گل های بیرونی ۲۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲

معرفی کلم زینتی

کلم زینتی

نام انگلیسی

Ornamental cabbage

نام علمی

Brassica oleracea

فارسی رایج

کلم زینتی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

3000-5000

از خانواده

Brassicaceae

خاستگاه

مناطق مدیترانه

کلم از مدیترانه تا نواحی معتدل آسیا پراکنده است. ارقام مختلف کلم زینتی به عنوان گیاه یکساله به خاطر مجموعه برگ های رنگارنگ آن به کار میروند. برگه های آن در فرم های گرد تا تخم مرغی، ساده، چین دار یا تقسیم شده در رنگ های سفید، قرمز ارغوانی و صورتی و ترکیب آنها وجود دارند. تنوع زیادی از نظر فرم، رنگ و ارتفاع در این گیاه مشاهده میشود به گونه ای که شرکت Takii seed،17 رقم از آن را در هفت سری و 4 فرم ارائه کرده است. فرم های مختلف ارائه شده شامل موارد زیر است:

۱- Round keaved: دارای برگهای صاف

۲- Fringed leaved: دارای برگهای چین دار

۳- Feather leaved: دارای برگهای تقسیم شده و پر مانند

۴- Cut flower: ارتفاع آن زیاد و به ۶۰ سانتی متر میرسد و میتوان از آن در دسته گل استفاده کرد.

به طور معمول انواع دارای برگ صاف و گرد به نام Ornamental cabbage و انواع برگ های چین خورده یا پر مانند به نام Ornamental kale خوانده میشود.

گلدهی: پس از طی کردن زمستان،با گرم شدن هوا ساقه گیاه مرتفع شده و در انتهای آن گلهایی زرد تمایل به کرم رنگ ظاهر میشوند. این گلها در کنار برگهای طوقه ای ظاهر مخروط مانند زیبایی را ایجاد میکنند. اما گلدهی این گیاه اهمیت ندارد و بیشتر به خاطر برگهای رنگی آن کشت و کار میشود. در صورتی که در زمستان نیاز سرمایی آن برطرف نشود به گل نرفته و به شکل طوقه ای باقی خواهد ماند

نیازها: به سرما مقاوم است و از معدود گیاهان قابل استفاده در تزیین باغچه ها در فصل زمستان است.در خاک های آهکی با زهکشی خوب و محل آفتابی به خوبی رشد میکند.به علت ایجاد ریشه راست در صورت سبک بودن خاک،ریشه ها به راحتی از ته گلدان خارج شده و به خاک زیر محل قرار گرفتن گلدان ها نفوذ میکند.بنابر این در طی دوره رشد هر چند وقت نیاز به جابه جا کردن گلدان ها وجود دارد.کلم زینتی تنش آبی را تحمل نمیکند،چون باعث توقف رشد،زرد شدن و ریزش برگهای پائینی میشود.زمانی که گیاه به اندازه قابل فروش رسید باید به مدت ۲-۳ هفته در معرض دمای کمتر از ده درجه سانتی گراد قرار گیرد تا رنگ اندازی کرده و ترکیب رنگ واقعی خود را نشان دهد.باید توجه داشت که تغذیه اضافی این گیاه از رنگ اندازی مطلوب آن جلوگیری میکند اما کمبود نیتروژن باعث زردی و کمبود فسفر باعث ارغوانی شدن میشود.بنابر این میزان متعادلی از عناصر غذایی به ویژه زمانی که در بستر بدون خاک کشت میشوند،باید تامین شود.

افزایش: افزایش این گیاه از طریق کاشت بذر F1انجام میشود.چون یکنواختی در شکل،رنگ و اندازه از اهمیت ویژه برخوردار است.در اصفهان بذر این گیاه در اوایل تیر ماه در خزانه کشت میشود که پس از 4-5 روز سبز شده و پس از 20-30 روز آماده نشاءکاری میشود.به علت رشد سریع این گیاه،در زمان تولید در سطح وسیع،برای دراختیار داشتن زمان کافی جهت انتقال به موقع نشاءها،بذر باید در چند نوبت به فاصله 4-5 روز کشت شود.پس از رسیدن گیاهان به مرجله 4-5 برگی هر گیاه در یک گلدان 15-20 سانتی متری کشت میشود و پس از تشکیل تاج مناسب که به طور معمول به اندازه قطر گلدان است به محل اصلی منتقل میشود.میتوان نشاء اصلی این گیاه مستقیم به زمین اصلی منتقل کرد که در این حالت رشد بهتری خواهد داشت و نشاءها باید به فاصله 40 تا 50 سانتی متری در زمین کشت شوند،فاصله کمتر باعث در هم فرورفتن گیاهان در آینده میشود.آنچه در مورد این گیاه و سایر گیاهان با رشد طوقه ای اهمیت دارد این است که در زمان انتقال نشاء نقطه رشد نباید در زیر خاک قرار بگیرد،چون گیاه به سرعت از بین میرود.

افات و بیماری ها:از آفات مهم این گیاه  شته و لارو پروانه سفید کلم است که برای مبارزه با شته از سموم تماسی با سیستمک باید استفاده شود که به علت پیچ خوردگی برگ ها،انواع سیستمیک ترجیح داده میشود.برای مبارزه با لارو پروانه سفید کلم میتوان از سم لاروین یا دیازینون استفاده کرد.

کلم زینتی

کلم زینتی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

یک گل ز باغ دوست، کسی بو نمی‌کند

تا هرچه غیر اوست، به یک سو نمی‌کند

روشن نمی‌شود ز رمد، چشم سالکی

تا از غبار میکده، دارو نمی‌کند

دیدگاه های شما

25 پاسخ به "معرفی کلم زینتی"

  1. بهروز گفت:

    با سلام.

    من زمستان تعدادی کلم زینتی در گلدان کاشتم.همه آنها شرایط خوبی داشتند و همانطور که نوشته اید با گرم شدن هوا ساقه بلندی ایجاد کردند و گلهای زردرنگ دادند و الان اونهایی که بیشتر آفتاب خورده اند غلافی مانند لوبیا یا نخود از گلهاشون ایجاد شده. من سالهای گذشته هم از بذر های اینها تونسته بودم گیاه ایجاد کنم.
    منتها دقیق نمیدونم چکار کردم که بعضی بذر ها جوا داد و بعضی ها جواب ندا. بهتره دو سوال کلی به این ترتیب بپرسم:
    ۱- من صبر کردم در اواسط تابستان که غلاف بذرها حالت خشک و ترد پیدا کرد، دانه بذر ها را جدا کردم. بعد اونها رو داخل خاک گلدان در عمق در حدود ۳ تا ۵ سانتیمتر کاشتم و آبیاری منظم انجام شد و نهایتا طی ۷-۸ روز بعضی از آنها جوانه زدند.حالا سوالم اینه که زمان برداشت بذرم درست بوده؟ این بذر F1 چیه؟ همینه؟ در چه عمقی باید کاشته شود؟
    ۲- حالا خود باقیمانده گیاه مادر که ساقه اصلی اش بلند شده و قسمت کلم مانندش حدود ۲۰ سانتیمتر از بستر ارتفاع پیدا کرده را باید چکار کنم؟ اگر آن را طوری ببرم که ۱۰ سانتیمتر از ساقه باقی بماند و طوری بکارمش که قسمت کلمی با سطح بستر همسطح شود روش مناسبی است؟ اگر این کار جواب می‌دهد، با ساقه باقیمانده و ریشه اش باید چه کرد؟
    (این را هم بگویم که من به شدت دوست ندارم گیاه زنده را دور بیاندازم و تا جایی که ممکن است می‌خواهم گیاهان رشد کرده پارسال رو نگهداری کنم)

    پیشاپیش از راهنماییتون ممنونم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام.دوست عزیز کلم هایی که از بیرون تهیه میکنید معمولا اصلاح شده و هیبرید هستند که اصطلاحا میگن اف ۱.
      گیاه اف ۱ گیاه با کیفیتیه ولی اگه بذر بده به خاطر تفرق صفات دیگه بذر بی کیفیت میشه و شبیه مادرش نمیشه.
      همیشه در نظر داشته باشیدعمق کاشت هر نوع بذری باید ۳ برابر قطر بذر باشه یعنی توی همون اول تابستون بذرتون قطرش هرچقدر هست ۳ برابر بکنیدش توی خاک و روش کود بریزید .
      دوم اینکه کلم خاک رو حسابی ضعیف میکنه آب زیادی هم از خاک میکشه و از همه مهم تر که خاصیت آللوپاتیک داره یعنی نیمذاره گیاهان کنارش یا گیاهانی که بعدش کاشته میشن رشد کنه یعنی گیاه حسود و خودخواهیه! بنابراین تا انرژیش رفته تو گلش و انرژی رو به ریشه سرازیر نشده از ریشه کامل بکنیدش وبریزید دور این گیاه باید اینطور باهاش رفتار بشه وگر جلو گیاهان بعد خودش رو میگیره یا حداقل رشدشونو کم میکنه.بعدکه از ریشه کندید خاک رو با کود تقویت کنید.

  2. عباس گفت:

    Attachment

    سلام و درود، من به تازگی اومدم تو کار گیاه و عملا هیچ تجربه ای ندارم سه روز پیش رفتم یه کلم زینتی از بازار گرفتم که تصویرش رو ضمیمه کردم.دو روزه که برگای زیریش شروع به زرد شدن کرده.علتش رو میخواستم بدونم. البته شرایط نوری توی خونه ما مناسب نیست، در کل روز نور مستقیم افتاب رو ندارم. گلدونها رو هم کنار پنجره غربی ساختمون سمت کوچه گذاشتم که شرایط نوری بهتری داره. اون الوئه ورا هم برگاش شروع به لول شدن میکنه. (لول میبره لول میاره!!!!!). الوئه ورا رو هر ده روز یه بار اب میدم. بازم تشکر میکنم برای راهنماییهاتون.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبید شما؟ ببینید این گل کلم برای توی باغچه هستش و نیاز به آفتاب مستقیم داره!! همینطور گل شما آبش زیاده واسه همین دو عامل زرد شده برگهاش اون الوئه هم برگاش واسه کم آبی اینطوری شده آبیاریش رو بیشتر کنید

  3. عباس گفت:

    ممنون از توجه تون. جالب اینکه فروشنده میگفت این گل کلم تو سایه اتاق به خوبی رشد میکنه. واسه همین هم این گیاه رو گرفتم! بعضی مردم واقعا که ….. ! متاسفانه نمی تونم ببرمش تو محیط باز ، سه سوته می برنش. اگه لبه بیرون پنجره بزارم نور بیشتری می گیره. بهرحال از راهنماییتون بسیار سپاسگزارم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      خواهش میکنم…تو این فصل توی پارکها اگه دقت کنید میبینید که این گل رو زیاد تو حاشیه بزرگراه کاشتند….

  4. مرادی گفت:

    Attachment

    سلام و درود،من ۴ روزی هست که این گل رو تهیه کردم داخل تراس قرار دادم افتابش به نسبت خوب بوده و البته به نسبت هوای سرد الان،از دیروز متاسفانه به این روز افتاده و داره پژمرده میشه چه کاری باید بکنم؟هر روز به مقدار کمی اب می دادم بهش،ایا مشکل زیادیه ابیاری بوده؟به من گفتن این گیاه در مقابل سرما مقاومه به همین دلیل ،می دونم مشکل از کجاست خواهش می کنم راهنماییم بکنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبیدشما؟ بله دقیقا مشکل زیادی ابیاری بوده عزیزم توی گلدون نباید گل رو زیادی اب بدید باید بزارید خاکش خشک بشه تا اب بدی…ترجیحا بکارید توی باغچه براشون خیلی بهتره…اگه درست نش این وضعیت تا چند روز خاکشون رو عوض کنید.به سرما مثاوم هستش بله درسته به ابیاری زیاد از حد مقاوم نیست….در هر صورت توی خاک باغچه شرایط رو بهتر مقاومت میکنه.

  5. مرادی گفت:

    تصحیح می کنم نمی دونم مشکل از کجاست

  6. ندا گفت:

    سلام. من در جایی خوندم که کلم زینتی را باید ابتدا در گلدان ۱۰ کاشت بعد از این که کاملاً گلدان را پر کرد باید به گلدان ۱۷ منتقل کرد. آیا این موضوع درسته ؟ و آیا کود مناسبی هست که بشه از اون برای رشد بهتر کلم زینتی کمک گرفت؟
    ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار قرار می دهید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید همه کلم ها رو باید نشا کرد توی گلدون کوچیک و ب مروز منتقل کرد توی گلدون های بزرگ کلم ها گیاهان پرتوقعی هستند و باید کود های تقویتی بهش داد

  7. حسین گفت:

    Attachment

    سلام .بیزحمت راهنماییم کنید که این کلم زینتی من چه مشکلی داره که هم برگای پایینش زرد میشه و همچنین سوراخ هم میشه.من تقریبا هر روز بهش آب میدم البته میذارم سطح خاک خشک بشه بعد آب میدم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید این کلم زینتی روباید ببرید توی خاک بکارید زیر برق افتاب باشه تا سرحال بشه !توی گلدون خراب میشه ،بهتره خورد کنید بزنید توی سالاد :))

  8. فائقه دلجو گفت:

    سلام آقای مهندس خسته نباشید. من زمستون پارسال یه کلم خریدم توگلدون این شروع کرد ریزش برگ و هی قدش بلند شد. ولی هنوز زنده بود و برگاشم خوش رنگ. تا آخر زمستون که تبدیل شد به یه چوب بلند. منم انداختمش بیرون آبم بهش ندادم. چون فکر کردم مرده. حالا رفتم تو حیاط میبینمشروع کرده از همه جای ساقه داره برگ میده.خواستم ببینم اینو از روش قطعه کردن ساقه میشه پرورش داد؟ یا نمیدونم مثلا یه خرده کوتاهش کنم جون م گیره؟ ممنونم از توجهتون

  9. مهديه گفت:

    سلام
    این کلم ها خوردنی نیستن؟!؟!
    ایا در جنوب میشه کلم بروکسل و کاهو و امسال این سبزیجات رو در خد مصرف خانگی در گلدان های بزرگ کاشت؟!؟
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اینارو هم میشه خورد مزه همون کلم میده و در جنوب الان فصل کاشت انواع کلم و کاهو خانگی هستش همشون رو توی فروشگاهمون داریم میتونید تهیه کنید.

  10. Amta گفت:

    سلام
    لطفا کود لازم را جهت گل کلم تزیینی بفرمایید مثلا ۲۰ ۲۰ ۲۰ خوبه .

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ کود گرین کامل بهش بدید این گیاه بسیار پرتوقع و اصطلاحا دهن دار هستش 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید