گیاهان پوششی و رونده ۴۵۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

جنگ نازی ها با ساقه ی ناز…

نام انگلیسی

گل یخی

نام علمی

Aptenia sp

فارسی رایج

گل یخی

فارسی اصیل

گل ناز

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Aizoacea

خاستگاه

اکثرابومی جنوب آفریقا

 

 

    گیاه یخی نامی عمومی است که برای چندین گیاه گوشتی بکار می‌رود. این گیاهان همگی دارای برگ‌های ضخیم و آبدار بوده که بیشتر دارای سطح خاکستری یا کریستالی هستند. اغلب گل‌های زیبا تولید کرده که برخی به تقریب درخشان بوده بطوریکه گل‌های مینا مانند با گلبرگ‌های ابریشمی را تداعی می‌کنند. این گل‌ها زنبورعسل را جلب می‌کنند.

نیازها: گیاهان یخی از نظر خاک حساسیت زیادی ندارند و برخی از آن‌ها در خاک‌هایی که به تقریب خاص هستند رشد می‌کنند. آب باید به قدری داده شود که از پژمردگی و خشک شدن برگ‌ها جلوگیری شود و آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه یا سرخشکیدگی، بویژه در خاک‌های سنگین در آب و هوای داغ شود. در اواسط پاییز و یک بار دیگر بعد از اتمام گلدهی باید مقدار کمی کود داده شود. برخی از این گیاهان به شرح زیر می‌باشد:

گلدهی: از اواسط بهار تا اوایل پاییز گل می‌دهد.

نیازها: در نور کامل و ترکیب خاکی تشکیل شده از ۲ قسمت خاک لوم، ۲ قسمت ماسه و ۱ قسمت خاک برگ برگ پوسیده رشد مطلوبی دارد اما از نظر خاک گیاه کم توقعی است و به تقریب در تمام خاک‌ها رشد می‌کند.

افزایش: از طریق کاشت بذر و ریشه‌دار کردن قلمه در بهار یا تابستان قابل افزایش است. قلمه آن به راحتی در ماسه مرطوب ریشه می‌دهد. در مناطق سرد می‌توان گیاهان را قبل از شروع سرما جمع‌آوری کرد و از آن‌ها قلمه تهیه و در گلخانه در بستر ماسه‌ای ریشه‌دار کرد.

گونه‌های مهم:

 

   Aptenia cordifolia: گیاهی گوشتی با برگ‌های سبز براق قلبی شکل تا تخم‌مرغی به طول 5/2 سانتی‌متر است که روی ساقه‌های سست به طول حدود 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند. گل‌های قرمز ارغوانی به قطر 5/2 سانتی‌متر در بهار و تابستان ظاهر می‌شوند. رقم ‘Variegata’ دارای برگ‌های حاشیه سفید است. برای فضاهای کوچک قابل استفاده است و گیاهان باید با فاصله 30 تا 45 سانتی‌متر کشت شوند. با کاشت بذر و ریشه‌دار کردن قلمه قابل افزایش است.

گل نازآویز

گل نازآویز

   Kaffir fig, Hottentot fig) Carpobrotus spp).: بومی نواحی خشک آفریقای جنوبی، استرالیا، شیلی و مکزیک است. گیاهی چندساله گوشتی با عادت رشد خزنده است که برگ‌های آن گوشتی و متورم، سه‌گوش، متقابل، صاف و گاهی خالدار بوده و در پایین به صورت جفتی روی ساقه‌ متورم قرار دارند. گل‌های مینا مانند آن بدون دمگل با گلبرگ‌های فراوان بوده و از اواسط بهار تا اوایل پاییز ظاهر می‌شوند. در نواحی سرد در گلخانه سرد یا معتدل نگهداری شده و یا به صورت یک‌ساله حساس به سرما در هوای آزاد کشت و کار می‌شود. در نواحی گرم‌تر به عنوان گیاه پوششی در خاک‌های شنی و محل آفتابی در باغچه کشت می‌شوند. گیاه مناسبی برای حفظ خاک‌های شنی است. گیاهان سطح قابل ملاحظه‌ای را در زمین‌های مسطح و کمی شیب‌دار می‌پوشانند. از کاشت گیاهان در زمین‌های با شیب تند باید خودداری کرد چون وزن گیاهان در محل‌های خیس شده باعث جابجا شدن آن‌ها می‌شود. در تهران به مقدار زیاد در باغچه‌های سنگی کاشت شده و به طور معمول زمستان را بدون آسیب پشت سر می‌گذارد اما در سال‌هایی که هوا خیلی سرد شود تا حدودی آسیب می‌بیند اما با گرم شدن هوا رشد مجدد را از سر می‌گیرد.

    C. acinaciformis: ساقه‌ خزنده آن به طول 5/1 متر یا بیشتر با انشعابات جانبی کوتاه رشد می‌کند. برگ‌ها به طول 9 سانتی‌متر به رنگ سبز خاکستری است که در سطح بالایی قسمت پایین دارای تاول‌هایی است. گل‌ها به رنگ ارغوانی مایل به قرمز کم رنگ به قطر 12 سانتی‌متر است که در اواسط روز باز می‌شوند.

ناز خنجری

ناز خنجری

    C. edulis: ساقه‌ها پهن‌شونده به طول 2 متر یا بیشتر بوده که در طول خود ریشه‌دار می‌شوند. گل‌های زرد رنگ و به قطر حدود 12-8 سانتی‌متر است که در بعد از ظهر باز شده و سپس در طول روز صورتی رنگ می‌شوند. میوه‌های آن خوراکی و انجیز مانند است.

گل ناز خنجری

گل ناز خنجری

    Red spike) Cephalopyllum): ارتفاع هر گیاه به ۵/۷ تا ۱۲ سانتی‌متر و گسترش عرضی آن به 45 سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌ها نوک‌تیز و به رنگ قرمز برنزی و انگشتی شکل است. روی گیاه پس از دو سال گل‌های قرمز در زمستان ظاهر می‌شود اما برخی می‌توانند در سراسر سال گل بدهند. با کاشت بذر در بهار و تابستان افزایش می‌یابد.

گل ناز

گل ناز

    Delosperma: از نظر مقاومت به سرما دارای تنوع هستند. D. ‘Alba’ حساس به سرما و دارای برگ‌های سبز درخشان و گوشتی استوانه‌ای روی ساقه‌هایی که به آرامی گسترش می‌یابند، می‌باشد. این ساقه‌ها همزمان با گسترش در سطح زمین ریشه‌دار می‌شوند. گل‌های سفید کوچک در تابستان افزایش می‌یابد.

گل ناز

گل ناز

    در نواحی سرد گیاهان در زمستان بوسیله برف یا مالچ زمستانه محافظت می‌شوند.
D. cooperi نسبت به سرما مقاوم‌تر بوده و تا ارتفاع حدود 10 سانتی‌متر و گسترش عرضی 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های آن به‌تقریب استوانه‌ای و انگشتی شکل است. گل‌های ارغوانی درخشان به قطر حدود 5 سانتی‌متر در طول تابستان ظاهر می‌شود.

گل ناز

گل ناز

    D. nubigenum: مقاومت به سرمای آن از دو گونه قبلی بیشتر است. گیاهان زمین را با تشکیل فرشی ضخیم از برگ‌های استوانه‌ای سبز روشن که در پاییز به رنگ قرمز در آمده و تا بهار به همین رنگ باقی می‌مانند، می‌پوشانند. گل‌های زرد رنگ آن به قطر 5/2 تا 5 سانتی‌متر به‌تقریب یک ماه سطح گیاه را می‌پوشانند.

گل ناز

گل ناز

    Drosanthemum: به سرما حساس بوده و نقاط درخشان روی برگ‌های آن دلیل نامگذاری آن به نام گیاهی یخی است.

گل یخی

گل یخی

    D. floribundum: سطح بزرگی را با لایه‌ای به قطر 15 سانتی‌متر از برگ‌های ریز می‌پوشاند. در بین گیاهان یخی این گیاه بهترین گیاه برای کنترل فرسایش در محل‌های شیب‌دار است. در اواخر بهار گیاه با گل‌های صورتی روشن پوشانده می‌شود.

گل یخی

گل یخی

    D. hispidum: گیاهی بوته‌ای شکل که به ارتفاع حدود60 سانتی‌متر و پهنای 90 سانتی‌متر رشد می‌کند. دارای برگ‌های استوانه‌ای به طول 5/2 سانتی‌متر و گل‌های ارغوانی درخشان به قطر 5/2 سانتی‌متر است که ظاهری یکدست را در اواخر بهار و اوایل تابستان ایجاد می‌کند.   برای پوشش سریع گیاهان باید به فاصله 45 سانتی‌متر کشت شوند.

گل ناز

گل ناز

    Lampranthus: گیاهانی پهن‌شونده و نیمه بوته‌ای با برگ‌های سبز خاکستری و انگشتی شکل هستند که از اواخر زمستان تا بهار گل‌های جالب توجهی را تولید می‌کنند که گلدهی آن‌ها تا پاییز ادامه دارد. گونه‌های محتلف آن با بذر و قلمه افزایش هستند. گیاهان باید با فاصله 30 تا 45 سانتی‌متر کشت شوند.

    گل‌های نارنجی درخشان به قطر 5 سانتی‌متر در L. aurantiacus روی گیاهان بوته‌ای فشرده که ارتفاع حدود 40 سانتی‌متر دارند ظاهر می‌شود. رقم ‘Glaucus’ دارای گل‌های زرد شفاف و رقم ‘Sunman’ دارای گل‌های زرد طلایی است.

    L. productus: ارتفاعی مشابه گونه قبل داشته ولی گسترش آن بیشتر است و دارای برگ‌هایی با نوک برنزی و گل‌های ارغوانی به قطر 5/2 سانتی‌متر است.

گل نازگوشتی

گل نازگوشتی

    L. spectabilis: تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر رشد کرده و گل‌هایی به قطر 5/2 سانتی‌متر تولید کرده که در رنگ‌های صورتی متمایل به یاسی،‌ صورتی مایل به قرمز، قرمز و ارغوانی مشاهده می‌شوند.

گل ناز گوشتی

گل ناز گوشتی

    Redondo creeper) L. filicaulis): از نظر اندازه و بافت از سه گونه دیگر متفاوت است. ساقه‌های خزنده و نازک، برگ‌های کوچک و گل‌های صورتی کوچکی تولید کرده و پوششی به ارتفاع 10 سانتی‌متر ایجاد می‌کنند. گیاهان به آرامی گسترش یافته و برای سطوح کوچک مناسب هستند.

گل نازگوشتی

گل نازگوشتی

    Malephora: گیاهی حساس به سرما با برگ‌های انگشتی به رنگ سبز خاکستری است که پس زمین‌های فشرده ایجاد می‌کند. گلدهی اصلی آن در بهار است اما در سراسر سال گل‌هایی روی گیاه ظاهر می‌شود. با بذر و قلمه قابل افزایش است. گیاهان باید با فاصله 30 تا 45 سانتی‌متری کشت شوند.

    M. crocea: گیاهی کند رشد با گل‌های زرد با سایه قرمز به قطر 5/2 سانتی‌متر است.

گل ناز

گل ناز

    M. c. ‘Purpureocrocea’: دارای گل‌های صورتی است که با برگ‌های سبز مایل به آبی آن هماهنگی دارد و می‌تواند برای کنترل فرسایش در زمین‌های با شیب متوسط بکار رود.

گل ناز

گل ناز

    M. lutea: گیاهی متراکم‌تر است که به ارتفاع 30 سانتی‌متر رشد کرده و دارای برگ‌های سبز خاکستری و گل‌های زرد کوچک است.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

452 پاسخ به "جنگ نازی ها با ساقه ی ناز…"

  1. با سلام و تشکر از سرکار خانم عذرا
    گلدانها ی گل ناز یخی و شمعدانی چطور؟ در خانه سبز میمونند و به رشد ادامه میدهند؟شرایط آبیاری و کوددهی چگونه است؟ در باغچه منظورم نیست.ممنون از اشتراک تجربیاتتون.

  2. Amir گفت:

    با سلام و عرض معذرت استاد من بیشتر از ۱ ماه که چندتا قلمه برگ و ساقه از قاشقی سبز و ابلق زدم قلمه های ساقه قاشقی سبز همه ریشه زدن و برگ دادند اما قلمه برگ ها فقط ریشه زدند اما جوانه ای پدیدار نشده در ابلق ها نه قلمه ساقه نه برگ هیچ جوانه ای نزدند همه کاور شده اند و در کوکوپیت یا پیت ماس زده شده اند به نظر شما این عادیه که بعد از این مدت جوانه ای سبز نشده باشه؟بسیار ممنونم

    • Amir گفت:

      استاد شرمنده اشتباها به جای پیج گل برگ قاشقی اینجا درج شد خیلی باید ببخشید

    • عذرا گفت:

      سلام این خیلی عادیه که قلمه ساقه درصد گیراییش خییلی بیشتر از قلمه برگه وهم زودتر ریشه میده وبزرگ میشه قلمه برگ شاید حداقل ۲ماه یاشایدم بیشتر طول بکشه تا جوانه بزنه خیییلی عجله دارید ها:)شرایط قلمه زدن بابرگ برگ قاشقی مثل شرایط قلمه زدن بنفشه افریقاییه من ی ساله بنفشه قلم زدم هنوز اندازه کلیش یک مشت هم نشده وهنوز ۱۷تابرگ کوچولوداره گل های این بنفشه رم ندیدم تاحالا اگه حال قلمه ها خوب است صبورباشید

      • Amir گفت:

        خیلی ممنون عذرا خانم اما من همین دلیل بیشتر بودن رشد قلمه ساقه از برگ را میخوام بدونم و اینکه چرا نوع ابلقش اصلا رشد نکرده و اینکه آیا بجز رنگ فرق دیگه ای باهم دارند؟

        • عذرا گفت:

          رنگهای ابلغ بیشتر به نور نیاز دارند البته موقعی که رشد کامل کردند وریشه دارند ونور وخورشید دیگه براشون خطر از بین فتنشون رو نداره مثل اکلونما برگ بیدی (زبرینا)مثل بنجامین و…زمانی که نور رو بهشون کتر بخوره نتنها رشدشون کم میشه بلکه رنگشون کدرتر و حتی ممکنه روبه زردی برند وبرگها یکی پس از دیگری تلف بشند البته قصد من فقط دراختیار گذاشتن تجربیات وکمک اورژانسی بود وقصد دخالت وفضولی نداشتم چون رشته وحرفه من چیز دیگست من ترم اخر سخت افزارم!

        • عذرا گفت:

          درضممن عادیه که ی گلی وقتی ساقه داره دیگه نیازی به پرورش دادن ساقه نداره وفقط رشه میسازه بعدش هم بزرگ میشه گل میده و… اونی که ی برگه باید اول ریشه بزنه بهد ریشه اشباح بشه تو گلدون تابتونه ساقه قوی داشته باشه وبرگ وگل و…بده این روش طولانی ترشد!البته اگه برگهارو ازکسی هدیه گرفتید بهتره دندون اسب پیشکشی رونشمارید چون ی کسی مثل دایی من هم پیدامیشه که اونم نمیده به هیشکی درحالی که از اون گلش ۱۰،۱۲تایی داشته باشه 🙂

        • عذرا گفت:

          البته اگه بخاین تو امر ریشه ایی دخالت کنید هورمونهای مخصص ریشه زایی وجود دارند میتونید از اونا کمک بگیرید

          • Amir گفت:

            نه دوست عزیز اصلا مقصودم این نبود که شما فضولی میکنید اتفاقا کارتان جای تحسین داره که دوست دارید تجربیاتتون را به اشتراک بگذارید من گفتم مشکلم چیه و دنبال چه پاسخی میگردم نه اینکه خدای نکرده شما…راستی احتیاج بیشتر انواع ابلق گیاهان به نور به دلیل حفظ رنگ دانه هاشه و در صورت فقدان سبز میشه و رنگشون را از دست میده ضمنا من از هورمون اکسین هم استفاده میکنم مشکل ریشه نیست جای دیگه ایه منتظر باید بمونیم مهندس بیاد بگه داستان چیه انشالله که دلخور نشده باشی

      • باغ شیشه ای گفت:

        درود بر شما

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟اولا برگ باید دو ماه بمونه تا جوونه بده درضمن قلمه برگ نیاز به خاک پیت ماس دار ، داره تا بتونه بعد از ریشه جوونه بده ! بدون پیت ماس فقط ریشه میده ! اون ساقه هم که اوک هستش ودر مورد ابلق هم که کلا سخت میگیره و بهتره با ساقه بزنیدش و تهش رو هورمون ریشه زایی حتما بزنید تا بگیره…

  3. zaminesabz گفت:

    سلام
    سرکار خانم عذرا
    این نشانه لطف شماست که تجارب خود را در اختیار دیگران میگذارید.که در پاسخ بعضی از قسمتهای سوال بنده بسیار سودمند بود.
    منتظر پاسخ تکمیلی سایر دوستان و بالاخص جناب مهندس (که تخصص و تجربه ایشان بسیار کامل است ) هم میمانم.
    پیروز باشید

    • ازرا گفت:

      نخیر خواش میکنم دوستان من قبلا هم گفته بودم قصدم فقط کمک به شما دوستان درطول اون زمانهایی که استادنیستند مثل ایام تاسوعا عاشورا تعطیلی های خاص یا اون گلهایی که نیاز شدید به کمک دارند
      درضمن بابت اون گلهایی که ندارم یا تجربه ای تو نگهداشتنشون نداشتم هیچوقت دخالت نمیکنم مطلقا حتی اگه نیاز اورژانسی به کمک داشته باشند
      امیدوارم ناراحت نشید دوستان

  4. zaminesabz گفت:

    سرکار خانم (نمیدانم ازرا درست است یا عذرا)
    قطعا قصد و راهنماییهای شما ارزشمند و مفید است و حس اشتراک گذاری تجربیاتتون با دیگران قابل تقدیر.حتما به این کارتون ادامه بدید و یقین بدانید برداشت بدی از سوی حداقل بنده(و به نظرم سایر دوستان هم همینطور باشه) نشده است.

    • ازرا گفت:

      اسم من عذرا است واملای واقعی ان هم همین است همینطوری باهمین املا منتها چون دوتا سیستم عامل ودو اکانت دارم از این ترفند استفاده کردم اینم جنبه اموزشی سایت که اگه دوتا سیستم عامل داشتید میخاید دو تا اکانت نختلف داشته باشد همی روش رو امتحان کنید 🙂

  5. درخواست مجدد پاسخ*****************
    چند تا گلدان گل ناز یخی Aptenia cordifoliaیا همان ناز آویز دارم که البته خیلی زیباست.با سرد شدن هوا خشک میشود.با توجه به سبز و قشنگ بودنش ،میتوانم با انتقال دادن آن به درون منزل که با بخاری گازی گرم میشود و در جلوی پنجره آفتابگیر جنوبی ،حفظش کنم؟شرایط آبیاری و کود دهی آن در دمای گرم شده درون منزل (که در زمستان معمولا با بخاری بین ۲۵ تا ۳۰ درجه است) چگونه باشد؟
    در مورد سایر گیاهان اگر گلدانشان به درون منزل منتقل شود ،شرایط آبیاری و کود دهی و نگهداری چگونه خواهد بود؟ حیف است که گلدانهای سبز و زیبا با سرمای زمستان نابود شوند.البته قطعا فصل بهار فصل رویش است.
    سرما در شیراز در شبهای دی ماه برای ۱۰ تا ۱۵ روز به ۶ تا ۷ درجه زیر صفر هم میرسد. در آذر و اسفند و بهمن دماهای ۲ تا ۴ درجه زیر صفر هم داریم .با این حساب کدامیک از گیاهان زیر باید از حدود این سرماها محافظت شوند؟
    شمعدانی
    کالانکوئه
    سوسن عنکبوتی
    الوئه ورا
    سدوم
    اشک تمساح
    برگ بیدی ابلق
    کراسولا خرفه ای
    یوکا
    برگ بیدی بنفش
    کاکتوس گوش خرگوشی
    کاکتوسهای کروی
    ببخشید سوالم طولانی شد.به نظرم این سوال برای خیلی از دوستان مطرح باشد.باز هم ممنون از راهنماییهای فنی و کارشناسانه و ارزنده شما.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله میتونید بیارید داخل منزل کنار پنجره جنوبی و کود دهی رو ماهی یکبار انجام بدید این گلهای لیست شده ، همشون باید بیان داخل یا با مشما دورشون بکشید تا از سرما محفوظ بشن….

  6. zaminesabz گفت:

    ضمنا دوستان گفته اند ناز گوشتی یا کارپوبروتوس دماهای تا ۱۰ درجه زیر صفر را تحمل میکند و سبز میماند.آیا درست است ونیازی به انتقال گلدان آن به درون منزل در زمستان نیست؟
    ممنون منتظر پاسخ شما هستم.

    • عذرا گفت:

      سلام اونو دیگه نمیدونم ولی الان ارومیه ۱۶تا ۱درجست مال ما هنوز تو حیاطه البته چون خیلی افتاب نداریم یکم رنگش کمرنگ شده

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام بله نازها با سرما مشکلی ندارند بهار دوباره سبز میشن ، میتونید خودتون قیچی کنید و اب ندید تا بهار دوباره سبز بشن ! و هم میتونید منتقل کنید داخل منزل

  7. سلام خیلی ممنون از حیاسیتی که در پاسخ دادن به سوالات تمامی کاربران وبسایتتان دارید.به نظرم چند روز گرفتار بودید و موفق به پاسخ دادن به پرسشها نبودید.اما دقت کردم متوجه شدم از حدود ۷و نیم عصر جمعه، دارید همه پرسشها رو جواب میدید. البته سایر دوستان مثل عذرا (خانم)خیلی لطف داشتند سوالات را در زمان عدم حضور جنابعالی تا آنجا که میتوانستند پاسخ دادند.
    حالا بگذریم که بعضی جاها برگ قاشقی و کالانکوءه را با هم اشتباه گرفتند (!!!!)اما انصافا این چند روزی که شما تشریف نداشتید، همه جا حاضر و پاسخگو بودند و اجازه ندادند غیبت شما احساس شود.جدا بسیار علاقمند و پاسخگو هستند.به من هم در مورد قسمتی از سوالاتم جدا از طرف ایشان کمک شد که واقعا سپاسگزارم.
    در هر حال خیلی وب خوب و مفیدی دارید و پاسخهای دقیق و کامل جنابعالی نشان دهنده دانش ،تخصص و تجربه تان است که به امتیاز پرداخت زکات علم نیز مزین است .پیروز باشید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ درود بر شما درست حدس زدید ازهمون ساعت داشتم جواب میدادم، قالب جدید بیاد یه سری تغییرات مثبت داریم و همه چیز بهتر میشه، دوستان هم لطف دارن کلا این سایت برای علاقه مند ها هستش وهمه توش علاقه مند هستند و نتیجه سالها تجربه در زمینه های باغبونی و فضای سبز و گیاهان زینتی هستش که روز به روز مطالبش بیشتر و کامل تر میشه…..ایشالا استفاده بکنید

    • ازرا گفت:

      سلام دوستان ممنون همگی نسبت من لطف دارید انشاالله وقتی بازم استاد نبودند بازم من میام تاجایی که بلدم کمکتون میکنم ولی تشکر اصلی را باید از استاد بکنیم که جایی برای پاسخ دادن دوستان برای هم تعبیه کردنده اند نه مثل خیییلی از سایت ها که فقط پرسش از پرسشگر وپاسخ از طرف مدیر سایت است استاد خییلی ممنون 🙂

      • باغ شیشه ای گفت:

        درود بر شما ایشالا قالب سایت و دامنه با فروشگاه قراره جابجا بشه ، یکم درگیر کارای این هستیم

    • ازرا گفت:

      دوست عزیز من سعی کردم اشتباه نکنم اولا اونایی که باهم پسر عمواند طرزنگهداریشون تقریبا مثل همه ثانیا من عکس اینارو که تو نت دیدم همونتوری نوشتم که دیده بودم درضمن ما سالی دوبار نمایشگاه گل وگیاه داریم تو دانشگاه اونجا هم اینتوری نوشته بودند حالابگذریم از اینکه وقتی بچه های کشاورزی اگه تو اسم اشتباه کنند مدیرگروه کشاورزی پوست از سرشون میکنه یعنی حق چنین اشتباه کوچیکی رو هم ندارند چون معتقدند ی اشتباه کوچیک امکان داره جون گلهارو بخطر بنداره

  8. zaminesabz گفت:

    سلام خدمت عذرا (خانم)
    پشتکار و علاقمندیتان اصلا جای تردید ندارد و تواضع شما در جاهاییکه نوشته اید اطلاعی ندارم مشخص و قابل تقدیر است.
    اشتراک تجربیات با دیگران (آنگونه که شما انجام میدهید) حس خوب و ارزشمندی است.
    پیروز باشید.

  9. زیبا گفت:

    سلام استاد
    من گل ناز یخی گونه ناز آویز دارم برگهاش نرم شدن و ۳ هفته پیش به داخل منتقل کردم درصورتی که قبلا برگهاش سفت بودن
    ممنون میشم راهنمایم کنید
    گل گلها دچار مشکل شدن

    • عذرا گفت:

      درمقدارابدهی دقت کنید این گل زمانی که سردش باشه بعضی وقتهابرگهاش نرم میشه میزان نور هم پشت پنجره باشه بهتره

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببرید همون بیرون ، زیر نور تا دوباره سفت بشن ! نور زیاد و هوای خنک میخان اینا !

  10. داریوش ادیب گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس وقت بخیر اگر ممکن اسم این گل و شرایط نگهداریش را به مختصر بفرمائید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این گل تازه وارد ایران شده و بهش میگن ، psuederanthemum variegatum یکم نگهداریش سخته رطوبت و نور بالا میخاد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید