گیاهان پوششی و رونده ۷۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۷ فروردین ۱۳۹۳

معرفی چمن دایکوندرا

دایکوندرا

نام انگلیسی

Dicondra

نام علمی

(Dicondra repens (Syn. D. micrantha, D. carolinensis

فارسی رایج

دایکوندرا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

از خانواده

Convolvulaceae

خاستگاه

نیوزیلند و بخش هایی از استرالیا

    بومی،‌به طور کلی شرق آسیا است. گیاهی علفی دائمی است که بخش هوایی آن متراکم، انبوه و درهم بافته شده است و به صورت رونده در سطح خاک رشد می‌کند و سطح زمین را با برگ‌های سبز روشن تا تیره ظریف، گرد و کلیوی شکل خود به قطر حدود 5/1 سانتی‌متر، می‌پوشاند. رقمی از آن با برگ‌های نقره‌ای ارائه شده است. ریشه‌های آن سطحی است و با ساقه‌های رونده موجود در سطح خاک انتشار می‌یابد. طول دمبرگ‌ها به‌تقریب به 5/3 تا 4 سانتی‌متر می‌رسد. کلمه دایکوندرا به معنای دوتایی و دو دانه بوده و به شکل ظاهری میوه‌ها اشاره دارد. گل‌های آن منفرد و انتهایی بوده و روی دمگل‌هایی به طول 5/1 سانتی‌متر تشکیل می‌شود. این دمگل‌ها در ابتدا به طور مستقیم رشد نموده و سپس خمیده می‌شوند. قطر گل‌ها 3 میلی‌متر و گلبرگ‌ها به رنگ سبز متمایل به زرد می‌باشد. این گیاه به‌تقریب در هر مکانی قابل کشت است و ارتفاع آن اغلب 5/2 تا 5 سانتی‌متر بوده و گسترش جانبی زیاد داشته به طوریکه می‌توان مانند چمن از آن مراقبت نمود.

     دایکوندرا به طول معمول به جای چمن در مناطق گرم کاشته می‌شود و برای کاشت در سطوح مختلف بسیار مناسب است. همچنین برای کاشت در پایین گلدانی و نیز سبدهای آویز، به‌ویژه نوع نقره‌ای آن به خاطر عادت رشد رونده و آویزان شدن از لبه گلدان، گیاه مناسبی است. در نقاط سرد چنانچه در سطوح شیبدار کاشته شود ( به علت اینکه آب در داخل جمع نشده و یخ نمی‌زند) سرمای زمستان را تحمل می‌کند. باید توجه داشت که همانند چمن روی گیاهان یخ‌زده نباید راه رفت. دایکوندرا هنچنین به عنوان یک پوشش برای پر کردن فاصله میان سنگفرش‌ها بسیار مناسب است. همچنین برای کاشت در باغ‌های صخره‌ای و بین سنگ ها نیز مناسب است. در کرج در زمستان گیاه تا حدودی زرد شده و رشد آن به شدت کاهش می‌یابد و دوباره با گرم‌ شدن هوا در بهار به حالت عادی برمی‌گردد.

گلدهی: گل‌های آن در بهار در زیر پوشش برگ ها ظاهر می‌شود که ریز بوده و ارزش زینتی ندارند.

نیازها: به سرما حساس بوده و در نقاطی که دمای هوا از ۸- تا ۱۰- درجه سانتی‌گراد کمتر نشود رشد خوبی دارد و توصیه می‌شود که در مناطقی که دمای هوا به کمتر از 5- درجه می‌رسد، روی شیب‌ها کاشته شود تا از یخ‌زدگی مصون بماند. برای بهترین رشد به خاک‌های لومی- شنی حاصلخیز نیاز دارد.این گیاه نسبت به خشکی محیط حساس است و آبیاری منظم آن در نواحی گرم و خشک ضروری است. می‌توان با تنظیم برنامه زمانی آبیاری با عث تحریک رشد عمیق ریشه‌ها شد و مقاومت آن را به خشکی افزایش داد.

افزایش: از طریق کاشت بذر و قطعه‌کاری قابل افزایش است. بذر دایکوندرا مانند چمن برای جوانه زدن به مالچ‌پاشی نیازی ندارد، فقط باید بعد از بذرپاشی با ملایمت سطح زمین را با شن‌کش به هم زد تا بذرها به خوبی با حاک تماس یابند. بذر از ماه فروردین تا مهر ماه قابل کشت است. چنانچه بذر در تابستان کشت شود بهتر است یک لایه خاکبرگ به ضخامت یک سانتی‌متر روی بذرها پاشیده و بستر همواره مرطوب نگه داشته شود. کاشت بذر در اواخر اسفند، فروردین و اردیبهشت باعث ایجاد پوشش متراکم با سیستم ریشه‌ای قوی شده و در گرمای تابستان و کمبود رطوبت به راحتی مقاومت خواهد نمود. مدت زمانی که برای ایجاد یک پوشش کامل سبز لازم است به میزان بذر مصرفی بستگی دارد به گونه‌ای که 10 گرم بذر در هر مترمربع طی 5 هفته، 5 گرم بذر در متر مربع طی 6 تا 8 هفته و نیم گرم بذر در هر مترمربع در طول چند سال پوش سبز و متراکم بوجود می‌آورد. لازم به ذکر است که هر چه مدت خالی و برهنه بودن زمین بیشتر باشد و هر چه بذر کمتری مصرف شود امکان رشد علف‌های هرز در بین بوته‌های دایکوندرا بیشتر خواهد بود. جوانه‌های روییده به سرعت بوسیله ساقه‌های رونده خود گسترش می‌یابند. برای افزایش دایکوندرا از طریق قطعه‌کاری باید به وسیله چاقو قطعاتی مربعی شکل به ابعاد 5 سانتی‌متر ایجاد نمود و قطعات را به فاصله 15 تا 30 سانتی‌متر در عمق مناسب خاک قرار دارد. کاشت ضربدری قطعات در مدت زمان کمتر پوشش مناسب‌تری ایجاد خواهد نمود.

کوتاه‌ کردن: بلندی، شادابی و گسترش دایکوندرا به سه عامل کاربرد، نحوه چیدن و چگونگی تغذیه و میزان سایه بستگی دارد. اگر دایکوندرا در نواحی پر رفت و آمد و شلوغ کاشته شود به طور طبیعی کوتاه‌تر و فشرده‌تر شده و رشد کمتری خواهد داشت. چیدن مرتب و کوتاه کردن نیز همین اثر را دارد. اگر گیاه در سایه یا نقاط کم تردد قرار گرفته و به طور مرتب تغذیه شود بلندی آن به 15 سانتی‌متری نیز می‌رسد و بسیار شاداب و پرپشت می‌گردد که در این حالت می‌توان با چیدن آن را مرتب نمود. چیدن مرتب دایکوندرا علاوه بر کوتاه و فشرده نگه‌داشتن گیاه به مبارزه با علف‌های هرز آن نیز کمک می‌کند. کوتاه‌ کردن با استفاده از چمن‌زن‌های با تیغه دوار تنیجه بهتری دارد.

چمن دایکوندرا

چمن دایکوندرا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

79 پاسخ به "معرفی چمن دایکوندرا"

  1. محمد گفت:

    Attachment

    سلام مهندس
    عزیز میشه بگین این چیه ؟

  2. گلی گفت:

    سلام من بذر دایکوندرا رو توی خاک برگ کاشتم، سبز هم شد ولی حالت پلاسیده و بیحال شده، برای اینکه اینطوری نشه چه کار باید انجام بدم؟

  3. م. ه. گفت:

    Attachment

    سلام و خسته نباشین
    این گیاهی که عکسش رو فرستادم به صورت خودرو در باغچه رشد کرده، میخواستم بپرسم آیا علف هرز هست یا جزو گیاهان پوششی هستش؟ اسمش چیه؟

  4. شهرام گفت:

    با سلام ببخشید این چمن رو تو اصفهان ونجف اباد که هوا گاهی اوقات خیلی سرد میشه هم میشه کاشت؟با راه رفتن روش از بین نمیره؟بستر کشتش چه خاکی باشه بهتره؟ روی خاک معمولی هم میشه کاشت؟ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله هرجایی میشه کاشت مناطق سرد سیر خشک میش و بهار دوباره سبز میشه و نمیشه روش راه رفت !

  5. افشار گفت:

    سلام خسته نباشید ما از این نوع چمن در فضای سبز استفاده کردیم ولی اخیرا خیلی از قسمت ها خشک شده کچل شده در ضمن ما تنکابن هستیم و از لحاظ هوا مشکلی نداریم

  6. ساحل گفت:

    سلام من میخوام توی تراریومم که فعلا یه فیتونیا توشه گیاه پوششی مثل اشک نوزاد بکارم. شما چی رو توصیه می کنین؟ از بذر چطور میتونم بکارمشون؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ گیاه پوششی برای تراریوم چم عروس خوبه که اونم کلا توصیه نمیکنم چون خاک رو ضعیف میکنه ! بذر رو بریزید روی خاک تا سبز بشن معمولی.

  7. سهیل گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخاستم بدونم اگه این چمن رو توی باغچه بکارم جلوی رشد درختچه های توی باغچه رو نمیگیره؟ ی ختمی و ی آبشار طلایی توی ون باغچه دارم.
    ممنون

  8. Alireza گفت:

    سلام میخواستم ببینم از خود چمن نمیشه بذر گرفت اگه میشه چگونه؟به. علت اینکه بذر کم داشتم تو یه گلدان کاشتم الان میخوام ببینم چگونه از خود گیاه میشه بذر گرفت؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببنیید جمن بذر میده ولی اگه بذر بده خودش خراب میشه و دیگه نمیشه چمن بهش بگی! وقتی چمن زنی نکنی خودش میره روی بذر و بذرش هم زیاده و با باد تکون جابجا میشه

  9. Alireza گفت:

    سلام خسته نباشید ممنون از پاسخ به سوال قبلی از چمن دایکوندرا چی از این نوع چمن چگونه باید بذر بگیریم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید باید صبر کنید تا گل بده و بعد گلش میره روی تخم و تخمش میریزه توی باغچه سال بعد

  10. mahdi گفت:

    سلام
    من از بنفشه کوهی به عنوان گیاه پوششی تو‌باغچه در شمال(مازندران) استفاده میکنم(چون دایمی ، نیز به مراغبت نداره،از بی ابی هم خشک نمیشه) میخواستم ببینم این گیاه واسه این کار مناسب ؟یا اگر نیست چی پیشنهاد می کنین بجاش
    ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله کار درستیه ..من خودمم این کارو انجام دادم نتیچه بخش بوده 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید