گل های بیرونی ۲۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۹ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل قرنفل

قرنفل

نام انگلیسی

sweet william

نام علمی

Dianthus barbatus

فارسی رایج

قرنفل

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Caryophyllaceae

خاستگاه

جنوب اروپا( از کوههای جنوب اروپا به سمت شرق تا کارپات)و جنوب روسیه وگونه هایی در شرق آسیا

    بومی نواحی کوهستانی معتدل اسپانیا و روسیه است. گیاهی است دو ساله ولی یک نژاد یک ساله از آن در دسترس است. بعضی از دو ساله های زودگل آن می توانند به عنوان یک ساله پرورش داده شود. قرنفل در مناطق سردسیری دو ساله و در مناطق معتدله و یا در صورت برداشت گل ها می تواند چندساله شود. بر خلاف میخک، برگ های قرنفل پهن و کوتاه و سبز می باشد. گل ها اغلب دو رنگ یا چند رنگ است و حاشیه گلبرگ ها دانه دار است. رنگ گبرگ ها درمرکز گل متفاوت است.

    گل قرنفل انواع رنگ های سفید، صورتی، بنفش، قرمز، زرد، ارغوانی و غیره را دارد و یا به صورت دو رنگ دیده می شود. همچنین دارای رقم های کم پر و پر پر است. مجموع گل ها در انتهای ساقه به صورت یک چتر فشرده تخت قرار دارند که با براکته های برگ مانند احاطه شده است، به طوری که یش از باز شدن گل ها حالت فرچه مانند دارند.

گلدهی

    در اواسط بهار یا کمی زودتر یک مرتبه توده ای از گل ها ظاهر می شود ولی پساز آن به ندرت تک گل دیده می شود. در واقع فصل گلدهی آن کوتاه است. بنابراین برای جبران این مورد، نشاءها را در زمان های مختلف تهیه و با فاصله 15 روز منتقل می کنند.

فتوپریود بر خلاف سرما اثر کمی روی گلدهی قرنفل دارد که آن را از دیگر گیاهان نیازمند سرما، که برای تمایزیابی و نمو گل به روز بلند نیاز دارند، متمایز می کند. برای گلدهی، این گیاه نیاز به دریافت سرما دارد. برای درک سرما گیاه باید ۱۲ تا ۱۵ هفته رشد کند. دماهای بالاتر از ۳۵ درجه، درست درست پس از تیمار سرما، می تواند گیاه را به طور کامل وابهارده کند.

نیازها

    مقاوم به سرما است، به نور کامل نیاز داشته و خاک به نسبت قلیایی و سبک را می پسندد. برای گلدهی نیاز به بهارش دارد. گرچه رقم های جدیدی از آن تولید شده که نیاز سرمایی ندارد. نیاز سرمایی آن با قرار گرفتن گیاه به مدت 12 هفته در دمای 4 –7 درجه سانتی گراد برآورده می شود.

افزایش

بذر آن در تیر و مرداد در خزانه کاشته می شود. در مناطق متدل نشاءهای حاصل را در شهریور، مهر یا آبان به زمین اصلی منتقل می کنند. در مناطق خیلی سرد می توان نشاء را در شاسی نگهداری کرد و در فروردین به زمین اصلی منتقل کرد.

قرنفل

قرنفل

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

می نوش که عمر جاودانی اینست

خود حاصلت از دور جوانی اینست

هنگام گل و باده و یاران سرمست

خوش باش دمی که زندگانی اینست

دیدگاه های شما

27 پاسخ به "معرفی گل قرنفل"

  1. علی گفت:

    سلام جناب. از بذل توجه شما و سعه صدری که در پاسخگویی به سوالات عزیزان دارید، سپاسگزارم. بنده امروز یک مقدار بذر قرنفل جمع آوری کردم. میخواستم بدونم قوه نامیه بذرها تا اسفند ماه ضعیف نمیشه؟ آیا شرایط خاصی برای نگهداری آنها وجود داره تا قدرت جوانه زنی آنها در اسفند وجود داشته باشه؟ ممنونم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید این بذرها ارتودوکس هستند یعنی تا ۳ سال قوه نامیه دارن ، بذارید توی طبقه بالای یخچال یا هرجای خنک و تاریکی ! رطوبت هم ۲۰ درصد بیشتر نباشه

  2. گلفروش گفت:

    سلام مهندس جان ،سه سال پیش درباغچه قرنفل کاشتم در سرمای منفی دوازده درجه ازربایجان در باغچه به راحتی دوام میاورد و هرساله از از ریشه مادری پاجوش میده .گلهاش بسیار بسیار زیبا هست مخصوصا در رقم سفید .فقط گلهاش ۲۰ روز دوام داره ،ایا خاک باغچه من ضعیفه یا گلهاش فقط بیست روز دوام داره ؟؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام البته ک خاک باغچه ضعیفه و باید با کودای دیر رها شونده و یا کود دامی بریزید توی خاک تا جون داشته باشه بتونه تامین کنه البته من کود دیر رها شونده رو توصیه میکنم

  3. نگار گفت:

    Attachment

    سلام روز وروزگارتان خوش
    من چندین بار گل فرنفل کاشتم گل دادند اما با این بیماری از بین رفتند امسال اینها را خریدم وکاشتم در حیاط پنجره جنوبی هست
    مشکل چی هست؟
    متشکرم
    الهی دلتون شاد باشه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ این بیماری نیست این نورش کمه و ابم زیاد میخوره واسه همین ریشه خفه میشه ! لدفا محل افتابی بکارید یا همینجا ک هست ابش رو فاصلش رو زیادتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید