گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی ۲۰۱ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل برگ نعنایی

برگ نعنایی

نام انگلیسی

پیچک سوئدی Swedish ivy

نام علمی

Plectranthus australis

فارسی رایج

برگ نعنایی( پلکترانتوس،پیچک سوئدی)

فارسی اصیل

مِهمیز گل(اشاره به برآمدگی پائین لوله ی جام گل)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

2000 الی 5000

از خانواده

Labiateae

خاستگاه

استرالیا

 

همیشه توی بازار این گل رو به نام کاکتوس عطری میشناختن :)) و وقتی به برگاش دست میزدیم دستمون بوی عطر (بخونید گند )به خودش میگرفت….برخی گونه های سبز رنگ داره و برخی گونه هایا ابلق ، برخی هم با حسن یوسف کلا اشتباه میگیرنش :))  گیاهی است خزنده و علفی از خانواده نعناع لابیاته و بومی استرالیا،سریع الرشد و ارزان با نگهداری ساده و مناسب برای مبتدیان،برگها گرد و کنگره دار به رنگ سبز روشن و در بعضی از واریته ها ابلق با لکه های سربی،ساقه چهارگوش و شکننده،گلها ریز و سفید و ارغوانی و مهمیز دار که به صورت خوشه در انتهای ساقه در پائیز ظاهر می گردند،حذف جوانه های انتهایی جهت حفظ فرم  و شکل بوته الزامی و گیاهی مناسب برای سبد آویزان و پوشش گلدان های بزرگ است.با دست زدن به برگها از عطر و بوی خوش برگ آن میتوان استفاده کرد.

 

نیازها:

 

نور:  نزدیک به پنجره در شرایط نوری نیم سایه نیم افتاب بهترین مکان است،سایه را تحمل میکند،از اشعه مستقیم افتاب بیزار است.ولی بهتره این گل رو در تراس یا بالکن یا حیاط نگهداری کنید.

دما:   حداقل درجه حرارت در زمستان 13 درجه و حداکثر درجه در تابستان 27 درجه است.

آبیاری: بگذارید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود،در صورتی که به عنوان سبد آویزان از ان استفاده میکنید همیشه میزان رطوبت خاک را بازدید کنید،چون سبد آویزان به علت تاثیر پذیری بیشتر از جریان هوا به مراقبت و آبیاری بیشتری نیاز دارد.

رطوبت:  رطوبت هوای اتاق برای این گیاه کافی است،ولی غبارپاشی هفتگی ضمن تمیز نمودن برگها رطوبت مورد نیاز را هم فراهم میکند.

تغذیه :گیاهی کم توقع است،ولی تغذیه هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور در رشد ان تاثیر مثبت دارد.

خاک مناسب: خاک و کود و آماده کاشت بهترین نتیجه را دارد.

تعویض گلدان:   اگر گیاه به رشد نهایی خود رسیده باشد از ان به عنوان منبع تکثیر و تولید استفاده نمایید،برای این منظور قلمه را از انتهای ساقه تهیه و علاوه بر تولید گلدان جدید با سربرداری ساقه ها اجازه رشد جوانه های جانبی را به گیاه داده اید که در نهایت منجر به توپی و چنبره ای شدن گیاه میشود.

تمیز نمودن برگها: غبارپاشی ضمن تامین رطوبت  برگهای گیاه را تمیز و براق مینماید ولی در صورت نیاز میتوانید از مواد براق کننده شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر: گرفتن قلمه از شاخه ها و ریشه دار کردن در دمای ۱۳-۱۸ درجه سانتی گراد

در بهار قلمه های ۷-۱۰ سانتی متری را از انتهای شاخه ها انتخاب کنید و دو برگ پائین قلمه را حذف و در خاک پیت ماسه دار در هوای گرم کاشت کنید،شاخه های جدید پس از یکی دو هفته شروع به ظهور مینمایند.
با حذف جوانه های انتهایی علاوه بر کنترل رشد طولی شاخه ها به جوانه های جانبی و در حال خواب اجازه رشد دهید.
قلمه برگ نعنایی

قلمه برگ نعنایی

 

عوارض و درمان:

 

ساقه ها خم شده و گیاه خود را انداخته است:  گیاه تشنه است،فورا ابیاری نمایید،غبارپاشی را نیز فراموش ننمائید.

برگها رنگ پریده و رشد گیاه کند شده است:نور کافی نیست،گیاه را به محل روشن تر با نور غیرمستقیم انتقال دهید.

نقاط قهوه ای روی برگها نمایان شده است:مواد براق کننده شیمیایی عامل ان است،از انها استفاده نکنید.در صورت لزوم از غبارپاشی و یا پارچه نرم و اسفنج مرطوب حهت تمیز نمودن برگها استفاده کنید.

برگها خم شده و میریزند:هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده.غبارپاشی در سایه را فراموش نکنید.

برگها زرد رنگ میشوند و میریزند:خاک گلدان باتلاقی شده است،زهکش را بازدید و اب زیر گلدانی را خارج کنید،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید،ته گلدان با اب زیر گلدانی در ارتباط نباشد.

سفیدک آرد مانند روی ساقه مشاهده میگردد و برگها نرم و آبکی شده اند:عامل ان قارچ بوتری تیس است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است،گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و ابیاری و غبارپاشی را تا رفع علائم کمتر یا متوقف کنید.

برگها چروک دار هستند و خشک میشوند:گیاه از تابش اشعه مستقیم افتاب در رنج است،گلدان را به محل مناسب تر منتقل نمایید،برگهای خشک را حذف نمایید.

برگها در حالیکه سبز هستند سقوط میکنند:کمبود عناصر غذایی خاک گلدان عامل ان است،با تغذیه مصنوعی هر ۳ هفته یکبار کمبود را جبران کنید.

شاخه ها منحرف و دراز هستند:سن گیاه بالا است،از گیاه به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت در سطح زیرین انها مشاهده میشود:عامل ان کنه ریز قرمز است،گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی و تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.

برگ نعنایی

برگ نعنایی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

وقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت

باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود

خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین

افسوس که آن گنج روان رهگذری بود....

دیدگاه های شما

201 پاسخ به "معرفی گل برگ نعنایی"

  1. مسعود گفت:

    Attachment

    سلام مهندس
    میخواستم ببینم اسم این گل چیه؟
    بهم گفتن برگ نعنایی ولی با گلهای شما فرق میکنه

  2. Nazmina گفت:

    سلام وقت بخیر گل برگ نعنایی من برگهاش قهوه ای میشه انگار سوخته ،از هیچ براق کننده شیمیایی هم استفاده نمیکنم ،مشکلش چی میتونه باشه؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ شاید تهویه هوا ندارید و محیط بسته هست برای همین داره میسوزه این گل به هوای تازه نیاز داره ضمنا ابیاری زیاد هم باعث خشکی برگ ها میشه

  3. Fatemeh.r..s گفت:

    سلام خسته نباشید گل من هم از نظر هوا توی محیط مناسبی هستش روی ایوان خونه گذاشتم ولی بعد از اینکه کامل گلدون رو‌میپوشونه یهو خشک میشه فقط ساقه خشکش میمونه بعد یه مدتی جوانه ریز میزنه و‌دوباره سبز میشه و به همین منوال میگذره همیشه یه چرخه تکراری میشه لطف کنید بگید چیکار کنم؟؟

  4. ماهان گفت:

    Attachment

    با سلام
    روزخوش
    اسم این گل رو میخواستم بدونم چیه ،آیا رویال (آلترنانترا) هست یا اسم دیگری داره
    باسپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید