گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۱,۰۵۳ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۹ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل کروتون

کروتون

نام انگلیسی

Croton

نام علمی

Codiaeum variegatum

فارسی رایج

کروتون (کرچک هندی)

فارسی اصیل

تارفَل (تار=سر، فل=برگ)( معنی سر و استفاده از برگهای رنگین ان برای تاج)

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

50000 الی 85000

از خانواده

Euphorbiaceae

خاستگاه

جنوب شرق آسیا

 

کروتون یکی از رنگین ترین گیاهان آپارتمانی است و به خاطر رنگی بودن و فرم  برگهای ان مورد توجه است. این گل زیبا در صورت نور داشتن اتاق یا محل کار شما و سرد نشدن و ثابت بودن دما می تواند به یک گل فوق العاده در دفتر شما تبدیل شود ، باید توجه کرد که بعد از خرید حتما برای سازگاری با محیط تعدادی از برگهای پیر خواهد ریخت یا زرد میشود،نباید نگران شد ، در زمستان باید مراقب سرما باشید همینطور به بوی گاز در منزل یا گازوییل در محیط خود بسیار حساس هستش، رنگ و شکل برگ با توجه به واریته ها فرق های اساسی دارد،لکه های تیره صورتی،نارنجی،قهوه ای و ارغوانی در برگهایی با زمینه سبز تیره منظره جالبی به برگها میدهد.برگهای جدید و جوان با رنگ سبز ظاهر و به مرور لکه های رنگی در انها به وجود می ایند.گونه های مختلفی توی بازار داره مثه پنجه مرغی و رشته ای ، کخ از همه حساستر و زیباتره ، گونه ی پرتغالی که از همه مقاومتر و زیباتره ! …..

 

نیازها:

 

نور:  به نور کتار پنجره احتیاج دارد،ولی باید توجه داشت که  نور مستقیم افتاب در تابستان به گلدان های زیر دو سال صدمه وارد میکند،سایه رنگ ها را از بین میبرد،حتی الامکان از جابجایی گلدان خودداری کنید.

دما:   سعی گردد درجه حرارت ثابت نگه داشته شود،در تابستان 27 درجه و در زمستان 15 درجه سانتی گراد و به طور معدل 20 درجه سانتی گراد بهترین شرایط حرارتی برای این گیاه است.

ابیاری:   ابین دو آبیاری حتما خاک خشک شود ، و موقع ابیاری گل بید سیراب گردد.

رطوبت: در تابش مستقیم اشعه افتاب غبارپاشی نکنید.در تابستان احتیاج به غبارپاشی روزانه دارد،ولی در زمستان هفته ای یکبار کافی است میتوانید یک جزیره در زیر گلدان ایجاد کنید تا رطوبت دایم ایجاد شود.

تغذیه:  در فصل های رشد(بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار از مواد غذایی محلول همراه با اب ابیاری استفاده گردد.

خاک مناسب:  بهترین خاک مخلوطی از خاک برگ،خاک باغچه و ماسه شسته نرم است،کف گلدان باید دارای مقداری ماسه و ریگ باشد تا اب اضافی از گلدان خارج شود.بهترین خاک خاک کمپوست یا خاک هلندی می باشد.

تعویض گلدان: باید صبر کنید تا ریشه ها ا زیر گلدان بیرون بزند آن وقت باید گلدان را تعویض کنید.

تمیز نمودن برگها: برگها را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید،مواد براق کننده شیمیایی روزنه ها را مسدود میکند،از انها استفاده نکنید.

تکثیر: انتهاب قلمه های جوان و کاشت در بستری از ماسه نرم و نگهداری در گلخانه گرم و مرطوب در بهار،خوابانیدن هوایی ساقه ها در بهار یا پائیز

خوابانیدن هوایی کروتون

خوابانیدن هوایی کروتون

 

 

عوارض و درمان:

 

برگها کمرنگ و رنگ سبز روشن به خود گرفته اند: محیط تاریک است،گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید.

برگ ها با لکه های قهوه ای سقوط میکنند: هوای الوده به گاز اشپزخانه یا گاز نفتی عامل ان است،علت را بر طرف کنید.

برگها زرد رنگ شده و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل ان است،با سم کنه کش هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

ساقه پوسیده و برگها میریزند :ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود و سپس ابیاری کنید.

برگها در تمام اندام گیاه میریزند :تغییرات شدید درجه حرارت باعث این عارضه است،درجه حرارت را ثابت نگه دارید.

برگ های پائین بوته ریزش میکنند: هوا سرد و خشک است،گلدان را به محل گرمرتر منتقل و با ابفشان غبارپاشی کنید.

لکه های قهوه ای روی برگها ظاهر میشوند: غبارپاشی در افتاب انجام شده است،این عمل را در سایه انجام دهید.

برگهای جوان خیلی ریز و کم رشد هستند: به تغذیه مصنوعی احتیاج دارند،طبق دستور عمل کنید.

برگها منقبض شده اند :گیاه تشنه و هوا گرم است،گیاه را فورا ابیاری کنید  و غبارپاشی کنید.

زخم های پنبه ای شکل و سفید رنگ روی برگها و در قاعده انها به چشم میخورد :با پارچه اغشته به سم حشره کش افت را از بین ببرید و یا هر ۱۴ رو یکبار طبق دستور با سم سمپاشی کنید.

برگها رنگ خود را از دست داده و روی انها لکه هایی مشاهده میشود:حشره افت عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی موجود در بازار طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

رطوبت:

جهت تامین رطوبت در تابستان هر روز غبارپاشی با ابفشان لازم است،در زمستان هفته ای یکبار کافی است،رطوبت دائمی و پایدار با اضافه نمودن اب به زیر گلدانی سنگریزه دار تامین میشود،دقت نمایید که ته گلدان با اب در تماس نباشد.

تنوع در رنگ برگها و وجود لکه های زرد و قرمز و قهوه ای در متن سبز و براق بودن انها معرف سلامتی گیاه است،در هنگام خرید به این مشخصات دقت کنید.

 

نکته :

از نظر نگهداری کروتون پامرغی  بعد پا کلاغی سپس پرتغالی بعد کروتون معمولی میباشد ولی رنگ و لعاب کروتون معمولی بیشتر است در عوض نگهداری آن سخت تر میباشد و ریزش برگهای پایین آن جبران نمیشود در صورتی که دو گونه اولی ازین نظر هم نسبت به کروتون های معمولی برتری دارند!

 

کروتون رشته ای :

 

کروتون رشته ای

کروتون رشته ای

 

پنجه مرغی:

 

پنجه مرغی

پنجه مرغی

 

کروتون گورخری:

 

 

کروتون گورخری

کروتون گورخری

 

 

 

کروتون

کروتون

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

به دور گل منشین بی شراب و شاهد و چنگ

که همچو روز بقا هفته‌ای بود معدود

شد از خروج ریاحین چو آسمان روشن

زمین به اختر میمون و طالع مسعود....

دیدگاه های شما

1,053 پاسخ به "معرفی گل کروتون"

  1. متینا گفت:

    من چند وقت پیش سه گلدون کروتون گرفتم چند روز پیش متوجه شدم یه عالمه دونه ریز سفید روی برگها و ساقه گیاه زده یه آفت کش گرفتم و با اب رقیق کردم و روی تمام گیاه هایی که داشتم اسپری کردم ولی بعد از تعطیلات که برگشتم خونه می بینم یه عالمه از برگهای شفلرا حالت سوختگی و قهوه ای پیدا کرده ! 🙁
    یه مورد دیگه هم که بعد از خرید این گلدونا اتفاق افتاده اینه که سقف قسمتی که گلدونا رو نگه می داشتم پر شده بود از پیله های ریز که تبدیل به حشرات خیلی کوچلوی سیاه می شدن !
    فعلا تمام گلدونا رو منتقل کردم به پاسیو
    خوااااااهش می کنم کمکم کنین و بفرمایین چیکار باید بکنم ؟

    • عذرا گفت:

      شرمنده اگه خدایی نکرده من جای شما بودم اول برگها همه گل هام رو میبردم تو حموم میشستم بعد سم رو رقیق میکردم و چند بار از اون میزدم نه یبار استفاده کنم اونم به غلظت زیاد اونموقع چون غلیظه برگ گلهارو میسوزونه میشه قوز بالا قوض!::

      • متینا گفت:

        عذرا جان حق با شماست من باید اول حسابی می شستمشون ولی علظت سم طبق دستورش بود حدودا سه میل در یه لیتر آب ولی نمیدونم چرا شفلرا رو سوزوند 🙁

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید باید با سم کونفیدور گلتون رو سمپاشی کنید اون شفلرا قارچ زده به خاطر ابیاری زیاد از حد، بین دو ابیاری خاکش خشک بشه و برگهای سیاه رو بکنید و تغذیه با اسید هیومیک فراموش نشه ! همینطور سقفتونم سمپاشی کنید

      • متینا گفت:

        مهندس مجان بی نهایت ممنونم از توجهتون
        ولی فک کنم برگای شفلرا سوخته بعید میدونم قارچ باشه . متاسفانه هیچ طوری نتونستم عکس بذارم که ببینین . فک کنم یا سایتتون دچار مشکل شده یا من نمی تونم . ولی دقیقا بعد از سم پاشی من رفتم سفر دو سه روز بعد که برگشتم اینطوری شد . کروتونها بعد از سم پاشی دیگه دونه سفید نداره . الان این سمی که فرمودین به همه گلدونا بزنم ؟ خاکش رو عوض نکنم ؟ ببخشین من زحمتتون میدم

  2. زهرا گفت:

    Attachment

    سلام مهندس عزیز ، خسته نباشید
    ممنون از زحمات و پاسگوییتون
    من بازم مزاحمتون شدم..
    این کروتنو پنج ماهه خریدم ولی هنوز شرایط درست نگهداریش دستم نیومده ،بیچاره گل داره نابود میشه
    برگاش کم کم زرد میشن و بعد اینکه کل برگ تغییر رنگ داد بی جون میشه و میریزه..تو عکس نشون دادم، الان دیگه برگهای قوی بالایی هم دارن زرد میشن..حتی چندتا از برگای کوچیکش هم ریختن.
    برگای کوچیکش خیلی ضعیف هستن و بزرگتر نمیشن
    یه ماه پیش از زیر گلدونیش دوتا هزارپای سیاه پیدا شد ودیروز هم دو تا کرم خاکی بزرگ پیدا کردم. بعد که خاکشو یکم زیرو رو کردم توش هزارپاهای سفید بود.
    //گلدون با زیرگلدونی فاصله داره ،،تقریبا دوهفته یبار کود گرین آپارتمانی میدم و ماهی یبار آهن میدم//
    دلم براش میسوزه مهندس جان کمکم کنید لطفااا

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این آبیاریش چطوریه؟ چقدر اب میدید؟ نورش زیاده یا کمه!؟ رطوبتش روباید با ظرف اب در کنارش تامین کنید

      • زهرا گفت:

        سلام، ممنونم
        تا سه هفته قبل که تقریبا یه روز در میون آبیاریش میکردم قبل از اینکه خاکش خشک بشه ،الان منتظر میمونم خاکش خشک بشه بعد آبیاری میکنم.
        پشت پنجره غرب بود نور کافی نداشت دو روزه بردمش پشت پنجره جنوب ولی بازم برگاش در حال زرد شدنه
        من تازه کارم، طفلی گیاه رو با این شرایط افتضاح به این روز انداختم ، مهندس امیدی بهش هست؟؟
        این برگ که عکسشو سند کردم تازه دوساعته افتاده.
        پشت برگهاشم نگاه کردم تار و اینا نداشت..
        ممنون میشم راهنماییم کنید.

        • باغ شیشه ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ به گلتون کود کامل بدید تا درست بشه زردی به خاطر ضعف خاک هستش برگتونم نیومده !!

          • زهرا گفت:

            Attachment

            سلام مهندس واقعا خسته نباشید، درود بر شما
            کود گرین آپارتمانی تقریبا دو هفته یبار بهش میدم و ماهی یکبار هم آهن میدم.
            اونشب عکس رو هر کاری کردم ارسال نشد الان دوباره میفرستم اگه ارسال بشه..
            از وقتی بردمش پشت پنجره جنوب(یه هفته ای میشه)، اون قسمتایی از برگا که زرد شده بودن، الان خشک و کمی ترد مانند شدن ، تو عکس مشخصه .. همچنان برگاش داره میریزه
            علت چیه و چیکار کنم؟ ممکنه قارج گرفته باشه؟
            -بنظر شما خاکشو عوض کنم؟ -درضمن اگه یک یا دوبار در هفته به مدت دو سه ساعت در روز روش مشنبا بکشم، تاثیر تو تامین رطوبت داره و ریزش برگاش داره؟

          • باغ شیشه ای گفت:

            سلام نه این قارچ نیست ، این ناشی از چابجایی و نور کم هستش این ریزش، خاکتون نباید موقع ابیاری خیس بوده باشه ! باید به کودتون اسید هیومیک اضافه کنید تا مشکلش برطرف بشه هر دوهفته یبار اسید بدید تا مواد غذایی بتونن جذب بشن ، این مشکل ناشی از ابیاری با اب لوله کشی هستش و ،دست به خاکش نزنید ، یکم کاپتان بزنید بهش تا از قارچ پیشگیری بشه…

  3. نکونام گفت:

    من گیاهم یهو شروع کرد به خشک شدن…همه برگاش خشک میشود میریخت …یکی گفت تو خاکش آفته عوض کنید…خاکشو عوض کردم ولی خوب نشد همه برگاش ریخت الان م ساقه هاش داره خشک میشه چیکار کنم؟
    قبلا هم یه بار همه برگاش ریخته بود اما جای نورش که عوض شد دوباره جوانه داد..الان ه جای خونه میذارم هیچ فرقی نداره.
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ابیاری رو زیاد کنید جاش رو روشنتر کنید و سر شاخه هارو قیچی کنید تا دوباره شروع به برگدهی بکنه محیط مرطوب میخاد و به نوساتات دمایی هم حساسه خیلی

  4. سلام داش علی، اصل حالت چه طوره؟
    یه کورتون دادم به عزیزی زد کچل کچلش کرد. بدبخت سه تا برگ داشت اونم رفت به باد فنا، خواستم دم مسیحایی بدمم بهش رفتم سراغ تعویض خاک تا شاید چشاش تکونی بخوره.گلدونش باتلاقی باتلاقی بود و ریشه ها هم خیلی پوسیده، کرم های خاکی خودمون هم که مهمونی گرفته بودن.
    خلاصه طبق نصیحت در سایت پدر علم گیاه شناسی ایران( شما)?مخلصیم، خاکش رو عوض کردم ولی خیلی از ریشه هاش رو از دست داده. امیدی بهش هست؟ میخوام یه سر زنی کنم(آخه نوک شاخه هاش خشک شده) و روش کامل پلاستیک بکشم تا حسابی دم بکشه، جاشم جلوی پنجره جنوبی(آفتاب غیر مستقیم) انتخاب کنم، با آبیاری ۵ روز یکبار،حالا پیدا کن گل فروش را.
    نظرت چیه؟ با خانواده مزاحم بشیم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببینید ریشه های سیاه رو بکنید بندزاید دور، چند ثانیه ای توی محلول قارچکش کاپتان فرو کنید و درش بیارید و بکارید ، توی گلدون سایز مناسب و یه سری از شاخه و برگهای خشک رو بکنید بندازید دور یه مشما دورش بکشید و سرشاخه هارو هرس کنید تا شروع به رشد دوباره بکنه

  5. علي گفت:

    Attachment

    سلام مهندس عزیز این کورتون ساقش از ٢ جا بریده شده مانند تصویر چیکار کنم که باعث خرابیش نشه و ضرر بهش نرسه؟

    • عذرا گفت:

      من کمکتون میکنم برای اینکه ازنوک ساقه افت یا قارچی وارد گیاه نشه میتونید از شمع ذوب شده سرد کمک بگیرید یاروی اون قسمتها للاک ناخن بزنید یعنی سعی کنید یجوری اون قسمت رو پانسمان کنید
      موفق باشید 🙂

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این باعث خرابیش نمیشه بلکه باعث میشه جوونه های زیر برش فعال بشن و شروع کنند به رشد و گیاهی پر تر ازهمیشه داشته باشید.نگران نباشد فقط گلتون رو تغذیه کنید تا برگاش درشت بشن

  6. شیما گفت:

    سلام من حدودا ۷ماه کروتون معمولی دارم اسمش ناز گل چون شنیدم گل خیلی حساسیه، خیلی دوست داشتنی خداراشکر حالش خیلی خوبه و۴ تا برگ اضافه کرده،فقط یه بوته خیلی کوچیک از کنار ریشه روییده که از زمانی که خریدم بودتا امروز بهش هیچ کودی ندادم لطفا راهنمایی کنید که چه کودی وباچه فاصله زمانی بهش بدم .ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اصلا هم سخت نیست نگهداریش مردم خشکش کردن شایعه کردن که سخته و نخرید…یه کود گرین آپارتمانی بهش بدید دو هفته یبار و با دستمال مرطوب برگهاشو تمیز کنید همیشه و بهش عشق بورزید تا اینم همیشه بهتون برگ بده.جابجاش نکنید با همین نور فعلی سازگار شده بیچاره……

  7. علی گفت:

    سلام. خسته نباشید مهندس کروتون قبلی من خشک شد دوباره یه کروتون دیگه خریدم این بار اب زیاد ندادم ولی برگ های پایین زرد میشه و میریزد ولی برگهای بالا سرحال لطفا راهنمایم کنید این مثل قبلی نشه اب زیر گلدان گذاشتم و برگهاشم آب میپاشم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سرما و کمبود ازت باعث زردی برگ پایینه، دمای اتاق رو ثابت نگهدار و با دادن تغذیه مصنوعی با کودهای گرین به زودی گلت شروع به رشد میکنه

  8. زهرا گفت:

    سلام مهندس
    خیلییی ممنون از راهنماییتون ، اجرتون با خدا مهندس …. گلها دعاتون میکنند 🙂

  9. شیما گفت:

    Attachment

    سلام ممنون از راهنمایتون این عکس ناز گل تقریبا ۲ روزی یکباربهش آب جوشیده اسپره میکنم امروز یکی از برگهای پایینیش افتادن اما ظاهرنازگل بظر میاد حالش خوب باشه البته چون خونه تقریبا گرم دارم تو زیر گلدانیش هم آب میریزم البته نه خیلی زیاد در حد یک استکان

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید اصلا بهش آب میدید ؟ اسپری اب کافی نیست باید سیراب بشه از توی خاک وگرنه برگهاش همینطوری میریزن !!!

  10. علی گفت:

    سلام مهندس خسته نباشیدلطفا برای سریع تر خشک کردن خاک گلدان من راهنمای کنید متشکرم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ نورش رو زیاد کنید تا سریعتر بخار بشه و گیاهتون کار کنه و اب رو بخوره به قول معروف….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید