گل های بیرونی ۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲ شهریور ۱۳۹۲

معرفی زنبق رشتی

زنبق رشتی

نام انگلیسی

Daylily

نام علمی

Hemerocallis spp

فارسی رایج

زنبق رشتی، سوسن دشتی، سوسن زرد، سوسن یکروزه

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Xanthorrhoeaceae(دررده بندی جدید برخی خانواده ها تغییر کردند)

خاستگاه

چین ،کره ،ژاپن

این گیاه دارای برگ های فراوان کشیده و باریک است و از دور، شبیه گیاهان تیره گندم سانان است. ریشه های آن ژوخه ای کشیده است و از طریق ریزوم در زمین گسترش می یابد. ساقه گلدهنده بدون برگ بوده و به چتری از گل ختم می شود. جام گل از ۶ قسمت تشکیل شده  که پایین آنها به هم متصل است. گل های آن در رنگ های سفید، زرد و نارنجی تا بنفش تیره و قرمز دیده می شود. دوام گل ها بیش از یک روز نمی باشد و شب از بین می رود به همین دلیل به آن سوسن یکروزه می گویند. اما غنچه های دیگر به جای آن باز می شود. کشت و پرورش این گیاه در کنار جوی ها و نقاط مرطوب باغ توصیه می شود.

گلدهی:در اواخر بهار و تابستان گل های آن روی ساقه گلدهنده بلند ظاهر می شود. اگر گیاه در بهار تقسیم شود در همان سال اول گل می دهد.

نیاز ها: این گیاه در شرایط مختلف مانند آفتاب، سایه، زمین خشک و مرطوب به خوبی رشد و نمو کرده و گل می دهد، ولی در خاک مرطوب و دارای مواد آلی زیاد و محل آفتابگیر و سایه ـآفتاب بهتر رشد می کند. در دوران گلدهی نیاز آبی آن بالا است. به سرما مقاوم است، ولی در زمستان بهتر است گیاه با خاکبرگ و مواد مشابه پوشانده شود تا از سرما حفظ شود و در آغاز فعالیت در بهار باید این مواد از روی گیاه برداشته شوند. در اثر سرما اندام هوایی گیاه از بین رفته و در بهار دوباره سبز می شوند.

افزایش: افزایش سوسن یکروزه از طریق تقسیم بوته در اسفند ماه صورت می گیرد. تقسیم بوته به طور معمول هر ۵ سال یکبار انجام می شود. برای کاهش میزان تبخیر و تعرق، در زمان تقسیم نصف بالای برگ ها را قطع می کنند.

زنبق رشتی

زنبق رشتی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

رخش گلبرگ خوبی ساز کرده

قدش بر سرو رعنا ناز کرده

گرفته سنبلش بر گل وطن گاه

سهیل آویخته از گوشهٔ ماه

دیدگاه های شما

7 پاسخ به "معرفی زنبق رشتی"

  1. خسروی گفت:

    سلام اقای مهندس ،وقتتون بخیر
    ۵ریزوم از این گیاه دارم که می خواهم در گلدان بکارم.چه گلدان و خاکی انتخاب کنم با توجه به اینکه در حیاط قرار دارد؟و با توجه به اینکه در مازندران هستم ایا اول اسفند مناسب کاشت ریزوم است یا می توانم زودتر بکارم تا در فروردین گل داشته باشد؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی اسفند ماه بکاریدشون توی خاک سبک و غنی توی باغچه بکارید بهتره تا گلدون ، هرکاری کنید این توی خرداد گل میده ، اصلا فصل گلش اون موقع هست.

  2. مجتبی گفت:

    سلام
    ببخشید یک سوال داشتم:ریزوم و سوخ و ژوخه و پیاز همه به یک معنی اند؟یا باهم فرق دارند؟اگر فرق دارند،فرق انها در چیست؟
    با سپاس فراوان

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ همشون با هم فرق دارن ، سوخ همون پیاز معمولی هست مثه پیاز لاله ، ژوخه همون غده هست مثه سیب زمینی، ریزوم هم ساقه زیرزمینی هست مثه زنبق

  3. مجتبی گفت:

    سلام
    تقسیم بوته یعنی چی؟مثل زنبق ریزوم هاشو جدا کنیم حله؟
    و یه سوال دیگه من یه هموروکالیز پا کوتاه قرمز دارم که یک عدد بود زمانی که تو باغچه کاشتم.الان دوتا شده.می خواسنم ببینم چه زمانی و چطوری میتونم از هم جداشون کنم و در جای دیگه باغچه بکارم؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایبد
    باتشکر

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید الان زوده برای تقسیم صبر کنید زیاد تر بشه بعد تقسیم کنید مثه همون زنبق باید ریزوم هاش تقسیم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید