گل های بیرونی ۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۱ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل گرزی

گل گرزی

نام انگلیسی

( Torch lili (Red hot poker

نام علمی

( Tritoma spp. (syn. Kniphofia spp

فارسی رایج

گٌرزی

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Xanthorrhoeaceae

خاستگاه

آفریقا

حدود ۷۰ گونه گیاه چندساله ریزوم دار همیشه سبز یا خزان دار در این جنس وجود دارد. دارای گل های مشخص و متمایزاز سایر گلها است که در باغچه و یا حاشیه جلب توجه می کند. ساقه گل دهنده ضخیم و صاف به ارتفاع ۶۰ – 175 سانتی متر از وسط برگها خارج شده و در رأس آن مجموعه ای از گل های لوله ای شکل به طور فشرده قرار دارند که دهانه آن ها باز و به طرف پایین و گاهی به طرف بالا قرار گرفته است. گل ها به رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سفید یا سفید مایل به سبز دیده می شود که اغلب وقتی باز می شوند پر رنگ بوده و پس از مدتی کم رنگ می شوند به طوری که گل های روی یک خوشه گاهی در چند رنگ مشاهده می شود. برگ ها شبیه برگ های گندمیان است ولی پهن و کشیده با رنگ سبز تیره است. در گونه های مختلف عرض مختلف عرض برگ ها متفاوت است. تعداد کمی از گونه های آن کشت و کار می شود.
معروفترین گونه آن که کشت و کار می شود T. uvaria است. طول برگ های آن 60 – 80 سانتی متر، ارتفاع ساقه گل دهنده 80 – 100 سانتی متر، طول خوشه 15 سانتی متر، رنگ گل ها ابتدا نارنجی مایل به قرمز، سپس قمز آتشین و بعد زرد لیمویی و در آخر به رنگ زرد مایل به سبز درمی آید. روی خوشه از بالا به پایین این تغییر رنگ قابل مشاهده است به طوری که گل های بالای خوشه نارنجی و گل های پایین خوشه زرد متمایل به سبز است. گل ها روی خوشه ابتدا راست بوده و پس از چندی به سمت پایین خم می شوند.

گلدهی

گونه های مختلف بر حسب دوره گلدهی به سه دسته تقسیم می شوند:
آن هایی که خرداد و تیر گل می دهند.
آن هایی که تیر تا شهریور گل می دهند.
آن هایی که شهریور و مهر گل می دهند.

نیازها

به بیشتر خاک ها سازگار است و اگر زه کشی خوب باشد، برای چند سال می تواند در یک محل به رشد خود ادامه داده و گل بدهد. نیاز به کود زیادی ندارد. محل های گرم و آفتابی را می پسندد. اگر زمستان سرد باشد باید پوشانده شود. از نظر مقاومت به سرما دارای انواع مقاوم یا نیمه مقاوم می باشد. در تابستان به آب فراوان نیاز دارد ولی در زمستان بهتر است خاک اطراف بوته خشک باشد وگرنه باعث پوسیدگی ریشه می شود.

افزایش

اغلب از طریق تقسیم بوته افزایش می یابد، ولی اگر بذر آن نیز در دسترس باشد می توان جهت افزایش از آن استفاده کرد. تقسیم بوته و کاشت بذر می تواند در پائیز یا بهار انجام شود. در افزایش بذری، بذر را فروردین ماه در شاسـی کاشته و پس از آنکه گـیاهان به اندازه کافی بزرگ شدند آن ها را در گلدان های مناسـب نشاء می کنند. ممکن است بذر را در هوای آزاد، در خرداد یا تیر ماه کاشته و پس از آن مانند روش قبلی گیاهان را در گلدان نشاء کنند.
در هر دو روش بایستی گلدان هایی که گیاهان در آن نشاء شده اند موقع زمستان زیر شاسی یا در گلخانه قرار داده و گیاهان را از سرما محافظت نموده، در اردیبهشت یا خرداد سال آینده آن ها را در زمین اصلی بکارند. در واقع گیاه یک سال در خزانه می ماند و پس از رشد قابل ملاحظه در سال بعد به زمین اصلی منتقل می شود. برای رسیدن به مرحله گلدهی، گیاه حاصل از بذر باید به قدر کافی رشد کند.

مراقبت

پس از گلدهی ساقه هایی که گل های آن ها پژمرده شده را حذف می کنند تا تعداد بیشتری ساقه گل دهنده در سال بعد ظاهر شود. در پائیز برگ ها را جمع کرده در بالای بوته می بندند تا طوقه از سرما حفظ شود و یا می توان از سبدی برای این منظور استفده کرد که گیاه را داخل سبد قرار داده و با برگ های خشک سبد را پر می کنند ولی باید از ایجاد رطوبت زیاد جلوگیری کرد چون به همان اندازه سرما به گیاه آسیب می رساند. در اوایل بهار گیاهان را باز نموده سبد و مواد پوششی را برمی دارند. در مناطقی که زمستان معتدل دارند این کار لازم نیست.

گرزی

گرزی

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

پیام داد به باد سحر شکوفه که خیز

بیا که بی‌تو نفس بر نمی‌توان آورد

گل آن زمان به چمن خسرو ریاحین شد

که ره به مجلس سلطان کامران آورد

دیدگاه های شما

2 پاسخ به "معرفی گل گرزی"

  1. بهمن خبازیان گفت:

    Attachment

    سلام در سایت جستجو کردم ولی در باره این گل رونده وپیچ یکساله مطلبی پیدانکردم لطف کرده اسم وشرایط نگهداری آنرا می خواستم قدش دومتره مثل مو دستک داره وبرگش هم شبیه برگ مو است گل ریز سفید, تخمدان گل حبابی با پرده نازک که دانه سیاه به اندازه ماشک دو یا یکی درون حباب تخمدان که اندازه لیمو امانی قرارگرفته
    زیبایی این پیچ بخاطر همین تخمدانها است که ابتداسبزوبعد قهوه ای کم رنگ میشه عکس ضمیمه است
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید