درخت میوه ۲۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۴ دی ۱۳۹۲

معرفی ذغال اخته

ذغال اخته

نام انگلیسی

Cornelian cherryو European cornel و dogwood

نام علمی

cornus

فارسی رایج

ذغال اخته

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Cornaceae

خاستگاه

جنوب اروپا،ارمنستان،گرجستان،ایران

 

 

    این گیاه از تیره ذغال‌اخته و از جنس کورنوس می‌باشد. ذغال‌اخته درختچه‌ای به ارتفاع 6-4 متر، خزان‌پذیر و یا دایم سبز بوده، برگ‌های متناوب، بیضی شکل با حاشیه‌های ساده و مواج و دمبرگ کوتاه دارد. گل‌های آن 4 کاسبرگ، 4 گلبرگ زرد رنگ، 4 پرچم و یک مادگی دو برچه‌ای دارند. گلدهی در اردبیهشت ماه صورت می‌گیرد و جوانه‌های گل در جانب شاخه‌های یک‌ساله قرار دارند. این گیاه حاوی گل‌آذین چتری ساده و در قسمت پایین هر گل‌آذین 4 براکته وجود دارد و گاهی گل‌ها به صورت منفرد می باشند. میوه‌ها حاوی پوست قرمز، یک هسته به طول 5/1-1 سانتی‌متر و طعم ملس دارند. ذغال‌اخته در گستره وسیعی از آب و هوا در اروپا، آسیا و آمریکا رشد می‌کند. از مناطق طبیعی آن در ایران می‌توان به بیشه‌های نواحی البرز و آذربایجان اشاره نمود. گونه‌های شمالی این گیاه به زمستان‌های طولانی نیاز دارند. ذغال‌اخته توسط قلمه‌های خشبی و نیمه خشبی که در دوره رکود این گیاه تهیه می‌شود، قابل تکثیر می‌باشد. فاصله کشت نهال‌ها درزمین اصلی 5/1-1 متر و فاصله ردیف‌های کشت 5/2-2 متر در نظر گرفته می‌شود. اگر منطقه کشت زمستان‌های ملایم داشته باشد، می‌توان نهال‌ها را در اواسط پاییز به زمین اصلی منتقل نمود. ذغال‌اخته ریشه‌های طحی تولید می‌کند و نباید شخم عمیق زده شود. برای جلوگیری از ائتلاف آب و فرسایش خاک در وسط ردیف‌های کشت گیاهان پوششی از قبیل یولاف کاشته می‌شود. خاک‌های غنی برای رشد این گیاه مناسب بوده و در خاک‌های فقیر نیاز به کوددهی و تقویت خاک می‌باشد. ذغال‌اخته بومی مناطق مرطوب می‌باشد و نیاز به رطوبت خاک دارد. در طی باروری، هرس شاخه‌های ضعیف موجب تقویت درخت می‌گردد. این گیاه به هرس سبک نیاز دارد. محصول ذغال‌اخته در خرداد ماه می‌رسد اما در تیر و مرداد میوه‌ها چیده می‌شوند. میوه‌های رسیده دارای دم میوه آبی رنگ می‌باشند.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

27 پاسخ به "معرفی ذغال اخته"

  1. بهار گفت:

    سلام،

    در پاسخ ها فرموده بودید هسته زغالخته رو تو آب و در یخچال بذاریم. تو سرمای یخچال جوونه می زنه؟

    سوال دیگه اینکه نخل کریسمس من مدتیه بی حال و برگ هاش افتاده (شل) شده و کرولوفیل برگ هاش کم شده.
    مدتی مسافرت بودم، زیاد آبش دادن. خاک و گلدونش رو سریع عوض کردم، بعد چند روز یه جوونه زد ولی جوونه ش خشک شد الانم خیلی بیحاله، چیکار باید بکنم؟

    و سوال سوم اینکه از طریق تلگرام میشه سوالات رو بپرسیم؟ کانال دارید؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام گل من خوبی شما؟ بله جوونه میزنه و بعد از جوانه زنی باید بیارید بیرون تا ادامه رشد بده ، نخل رو باید با کود مخصوص نخل های پوکون تغذیه کنید تا شاداب بشه . و بذارید خاکش خشک بشه و بعد ابش بدید.
      https://telegram.me/GlassyGardenWebsite
      این کانال هستش

  2. vd گفت:

    سلام مهندس
    ممکنه یه توضیح اجمالی هم راجع به بلوبری که شبیه همین ذغال اخته هستش بدید.
    به نظرتون توی همدان که آب و هوای سردی داره میشه به صورت صنعتی کاشتش.
    اگر لطف کنید نظر کارشناسی تون رو بفرمایید خیلی ممنون میشم.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله توی دماوند دارن صنعتی با روش کشت بافت تکثیر میکنن و میکارن خوبم جواب گرفتن ! برای اطلاعات بیشتر درباره خرید نشا و گیاهچه تماس بگیرید

  3. Saeed گفت:

    Attachment

    سلام

  4. Saeed گفت:

    سلام . وقت بخیر .
    حدود یک سال پیش یک نهال گلدانی زغال اخته از شمال خریدم و قرار بود در ویلای کوهستانی خودم بکارم اما متاسفانه بدلیل مبتلا شدن به کرونا و مشکلات دیگر نتوانستم این کار را انجام دهم و هنوز در گلدان است . حدود دو هفته پیش پر از غنچه های سفید رنگ شده که البته سال گذشته هم تعدادی از این غنچه ها نمایان شد اما تبدیل به میوه نشد . با توجه به اینکه فصل گلدهی زغال اخته پایان زمستان و یا ابتدای بهار است آیا نهال من اصلا نهال زغال اخته هست ؟؟
    اگر هست بهترین زمان برای انتقال به زمین اصلی چه وقتی هست و چه شرایط نگهداری داره ؟؟
    پیشاپیش از لطف شما ممنونم .

  5. Saeed گفت:

    Attachment

    عکس ۱

  6. Saeed گفت:

    Attachment

    عکس ۲

  7. Saeed گفت:

    Attachment

    عکس ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید