گل های بیرونی بدون دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل لیریوپ

لیریوپ

نام انگلیسی

Lily turf

نام علمی

Liriope spp

فارسی رایج

لیریوپ

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Asparagaceae

خاستگاه

چین و ژاپن

گیاهی همیشه سبز و ریزوم دار با برگهای خیلی باریک و نواری شکل است که توده ای ضخیم از برگساره (شاخ و برگ) قوسی تشکیل میدهند و در ظاهر شبیه گیاهانی چمنی با برگهای خشن است که البته قدرت پاحوری آن ضعیف است و نمیتوان روی آن راه رفت. گلهای آن در تابستان ظاهر میشوند و تداعی کننده گلها کلاغک هستند. گیاه مناسبی برای کاشت در ناحیه بین چمن و درختان با بوته زارهای بلند است. لیریوپ به مقدار زیاد در فضاهای سبز الهام گرفته از طرح های شرقی به کار میرود. دو گونه و چندین واریته از این گیاهان در دسترس هستند

نیازها: نیاز به خاک با زهکشی خوب دارد.اگر چه مقداری خشکی را تحمل میکند، اما بهترین رشد را در آبیاری منظم دارد. در جاهایی که تابستان ها معتدل هستند میتوان گیاه را در آفتاب یا سایه کشت کرد. اما در نواحی با تابستان گرم باید حداقل در سایه نسبی یا سایه آفتاب کشت شود. (L.muscari variegata) همیشه در مقداری سایه بهتر خواهد شد.

گیاهان در اواخر زمستان یا اوایل بهار نیاز به کمی پیرایش دارند. قبل از شروع رشد جدید، در گونه spicata باید گیاه با چمن زن یا قیچی کوتاه شود تا برگهای قدیمی و با ظاهر نامطلوب آن حذف گردد.در گونه L.muscari و رقم های آن برگهای پیر و  قهوه ای شده آن بعد از شروع رشد جدید سرزنی میشود. از آفات آن لیسه و حلزون است که باید کنترل شود.

افزایش: با تقسیم  بوته در بهار یا کاشت بذر در پائیز قابل افزایش است.

گونه ها و رقم ها

دو گونه لیریوپ و چندین رقم از آن در دسترس است که به شرح زیر می باشد:

(L.spicata(Creeping lily turf: گونه ای کم رشد با برگهای سبز تیره و سست است که ارتفاع آن به ۲۵ سانتی متر میرسد. توده گیاه از طریق ساقه های زیر زمینی در زمین گسترش می یابد. سنبله هایی از گل های یاسی تا سفید آن به زحمت از میان برگها ظاهر میشود.واریته Dragon silver آن دارای برگها با نوارهای سفید است.

liriope-spicata

liriope-spicata

(L.muscari(Big blue turf: دارای برگهای سخت تر است، اما برگساره هنوز حالت قوسی دارد و ارتفاع آن میتواند به ۴۵ سانتی متر برسد. گیاهان توده بزرگی تشکیل میدهند که گسترش نمی یابد.رقم Variegata (که گاهی به عنوان چمن یال اسبی Ophiopogon jaburan variegata ارائه میشود). حاشیه برگهای آن در سال اول زرد است که پس از مدتی سبز تیره میشود،گلهای بنفش آن بسیار تیره تر از رقم Silvery sunproof است. در رقم Silvery sunproof برگساره به طور مشخص افراشته بوده و هر برگ دارای نوارهای زرد طلایی است که با گذشت زمان سفید میشود و گلهای آن به رنگ یاسی است.

لیریوپ

لیریوپ

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

هر چند اشتباه از او نیست لیکن او

با من هنوز هم خجل از اشتباهش است

اکنون گلی است زرد ولی از وفا هنوز

هر سرخ گل که در چمن آید گیاهش است

دیدگاه های شما
محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید