گل های بیرونی بدون دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۵ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل انگشتانه

گل انگشتانه

نام انگلیسی

Foxglove

نام علمی

Digitalis sp

فارسی رایج

انگشتانه

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

4000-7000

از خانواده

Plantaginaceae( دسته بندی جدید)

خاستگاه

غرب و جنوب اروپا

    بومی اروپا و شمال غربی آفریقا و آسیای مرکزی است. جنس Digitalisحدود ۲۲ گونه یک ساله، دو ساله و چندساله دارد که همگی مقاوم به سرما هستند. اغلب به صورت دو ساله کشت و کار می شود. چون در سال دوم پس از گلدهی از بین رفته یا کیفیت گل کم می شود، به ویژه زمانی که خاک سنگین باشد، نگهداری گیاه برای سال سوم ارزشی ندارد.

    مهمترین گونه آن D. purpureaاست که بیشتر رقم های آن دو ساله هستند. برگ های آن بیضی شکل و خیلی پهن بوده و سال اول به صورت طوقه ای هستند. گل ها به صورت خوشه مخروطی شکل در انتهای هر ساقه قرار دارند. گلبرگهای هر گل به شکل زنگوله درآمده اند و گاهی به صورت دو لب مشخص می شوند که به طور معمول لب پایینی طویل تر از لب بالایی است. گل ها که در طرفین ساقه قرار داشته، معلق و به سمت پایین آویزان هستند. رنگ گل ممکن است ارغوانی، سفید، زرد، صورتی و قرمز باشد که با خال هایی در دهانه گل به رنگ های دیگر و به طور معمول ارغوانی منقوش شده که به تشخیص آن کمک می کند. ارتفاع بوته بین ۹۰ تا ۱۸۰ سانتی متر است.

گل انگشتانه

گل انگشتانه

    در برخی از رقم های گل انگشتانه ای، گل ها روی ساقه گل دهنده در یک سـو قرار دارد و در بعضی مانند D. ‘excelsior hybrids’گل ها به طور یکنواخت در اطراف ساقه گل دهنده قرار دارند. لازم به ذکر است که چون گیاه سمی است و برای کودکان خطرناک است در پارک ها کمتر کشت می شود. این گل برای حاشیه و باغ صخره ای به کار می رود ولی برخی رقم های آن به عنوان گیاه گلدانی یا به عنوان گل بریدنی نیز استفاده می شود. ماده دیجیتالین که برای درمان بیماری های قلبی مصرف می شود، یک ماده قلیایی است که از برگ ای این گیاه استخراج میشود.

گلدهی

    برای گلدهی نیاز به دریافت سرما دارد و اگر در آبان بوته ها به محل اصلی منتقل شود در بهار گل می دهد و گلدهی آن تا شهریور ادامه دارد.

نیازها

    خاک های مرطوب که زه کشی خوب داشته باشند بهترین خاک برای گل انگشتانه ای است. انگشتانه ای آهک گریز است و اگر خاک کمی اسیدی باشد اشکالی ندارد. نیاز به محل خنک و سایه دارد.

افزایش

ای گیاه دوساله می باشد و برای گلدهی نیاز به سرمادهی دارد اگه بذر این گل در بهار کاشته شود . در کرج در بهار از طریق تقسیم بوته افزایش می یابد. برای افزایش از طریق بذر، بذرها را در پائیز یا بهار در خزانه می کارند. اگر در بهار کاشته شود سال اول گل نداده و در پاییز با دیدن سرما نیاز سرما برطرف شده و در بهار سال دوم گل می دهد. ولی اگر در پاییز کاشته شود در همان سال اول نیاز سرمایی برطرف شده و در بهار به کل می رود. پس اگر در تابستان قصد خریداین بذر را دارید در پاییز و اگر در زمستان قصد خرید این بذر را دارید در بهار اقدام به کاشت بکنید. برای کاشت کرتی چون بذر آن ریز است، آن را پاشیده و با لایه نازکی از ماسه یا پیت نرم می پوشانند. بهتراست یک مرحله جابجایی انجام شود و وقتی گیاه ۲ –۳ برگی شد به خزانه دوم و سرانجام در پائیز به زمین اصلی منتقل شود که گیاه از بهار شروع به گل دادن می کند. ولی بهتر آن است در سینی کشت و در هر سلول 3 عدد تخم گل را کاشته و منتظر جوانه زنی و مراحل بعدی رشد باشید.

گل انگشتانه

گل انگشتانه

کاشت بذر انگشتانه

کاشت بذر انگشتانه

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

مرا به مجلس واعظ مخوان و پند مده

فریب من به فسون و فسانه نتوان کرد

بخواه باده و با یار عزم صحرا کن

چو گل به باغ رود رو به خانه نتوان کرد

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید