گل های بیرونی ۱۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل آلیسوم

آلیسوم

نام انگلیسی

Sweet Alyssum/Sweet Alyson

نام علمی

(Alyssum maritimum (syn. Lobularia maritime

فارسی رایج

مروارید ( گل عسل)

فارسی اصیل

قدومه

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3000-5000

از خانواده

Brassicaceae/Cruciferae

خاستگاه

مناطق مدیترانه ای،فرانسه و جزایرقناری

    مبدأ آن نواحی مدیترانه و جزایر قناری است. افزون بر رقم های یک ساله که بیشتر در گلکاری کشت و کار می شوند، چند ساله آن هم وجود دارد. ارتفاع حدود 20 سانتی متر یا کمتر است و گسترش به نسبت وسیعی دارد. انشعابات گیاه زیاد بوده و هر انشعاب به خوشه ای از گل ختم می شود. گیاه در مرحله گلدهی به صورت فرشی از گل، زمین را می پوشاند. گونه های مختلفی از این گل وجود دارد که گونه L. maritime دارای گل هایی به رنگ سفید، صورتی و بنفش است و به نام مروارید خوانده می شود. گل های مروارید، کوچک و دارای 4 گلبرگ بوده و به صورت خوشه ای است که این خوشه به تدریج رشد می کند و در بالای آن گل های تازه باز می شوند. مناسب کاشت در حاشیه ها، سبدهای آویزان، بالکن و باغ های صخره ای می باشد.

    گونه syn.Aurinia saxatilis) Alyssum saxatil) دارای گل های زرد است و در انگلیسی به آن سبد طلا (Basket of gold)  یا (Gold dust)  می گویند. در ایران به نام زعفرانی معروف است و نباید با مروارید اشتباه گرفته شود. این گونه چند ساله و همیشه سبز است.

زعفرانی

زعفرانی

گلدهی

    پس از کاشت به نسبت سریع گل می دهد (پس از حدود 6 هفته) و از اول بهار تا اواخر پائیز تا پیش از شروع سرمای شدید گلدهی آن ادامه دارد.

نیازها

    به سرما مقاوم است. شرایط مناسب آن زمین های سبک و هوای آفتابی است. در خاک های شنی و خشک به خوبی رشد کرده و از نظر خاک حساسیت زیادی ندارد. سرزنی گیاه پس از اولین گلدهی باعث افزایش میزان گلدهی می شود. برای کنترل ارتفاع گیاه می توان از کاهش آبیاری و کوددهی، DIFمنفی و تنظیم کننده های رشد مانند آلار  B9 و پاکلوبوترازول استفاده کرد.

افزایش

    با بذر زیاد می شود. بذر آن اغلب در اواخر زمستان و اول بهار  کشت می شود. این گیاه به صورت خود کشت می باشد. در مرحله تندش بذر، به مقادیر زیاد نمک به ویژه آمونیوم بسیار حساس است.

نکته :

این گیاه به دلیل معطر بودن و داشتن بوئی شبیه عسل، بسیار مورد علاقه ی زنبور عسل می باشد بنابراین زنبور داران میتوانند با کاشت آن در باغ خود خیال ملکه را راحت کنند!!

به خاطر داشته باشد در باغ های صخره ای به دلیل شیب دار بودن وارتفاع داشتن استفاده از گیاهان رونده و مینیاتوری مثل همین آلیسوم، فرانکینیا،دیمرفوتکا،گازانیا،و غیره نتیجه ی بهتری میدهد!!

همچنین باغ شیشه ای توصیه میکند کاشت گیاهان رونده افقی به صورت توام با گیاهان عمودی به دلیل خنثی شدن دید،نتیجه بهتری میدهد مثل تصویر زیر:

آلیسوم

آلیسوم

آلیسوم

آلیسوم

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

دارم بتی به چهرهٔ صد ماه و آفتاب

نازکتر از گل تر و خوشبوتر از گلاب

رعناتر از شمایل نسرین میان باغ

نازنده‌تر ز سروسهی بر کنار آب

دیدگاه های شما

15 پاسخ به "معرفی گل آلیسوم"

  1. داود عباسی گفت:

    با سلام دکتر جان مذرن الان تو این موقع سال میتونم بذر این گل رو تو باغچه بکارم

  2. داود عباسی گفت:

    با سلام دکتر جان من الان تو این موقع سال میتونم بذر این گل رو تو باغچه بکارم

  3. زهرا گفت:

    برای سبزه می توان از این گیاه استفاده کرد؟

  4. فرساد گفت:

    سلام برای کاشت این گل در استان خوزستان دیر نیست که الان بذرشو بکارم؟

  5. الهام گفت:

    سلام.لطفا بفرمایید کاشت این بذر دریک گلدان کوچک رومیزی،هرچندروز وبه چه مقدارنیازبه آبیاری دارد وآیا نیاز به نور مستقیم آفتاب هست?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این بذر بیرونی هستش و باید توی باغچه و بیرون کاشته بشه و با خشک شدن خاک باید ابیاری بشه منظم.به مقداری که خاک خشک بشه !

  6. هما گفت:

    سلام خسته نباشید برای اب و هوای مشهد که زمستان های پرسوز و سردی داره و تابستونای بسیار گرم چه گل ها و گیاهان بیرونی و پوششی و رونده مناسب هست ممنونم لطفا پاسخ گو باشید این سوال رو چند بار تا الان تکرار کردم

  7. آرزو گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دوتا گلدون آلیسوم سفید و بنفش دارم اما خیلی راحت برگهاش میریزه باید چکار کنم؟
    ممنون

  8. حجت گفت:

    با سلام آیا این گل یا گلهای بیرونی دیگه رو میشه در گلدان برای لب پله کاشت و آفتاب گلها رو از بین نمی‌بره؟ و در باغچه کوچک ما که حدودا دوازده متره کرم خاکی و خر خاکی زیاده آیا ضرری ندارند

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام حجت جان خوبی؟ ببینید میشه کاشت فقط باید افتاب ببینن این گلهای بیرون برخی هم سایه دوست هستند که باید توی سایه باشن کرم خاکی هم برای خاک عالیه !

  9. حامد گفت:

    سلام. مهندس جان من امسال حوالی عید آلیسوم، استسپروم و مارگریت مینیاتور کاشتم و بخوبی تا انتهای اردیبهشت رشد کردن و مرتب گلدهی داشتن. اما تقریبا با گرم شدن هوا مارگریت ها تقریبا خشک شدن و خبری هم از آلیسوم ها نیست. خاک رو بررسی میکنم معمولا رطوبت خوبی داره. البته رشد رز ها هم متوقف شده. میتونه دمای هوا باعث شده باشه؟
    من هر ١۵ روز یکبار با ١٢-١٢-٣۶ محلول پاشی میکنم منتهی نتیجه ای که الان مبیبنم از بین رفتن بخشی از گل هاست و رز ها هم سرحال نیستن
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایین.
    ارادتمند

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام حامد خوبی عزیز؟ طبیعی هست با گرمی هوا مثل زمستان گیاهان به خواب تابستانه میرن ! ولی بازم با سایه کردن و یا با تغذیه با هیومیک اسید میشه تا حدی ازشون گل گرفت..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید