گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۱۱۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۱ تیر ۱۳۹۲

معرفی گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

نام انگلیسی

Jerusalem- cherry

نام علمی

Solanum Pseudocapsicum

فارسی رایج

گیلاس مجلسی

فارسی اصیل

تاجریزی

معیار زیبایی

میوه

رنج قیمت

10000

از خانواده

Solanaceae

خاستگاه

آفریقا

 

گیاهی است بومی آفریقا است. به خاطر میوه های زیبایی که دارد مورد توجه است. از گیاهان میوه زینتی همیشه سبز مناطق گرمسیری است. چندساله بوده و می توان چندین سال آن را در گلدان نگهداری کرد ولی چون به راحتی با بذر قابل افزایش است، به صورت یکساله استفاده می شود. برگ های آن بیضوی یا نیزه ای شکل با حاشیه موج دار است. میوه های آن گرد و بسته به رقم در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و سفید مشاهده می شود. تمام قسمت های گیاه به ویژه میوه ها سمی است.

این گونه دارای انشعابات زیادی است. گل های آن کوچک وسفید رنگ است که در تابستان ظاهر شده و در پاییز به میوه تبدیل می شود. در تابستان می توان آن را خارج از خانه نگهداری کرد ولی در زمستان باید در محل گرمی قرار گیرد. این گیاه نباید با فلفل زینتی از همین تیره اشتباه شود. فلفل زینتی یکساله است و اغلب میوه های کشیده و باریک دارد.

 

گلدهی:این گیاه در تابستان گل و در اواخر تابستان و پاییز میوه می دهد. برای اطمینان از تشکیل میوه، آن را خارج ساختمان جهت انجام گرده افشانی منتقل می کنند. در داخل ساختمان (آپارتمان) می توان با استفاده از برس زدن با قلمو و یا تکان دادن گیاه گرده افشانی را انجام داد. اگر در فضای آزاد کشت شود باد عمل گرده افشانی را انجام می دهد.

 

نیازها:نیاز به نور کامل، دمای شبانه ۱۸ تا ۲۱ درجه و روزانه ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد و آبیاری متوسط دارد. چنانچه در محیط نور کم، دمای زیاد یا آلودگی هوا وجود داشته باشد، برگ ها و میوه های این گیاه ریزش می کند. در دمای کمتر از ۷ درجه آسیب دیده و پیش از یخبندان باید گیاهان به گلخانه با دمای ۱۰ منتقل شود. پس از تشکیل میوه دمای شبانه ۱۵ تا ۱۸ و روزانه ۱۸ تا ۲۴ درجه برای آن بهینه است. در پاییز باید دقت کرد که به دلیل کاهش سرعت رشد، گیاه را زیاد از حد آب ندهیم که این عمل هم به گل آسیب می رساند و هم به ریزش برگ می انجامد. باید مرتب روی آن هرس انجام شود تا گیاه حالت بوته ای پیدا کرده و میوه بیشتری تولید کند. باید مواظب بود که ریشه ها از ته گلدان وارد خاک نشود چون به هنگام انتقال ریشه ها آسیب دیده و منجر به ریزش برگ و میوه می شود.

 

افزایش: اگر چه تاجریزی زینتی می تواند با قلمه ساقه افزایش یابد اما روش تجاری افزایش آن با بذر است. بذر آن در دمای ۳۰-۱۳ قادر به تندش است ولی دمای بهینه برای کار ۲۳ است..

گیلاس مجلسی

گیلاس مجلسی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

چشم دل بر رخ خوبان نگرانست هنوز  .......... پیر گردیده و در فکر جوانست  هنوز

گل بباغ آمد و بشکفت و فرو ریخت زشاخ.........بلبل دلشده . رسوای جهانست هنوز

دیدگاه های شما

118 پاسخ به "معرفی گیلاس مجلسی"

  1. هستی گفت:

    سلام وخسته نباشید من ی گل گیلاسی مجلسی ی ماه پیش خریدم پر میوه وگلدونشو عوض کردم چون ریشه هاش از زیر گلدون زده بود بیرون گذاشتمش تو حیاط ولی چون افتاب مستقیم میخورد پژمرده میشد ب خاطر همین جاشو عوض کردم ولی بعد ی هفته هنوز سرحال نشد هنوز پژمرده اس هرروز با اسپری اب میپاشم وقتی خاکش خشک میشه اب میدم لطف کنید راهنماییم کنید مشکلش چیه ؟ممنون.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام دوست عزیز اولا گلی که روی میوه یا گل هستش رو هیچ گاه تعویض گلدون نکنید چون شک میبینه و اینطوری میشه.شما میتونید بذاریدش یه جای خنک با کولر آبی، و روشن بدون آفتاب مستقیم یعنی نور طبیعی نه مهتابی! آبیاریش هم تنظیم باشه یه ظرف آب هم بذارید کنارش که شرجی بشه،اگه تونستی میوه ها و گلهاشو بچین که انرژیش برگرده به خود برگ ها و گلها ایشالا که درست میشه این ل ریشه هاش آسیب دیده ولی درست میشه.

  2. هستی گفت:

    سلام ببخشید ی چیزم یادم رف بگم کود کریستالون بهش دادم میتونه علتش این باشه ؟ی جا خوندم ک استفاده ی زیادش باعث ازبین رفتن ریشه میشه و گیاه خشک میشه درسته!؟ ممنون

  3. ahmad گفت:

    سلام خسته نباشید من یه گیلاس مجلسی دارم که گل میده ولی بعد دو یا سه روزه گلهاش میریزه و نگه نمیداره ،فقط یه میوه داده واون هم به صورت نارجی مونه ازلان ۲ یا ۳ ماهی میشه که اون یههدونه میوه مونده ، میخوام بدونم چیکار کنم که نریزه ،گلدونش رو هم عوض کردم بهش قرص آهن هم دادم ولی بازم نگه نمیداره
    ممنون میشم کمکم کنید

    • باغ شیشه ای گفت:

      دوست عزیز مشکل کارتون اینجا بوده که گلدونش رو عوض کردید!! این گیاه باید گلدونش تنگ باشه اگه فضا زیاد داشته باشه گلهاش میریزه همینطور میتونه از آبیاری زیاد باشه از قرص اهن نمیدونم چرا استفاده کردید اصلا ربطی به آهن نداره شما باید کود بنفشه آفریقایی بدید به این گیاه

  4. ahmad گفت:

    ببخشید یعنی من دوباره باید برش گردونم به همون گلدون یا همون جور بمونه در روز هم یه لیوان آب بهش میدم سر ظهری
    در ضمن احتمال داره که گلهاش گرد افشانی نشده باشه واسه همون گلهاشو نگه نمیداره
    ممنون از راهنماییتون

  5. مجتبی گفت:

    این گیاهو که تو فضای آزاد نیست،مثلا تو آپارتمانه خودمون چجوری گرده افشانیش کنیم.گل میده ولی بعد یه مدت گلهاش میریزه و تبدیل به همون گیلاس نمیشه!!!

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم اولا از کجا معلوم مشکل ریزش به خاطر گرده افشانی باشه!؟! شاید تازه گلدونو عوض کردی یا شاید کود نمیدی،یاشاید جاش گرمه توی خونه یا شایا نورش کمه شرایط شما چطوریه؟؟

      • مجتبی گفت:

        بله من گلدونشو عوض کردم انتقال دادم به گلدونه یه کم بزرگتر و کود هم قاطیش کردم.از وقتی که گلدونشو عوض کردم گیلاساش ریخت.البته شاخه هاش و برگاش خوب رشد میکنه ولی وقتی گل میده دووم نمیارن میریزن.به نظر شما برگردونم به همون گلدونه قبلیش؟؟

        • باغ شیشه ای گفت:

          خب عزیزم اولا گیاهی که رو گل هستش رو نباید جابجا کنید چون گلهاش شک میبینه و میریزه در ضمن گلدون بزرگ بشه گلدهی رو هم به تاخیر می اندازه شما بهش نور زیاد ،آب اندازه و کود کریستالون صورتی یا گلدهی با آهن بدید ایشالا درست میشه

  6. atena گفت:

    سلام من ۲هفته پیش یه درختچه گیلاسی خریدم تو این ۲هفته هم گل داده هم میوه ولی خیلی برگاش زرد میشه و میریزه خواستم بدونم علتش چیه

  7. asadmousavi گفت:

    سلام پاشیدن آب روی برگ ها که گل داده اشکال ندارد نوع کود مورد نیاز لطفا معرفی کنید. سپاسگزارم.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم ترجیحا روی گیاهی که گل داده نباید آب بریزید زیرا باعث پوسیدگی میشه کود هم کود های گلدهی کریستالون یا گرین و یا تمام کود های پتاسیم بالا مثل ۱۲-۱۲-۳۶ توصیه میشه

  8. asadmousavi گفت:

    سلام :منم یکماه است که درخت گیلاس مجلسی را خریدم برگ سبز شده و تو رشد است ولی گل ها پس چند روز که جمع میشه میریزه دوام نداره ولی رشد برگ ها خوبه علت ریزش گل ها چیه.
    با تشکر از شما

  9. هستی گفت:

    باسلام گل گیلاسی دارم گذاشتمش تو حیاط هروقت خاکش خشک میشه اب میدم خیلی گل میده ولی گلاش میریزه و برگاشم رشد نمیکنه سبز کمرنگ ممنون میشم راهنماییم کنید .

  10. هستی گفت:

    میتونم عکسشو براتون بفرستم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید