گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۵۸۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی یاس رازقی

یاس رازقی

نام انگلیسی

Arabian jasmine

نام علمی

Jasminum Sambac

فارسی رایج

یاس رازقی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

10000

از خانواده

Oleaceae

خاستگاه

هندوستان

 

یک گل بسیار معطر و زیبا ، مخصوص راه پله ها یا بالکن ها در فصل رشد ، برخی به اشتباه این گل را در داخل منزل نگهداری میکنند که باعث عدم گلدهی این گیاه می شود.یاس رازقی بومی هندوستان و سمبل کشور فیلیپین بوده و درختچه ای کوتاه با برگهای متقابل با حاشیه  موجدار و به تقریب بدون دمبرگ است.میتواند به صورت گیاه بالارونده کوتاه رشد کند.گلهای سفید و بسیار معطر آن که پس از غروب آفتاب و اوایل صبح عطرافشانی میکنند،به تعداد ۳ الی ۱۲ عدد درهر خوشه ظاهر میشوند و میتوانند کم پر نیمه پرپر، یا پرپر باشند( مثل رازقی عمامه ای یا بغدادی). گلهای اغلب در بهار و تابستان و اوایل پاییز که هوا خنک است ظاهر میشوند. این گل ابتدا به وسیله ی عرب ها به اروپا برده شد در هند و فیلیپین  زنان از گل ان روی کلاه های خود استفاده میکنند  و برای تحریک جنسی وعطر و طعم آنرا داخل چای میرختند.

 

دمنوش یاس رازقی

دمنوش یاس رازقی

 

و اما داستان…

 

آبیاری:از آنجایی که باید در بیرون از منزل نگهداری شود ، به ابیاری روزانه در تابستان نیاز دارد ، یا به طور کلی باید سطخ خاک آن موقع آبیاری خشک باشد. .میتوانید روی خاک مالچ یا پلاستیک سیاه بکشید تا هم علف هرز سبز نشود و هم نیاز آبی گیاه کمتر شود سعی کنید با اب کتری سرد شده ابیاری کنید تا سختی آب خاک را خراب نکند.

نور: به نور زیاد غیر مستقیم نیاز دارد مثلا بالکن شمالی برای این گل بسیار مناسب است ، افتاب مستقیم بیذار هستش وبرگاش میسوزه ، داخل منزل با نور کم ساقه ها دراز و بلند می شوند که باید برید و انداخت دور.

دما: این گیاه همیشه سبز است ولی تحمل سرما و یخبندان را ندارد پس در فصول سرما گلدان آنرا داخل بیاورید یا اینکه یک مشما به دور آن بکشید و زیر افتاب بگذارید تا سرما آنرا خراب نکند.

تغذیه: دوستان این گل عاشق آهن هستش و اسید هیومیک ، در فصول رشد یعنی بهار و تابستان دوهفته یکبار با آهن همراه با اسید هیومیک توصیه شده در انتهای این متن گیاه را تغذیه کنیدتا همیشه پر گل باشد و برگهای ان زردنشود در اثر ابیاری با اب لوله کشی.

گلدهی: پس از یک استراحت کافی در فصل خواب گیاهان یعنی پاییز و زمستان،گیاه در بهار و تابستان به گل میرود و یک فلش گلدهی در اول پاییز هم قبل از خواب دارد در آن زمان مشما را باز کرده و گل را یک کود اساسی بدهید اول بهار.

هرس: پس از گلدهی شاخه ها را هرس کنید تا هم گیاه گردی داشته باشید و هم تعداد گلدها بیشتر شود

تکثیر:به راحتی با قلمه و یا خوابانیدن قابل تکثیر است ساقه های بلند را به راحتی توی یک گلدان در کنار مادر بخوابانید روی آن خاک بریزید تا به راحتی بعد از دو هفته ریشه بدهد.

قلمه یاس رازقی

قلمه یاس رازقی

خاک:نیاز به خاک غنی از پیت ماس یا کومپوست دارد

یاس رازقی

یاس رازقی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

589 پاسخ به "معرفی یاس رازقی"

  1. رضاا گفت:

    داداش، گل من الان گل داده مرتب میخوام ببینم چجور میتونم ازش تکثیر کنم یه قطعه دیگش تو باغچه پرورش بدم روش دقیقشو و زمان انجام تکثیرشو محبت کنید بگید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ توی هوای خنک پاییز یه تیکه ده سانتی با چندتا جوانه رو بزنید توی پرلیت تا ریشه دار بشه دستورش توی متن فوق هست

      • رضاا گفت:

        ممنون.یعنی یه ساقشو ببرم بزارم توی لیوان اب؟تو متن بالا به روش قلمه و خوابانیدن گفته که من بلد نیسم

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ همون روش بالا کامله ! ولی خوب توی ابم میشه ، یه گلدون خاک بذراید کنار گلدون اصلی یه ساقه بلندش رو بخوایونید روی گلدون جدیده و روی ساقه خاک بریزید طوری که سر ساقه بیاد بیرون از خاک بعد از یه ماه خاک روی ساقه رو بدید کنار و قسمت ریشه دار شده رو ببرید تو همون گلدون بکارید تا تکثیر شده باشه.

          • رضاا گفت:

            ممنون از راهنماییت.بعد یه درختچه سی چهل سانتی کاج(سرو)عیدی جلو در حیاط تو خیابون کاشتم ولی تا الان رشدی نداشته البته دورشو پوشونده بودم واسه اینکه نکننش میتونم واسه بزرگتر شدنش از همون کود اهن و هیونیک اسید استفاده کنم؟؟تشکر

  2. امیر گفت:

    Attachment

    سلام خوب هستید خسته نباشید این گل یاس ما از اول بهار همین ریختیه آبیاری و تغذیه و آهن و اسید هیومیکشم منظمه یکبارم خاکشو عوض کردم ولی باز همینجوری مونده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ یه ذره گله و یه گلدون بزرگ !! باید سایز گلدون رو کوجیک کنید تا درست بشه وگرنه همینطوری میمونه !

  3. رویا گفت:

    سلام من فروردین امسال گلدون یاس رازقی خریدم ولی متاسفانه حدود ۲ ماهه که دچار افت کنه وتارعنکبوت شده زدن سم دیازینون فقط ۲ روز جواب میده واز روز سوم باز تار وکنه هاسفید وریز ظاهر میشن گلم رشد خوبی نداره ولی با دادن کود ارکیده ۳ تا غنچه داده بود که امروز دیدم از ساقه خشک شدن وافتادن . این کنه ها منو بیچاره ونا امید کرده اند‌. سوال مهمی که برام هست اینه که بنظر میاد دیگه نمیشه با گرمای تهران این گلدونو تو بالکن شرقی نگهداری کرد درسته ؟ گلدونو بیارم تو خونه تا سه ماه تابستون بگذره ؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ببینید باید سم مخصوص کنه بهشون بزنید توی فروشگاه ما هست و باید الان با اهن و اسیدهیومیک تغذیه بشه و جایی بذارید که نور شدید بهش نخوره. اینطوری مشکل نداره اهن و اسید و نور غیر مستیم ، اون کنه هم با سم مخصوص کنه از بین ببرید ، هوا گرم که میشه کنه حجوم میاره باید مراقب بود

    • Roya گفت:

      سلام ببخشید که من جسارتا جواب شما رو میدم
      خواستم تجربه م رو درمورد کنه تار عنکبوتی بگم تا کمکی داشته باشم
      گل رز و یاس منم به این آفت دچار شدن و تنها چیزی که باعث از بین رفتن سریعشون شد استفاده از آب ریکا بود یه مقدار آب رو بجوشانید و داخلش چند قطره مایع ظرف شویی بریزید و با دست یا پنبه آغشته به این مایع رو و زیر برگ ها رو تمیز کنید لمس کردن و تمیز کردن برگ ها باعث میشه حتی تخم های این آفت از بین بره بعد در آخر هم همین مایع رو روی گل با یک فشار ثابت بپاشید دو روز اینکار رو انجام بدین آفت از بین میره و بعد از اون کافیه که هر دو هفته یکباربرگهای گیاه رو با آب جوشیده و چند قطره مایع ظرف شویی بصورت بارانی آبپاشی کنید

  4. رویا گفت:

    آقای مهندس خیلی ممنون میشم اگه زود جوابمو محبت بفرمایید

  5. غزاله گفت:

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    گل رازقی من برگهاش چند روزی هست شروع کرده به ریزش و ساقه اش هم داره خشک میشه میشه لطفا راهنماییم کنیین

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ تهویه هوا داره ؟ سایز گلدون تنگ نیست ؟ اهن و اسیدهیومیک بدید بهش حتما تا هم نریزه و هم سبزو گلدار بشه !

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ داخل منزل بردید ؟ یا بیرون هست ؟

  6. ذوالفقاری گفت:

    سلام و عرض ادب خدمت مدیر سایت . نسبت ترکیب و مقدار آهن و اسید هومیک رو لطف میکنید بفرمایید .

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید محصول اماده هست و نیازی ب ترکیب نداره محصول گرین تهیه کنید تا گلتون سبز باشه و گل بده و تهویه هوا رو زیاد کنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ محصول گرین اهن و اسیدهیومیک کامل هست و نیازی به ترکیب نیست ولی در کل هرکدام دو در هزار باید استفاده کرد.

  7. نرگس گفت:

    سلام من این گل یاس دارم تو اتاقم بود نور افتاب بش نمیخورد زرد شد و برگاش خشکید هر روزم اب بهش میپاشیدم و هفته ی یبار بش اب میدادم الان گذاشتم کنار پنجره نور افتاب بهش میخوره حالا بنظرتون خوب میشه یا باید حتما بزارمش توی حیاط؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟مشکل اینه که توی اتاق بوده ! این گل باید بره توی تراس یا بالکن یا حیاط سایه ! اهن و اسیدهیومیک بدید بهش دوهفته یبار تا برگ بزنه و گل بده ! توی اتاق به هردلیلی برگاش میریزه ! ببرید بیرون سریعا…

  8. عسل شیرین گفت:

    سلام خسته نباشید
    این یاس منه داشت خوب رشد میکرد و گل میداد نمیدونم چرا متوقف شد.هر دو هفته هم اهن میدم و هروز هم آب میدم طوری که سطح خاک همیشه خیسه الان شاخه ها بلند و نازک شدن

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید داخل اتاق هستش؟ اگه داخله بیارید توی بالکن یا تراس و هرس کنید و کود بدید تا گل بده ! داخل اتاق فایده ای نداره !

  9. farhad faraji گفت:

    سلام وعرض ادب
    باتشکر که پاسخ سوالات را دقیق با حوصله میدید
    بنده یک گلدان یاس رازقی دارم وسه روز یکبار اب میدم نور کافی هم داره اما رشد خوبی داره ولی گل نمیده و قد کشیده به دومتر رسیده سبزو سرحال .لطفا راهنمایی کنید برای گل دهی چیکار کنم .ممنونمـ

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سایز گلدون بزرپه حتما یا اینکه داخل منزل نگهداری میکنید لابد ! هرسش کنید ده سانتی و با کود اسیدهیومیک و اهن گرین تغذیه کنید تا به گل بره ! این گیاه به آهن معتاده اصلا !

  10. فاضلی گفت:

    Attachment

    سلام حال شما؟
    من یه گلدون یاس رازقی دارم تا چندوقت پیش خوب بود و پر گل بود و برگهاش سبز بود الان مدتیه برگهاش رو به پایین اومده و خشک میشه و میریزه علتش چیه؟
    توی حیاط گذاشتمش آفتاب مستقیم میخوره چون خونه شمالی است توی تابستون هم روزی دوبار آب میدم بهش. کود آهن و ۲۰-۲۰ هم بهش میدم.
    الان به نظرتون گلدون یاسم درست میشه؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ظاهرا از اب زیاد داره ریشه میپوسه ، باید گلدون رو عوض کنید و خاک رو عوض کنید ! روزی یبار ابیاری کافیه و جاش هم سایه باشه زیر سایه دیوار یا درخت باشه ! اهن هم بهش بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید