گل های بیرونی ۸۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۵ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل فریزیا

فریزیا

نام انگلیسی

Freesia

نام علمی

Freesia refracta

فارسی رایج

فریزیا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Iridaceae

خاستگاه

از کنیا تا جنوب،آفریقای جنوبی(بیشتر ایالت کیپ تاون)

    سلام دوستان حالتون چطوره؟ سجادی هستم درخدمتتون میخوام امروز یک گل خیلی زیبا و شیک و اعیونی رو بهتون معرفی کنم،من خودم  معمولا گلهایی رو نگهداری میکنم که هم جدید باشن و هم توی هر خونه ای نباشن، این گل هم یکی از همین گلهایی هستش که من تجربه ی کار کردن باهاشو دارم و خیلی گل خوبو زیباییه.یروز داشتم از راه پله میومدم بالا یهو دیدم یه بوی عطری توی راه پله آپارتمان پیچیده، اولش فکر کردم کسی ادکلن زده ولی بعدا که رد بو رو پیدا کردم دیدم این گلش توی شب ها چه عطری میده بیرون واقعا گل معطر و دوست داشتینیه! این گل بومی آفریقای جنوبی بوده و گیاهی دایمی و حساس به سرما است که با پداژه افزایش می یابد. برگ ها دراز و به رنگ سبز روشن بوده و از وسط برگ ها ساقه های گلدهنده بیرون می آید که هر یک از این ساقه ها در انتهای خود، که نسبت به بقیه ساقه زاویه 90 درجه دارد، به طور معمول 4 تا 8 عدد گل معطر قیفی شکل تولید می کنند که به رنگ های زرد، صورتی، قرمز، آبی یا سفید است. گل آذین از نوع سنبله و گل ها به طور معمول به صورت افقی شکوفا می شوند. از محور برگ ساقه اصلی، ممکن است ساقه های فرعی رشد کرده هر کدام دارای گل آذین باشند. این گل به خاطر عطر بسیار مطبوع آن، بیشتر به عنوان گل بریدنی کشت و کار می شود..

 گلدهی: در حالت طبیعی (بدون پیش رس کردن) با کاشت بذر در بهار شاسی سرد، از اسفند تا خرداد ماه گل می دهد. با فراهم کردن دمای مناسب (۱۵-۱۳درجه) در گلخانه با کاشت پداژه ها در مواقع مختلف می توان در تمام طول سال گل تولید کرد. در مناطق با تابستان خنک، فریزیا در طول سال گل می دهد ولی در مناطق با تابستان های خیلی گرم، دوره گلدهی به اواخر پاییز تا اواخر بهار محدود می شود.

گلدهی فریزیا

گلدهی فریزیا

نیاز ها: فریزیا به سرما حساس است و چون تحمل سرما را ندارد در باغ استفاده نمی شود و نیاز به یک فصل طولانی رشد در دماهای پایین دارد. در زمان گلدهی جهت افزایش دوام آن، باید در محل سایه نگهداری شود. به خشکی بسیار حساس بوده و باید هر روز آبیاری شود ولی نباید بیش از حد آب داده شود چون باعث پوسیدگی پداژه می شود. دما مهمترین عامل کنترل رشد و نمو فریزیا است. زمانی که پداژه ها در اوایل تابستان برداشت می شوند و در فضای باز نگهداری می شوند، حداقل تا ۳ ماه حالت خفته دارند. برای شکستن خفتگی پداژه ها، باید آنها را به مدت بیش از ۱۰ هفته در دمای ۳۰ درجه نگهداری کرد. اگر پداژه ها در دمای کمتر از ۱۳ درجه نگهداری شوند سبز شدن شکست خورده و روی پداژه، پداژه جدیدی ظاهر می شود. به این پدیده نوچه دادن گویند. در دمای ۱۳-۹درجه ، این پدیده زیاد دیده می شود. دمای بیش از ۱۸درجه، باعث تعویق گلدهی و افزایش ارتفاع گیاهان و تعداد برگ ها می شود. در دمای پایین نیز گلدهی به تعویق افتاده و ساقه گل کوتاه تر می شود.

فریزیا به خاکی که رطوبت را حفظ کند و در عین حال دارای زه کشی خوبی باشد نیاز دارد. PH خاک باید 6/6 تا 5/7 باشد. برای کاهش خطر سوختگی برگ ها، خاک نباید فلوئور داشته باشد.فریزیا به غلظت نمک خاک حساس است. مصرف زیاد مواد غذایی باعث سوختگی ریشه شده و رشد محصول را متوقف می کند، بنابراین دادن کود ضروری نیست مگر اینکه تجزیه خاک کمبودی را نشان دهد.

کاشت فریزیا

کاشت فریزیا

افزایش:فریزیا با بذر و پداژه افزایش می یابد ولی به خاطر اینکه روش سنتی افزایش آن با پداژه باعث آلودگی های ویروسی زیادی می شود، تولید کنندگان به کاشت بذر که ۳-۲ ماه هم دیرتر به گل می نشیند روی می آورند. در صورت کاشت پداژه پس از حدود ۵ ماه و با کاشت بذر پس از ۸-۷ ماه گل می دهد.

بذر:بذر فریزیا در اسفند یا فروردین ماه در شاسی سرد و در خاکی سبک و قوی کاشته می شود. بهتر است پیش از کاشت، بذرها در آب خیس شوند. وقتی گیاهان به اندازه کافی بزرگ شدند آنها را در گلدان هایی به قطر ۱۴-۱۲ سانتی متر به تعداد ۱۲-۱۰ عدد در هر گلدان نشاء می کنند و دوباره این گلدان ها را در زیر شاسی می گذارند و تا موقعی که نشاءها بگیرند به آنها سایه می دهند. پس از آنکه هوای بیرون به اندازه کافی گرم شد و خطر یخبندان های اوایل بهار از بین رفت گلدان ها را از شاسی درآورده و پای دیوار جنوبی، در محلی سایه قرار می دهند. در فصل پاییز به تدریج گلدان ها را برای زوررس کردن به زیر شاسی  یا گلخانه منتقل می کنند. بدین ترتیب  گیاهان از بهمن تا اوایل اردیبهشت گل خواند داد ولی اگر گلدان ها را به ترتیبی که در بالا ذکر شد، زودرس نکنند به طور معمول از اسفند تا خرداد ماه گل می دهند.

بذر فریزیا

بذر فریزیا

پداژه:به وسیله پداژه نیز قابل افزایش است ولی کشت بذر بیشتر رایج است. چون فریزیا به سرما حساس است از اواسط پاییز تا اوایل زمستان هر ۸-۶ عدد پداژه را در یک گلدان به قطر ۱۲ سانتی متر کاشته و گلدان ها را در گلخانه ای نگهداری می کنند. در گلخانه تا موقع گلدهی گیاهان، باید گلدان ها در محلی قرار گیرند که کاملاً آفتابگیر باشد ولی به محض ظهور گل، برای اینکه دوام گل بیشتر باشد، گیاهان را در سایه قرار می دهند. در جنوب آفریقا، پداژه ها در پاییز جوانه می زنند و در زمستان در دمای به نسبت پایین ۱۰-۸ درجه گل می دهند. پس از گلدهی، رشد گیاه متوقف می شود و پداژه ها در طول تابستان به خواب می روند. دمای بالای تابستان، دوره خواب پداژه ها را شکسته و آنها را برای تندش در پاییز آماده می کنند.

پداژه ی فریزیا

پداژه ی فریزیا

نگهداری پداژه:پس از پایان یافتن گلدهی، آب گلدان ها را به تدریج کم کرده و سرانجام آنها را به کلی قطع نموده و در موقع استراحت گیاه، پداژه ها را از گلدان بیرون آورده و در انبار خشک و دارای تهویه با دمای ۳۰-۹ درجه تا پاییز نگهداری می کنند. اگر بخواهیم پداژه ها را زود بکاریم باید در دمای ۳۰ درجه نگهداری کنیم و در صورتی که بخواهیم آنها را برای مدت طولانی نگهداری کنیم باید در دمای ۲ درجه قرار دهیم.

برداشت و نگهداری گل:گل آذین باید زمانی برداشت شود که اولین گل، رنگ کامل گرفته باشد ولی کاملاً سفت باشد. گل ها را می توان در دمای ۱-۰ درجه به مدت ۱۰-۷ روز انبار کرد. پس از خروج از انبار آنها را می توان ۱۰-۵ روز نگهداری کرد.

نابسامانی های فیزیولوژیکی

۱-   پنجه ای شدن: دمای بالای ۱۸ درجه در زمان گل آغازی، باعث این ناهنجاری می شود. در این حالت براکته ها بزرگ شده، فاصله گل ها نامنظم و گل آذین ها غیرطبیعی است.

۲-   عقیم شدن گل: ناشی از شدت نور کم و یا دمای زیاد در زمان نمو سرسع گل است که این شرایط سبب خشک شدن جوانه گل می شود.

۳-   سوخنگی برگ: ناشی از وجود فلوئور در خاک است. برای جلوگیری از آن، از سوپرفسفات و دیگر ترکیبات فسفر دار بناید استفاده کرد.

۴-   نوچه دادن: ناشی از نگهداری پداژه ها در طی دوره خفتگی در دمای کمتر از 13 درجه است. در این حالت روی پداژه مادری، پداژه جدیدی تشکیل می شود.

فریزیا

فریزیا

فریزیا

فریزیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چو شانه کرد صبا جعد سنبل سیراب

بنفشه بر طرف عارض چمن زد خال

میان صحن چمن عکس برگ گل بر جوی

چو آتشیست بر آمیخته به آب زلال

دیدگاه های شما

82 پاسخ به "معرفی گل فریزیا"

  1. somi گفت:

    سلام. من دوتا فریزیا پیاز دارم که تو کشو جوونه زده. یعنی این که الان وقتشه پیازها رو وارد بازار کنند. من منتظرم بیارید همه رو با هم بکارم. دوتا کمه 🙂
    ببخشید شما فروشگاه مغازه ندارید؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله همونا رو بکارید، ایشالا فروشگاه ما تا دو سه هفته دیگه بزرگ تر و کامل تر میشه و اونوقت همه چیز رو میتونید توش پیدا کنید

  2. somi گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس. وقت شما به خیر و خوشی. فریزیا رو کاشتم برگ داد
    هر پیازی دوتا جوونه زد. ولی یکی از بوته ها همش برگاش پژمرده است. کناریش خوبه ها ولی این از اولش برگاش انگار تشنه ان. همش پژمرده و چروک بود. نورش هم یه سر پشت پنجره جنوبیه و آفتاب گیر.
    -کنار دیفن کاشتم.
    متشکرم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ منتقلش کنید بیرون توی راه پله روشن ، یا تراس یا بالکن ، وقتی گل داد بیارید داخل ، هرچی جاش خنک تر باشه بهتره براش هوای تازه دوست داره خیلی! منتقل کنید بیرون خاکشم خشک شد اب بدید

      • somi گفت:

        Attachment

        سلام ممنونم از جوابتون
        شبا دما زیرصفر هم میرسه اقای دکتر
        حالا فریزیا به کنار
        آواکادوی کوچولوم برگاش سوخته
        کمکش کنید گناه داره 🙁
        هر دو هفته مانزوکوب میزنم ولی باز این شکلی شد
        خاکش هم همون موقع که یه دونه بود پیتماس آلمانی ریختم از خودتون گرفتم

        • باغ شیشه ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ این اواکادو به سمرا حساسه ببرید جایی گرم ، همینطور آب مقطر بهش بدید یا اب کتری سرد شده بدون املاح بهش بدید این مشکلش سرما نیست مشکل آب هستش و رطوبت اتاق که باید روی شوفاژ ظرف آب قرار بدید تا اتاق رو مرطوب کنه ! مانکوزب دیگه نزنید میسوزونه ، توی ابش اب لیمو هم بدید تا املاح رو بشوره ببره بیرون

          • somi گفت:

            ممنون آقای مهندس. آبش که قبلا فرموده بودید کتری سرد شده میدم. شاید رطوبتش باشه
            ممکنه فقر کود باعث سوختن این شکلی بشه؟
            تشکر.

          • باغ شیشه ای گفت:

            سلام عزیزم خوبی شما ؟ این مشکل تغذیه نداره فقط مشکل ابش هستش همیطنور باید یه جزیره زیرش درست کنید تا رطوبتش تامین بشه ، بهش کود اینا اصلا ندید فعلا ! روی برگ هم اب پاشی نشه تا قارچ نزنه

  3. somi گفت:

    خیلی متشکرم فراوان

  4. somi گفت:

    طفلی فریزیا
    امروز چک کردم ببینم چرا برگاش پژمرده شده دیدم پیازش گندیده 🙁

  5. زهرا گفت:

    سلام ببخشید من امروز چهارتا پیاز از این گل رو داخل گلدون کاشتم
    میخواستم ببینم دیر نیست؟چون هشت تا پیاز دیگه دارم اگه دیره این هشتا رو چیکار کنم؟
    بعد شرایط مکانی و آبیاریش چطوری باید باشه ک جوونه بزنه و گل بده؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ برای جوانه زنی نیاز به هوای خنک ۱۰ الی ۱۵ درجه داره ، الان نمیتونید بکارید ، بذارید توی انباری خنک و و تاریک تا سال بعد پاییز بکارید.

      • زهرا گفت:

        خیلی ممنون
        یعنی اون چهارتایی ک کاشتم خراب میشه؟
        و اینکه لازمه داخل روزنامه بپیچم اون هشتا رو؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام نه خراب نمیشه پاییز سبز میشه روزنامه بکشید بهتره دورشون

          • زهرا گفت:

            واقعا ممنون جناب مهندس ک جوابگو هستید حسابی دعاتون میکنم؛ معذرت هم میخوام ک انقد سوال میکنم چون تجربه ندارم در این مورد
            اون هشتا رو گذاشتم تو انباری
            گلدون رو هم باید بذارم تو انباری سرد و تاریک یا بذارم توی حیاط؟دیگه اصلا آب ندم بهش؟

          • باغ شیشه‌ای گفت:

            سلام خواهش میکنم ، بله اونم بذراید لای روزنامه توی انباری خنک و خشک تا پاییز جوونه بزنه بیارید بیرون.

  6. سارا گفت:

    سلام,این چه گلیه؟؟

  7. سارا گفت:

    Attachment

    عکسشه

  8. احمد گفت:

    سلام.وقت بخیر .تشکرازمطالب خوب ومفیدتان .شما پداژه فریزیا دارین؟ اگر موجود دارین برای خرید چیکار باید کنیم.متشکرم

  9. احمد گفت:

    سلام.سپاس ازسایت خوبتان. گل استرنبرجیارادوست دارم. چگونه میشه پیاز این گل راتهیه کرد .ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ دنبالش نگرد توی ایران به صوت تجاری وجود نداره و غیر قانونی از توی کوه کنده میشه ، درموردش یه مقاله نوشتم توی سایت هست ، در دو سه نقطه ی ایران رویش داره یکی لرستان هست و در کل دو گونه توی ایران داره ! سایت های خارجی مثه آمازون دارن میتونید خرید کنید

  10. امید سالری گفت:

    سلام جناب سجادی عزیز
    امیدوارم خوب باشید ممنون از اطلاعات خوبتون
    می تونیم اسم شما رو هم بدونیم
    همیشه میگید سجاد!
    (:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید