گل های بیرونی ۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل ابری نقره ای

ابری نقره ای

نام انگلیسی

Dusty miller

نام علمی

(Senecio maritimus (syn: Jacobaea maritima

فارسی رایج

ابری نقره ای ( پیرگیاه)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

3000-5000

از خانواده

Asteraceae/ Compositae

خاستگاه

مناطق مدیترانه

    این جنس دارای گونه های مختلف یکساله نیمه مقاوم، مقاوم، دو ساله و چندساله مقاوم است. همین طور شامل درختان و درختچه های همیشه سبز می باشد. که بیشتر آن ها گل های زرد دارند.

    مبدأ این گیاه نواحی مدیترانه است، ارتفاع بوته ها تا 60 سانتی متر می رسد. گسترش بوته زیاد است، بنابراین در ابتدای کاشت، بوته ها با فاصله 30 سانتی متر کشت می شوند تا بوته ها سریع رشد کنند. گونه معروف آن S. bicolor است که یک گونه یک ساله مقاوم با شکل بوته ای است که در شرایط معتدل، بیشتر زمستان ها را تحمل می کند، بنابراین می تواند چندساله شود ولی در عمل در خیلی از مناطق به صورت یک ساله نیمه مقاوم از آن استفاده می شود. یعنی در اوایل بهار بذر آن کشت شده و آخر پائیز بوته ها حذف می شوند.برگ های آن کشیده و بیضی شکل بوده دارای بریدگی های زیادیاست که عمق و میزان بریدگی در رقم های مختلف تفاوت دارد. برگ ها به وسیله کرک ها یا موهای ریز سفید پوشیده شده است. گل های زرد آن تا اردیبهشت و خرداد ظاهر می شود.

ابری نقره ای گیاهی پر گل است، ولی هدف از کاشت آن بیشتر به دلیل داشتن برگ های نقره ای رنگ آن است. نباید آن را با گیاه برگ سفید (Centaurea candidissima) اشتباه کرد چون در برگ سفید بریدگی های برگ کمتر و نیز رنگ برگ ها به طور کامل سفید نبوده و کمی مایل به سبز است. گل آن ها نیز گرچه هر دو زرد رنگ است ولی شکل متفاوت دارند.

گلدهی

    از اواسط بهار تا اواسط تابستان گلدهی دارند. گل آن ها اهمیت زینتی ندارد.

نیازها

    نیاز به شرایط آفتابی دارد ولی قادر است سایه را تحمل کند. در مقابل شرایط قلیایی و نمک بسیار مقاوم است. حذف غمچه های گل پیش از باز شدن، به تولید برگ های خاکستری جوان کمک می کند.

افزایش

    با بذر یا تقسیم بوته زیاد می شود. برای رقم های یک ساله و یا وقتی بخواهیم گیاه چندساله را به صورت یک ساله بکاریم، بذر در بهمن یا اسفند در دمای 15 –16 درجه سانتی گراد کاشته می شود و پس از مقاوم سازی نشاء، در اردیبهشت به باغچه منتقل می شود. می توان بذر این گیاه را در اوایل پائیز در شاسی سرد کاشته و پس از یک مرتبه جابجایی در اواخر پائیز یا اوایل زمستان آن را در طی زمستان از سرما حفظ کرده و در بهار به زمین اصلی منتقل کرد. در چندساله ها افزون بر بذرکاری که ممکن است در شهریور انجام شود، در اسفند یا بهار می توان بوته را خارج و آن را تقسیم، و دوباره کشت کرد.

توصیه ی طراحی:

این گیاه به دلیل رنگ خاص خود در طراحی فضای سبز کاربرد زیادی دارد زیرا به کار بردن رنگ خنثی تا گرم این گل در تضاد با گلهایی مثل آلترنانترا از نظر رنگ یا فلفل زینتی برگ سیاه، یا رونده هایی مثل آلیسوم مقایسه جالبی را به وجود می آورد همچنین در حاشیه بندی ها بجای شمشاد یا ترون می توان استفاده کرد!!

ابری نقره ای

ابری نقره ای

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

به صد جمال درآمد عروس گل به چمن

صباش دامن گلگون غلاله بردارد

وجوه قرض میم هست لیک میترسم

که می‌فروشم نام از قباله بردارد

دیدگاه های شما

5 پاسخ به "معرفی گل ابری نقره ای"

  1. شیدا گفت:

    سلام گل ابری نقره ای رو اگر در شهریور بخوایم بکاریم شرایط دمایی اش چیجوری باید باشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ شما بکارید طوری نیست مشکلی نخاهد داشت ! گیاه به سرما مقاومه و همیشه سبزه !

  2. بهرامی گفت:

    سلام من بذر گیاه رو اوایل تیر کاشتم
    چه مدت دیگه جوانه میزنه؟

  3. سینا گفت:

    سلام من بذر ابری نقره ای رو اوایل اردیبهشت کاشتم چقدر طول می کشه جوانه بزنه و بعد از جوانه زدن چند وقت بعد می تونم که به باغچه انتقال بدم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید