گل های آپارتمانی, گل های تصفیه کننده هوا, گلهای آپارتمانی, گلهای تراریومی, مقاوم به نور کم ۱,۰۲۴ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۲

معرفی پوتوس ابلق

پوتوس

نام انگلیسی

Devils Ivy

نام علمی

Scindapsus aureus

فارسی رایج

پوتوس ابلق

فارسی اصیل

لوکَژ(لوک=عَشَقه+اژ=مار).اشاره به پیچیدگی گیاه و ریشه های مار مانند آن

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000

از خانواده

Araceae

خاستگاه

آسیا

سلام عرض میکنم خدمت همه دوستان با گل زیبای پتوس در خدمتتون هستم ،   این گیاه مقاوم به نور کم ،گزینه بسیار خوبی برای دفاتر کم نور و ادارجات و کارخانه ها هستش که با توجه به قدرت تصفیه کنندگی بالا ،در این هوای آلوده بسیار مناسب و پرکاربرد می باشد، من شخصا این گل رو همیشه توی دفاتر روی کانتر ها و طاقچه ها پیشنهاد میدم چون وقتی که آویز بشه بسیار جلوه ی خوبی به دفتر میده ، و کلا گل کم آب و کم نوری هستش.این گیاه زینتی هم جزء خانواده آراسه و نیازهایش مانند فیلودندرون هاست،گونه های زیادی دارد و زادگاهش آسیای جنوبی است،،رنگ برگها از سبز تا سبز ابلقی با مخلوطی از رنگهای زرد و زرد تند و سفید کرمی است،شاخه های بالا رونده و آویزان ان در منازل تا حدود 5 متر میرسد که با هدایت و ثابت نمودن انها بدنه دیوارهای اتاق را تزئین میکند،رطوبت کم محیط را تحمل و تکثیر ان ساده است.فقط دوستان لطف کنید این گیاه رو با پتوس قلبی اشتباه نگیرید که اون کلا جنسش با این فرق داره  اون Philodendron هستش ولی این Epipermum هستش.

فیلودرندرون اسکاندنس

فیلودرندرون اسکاندنس

 

نیازها:

 

نور:   این گیاه نیم سیاه را ترجیح میدهد،نژادهای ابلق رنگ تنوع خود را در سایه از دست میدهد،گیاه را در معرض نور مستقیم افتاب قرار ندهید.

دما:   اگر چه در زمستان تا 10 درجه را تحمل میکند ولی درجه حرارت دلخواه در این فصل 16 درجه است،درجه حرارت را در تابستان زیر 24 درجه نگهدارید.

آبیاری:   اجازه دهید خاک سطح گلدان در زمان بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری نمایید،.زهکش گلدان را مرتبا بازدید کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی و زرد شدن ساقه می شود.

رطوبت:  رطوبت معمولی اتاق برای این گل کافی است.

تغذیه:اگه دوست دراید این گل سریع تر بزرگ بشه و فضای اتاقتون رو پر کنه و دیوارها رو سبز کنه ، بهتر دو هفته یبار بهش کود گرین کامل بدید

خاک مناسب:   کمپوست یا خاک هلندی یا خاک و کود اماده کاشت

تعویض گلدان :گلدان کوچک را بر بزرگتر ترجیح میدهد،سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است.

تمیز نمودن برگها: جهت تمیز نمودن برگها از غبارپاشی یا مالش پارچه یا اسفنج مرطوب بر روی سطح برگها استفاده کنید.

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه های ساقه در بهار در شن و پیت در دمای ۲۱ درجه.یا میتوان ساقه ها را در آب قرار داد.

قلمه پتوس در خاک

قلمه پتوس در خاک

قلمه پاشنه دار پتوس

قلمه پاشنه دار پتوس

عوارض و درمان :

زخم های پنبه مانند سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند:عامل ان حشره آفت است،هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی یا با پنبه آغشته به محلول سم لکه ها را خیس کنید.

برگها و ساقه ها خم شده و خشک میشوند  :هوا خیلی گرم و گیاه تشنه است،گلدان را به محل خنک تری منتقل و فورا آبیاری نمایید،غبارپاشی فراموش نشود.

برگها سبز کمرنگ هستند: نور کم است،گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.

برگها رنگ پریده هستند: شدت نور زیاد است،گلدان را به محلی با شدت نور کمتر ببرید.

گیاه خود را انداخته است: خاک باتلاقی شده است،یا ابیاری بیش از اندازه و هوا سرد است.شرایط را بازدید کنید.

رشد گیاه کند و فاصله بین برگها زیاد است :احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد.کمبود عناصر خاک گلدان را با تغذیه هر ماه یکبار در طول سال و نصف میزان توصیه شده جبران کنید.

نقاط زنگ مانند روی برگها مشاهده میشود :از عوارض مواد براق کننده برگها است،از انها استفاده نکنید.برگها را با اسفنج و پارچه ی مرطوب تمیز کنید.

حاشیه برگها سیاه و نقاط قهوه ای روی انها ظاهر شده است :آبیاری بیش از اندازه بوده است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری را اغاز نمایید.زهکش را بازدید کنید.

برگها زرد و تار عنکبوت در زیر انها مشاهده میشود: عامل ان کنه ریز قرمز است،با پنبه آغشته به سم کنه کش سطح برگ را خیس نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی کنید،ازدیاد رطوبت محیط در کاهش افت موثر است.

روش استفاده از قیّم خزه دار :گیاه دارای ریشه ی هوایی است که قادر به رشد درون خزه قیّم است،در هنگام تعویض گلدان قیم را درون گلدان جدید نگهداشته و سپس گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید و در کنار قیم جدید قرار دهید،خاک جدید اضافه نموده و با فشار دست انها را متراکم نموده،گیاه را با نخ به قیم وصل کنید و گره بزنید،آب آبیاری را با ملایمت از روی خزه ها عبور دهید تا محیط مناسبی برای ریشه های هوایی فراهم گردد.

پتوس

پتوس

 

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم

شادی آورد گل و باد صبا شاد آمد

ای عروس هنر از بخت شکایت منما

حجله حسن بیارای که داماد آمد......

دیدگاه های شما

1,024 پاسخ به "معرفی پوتوس ابلق"

  1. غزل گفت:

    Attachment

    عکس گلدون رو هم میفرستم خدمتتون

  2. علیرضا گفت:

    سلام و عرض ادب
    من یک پتوس دارم که عمرش حدود ۸ساله، بعضی ساقه هاش برگ هاشون رو از دست دادن و فقط انتهای ساقه چند تا برگ مونده.
    من این ساقه ها رو از پایین جدا کردم و توی آب گذاشتم، بعد از چند ماه ریشه زده، اما الان که میخوام بکارمشون یک مشکلی هست، ساقه ها بیش از حد بلند هستند، بیشتر از یک متر ساقه ی بی برگ!
    از اونجا که قسمت پایین ساقه از چند جا ریشه زده، امکانش هست فقط بخشهای ریشه دار رو از هم جدا کنم و بکارم، به این امید که برگ بده؟ یعنی اینطوری برگ میده؟ و بقیه ی ساقه رو دوباره بذارم تو آب که ریشه بزنه.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام علی خوبی؟ داداش باید طوری قیچی کنید که ساقه تیکه تیکه بشه و هر تیکه روجدا گانه بزنین توی اب تا ریشه بده ! این کار شما فایده نداره ! قطعه قطعه کنید بزودی دوباره ریشه میزنه

  3. مرضیه گفت:

    Attachment

    سلام بر مهندس عزیز. من یه گیاه پتوس رو بعد از ریشه زدن در آب کاشتم. اخیرا برگهای جدیدش که در میاد کناره و نوکش جویده شده. گیاه رو بررسی کردم آفتی ندیدم. فقط چند تا پشه گلدان اطرافش دیدم. میخواستم ببینم مشکل گیاهم چیه؟ و چکار کنم که برگ هاش سالم در بیاد؟ اگر نیاز به سم خاصی داره لطفا اسم و نحوه استفاده اش رو بگید. با سپاس فراوان.

  4. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام اقای مهندس
    وقتتون بخیر باشه
    من از پوتوسمون قلمه گرفتم و هرکدوم رو با ساقه‌های ۲-۳ سانتی داخل بستر کاشت قرار دادم. الان روی برگ‌هایی که به ساقه بودن چنین لکه‌های افتاده، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید🙏🏻

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلاا زهرا جان خوبی؟ باید توی اب بزنید تا ریشه دار بشه و بعد توی خاک بزنید ! الان درش بیارید ببرید تو اب

  5. شکیبا گفت:

    سلام آقای سجادی روزتون بخیر
    پتوس من خیلی سرحاله و رشد خوبی هم داره اما هرچی بیشتر رشد میکنه اندازه برگ هاش کوچیک تر میشه بر خلاف اوایل که کاشته بودمش برگای خیلی بزرگی میدار از طرفی گلدونش هم طوریه که نمیتونم از قیم خزه استفاده کنم..چیکارش کنم برگاش دوباره بزرگ بشه؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام شکیبا جان خوبی؟ توی گلخونه ها رطوبت اشباع هوا و نور بالا هست و گل برگاش پهن میشه توی خونه به اندازه رطوبت و نورت بهت برگ میزنه..

  6. جوانه گفت:

    سلام آقای مهندس
    برگ های پتوس ابلق من کوچیک شدن و از نوک فر می خورند به داخل مشکلشون چیه؟

  7. ملورین گفت:

    Attachment

    سلام برگهای جدید پتوس من این شکلی میشه با اینکه کود دهی و آبیاری مرتب داره لطفا راهنمایی کنید مشکل چیه؟ متشکرم

  8. زهرا گفت:

    سلام آقای مهندس ممنون از سایت بسیار عالیتون… در داخل گلدان پتوس من و اطرافش حشره های پر داری دیده میشه زمانی که آبیاری می کنم به پرواز در می آیند آبیاری رو هم کم کردند باز از بین نرفتن میشه بفرمایید چی بزنم تا این حشرات از بین برن خود پتوس هم شاداب هست

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی؟ یه سم مالایتون یا دیازینون روی خاک اسپری کنین یا ابیاری کنین تا اونارو از بین ببره.

  9. زهرا گفت:

    ممنونم آقای مهندس از پاسخ سریعتون برای مورچه در داخل گلدون هم راه حلی وجود داره ؟

  10. مهتاب گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    پتوس من ۵ سالشه، دو ماهه که برگهاش حالت پوسیدگی و له شدگی پیداکرده، وقتی برگهای زرد رو جدا می کنم خیسی و له شدگی داره، بیشتر هم برگهای جوون درگیر شدن، خیلی ناراحتم، چیکار کنم براش؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام خوبی مهتاب جان ؟ این از اب زیاد و پوسیدگی ریشه ناشی از قارچه باید تهویه ایجاد کنین و با سم کاپتان یا کاربندازیم ابیاری کنین و تا خاک خشک نشده اب ندید ! ضمنا نیم نگاهی به سایز گلدان داشته باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید