گل های بیرونی ۴۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل بنفشه

بنفشه

نام انگلیسی

Pansy, Viola, Violet

نام علمی

Viola sp

فارسی رایج

بنفشه

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3000-5000

از خانواده

Violaceae

خاستگاه

نیمکره ی شمالی

    بنفشه گیاهی چندساله است که به صورت یک ساله و دو ساله کشت و کار می شود. گل ها از محور برگ ها به صورت تکی و به ندرت جفتی ظاهر می شود. هر گل دارای 5 گلبرگ بوده که یک گلبرگ مهمیزدار در پایین، دو عدد در بالا قرار دارند گل ها در آخر زمستان یا اوایل تا اواخر بهار به مقدار فراوان ظاهر می شوند.گلهای آن منفرد، زیبا و به رنگ بنفش ، بندرت سفید یا گلی و معطر است. دمگل‌های دراز گل که از بین دمبرگ‌ها منشاء می‌گیرند، قبل از منتهی شدن به گل، حالت خمیده شبیه عصا پیدا می‌کنند. گل ها خودگش و گرده افشانی به صورت گلهای بسته ( کلیستوگامی ) انجام می شود.میوه‌های بنفشه پوشینه، کروی، پوشیده از کرک ومحتوی دانه‌هایی به رنگ زرد با لکه‌ای سفید هستند. گلهایی عاری از گلبرگ در بین دمبرگ‌های آن ظاهر می‌شود که همیشه به حالت مخفی درآن باقی می ماند. سه نوع بنفشه وجود دارد که عبارتند از:

۱-Violas: V. tricolor (بنفشه فرنگی، بنفشه سه رنگ، بنفشه معمولی) مربوط به این دسته و دارای گل های درشت به رنگ های مختلف است.

بنفشه

بنفشه

۲-Violets: V. odorata (بنفشه ایرانی یا معطر) و V. cornuta در این دسته قرار می گیرند.

    V. odorataبه رنگ های بنفش تیره یا سفید مشاهده می شود و دارای انواع کم پر و پر پر است. گل های V. cornuta اغلب بنفش تیره یا ارغوانی است ولی رقم های سفید، آبی روشن، زرد و یاسی آن نیز موجود است.

بنفشه ایرانی

بنفشه ایرانی

۳-Pansies: هیبرید V. x wittrockiana در این دسته قرار می گیرد. این گروه در تمام طول زمستان می توانند گل بدهند.

بنفشه پنسی

بنفشه پنسی

  V. tricolor و هیبریدهای V. x wittrockiana به عنوان گیاه باغچه ای جهت گلدهی در زمستان و بهار استفاده می شوند.

    Violetها (  V. odorataو  V. cornuta) به عنوان گیاه پوششی برای گلدهی در اوایل بهار و به صورت گیاهان دائمی کشت و کار می شوند.

    تمام انواع بنفشه که ذکر شد به سرما مقاومند بنابراین بر حسب شرایط آب و هوایی در طول پائیز، زمستان یا بهار کشت می شوند.

    در بنفشه فرنگی، گل ها درشت و از پنج گلبرگ نامنظم به رنگ های آبی، سفید، زرد و گاهی بنفش مایل به سیاه تشکیل شده که با لکه هایی از رنگ های دیگر منقوش شده است و گاهی یکی از این رنگ ها به صورت غالب در آمده و تمام گل به آن رنگ دیده می شود. به علت رنگ های بسیار متنوع، منظرة زیبایی داشته و از آن به عنوان زمینه در گلکاری استفاده می شود. موارد استفاده از بنفشه شامل تزیین زمین های مرطوب، محل های سایه گیر، تولید عطر در انواع معطر و تهیة دسته گل در انواع دارای دمگل طویل می باشد.

گلدهی

    گلدهی بنفشه از اواخر زمستان یا اوایل بهار شروع می شود. نوعی از آن که به بنفشه چهار فصل معروف است در تمام سال گل می دهد ولی گل ریزان (اوج گلدهی) آن در بهار و پائیز است. در Violetها ، گلدهی تحت تأثیر دما و طول روز قرار می گیرد. این دسته درتابستان (دمای بالا و طول روز بلند) رشد خوبی داشته و در پائیز شروع به گلدهی می کنند. در  Viola و Pansy روزهای بلند تعداد گل را افزایش می دهد ولی در این شرایط طول میان گره ها نیز زیاد می شود. در شرایط روز کوتاه، ساقه ها کوتاه و قوی می شوند. هیچ خواب مشخصی در آنها دیده نشده است. Pansyهادر طول سال می توانندگل بدهند. ولی دماهای بالای تابستان  می تواند به عنوان یک عامل محدودکننده باعث کاهش رشد گیاه شود.

نیازها

    گل بنفشه آفتاب دوست است ولی چند ساعت سایه را به خوبی تحمل می کند. بنفشه هایی که در سایه کشت می شوند گل های ریزی تولید می کنند. با گرم شدن هوا گلدهی بنفشه کم و اندازه گل کوچک می شود. اگر هوا کمی خنک باشد یا اینکه مقداری سایه باشد عمر گل بیشتر است ولی کیفیت آن به خوبی محل آفتابی نخواهد بود. Violetها محصول گلخانه سرد بوده و بهترین رشد را در فصل های سرد سال دارند و در دمای 4 –10 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می کنند. Pansy و  Viola بهترین رشد را در دمای 4 –13 درجه سانتی گراد داشته و در دمای 16 درجه سانتی گراد و بالاتر رشد ضعیف و فاصله میانگره ها زیاد می شود. از لحاظ خاک، تمام گونه های بنفشه برای گلدهی مطلوب خاک مرطوب و غنی از کود حیوانی، با زه کشی کافی نیاز دارند.

افزایش

    بنفشه گیاهی چندساله است که بسته به گونه از طریق بذر، قلمه، تقسیم ریشه و جدا کردن ساقه های دستک مانند افزایش می یابد. بذر آن را در مرداد در شاسی کاشته و سپس نشاءها را به زمین اصلی منتقل    می کنند. بذر را به صورت دست پاش می کارند و با مقداری خاک نرم یا کود دامی پوسیده می پوشانند. چون گیاهان جوان به آفتاب سوختگی حساس هستند در مکان های گرم هم تا زمان سبز شدن و استقرار گیاه، سایبان ایجاد می کنند. از آنجا که بنفشه سه رنگ به مرگ گیاهچه خیلی حساس است بستر کاشت و کود مورد استفاده نباید آلوده باشد. نشاءها درپائیز به زمین اصلی منتقل شده و به فاصله حدود 20 سانتی متر کشت    می شوند و در زمستان در زیر برف می مانند. گاهی در خزانه دوم کشت شده و پس از سپری شدن زمستان در فرصت مناسب به زمین اصلی منتقل می شود.

    هرچه نشاءها زودتر منتقل شوند گل های درشت و بیشتری تولید می کنند. این گیاه خودگشن و گرده افشانی آن به صورت بسته گل است. بذر آن به سرعت زیوایی خود را از دست می دهد و لازم است هر سال بذر جدید تهیه شود. در شرایطی که در اثر سرما یخ بزند باید در طول زمستان پوشانیده شود و یا اینکه در اول اسفند وقتی زمین خشک شد کاشته شود. بخش هوایی گیاه به سرما مقاوم است ولی در اثر یخ زدن ممکن است به ریشه آسیب برسد.

    بنفشه معطر به صورت مخلوط با بنفشه سه رنگ کاشته می شود که منظره جالبی ایجاد می کند و به ویژه صبحگاه بوی مطبوعی از آن به مشام می رسد. Violetها هم با بذر و هم با تقسیم بوته (جدا کردن  گیاهچه های حاصل از دستک) افزایش می یابند که تقسیم بوته در اواخر تابستان انجام می شود.

بنفشه

بنفشه

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

اکنون که گل سعادتت پربار است

دست تو ز جام می چرا بیکار است

می‌خور که زمانه دشمنی غدار است

دریافتن روز چنین دشوار است

دیدگاه های شما

46 پاسخ به "معرفی گل بنفشه"

  1. حسینی گفت:

    وقتتون بخیر.چجوری میشه بدون غبارپاشیِ محلول،از ابتلای بنفشه افریقایی به شپشک جلوگیری کرد؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      با سلام با تغذیه مناسب گیاه و قوی نگهداشتن گیاه آفت شپشک به بنفشه نزدیک نمیشه ! گیاه ضعیف میشه افت میگیره..

  2. ناشناس گفت:

    عالی بود👌👌👌

  3. او گفت:

    اما نگفته گل بنفشه چند گلبرگ دارهههه🤮😡😤من سوالم این بود🙄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید