گل های بیرونی ۲۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برف

موگه

نام انگلیسی

Lily of the valley

نام علمی

Convallaria majalis

فارسی رایج

گل برف (موگه)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Asparagaceae

خاستگاه

آسیا و اروپا

بومی آسیا و اروپا است. گیاهی دایمی، ریزوم دار و مقاوم به سرما است. ریزوم آن جوانه های زیرزمینی زیادی تولید می کنند که می توانند جهت ازایش استفاده شوند. از ریزوم های ضخیم و عمیق آن ریشه های فرعی و سپس ریشه های تزیینی منشعب می شود.برگ های آن پهن و شبیه برگ لاله است. ساقه های گل دهنده رشد عمیقی داشته و هر کدام دارای تعدادی گل کوچک زنگوله ای شکل سفید و معطر هستند. گل ها به صورت یک طرفه از خوشه به سمت پایین آویزان هستند. نوک گلبرگ ها کمی خمیده است. C. majalis دارای واریته ای با گل پرپر است. در C. majalis var. rosea رنگ گل صورتی است. در ریشه ها، برگ ها و گل های موگه مواد سمی وجود دارد و باید از بردن آن به داخل دهان خودداری کرد. از گل آن به عنوان گل بریدنی استفاده می شود.

گلدهی: از اوایل ارویبهشت تا اواخر آن گل می دهد.

نیازها: گل برف کاملاً به سرما مقاوم است. سایه پسند است و در زیر سایه درختان و داخل ساختمان، در خاکی سبک و غنی از مواد آلی و همیشه مرطوب و اسیدی (۶-۵/۴=PH) به خوبی رشد و نمو می کند ولی در نقاط گرم و آفتابی از بین می رود. البته واریته های برگ ابلق یا حاشه دار آن بیشتر طالب محل های آفتابی هستند.

افزایش: موگه به وسیله تقسیم ریزوم افزایش می یابد. زمانی که گیاه خیلی متراکم شد ریزوم ها را از خاک خارج کرده و به بخش هایی که هر یک دارای یک یا دو جوانه باشد تقسیم می کنند و در همان محل و یا محل دیگر کشت می کنند. برگ های این گیاه در پاییز پژمرده شده و سپس گیاه وارد دوره خفتگی می شود. در این زمان و یا در بهار می توان ریزوم ها را تقسیم و کشت کرد ولی بهتر است ریزوم ها، انبار شده و در بهار کشت شوند. ریزوم باید در خاک طوری قرار گیرد که انتهای جوانه با سطح خاک مماس باشد. گیاه تازه افزایش یافته، به طور معمول پس از ۳ سال گل می دهد. در واقع هر جوانه شروع به رشد کرده و پس از ۳ سال در انتهای آن گل تشکیل می شود. بنابراین برای تولید گل در سال اول باید از جوانه های ۳ ساله که کوتاه و کلفت هستند استفاده کرد(جوانه های ۱، ۲ و ۳ ساله از نظر شکل با همدیگر متفاوتند). افزایش به وسیله بذر فقط جهت به نژادی انجام می شود و دان نهال ها پس از ۹ سال به گل می روند.

مورفولوژی موگه

مورفولوژی موگه

نگهداری ریزوم: ریزوم ها را باید در دمای ۲- تا ۲ درجه سانتی گراد در بستر مرطوب نگهداری کرد. برای نگهداری طولانی تر، دمای پایین تر لازم است.

ریزوم موگه

ریزوم موگه

برداشت و نگهداری گل: زمانی که نیمی از گلچه ها باز شده و زنگوله (گلچه) انتهای رنگ سبز خود را از دست داده باشد، باید برداشت شوند. گل ها را در انبار در دمای 1 تا 0 درجه سانتی گراد به مدت 3-2 هفته و در دمای 2 درجه به مدت یک هفته در آب نگهداری کرد.

موگه

موگه

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

گهی همراز مرزنگوش میشد

گهی با لاله هم‌آغوش می‌شد

شکوفه خنده ناک از باد گل بوی

گشاده سنبل سیراب گیسوی

دیدگاه های شما

29 پاسخ به "معرفی گل برف"

  1. mahsa گفت:

    واااای این چقدر خوشگله #_#
    هست توی ایران؟
    اگه هست قیمتش؟
    برای اتاقای شمالی خوبه چقدر #_#

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این گل نادریه توی ایران. توی کرج یه جا از خارج آورده و میفروشه ، ولی توی باغچه یا گلدون بیرون باید نگهداری بشه، البته موقع گلدهی میشه اورد داخل قیمتشم حدود ۲۰ تومان اینطوراست

  2. لاله گفت:

    سلام
    وای خدا …اینا چقد نازن ..چه در دونه هایی هستن
    مثل پریای کوچولو کوچولو اند
    چی میشد ماهم یه دونه از اینا داشته باشیم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سهراب میگه، و عشق یعنی تعبیر عاشقانه ی اشکال….چقدر زیبا تعبیر کردی این گل رو..این گل بومی جنگلهای شمال ایران هست که توی زمستون سر از خاک در میاره.اولین بار که دیدمش دلم میخواست گازش بگیرم ولی میدونی که یکم سمیه و نمیشه این کارو کرد :))

  3. نسیم گفت:

    سلام
    من یک تراس کوچک رو به شمال دارم که به دلیل شکل ساختمان آفتاب نداره نورش هم خیلی زیاد نیست خیلی ممنون میشم اگر از گیاهان گل داری که در این شرایط رشد میکنند معرفی کنید .
    متشگرم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ بهترین گل برای شما شمعدانی و اطلسی هستند میتونید بکارید لذتشو ببرید….

  4. پریسا گفت:

    سلام خسته نباشید من ریزوم موگه رو تهیه کردم تقریبا دوهفته یا بیشتر میشه که کاشتمش وجای سرد و تاریک گذاشتمش میخواستم بپرسم کی بذارمش جای پر نور تا رشد کنه

  5. شیما گفت:

    من اطلاعی نداشتم از نحوه ی نگهداری گل موگه توی اتاق نگهداری میکردم و گلاش تازه باز شده بودن و داشتم ذوقشونو میکردم که خشک شدن و داشت از بین میرفت ?الان که متوجه شدم نگهداریشو به داداش رسیدم اما گل نداره اما برگاش تازه و سرحاله بنظر شما بازم امکان داره گل دربیاره ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ دیگه تا سال بعد گل نمیده ! این گل یبار در سال گل میده به مدت کوتاهی باید لذتشو ببرید !

  6. شیما گفت:

    سلام گل موگه و آماریلیس کی خزون میکنن ؟ من هردوشونو دارم مرتب آب هم بهشون میدم خاکشونم مرطوبه و جایی هستن که خنک و هوا رفت و آمدم داره یه ماه پیش هم بهشون کود دادم طبق گفته ی فروشنده ورمی کمپوست پاشون ریختم اما دارن برگاشون زرد میشن علتش چی میتونه باشه؟ ?
    چرا نمیشه کود سه بیست بهشون داد ؟ این سوالو پرسیدم از فروشنده بهم گفت ورمی بهشون بده ?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اب زیاد میدید برای همین دارن زرد میکنن ، ورمیکمپوست اصلا نیازی نیست و اون فروشنده چرت گفته بهتون ! بین دو اب باید خاک شک خشک بشه !

  7. شیما گفت:

    سلام
    آقای سجادی کارشناس محترم ایام به کامتون
    گل موگه م دربه داغون شد رفت ?
    گربه بدجنس زد گلدون موگه رو چپ کرد?
    هم گلدون شکست هم برگای گل طفلکی من از کمر شکوند الان فقط ریشه داره اینم نمیدونم کی ریشه بیرون از گلدون بوده و چقد هوا خورده اصا حواسم نبود که زودتر بهش سر بزنم و ببینم کی گلدونو انداخته و اینطوری شده الان موگه م از بین میره ؟?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این همه خشونت نیاز نیست عزیزم کافیه فقط دوباره بکارید توی گلدون تا بهتون جووه تازه بزنه ، گل موجود کینه ای نیست 🙂

  8. امیر گفت:

    یادش به خیر توی سریال بریکینگ بد از این گل والتر وایت برای مسمومیت استفاده کرد.در عین زیبایی سمیه

  9. سیده بهاره گفت:

    سلام آقای سجادی وقت شما به خیر,خسته نباشین,من می خوام ریزوم موگه رو تهیه کنم شما برای فروش دارین؟

  10. سیده بهاره گفت:

    سلام آقای سجادی,وقت شما به خیر,من می خوام ریزوم گل موگه رو تهیه کنم شما برای فروش دارین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید