گل های بیرونی ۲۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل آلاله

آلاله

نام انگلیسی

Ranunculus

نام علمی

Ranunculus spp

فارسی رایج

آلاله

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Ranunculanceae

خاستگاه

خاور میانه و مناطق معتدله

    آلاله گیاهی است دایمی با ریشه های متورم و ژوخه مانند که در قسمت بالای خود دارای چندین جوانه فلس دار پوشیده از کرک، است. ساقه های این گیاه خشن، ساده و یا منشعب بوده و ارتفاع آنها 25 – 20 سانتی متر است. برگ ها به ویژه، در قاعده گیاه زیاد بوده و کم و بیش بریده بریده و دندانه دار هستند (ویژگی منحصر به فرد گیاهان علفی تیره آلاله سانان). گل هها به رنگ های مختلف کم پر یا پرپر هستند. این گیاه برای تزیین حاشیه ها، تپه ها و نیز به عنوان گل بریدنی استفاده می شود.

نیاز ها: زمین های قوی، سالم، با تهویه مناسب و آفتاب گیر را می پسندد. در فصل بهار نیاز آبی آن بالا است و در تابستان با زرد شدن برگ ها، آبیاری کاهش می یابد تا اینکه متوقف شود. به سرمای زیاد حساس است و در زمستان گیاهان جوان باید با خاک پوش پوشانده شوند. دمای شبانه۱۰ –7 درجه و دمای روزانه حداکثر 20 درجه برای این گیاهان مناسب است. دمای بیش از 27،درجه  باعث زرد شدن برگ های پایینی میشود. این گیاه می تواند در 5- درجه زنده بماند. برای تولید گل با کیفیت و کمیت بالا، شرایط روز کوتاه و شب های خنک مناسب است. روز بلند ممکن است باعث نمو بهتر گل شود ولی باعث کاهش کیفیت می شود. همچنین روز بلند و دماهای بالا منجر به تشکیل ریشه ژوخه ای، پیری گیاه و خواب ریشه ژوخه ای می شود.

گلدهی: شاخساره ها از جوانه های رویشی که روی ریشه ژوخه ای قرار دارند در زمستان خنک و مرطوب حاصل می شوند. هر شاخساره دارای سیستم ریشه ای جداگانه است. در شاخساره های با ریشه های ژوخه ای متوسط تا بزرگ گل آغازی پس از ۶۰ روز انجام می شود. ولی در دان نهال ها به ۱۲۰ روز زمان نیاز است. در ریشه های ژوخه ای پیش از گلدهی، ۵ یا بیشتر از ۵ برگ تشکیل می شود ولی شاخه گل بیشتری می دهند. در فضای آزاد در اوایل تابستان گل می دهد ولی در گلخانه می توان در زمستان و در بهار گل های آن استفاده کرد. با گرم شدن هوا در تابستان برگ ها زرد شده و گیاه وارد خفتگی می شود.

افزایش: آلاله با بذر و تقسیم پنجه (ریشه) قابل افزایش است، ولی معمولترین روش تکثیر آن، استفاده از بذر است.

بذر: بذر آلاله در ماه های تیر و مرداد در داخل زمین اصلی کشت می شود. در طول زمستان برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان جوان،‌بستر کاشت به وسیله خاکپوش پوشیده می شوند. در این حالت، گیاهان در بهار گل میدهند ولی بهترین گلدهی آنها در سال بعد خواهد بود. در صورتی که سرمای زمستان گیاهان را از بین ببرد می توان در بهار دوباره بذرکاری کرد. گیاهان حاصل رشد کرده و ریشه ژوخه ای تشکیل می دهند. در تابستان، با گرم شدن هوا برگ ها زرد شده و خشک می شود. در این زمان آبیاری قطع می شود تا دوره خفتگی ریشه ژوخه ای سپری شود در پاییز، دوباره ریشه های ژوخه ای را آبیاری می کنند تا سبز شود. پس از ظهور برگ ها می توان آنها را به محل مورد نظر منتقل کرد. با ادامه آبیاری و مراقبت از گیاه در بهار یا تابستان سال بعد گل ها ظاهر می شود.

تقسیم ریشه: گیاهان چندساله آلاله از طریق تقسیم ریشه افزایش می یابند. در مناطقی که زمستان سرد است، در بهار و در مناطق گرمسیری و در نقاطی که زمستان ملایم دارند در پاییز این عمل انجام می شود. لازم به ذکر است که ریشه های استفاده شده قبلاً باید در شن خشک دوره خفتگی خود را سپری کرده باشند. با این گیاهان پس از ۴ تا ۶ ماه گل می دهند.

برداشت و نگهداری ریشه های ژوخه ای

پس از دوره گلدهی وقتی بوته ها خشک شدند، شاخ و برگ گیاه قطع کرده، آبیاری را متوقف کرده و ریشه ها را در بستر به حال خود رها می کنند. پس از طی دوره خفتگی در پاییز دوباره آبیاری می شود تا گیاهان رشد کنند. گاهی پنجه ها را از خاک خارج کرده و پس از تمیز کردن، در سایه خشک می کنند. سپس آنها را در شن خشک تا هنگام کشت دوباره تگهداری می کنند.

گونه های مهم

۱- آلاله آفریقایی(R. africanus): گل های درشت و پرپر و تا حدودی شبیه گل صدتومانی بوده و زودرس هستند.

آلاله

آلاله

۲- آلاله ایرانی (R. deperse/ R. asiaticus): گیاهی است دایمی و حساس به سرما، گل به رنگ های سفید،  زرد، نارنجی، قرمز یا صورتی دیده می شود. گل ها در برخی واریته ها یک رنگ و در برخی ابلق و خط دار هستند. گل اغلب پرپر و نیمه پرپر است. طول ساقه گلدهنده به 25 تا 50 سانتی متر می رسد. جنس آلاله در ایران 55 گونه گیاه علفی یک ساله و چندساله دارد که  R. elburzensis، R. bulbiferus، R. zenjanensis، farsicusR.از جمله گونه های انحصاری ایران هستند.

آلاله ایرانی

آلاله ایرانی

۳-   آلاله خزنده (R. repens): چندساله، دارای دستک، برگ های مثلثی تا تخم مرغی شکل که هر یک دارای سه لب می باشد، ساقه ها منشعب و حامل خوشه ای از گل های زرد روشن براق به قطر 2-5/1 سانتی متر است.

آلاله رونده

آلاله رونده

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چو شانه کرد صبا جعد سنبل سیراب

بنفشه بر طرف عارض چمن زد خال

میان صحن چمن عکس برگ گل بر جوی

چو آتشیست بر آمیخته به آب زلال

دیدگاه های شما

26 پاسخ به "معرفی گل آلاله"

  1. گل طلا گفت:

    باسلام وتبریک سال نو. یه سوال دارم که مربوط به سیب زمینی میشه، قبل ازکاشت سیب زمینی به زمین کود فسفر و پتاس وکود اوره دادم وسیب زمینی کاشتم وحالا بوته های سیب زمینی اندازه ۳۰ سانت شذن وپای بوته هارو هم خاک دادم، آیا لازمه دوباره به بوته های سیب زمبنی کود بدم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام حال شما؟

      ببینید اگه از کودهای کریستالون پتاس و فسفر بالا استفاده کنید باعث افزایش بازدهی میشه البته شما باید توی زمینی که میخواید سیب زمینی بکارید توی زمستون کودهای مذکور رو بدید تا فرصت تجزیه شدن رو داشته باشن.

  2. ایدا گفت:

    سلام،من گل آلاله ام رو حدود یک ماه پیش خریدم که پر از غنچه بود،الان چندتا از غنچه ها باز نشده خشک شدن،گلدون رو هم روی تراس دور از نور مستقیم گذاشتم و دو روز درمیون اب میدم،میشه راهنماییم کنید تا غنچه ها رو نجات بدم؟در ضمن میشه بگید وقتی گیاه کامل خشک شد دقیقا چکار کنم تا دوباره گل بده؟

    سپاس فراوان

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم حالت چطوره؟
      ریختن غنچه ها میتونه به خاطر گرمای هوا و یا کمبود مواد غذایی و یا خشکی محیط باشه که من فکر میکنم بیشتر حالت اول و سوم دخیل هستش برای شما.این گل به هوای خنک و مرطوب نیاز داره داره برای همین باید بزاریدش جای خنک و مرطوب بین دو آبیاری هم باید خاکش خشک بشه چونه اگه نشه همین هم دلیل بر ریزش غنچه میشه.ولی در کل بعد پایان گلدهی اجازه بدید برگها خوددشون زرد بشن سپس در اخر همشونو کفبر کنید و پیاز رو بیرون بیارید لای روزنامه در جایی خنک و تاریک نهداری کنید تا دوباره توی پاییز جوانه بزنه

  3. ایدا گفت:

    بی نهایت سپاسگزارم

  4. علیرضا گفت:

    Attachment

    سلام.شما احیانا این گیاه رو می شناسید؟ اینو از جایی که خریدم می گفت یه جور کاکتوسه!که البته به نظرم اصن درست نگفته!:دی
    قرمزه قبلا خوش رنگ تر بود البته!من به اینا به اندازه هیکلشون کم آب میدم.اما گهگاه برگ های مخصوصا پایینی شون یهو چروکیده میشه و می لوله تو خودش و می میره!نمی دونم آب زیاد میدم که مطمئنم به اندازه ریختش میدم!قدشون هم ۲۰ سانته!اصن اسمشون رو هم بلد نیسم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام چطوری شما؟ احیانا این اسم هستش Euphorbia synadenium کاکتوس نیست یه جور شیرسگه. نور زیاد وجای خنک و اب هفته ای یکی دوبار میخاد

  5. علی گفت:

    سلام وقت بخیراقای سجادی الاله های من برگهای شل و ول و اویزدنی داره ضمن اینکه خیلی از ساقه و برگ و حتی غنچه ها زرد و سیاه و خشک میشن ظاهر فوق العاده بد و بیحالی دارن چیکارباید برای بهبودی انجام بدم ؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام علی جان خوبی شما؟ شرایط نگهداریت چطوریه؟ اب نور ودما؟؟ این گل واسه تو حیاط یا راه پله یا تراس اختراع شده هااا

      • علی گفت:

        Attachment

        اینم عکس خاکش مرطوبه هنوز هوا مرطوبه و خنک ولی این بیحاله

        • باغ شیشه ای گفت:

          علی جان داداش چرا اینو توی خونه گذاشتید؟ این نورش کمه واسه همین بیحال شده ببرش توی بالکن یا راه پله تا دوباره سرحال بشه

          • علی گفت:

            سلام مهندس والا این رو ایوانه پایینهمین مطلب عکس کاملش هست ولی من نوشهرم و هوا سه چهارروز درهفته بارون و ابره

          • باغ شیشه ای گفت:

            سلام ببین این گل پرابه باید تا دیدی خاکش خشکه ابش بدی گلدونش رو عوض کنید تو یه خاک بهتر بزارید سایز گلدون هم کمی بزرگتر باشه تا رطوبت نگهداره غیر ازین باشه دائم گلتون پژمرده هستش

  6. علی گفت:

    Attachment

    سلام جناب مهندس مجددا خسته نباشید و تشکر از صبر وحوصله
    جناب من نوشهرم بادمای روزانه تا ۱۳ و شبانه ۸ درجه و غالبا بارانی ایا جایی که برایه نگهداری گیاهان انتخاب کردم باتوجه به تنوع گونه ای مناسب هست ؟البته همگی گیاهان و گلهایه باغچه ای هستن

  7. سارا گفت:

    سلام ببخشید روی گل من یه سری حشرات ریزی جدیدا اومدن که سبز رنگ هستن و خیلی هم کند حرکت میکنن.میخواستم بدونم این حشرات چی هستن و چطور از بین میرن؟و اینکه اگر این گلدون رو پیش بقیه گلدونها بزارم این حشرات به بقیه گلها هم سرایت میکنه؟ممنوناز راهنماییتون واقعا خستتون کردیم ما جوونا??

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ به جای سمپاشی یه دستکش دستت کن و با دست لهشون کن….یا از عصاره ی فلفل استفاده کن اگه نشد در نهایت از سم مالاتیون استفاده کنید.

  8. زهره گفت:

    Attachment

    با سلام
    من ده روز هست که این گل رو دارم ولی الان دو روزه که اصلن خاکش خشک نمیشه و خیلی بیحال و پژمرده شده
    برگ هاشم از پایین زرد و خشک میشن
    جاشم توی راه پله با نور خوب بود اما الان اوردمش تو تراس تا هواش عوض شه
    میشه راهنماییم کنید تا گلمو نجات بدم
    یک دنیا ممنونم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنید گلتون از پر ابی ریشه هاش دارن میپوسن ، خاکش رو عوض کنید و برگهای زرد رو بکنید ریشه های سیاه رو بکنید و زمانی که خاکش خشک شد اب بدید.تا دوباره شروع به کار بکنه ولی ازونجایی که این گل گلدار هستش باید این گلش رو ببرید از ته تا سریع تر حالش جا بیاد…

  9. رضا گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    من میخواستم بدونم بذر گل آلاله رو از کجا میتونم بخرم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سسلام عزیزم خوبی شما؟ بذرش کمه جایی برای فروش نیست چون میارن میکارن گلش رو یفروشن ، نه بذرش رو.

  10. رضا گفت:

    سلام
    راستی میخواستم بدونم میشه گل آلاله رو توی خونه با نور مصنوعی مخصوص رشد گیاهان داشته باشم؟ یعنی گل آلاله میتونه با نور مخصوص رشد گیاهان رشد کنه؟
    اخه با توجه به این جا به جایی فصل ها فکر نکنم بشه خوب رشد کنه
    ما هم جای نورگیر نداریم برا همون گفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید