گل های بیرونی ۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل لوبلیا

لوبلیا

نام انگلیسی

Lobelia

نام علمی

Lobelia spp

فارسی رایج

لوبلیا (گل شنجرفی)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

4000-7000

از خانواده

Campanulaceae

خاستگاه

مناطق گرمسیری و معتدل دنیا

    گیاهی یک ساله یا دائمی (در صورتی که زمستانها به خوبی ازآنها مراقبت شود!)است. برگ ها، کوچک و بیضی شکل و حاشیه آن ها دندانه دار است. گونه L. erinus چند ساله ای است که به صورت یک ساله پرورش داده می شود. گل های آن کوچک و شبیه پروانه، به رنگ آبی، سفید مایل به آبی، سفید، قرمز، بنفش و صورتی به صورت چشم دار و بدون چشم است. مناسب کاشت در حاشیه، سبدهای گل آویزان و یا گلدان می باشد. هر جا که نیاز به ایجاد یک کفپوش رونده باشد گیاه با ارزشی است.

     گونه دیگر آن L. cardinalisاست که گیاهی دائمی با ارتفاع ۶۰ سانتی متر بوده و گل های آن به رنگ به سفید، قرمز و صورتی به صورت سنبه ای در انتهای ساقه مشاهده می شود. تمام بخش های این گیاه سمی است.

گلدهی

    اگر بذر کاری در اواخر زمستان انجام شود، در تابستان به گل می رود. اگر در اسفند تا اردیبهشت ماه با فواصل زمانی 15 روز کشت شوند، از اول خرداد تا اوایل آبان گل خواهیم داشت که می توان پیش از یخبندان گیاهان را از زمین درآورده، در گلدان قرار داد و در گلخانه سرد نگهداری و در طول زمستان نیز از گل های آن استفاده کرد..

نیازها

  یکی از تفاوتهای مهمی که لوبلیا ی یکساله رابا انواع چندساله متمایز می سازد این است که گیاهان یکساله ازاطراف رشد کرده و گسترش می یابد وگل های آن آبی رنگ می باشد در حالیکه گیاهان چندساله به سمت بالا رشد کرده و طویل می شوند.  لوبلیا در محیطی به نسبت خنک و مرطوب در باغ رشد خوبی می کند. در مقابل نوسانات نور مقاوم بوده در آفتاب کامل تا سایه کامل به خوبی گل می دهد. در شرایط روزبلند به مقدار زیاد گل می دهد. نوردهی گیاه در زمستان که طول روز کمتر از 12 ساعت است گلدهی را تسریع می کند. در بهار بعد، وقتی گیاهان در دماهای بالاتر رشد می کنند، سایه دهی به ایجاد گیاهان کوتاه و متراکم تر کمک می کند. اما بهترین رشد را در مناطق با آب و هوای خنک دارد. در مناطق گرم باید در سایه کشت شود. اگر درمراحل اولیه رشد و نمو گیاهان سرزنی شوند انشعابات زیاد و گیاه پر پشت خواهد شد. با کاهش رشد گیاهان می توان آن ها را سربرداری کرد تا رشد تحریک شود.

افزایش

    از طریق بذر و قلمه افزایش می یابد. بذر های بسیار ریز لوبلیا که زیوایی خود را سال ها حفظ می کنند، در اواخر زمستان کاشته می شود و پس از 2 تا 3 هفته می تندند.همچنین در پاییز می توان پاجوش های گیاه را از خاک درآورده و در جای دیگر کشت نمود.لوبلیا

لوبلیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

از محتسب نترسیم وز شحنه غم نداریم

تسلیم گشتگان را بیم از بلا نباشد

با خار خوش برآئیم گر گل به دست ناید

بر خاک ره نشینیم گر بوریا نباشد

دیدگاه های شما

2 پاسخ به "معرفی گل لوبلیا"

  1. مجتبی گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    امکان کاشت این گیاه درون باغچه حیاط در کرج وجود دارد؟
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید