود.

پامچال

پامچال

۶- P. veris (پامچال دایمی مقاوم): دارای گل های زرد تیره و معطر است که به تعداد ۱۲-۲ عدد روی شاخه گل دهنده تشکیل میشود.

پامچال

پامچال

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

خوش آن نسیم که بوئی ز زلف یار آرد

به عاشقی خبر یار غمگسار آرد

به سوی بلبل بیدل برد بشارت گل

به باغ مژدهٔ ایام نوبهار آرد

دیدگاه های شما

67 پاسخ به "معرفی گل پامچال"

  1. نگین گفت:

    سلام آقای سجادی …الان پامچالام هم گل دارن هم غنچه..توحیاطم هستن…میتونم پتاسیم بهشون بدم که میزان گلدهیشون بیشتربشه ومدت بیشتری گل بدن؟؟؟
    واصلاپتاسیم خوبه واسه قویتر شدنشون؟؟اگه بدم خراب نمیشن که؟!

  2. مهرداد گفت:

    سلام و وقت بخیر، من یه چنتایی پامچال تو حیاط خونه دارم، محل زندگیم هم مازندران هست، میخواستم بپرسم برای این گلها که تو باغچه هستن ، ایا نیاز به کوددهی دارن؟ اگه آره چه نوع کودی رو پیشنهاد میدین ؟ و در چه فصل هایی از کود استفاده کنم؟ این نکته رو هم بگم گل ها الان به گل نشستن ، سوالم برای این هست که آیا میشه با کود دهی مدت گلدهیشون رو افزایش داد؟

    • خانم صابری گفت:

      سلام دوست بزرگوار.خوبی شما؟

      بله همه گیاهان موجودات زنده هستن که به غذا نیاز دارن.
      کودکامل و کودگلدهی براشون مناسبه.
      در فصولی که هوا سرد و یخبندون نباشه.
      بله افزایش پیدا میکنه چون به گیاه فشار میاره و کمک میکنه به گلدهیش.

  3. نگین گفت:

    سلام آقای سجادی…پتاسیم میشه به پامچال داد جهت گلدهی؟؟الان بدم تاثیرداره؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ هواشو خنک کنید و تهویه داشته باشه پتاسیم هم بدیدتا گل بده وگرنه بدون خنکی گل نمیده

  4. شاداب گفت:

    سلام جناب مهندس . با تشکر از راهنمایی های ارزنده شما . من دیروز یعنی ۲۸ دیماه چند گلدان پامچال از لواسان خریدم . آیا الآن که هوا سرد است میتوانم در بالکن شمالی نگهداری کنم یا باید داخل اتاق قرار دهم ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ پامچال عاشق سرما و خنکیه ! توی همون باغچه بکارید ! فقط نور مستیم بهش بخوره..

  5. راد گفت:

    سلام، وقت شما بخیر. ممنون از سایت خیلی خوب شما. من امروز گل پامچال رو به صورت نشا خریداری کردم و در دو تا گلدون کاشتم. تو یکی از گلدونام برگهای گیاه وا رفته و کلا حالت ایستایی خودش رو از دست داده، در حالیکه گلدون دیگه اینطور نشد. علتش چی میتونه باشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ خوب اب بدید ، حتما موقع کاشت ریشه اسیب دیده ! بین دو اب خاک خشک ببشه ، توی اتاق نذارید سعی کنید جاشون سرد باشه اینا عاشق سرما هستند پس حواستون باشه به این دو تا نکته ، اب زیاد هم ندید که بگنده.

  6. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر
    من پارسال سعی کردم پامچال رو از طریق کاشت بذر تکثیر کنم ولی متاسفانه موفق نشدم. امسال قصد دارم از طریق تقسیم بوته این کار رو بکنم. میشه لطف کنید و در مورد تکثیرش از این طریق اطلاعات بیشتری بدید؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ تقسیم بوته راه حل بهتریه ! چون بذرش باید توی روز بلند کاشته بشه که توی روز کوتاه شدن وارد فاز گلدهی بشه ! برای همین کار تازه کارها نیست ! ولی با تقسیم بوته توی هوای خنک میتونید هدیه خوبی به دوستاتون بدید ! خیلی راحت از توی خاک درش بیارید و تقسیم کنید و گلدون کنید ..

  7. رها گفت:

    سلام و خسته نباشید من گیاه پامچال را پشت شیشه شمالی گذاشتم نور افتاب ننیخوره و خنکه الان گل های جدید کمرنگ در میاد. نور کامل که میگید یعنی چی؟ مثلا ۷ ساعت نور آفتاب زمستان گل را اذیت نمیکنه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام رها جان خوبی؟ توی اتاق باشه گلاش کم رنگ میشن به خاطر گرما ! باید بیرون باشه هوای سرد راه پله براش عالیتره ! افتاب زمستان هیچ گلی رو اذیت نمیکنه !

  8. زهره گفت:

    سلام.
    بنده مدتی است گیه پامچال خریداری کردم که در ابتدا بسیار زیبا بود اما بعد از مدتی برگ های آن همچنان سرحال بود اما نه تنها گل نداد بلکه غنچه های آن هم شروع به خشک شدن کردند. میخواستم بدونم باید چه کار کنم؟
    سپاسگزارم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام زهره جان خوبی؟ ببینین توی اتاق بردید ؟ توی اتاق باشه همین داستانه ! بهتره جایی باشه که هوا خنک باشه وو نور داشته باشه از گرما بدش میاد

      • زهره گفت:

        بله تو اتاق بردم. اما اتاق کارم بسیار خنک هست و اصلا هیچ وسیله گرمایشی روشن نیست.
        نور زیاد نیست اما نور طبیعی از پنجره و نور مهتابی هم هست.

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          زهره جان فقط دما نیست تهویه هوا و نور هم مهمه براش این گل رو پشت پنجره اشپزخونه بذارید بهتره

  9. معصومه گفت:

    سلام باغ شیشه ای جان سوالم راجع به تاریخچه گل پامچال تو ایرانه ، دهه هشتاد از سال هشتاد تا هشتاد و پنج ، شایعترین نوع گل پامچال ، کدوم نوع بود ?
    ممنون از وقتی که میذارید برا جواب

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببین شایع ترین همین پامچال معمولی بودش… گونه ی aculis

      • ژاله گفت:

        سلام وقت بخیر
        من یک گلدان پامچال مطبق خریدم و اهواز زندگی میکنم که هوا گرمه، ولی بنده خدا خیلی مقاومت کرده. سوالم اینه اگر گلهاش خشک شد برای زمستون دوباره گل میده یا اینکه کاملا از بین میره؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام خوبی شما؟ ببینین باید جای سایه بذارید و مرتب اب بدید تا برای سال بعد هم بهتون گل بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید