گل های آپارتمانی, گلهای گلدار آپارتمانی ۸۲۸ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل کالانکوئه

کالانکوئه

نام انگلیسی

Kalanchoe

نام علمی

Kalanchoe spp

فارسی رایج

کالانکوئه

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

15000

از خانواده

Crassulaceae

خاستگاه

ماداگاسکار

 

سلام دوستان عزیز با گل زیبای کالانکوئه در خدمتتون هستم میخواستم یک گل محبوب رو بهتون معرفی کنم.این جنس دارای حدود ۱۲۰ گونه مختلف بوده که شامل گیاهان چندساله گلخانه ای است.گونه ای از این گل هرسال درشروع هوای خنک پاییز وارد بازار میشه و به خاطر طول عمر گل و مقاومت به خشکی و سرما ، تنوع گل بسیار محبوب  هستش…. و بقیه گونه ها به خاطر ظاهر و مقاومت به خشکی به عنوان گیاهی گوشتی به فروش می رسد.گونه های این جنس به علت سهولت پرورش آنها و برگ های گوشتی و گل های زیبا، مورد توجه می باشد. چند گونه مهم این گیاه به شرح زیر است:

۱-   K. tomentosa( کالانکوئه کرک دار): برگ های آن به طور متراکم با کرک های سفید کوتاهی پوشانده شده و کناره های آن نیز دارای لکه های قموه ای رنگ است. گل های این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

کالانکوئه کرکدار

کالانکوئه کرکدار

۲-   K. blossfeldiana: این همان گونه ی معروف کالانکوئه هستش که هوای خنک وارد بازار میشود ! بومی ماداگاسکار است. ارتفاع و گسترش آن حدود ۳۰ سانتی متر. برگ ها سبز روشن و گوشتی به شکل تخم مرغی پهن که لبه آنها به سمت بالا برگشته است. کاسه گل، ارغوانی مایل به سبز و جام گل ارغوانی است. گل های آن در رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید وجود دارد. در شرایط روز کوتاه به گل می رود و به طور معمول فصل پیدایش گل از اوایل پاییز تا شروع هوای گرم است.متاسفانه  این گونه وقتی وارد منزل بدون نور و بدون تهویه بشه گلهاش زود میریزن وگل نمیده اصلا ، باید توجه کرد این گل برای کنار پنجره باز ، تراس، بالکن و پشت پنجره و فلاور باکس مناسبه …

کلانکوئه

کلانکوئه

۳-   (K. daigremontiana(syn. Bryophyllum daigremontiana: این گونه زنده زا است و قدیمیا بهش اشک تمساح میگن،و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ های آن تشکیل می شود افزایش می یابد.

گل اشک تمساح

گل اشک تمساح

K. pinnataوK. daigaraiاز دیگر گونه های کالانکوئه هستند که زنده زا می باشند. گیاهان زند زا گیاهانی هستند که از طریق غیرجنسی به خودی خود افزایش می یابند. روی هر یک از دندانه های برگ گیاه، عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک رویان برگساری کوچک است، تشکیل می شود و در اطراف برگ ها این اعضاء به گیاهان شکل خاصی می دهند. رویان ها پس از پراکنده می شوندو در آنجا شروع به رشد و نمو می کنند.

 

گلدهی:گلدهی کالانکوئه (K. blossfeldiana) از اواسط پاییز تا شروع گرما است و به طور معمول در نخستین روز های پاییز جلب نظر می کند. کالانکوئه یک گیاه روز کوتاه است و برای شروع گل انگیزی، فقط به دو روز کوتاه (شب بلند) نیاز دارد. افزایش تعداد روزهای کوتاه منجر به افزایش تعداد گل آذین می شود.پس از گلدهی، می توان دوباره در منزل آن را به گل نشاند که باید ساقه را از محلی که گل ندارد هرس کرد و گلدان را در هوای خنک و روز کوتاه قرار داد.ولی اکثر ملت چون این قضیه رو بلد نیستن نمیتونن توی خونه به گل بیارن این گل زیبا رو ، و مجبورن دوباره برن بخرن، خوب عزیزم یاد بگیر این چیز ها رو دیگه …..

 

دما : دمای مناسب برای رشد کالانکوئه ۲۰-۱۸ است. در دماهای کمتر از 16 گلدهی به تأخیر می افتد و در دماهای بالاتر از 22 سرعت رشد در بعضی رقم ها کاهش و در برخی افزایش می یابد. در دمای 27 در همه رقم ها گلدهی به تأخیر می افتد.

آبیاری: بین دو آبیاری باید خاک خشک شود ولی به علت گلدار بودن و بیرون کاشتن متوسط روزانه آبیاری می شود. بهتر است قبل از آبیاری خاک رو چک کنید تا از ریزش گلها به خاطر اب زیاد جلوگیری بشه.

در تحریک گلدهی، از پوشش چادری تیره استفاده می شود. از آنجا که اگر این عمل در بعدازظهر شروع شود در زیر پوشش دما زیاد بالا می رود، بهتر است این عمل از ساعت ۷ بهداز ظهر شروع و در ساعت ۱۰-۹ صبح پوشش برداشته شود. در تابستان باید با پوشاندن سطح گلخانه شدت نور کاسته شود. نوسانات رطوبت خاک برای کالانکوئه باید کم باشد و خاک به طور یکنواخت مرطوب باشد. اگر در محیط کشت لکه هایی خشک باقی بماند رشد غیریکنواخت و گلدهی درهم و نامنظم خواهد بود. خاک باید ۵۰ درصد ماده آلی داشته باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد، چون ریشه این گیاه افشان است. PHخاک باید 5/6-5/8 باشد. از کاربرد فسفر بیش از حد باید خودداری شود، چون باعث کاهش جذب عنصر روی می شود که مشکلات جدی را به دنبال دارد.

افزایش :افزایش کالانکوئه با قلمه ساقه و بذر به آسانی امکان پذیر است. گیاهان مادری که از آنها قلمه گرفته می شود باید در شرایط طول روز بلند پرورش یابند تا به حال رویشی باقی بمانند. قلمه انتهایی ساقه را که دارای چند جفت برگ بالغ است جهت افزایش بکار می برند. قلمه ها را پس از تهیه، به مدت ۳-۲ روز در گوشه ای قرار می دهند تا در محل بریدگی پینه تشکیل شود. سپس آنها را در محیط کشتی که دارای زه کشی و تهویه خوب باشد کشت می کنند. جهت ریشه دهی استفاده از تنظیم کننده رشد لازم نیست. کمترین رطوبت برای بستر کاشت لازم است و نباید زیاد آب داده شود. دمای مناسب برای بستر ۲۵-۲۱ است. در شرایط مناسب، از زمان کاشت قلمه تا گلدهی ۱۷-۱۳ هفته زمان لازم است. کاشت بذر در مورد برخی رقم ها که تفرقه صفات کمتری از خود نشان می دهند عملی است. بذر ها بسیار ریز هستند و از دی ماه تا تیر ماه کاشته می شود ولی برخی پرورش دهندگان در طول سال به تدریج بذرها را کشت می کنند تا قابلیت تولید در تمام طول سال را داشته باشند. بذر برای تندش نیاز به نور دارد، بنابر این نباید روی بذر پوشانیده شود. گونه های دیگر کالانکوئه از طریق پاگیاه و گیاهکهای اطراف برگ قابل افزایش است.راه بهتر برای برخی گونه ها استفاده از پیازچه هاییه که کنار برگ ها درمیاد و میوفته رو خاک و خودش همونجا سبز میشه.

قلمه کالانکوئه

قلمه کالانکوئه

جوانه زنی پیازچه ها

جوانه زنی پیازچه ها

پیازچه های کالانکوئه

پیازچه های کالانکوئه

 

ناهنجاری های فیزیولوژکی

 

دوستان عزیز ناتوانی در گلدهی، گلهای بدشکل و یا کاهش تعداد گل در گل آذین، در اثر دماهای خیلی بالا یا پایین ایجاد می شود. نور زیاد باعث ایجاد رنگ غیر عادی در برگ ها می شود و مقدار آنتوسیانین در برگ ها افزایش یافته و برگ ها با رنگ قرمز نامطلوبی ظاهر می شوند. اگر تعداد روز های کوتاه ناکافی باشد، گل آذین غیر عادی خواهد بود و براکته های پوسته ای کوچک، در گل بزرگ شده و مشابه برگ می شوند. این پدیده به نام فیلودی ( برگسانی) معروف است.

کالانکوئه

کالانکوئه

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

صبر بر جور رقیبت چه کنم گر نکنم

همه دانند که در صحبت گل خاری هست

نه من خام طمع عشق تو می‌ورزم و بس

که چو من سوخته در خیل تو بسیاری هست...

دیدگاه های شما

828 پاسخ به "معرفی گل کالانکوئه"

  1. خ.رحیمی گفت:

    سلام استاد.روز خوش
    از وقتی کالانکوئه مریض شد.هنوز گل نداده
    میشه با خاک تای سیز تقویتش کنیم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بهتره سم بزنید بهش و نور و تهویه زیاد براش فراهم کنید و سرشاخه هارو هرس کنید و تغذیه کنید تا درست بشه…

  2. مستانه گفت:

    Attachment

    سلام آقای مهندس خدا قوت. ببخشید۱- اسم این گیاه چیه؟ یکم شبیه کالانکوئه هست اما برگاش فرق میکنه. هوا که سرد شد غنچه هم داده۲- تا الان تو بالکن بوده بیارمش تو یا زمستان هم بیرون بمونه؟. متشکرم

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این همون کالانکوئه هست و و باید هوای باز و یا دارای تهویه خوب نور زیاد و تغذیه با اهن ماهی یبار داشته باشه تا کیفیتش خوب باشه. عاشق سرما و خنکیه توی خونه خراب میشه ! ببرید بیرون. توی راه پله مثلا جای خوبیه

  3. شیدا علی پور گفت:

    سلام، وقتتون بخیر، با. راهنمایی های شما و کودی که از شما تهیه کردم جوانه های گلدهی رشد کردن و تا چند روز دیگه گل ها از راه میرسن. واقعا ممنونم. یکماهی میشه که گلدان رو به قسمت جنوبی منزل بردم و گذاشتم بیرون. مثل اینکه تابش آفتاب زیاد بوده براش برگهای رو به آفتاب قرمز شدن. اشکالی نداره؟ و اینکه الان که هوا سرد شده و شبها خیلی خنک میشه گیاه رو همونجا بذارم بمونه یا بیارم داخل منزل؟ چون گفته بودید باید سرما رو حس کنه و متوجه تغییر فصل بشه تا گل بده گذاشتمش بیرون. تهران هستم و دمای هوا شبها فعلا به هفت هشت درجه میرسه.

  4. شیوا گفت:

    سلاملیک.
    جناب سجادی کالانگوئه من از پارسال عید که گل داشته تا الان گل نداده دیگه. مگه الان وقت گلدهیش نیست؟
    کود که میدم. اب هفته ای یه بار میدم. جاشم معتدله . نورم میخوره. تهویه مناسبی هم داره. دماش بین ۱۵-۲۰ درجه هست.چیکار کنم به گل بشینه؟
    با تشکر:)

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ باید ببرید بیرون توی راه پله یا تراس حای سرد و خنک تا بهتون گل بده همینطور باید بهش آهن بدید تا مجبور به گلدهی بشه. گردش هوا براش واجبه.

      • شیوا گفت:

        Attachment

        توی حیاطه. توی گلخونه که درست کردم . از اوایل آبان روکش کشیدم روشون. دماشم بین ۱۵-۲۰ متغیره به نسبت دمای هوای روزانه. کود آهن رو کمتر امتحان کردم فقط.مرسی ممنون 🙂

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما 🙂 ؟ به به کارتون خلیی خوبه و باعث شادابی گلاتون میشه. به گلت کود گلدهی گرین و اهن بدید تا به گلدهی وادار بشه !!

  5. همراز گفت:

    Attachment

    سلاو و سپاس از راهنمایی تون
    امروز دیدم بعضی روی برگای کالانکوئه م این شکلی شدن. میشه بفرمائید علتش چیه؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید این ببرگای خراب رو بکنید و روی بوته اب ریخته نشه ! یه سم قارچکش سبز و سفید هم بهش بزنید تا از قارچ پیشگیری بشه این لکه های سففید به خاطر تنش یا شوک جابجایی یا دمایی و رطوبتی هستند.

  6. fly high گفت:

    Attachment

    سلام روزتون بخیر
    من ۱ گیاه کالانکوئه دارم. این عکس مال تیر ماه و بنظر خیلی سرحال میاد. ولی الان خیلی ضعیف شده مدام برگاش زرد مشن . برگایم که داره خیلی ریزه میزه شده. همیشه از آب جوشیده سرد شده بهش آب میدم ولی نمیدونم چرا اینجوری شده. لطفاً راهنمایی کنید چیکار کنم تا دوباره سالم و سرحال بشه و برگاش رشد کنه و زیاد بشه.

    با تشکر

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید گلتون ضعیف شده باید کودهای گرین آپارتمانی تغذیه کنید تا خوب جون بگیره و بعد با کود مخصوص گلدهی وادار به گلش بکنید ! توی راه پپله یا جایی با گردش هوای تازه باشه تا برگهاش ریز نشن نور زیاد هم میخاد

  7. fly high گفت:

    Attachment

    این عکس برای تیرماه هست.

  8. نسیم گفت:

    سلام خسته نباشید من یه گلدون کاپادوکیه تازه گرفتم پر از غنچه اس پشت پنجره شمالی نگهش میدارمو پنجره رو یه ذره باز میذارم تا جریان هوا داشته باشه اما یکم احساس کردم ا واسش گرمه بردم داخل بالکن مسقف که تو روز دمای ۱۰تا ۱۵درجه داره و روشو نایلون کشیدم این روشی که استفاده کردم آسیب نمیزنه به گلم؟ ممنون از اینکه راهنمایی میکنید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بله بالکن مسقف عالیه همینطور دماش هم خوبه نیازی به مشما کشیدن نداره ! مشما رو از روش بردارید که اسیب میزنه ، همون بالکن مسقف براش عالیه.

  9. همتیان گفت:

    Attachment

    سلام مهندس جان خسته نباشی . ممنون میشم بفرمایید چرا کالانکوئه من این شکلی شده ؟ پایین ساقه اش ضخیم شده بالاهاش نازک. برگ های بزرگ و ضخیمش رو هرس کردم اما برگ های جونش خیلی کوچیک شده . عکس هاش رو براتون میفرستم ممنون و همیشه مثل گل هاتون شاداب باشید.

    • همتیان گفت:

      Attachment

      عکس دیگه

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ بهتره این بوته رو تا نصف هرس کنید ببرید توی راه پله روشن یا جایی با هوای تازه و نور خوب تا بازم جوانه بزنه و سبز بشه و خوب بشه ، کود گرین بدید بهش تا سریعتر برگ بزنه و جبران کنه ….نور کم و تهویه کم برگارو نازک میکنه

      • همتیان گفت:

        خیلی ممنون از راهنماییتون. فقط یک سوال دیگه. اگر نصفه ایی رو که هرس کردم بزارم تو آب یا خاک بنفشه می گیره ؟ یا خراب میشه ؟

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ بله میتونید بذراید توی خاک بنفشه تا ریشه دار بشه به راحتی میشه تکثیرش کرد

  10. آزاده گفت:

    سلام گل کالانکوئه من باکلی غنچه افتادو گلدونش با چندتا ازشاخه هاش شکست .شاخه های شکسته رو تاآب بزارم یاخاک؟؟میشه دوباره رشدشون داد؟؟خیلی هم قدس بلند شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید