گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۲۵۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل پیله آ

پیله آ

نام انگلیسی

Aluminium plant

نام علمی

Pilea cadierei

فارسی رایج

پیله آ

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

5000 الی 10000

از خانواده

Urticaceae

خاستگاه

چین و ویتنام

 

پیله آ گلی هستش که جز سخت ترین گلهای آپارتمانی محسوب میشه و به تازه کارها اصلا توصیه نمیکنم ! ارزش تزئینی این گیاه به خاطر برگهای بیضی شکل،نوک تیز با نقش خاکستری رنگ ان است،بوگی جنگل های افریقا و خانواده ان اورتیکاسه است،چناچه نور کافی به ان نرسد لکه های نقره ای رنگ برگها زایل میشود،سریع الرشد و ارزان و کم توقع است،گیاه مناسبی برای کاشت گروهی با گیاهان دیگر و همچنین سبد آویزان است،حذف جوانه های انتهایی برای پر پشت نمودن گیاه لازم است،در شبهای یخبندان گلدان را نزدیک پنجره و شیشه قرار ندهید.

 

نیازها:

 

نور:  نور پنجره افتاب گیر که از افتاب ظهر در امان است،بهترین نور برای این گیاه است،در صورت تاریک بودن هوا ساقه ها دراز و علفی و منحرف میگردند.در زمستان با شیشه پنجره در ارتباط نباشد.

دما :این گل عاشق هوای خنک هستش و گرمی هوا موجب سوختگی نوک برگها میشه. که همه با این قضیه داستان دارند.حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۱ درجه و حداقل در زمستان ۱۵ درجه سانتی گراد است،درکل به هوای خنک احتیاج دارد در صورت گرم بودن دائم نوک برگها خشک میشود

آبیاری:  بین دو آبیاری خاک  خشک شود.

رطوبت: کمبود رطوبت باعث سوختگی نوک برگها می شود، بنابراین باید یه جزیره یا سینی پر از آب زیر گلدان همیشه باشد.

تغذیه: کمبود مواد غذایی خاک گلدان را با کودهای شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی،هر دو هفته یکبار طبق دستور جبران کنید.

خاک مناسب: خاک هلندی بهترین ترکیب خاک این گل هستش.

تعویض گلدان: در بهار از ساقه ها قلمه بگیرید و گلدان جدید تولید نمایید،گلدان مادری هرس شده کل توپی و چنبره ای به خود میگیرد.

تمیز نمودن برگها :غبارپاشی ضمن تامین رطوبت برگهای گیاه را تمیز میکند،در صورت لزوم میتوانید از برس مخصوص استفاده کنید،از مواد براق کننده ی شیمیایی که باعث مسدود شدن روزنه ها در برگ میگردند،خودداری کنید.

تکثیر: کاشت قلمه ساقه در اواخر زمستان یا اوایل بهار،تقسیم بوته در بهار.

 

عوارض و درمان:

 

برگهای در تماس با شیشه در زمستان سیاه میشوند:سردی بیش از حد شیشه عامل ان است،برگها را از تماس خارج کنید.

نقاط خاکستری و زخمهایی روی برگها دیده میشود: مربوط به حمله قارچ بوتری تیس است،سم قارچ کش تهیه کنید و سمپاشی کنید.(در اصل مربوط به ابیاری بیش از حد و سپس حمله قارچ است)

لکه های سوخته روی برگ هاست:از مواد براق کننده برگها استفاده کرده اید و یا برگها در معرض تابش اسعه مستقیم افتاب بوده اند،غبارپاشی در افتاب هم یکی از علت هاست،عوامل را بر طرف کنید.

برگها سیاه میشوند و میریزند: هوا خیلی سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده.

ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد است :نور کم است،گیاه را به روشنایی ببرید،مواظب اشعه مستقیم افتاب باشید،نوک ساقه ها را قطع کنید تا جوانه های جانبی بیدار شده و رشد کنند،در این صورت گیاه حالت تو پر و چنبره ای به خود میگیرد.

زخم های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگها و ساقه هاظاهر شده اند: علت ان حمله حشره افت است،با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی لکه ها را خیس نموده و یا طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

برگها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی انهااست: هر دو هفته یکبار با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید.

برگهای جدید کوچک هستند: ریشه ها را بازدید کنید در صورت متراکم بودن نیاز به تعویض گلدان دارد،آن را تعویض نمایید،در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یکبار کمک موثری به تولید برگهای درشت تر  است،تعویض خاک سطحی گلدان با خاک  نو هم تاثیر مثبت دارد.

برگها سقوط میکنند: به ابیاری احتیاج دارد،گلدان را به مدت 15 دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،غبارپاشی روزانه در تابستان را فراموش نکنید.

کلیه اندام گیاهی در حال افتادن و تلف شدن است: عارضه مربوط به یخ زدگی است،خشک شدن گیاه حتمی است.

 

هرس:

 

از گیاه با شاخه های منحرف و دراز به عنوان منبع تکثیر استفاده نموده و انتهای ساقه ها را قطع کنید،با قطع جوانه های انتهایی،جوانه های جانبی بیدار شده و با رشد انها گیاه پر پشت و متراکم میشود.

زیبایی گیاه پیله ا در پر پشت بودن و توپی بودن ان است،هر سال چند بار نوک شاخه ها را قطع کنید تا ضمن کنترل رشد طولی به جوانه های جانبی نیز اجازه رشد دهید.

گل پیله آ

گل پیله آ

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

سال دگر که دارد امید نوبهاری

در بوستان حریفان مانند لاله و گل

هر یک گرفته جامی بر یاد روی یاری

چون این گره گشایم وین راز چون نمایم...

دیدگاه های شما

257 پاسخ به "معرفی گل پیله آ"

  1. سمیه گفت:

    لطفا جواب بدین تا گلهام از بین نرفتن

  2. سمیه گفت:

    سلام.ازطریق ایمیل هکس گلامو براتون فرستادم

  3. علی گفت:

    Attachment

    با سلام و تشکر ازعنایت وتوجه شماگل پیله آی من چند سال این مشکل را دارد سر برگها سوخته وسیاه می شودسر زنی وقلمه هم میزنم این مشکل را داردمحل ان در گلخانه در داخل منزل است موارد ذکر شده در مقاله شما را رعایت می کنم لطفا راهنمایی کنید آیا اب مصرفی خانوار آب املاح دار محسوب می شود؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام علی جان این گل بسیار گند دماغ هستش!! دمای زیر ۲۵ درجه و مرطوب میخاد من تو این شرایط نگهش میداشتم خوب بود، حالا به شما هم همین شرایط رو توصیه میکنم در ضمن اب شیر اب اصلا خوب نیست سعی کنید از اب جوشیده یا مونده استفاده کنید براش

  4. صادق گفت:

    Attachment

    با سلام واحترام
    این گل رو حدود ۵ ماهی هست که برای محل کارم خریدم مقداری ازش جدا کردم و داخل یه گلدون گذاشتم و به خونه بردم امروز متوجه شدم گلدون توی خونه برگاش ضعیف و خورده شده و تعداد خیلی زیادی پشه ریز روی گل، توی گلدون و دور و برش تجمع کردند چی کار باید بکنم؟ ممنون

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟نحوه ی نگهداری شما جطوره؟ ابیاریش جطوره ؟ کود بهش میدید؟

      • صادق گفت:

        سلام ممنون. آبیاری که در حال حاضر هفته ای یکبار آبی که از قبل مونده باشه رو بهشون میدم. کود هم فقط کمپوست به خاکشون اضافه میکنم

        • باغ شیشه ای گفت:

          سعی کنید رطوبت محیط رو بالا ببرید از طریق گذاشتن ظروف اب روی بخاری همینطور دما رو هم پایین بیارید تا زیر ۲۵ درجه بهش حتما اهن بدید کود کامل بدید تا درست بشه

  5. صادق گفت:

    ممنون از راهنماییتون

  6. لیلا گفت:

    سلام خوبین؟ چطوری میتونم عکس گلم رو براتون بفرستم. وجواب سوال هام رو بپرسم.. ممنون میشم جواب بدهید..

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید همینجا دکمه ی browse رو بزنید تا عکس رو اپلود کنید و جوابتون رو بدم

  7. mobi گفت:

    سلام آقای مهندس.ممنون که با حوصله جواب سوالها رو میدید.میخواستم بپرسم ساقه های پیله آ تو آب هم ریشه دار میشه؟یا حتما باید تو خاک بکاریم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام خوبی شما؟ ببینید تویاب من زدم ریشه نداد، شاید کوتاه بوده قلمم…ولی بهتره که توی فصل بهار یه قلمه اندازه یه مداد بزنید توی پرلیت یا ماسه تا زودتر و راحت ریشه دار بشه..ریشه زاییش اسونه

  8. فاطمه جلالی گفت:

    سلام مهندس سجادی عزیز
    من سه ماه پیش یک پیله ا خریدم. گلدانش را تغییر ندادم و در اتاق روشن نگهدار ی میکنم(پشت پنجره نیست) تقریبا پنج روز یکبار آبیاری میکنم،دو هفته یکبارهم کریستالون آبی میدم و دو سه روز یکبار روی برگها آب اسپری میکنم.دمای روز۲۱ درجه و شبها چند درجه پایین تره
    قسمت سبز رنگها متمایل به سبز تره شده و با طراوت نیست و سر همه برگها گیاه(بجز برگهای جدید)خشک شده.یکبار خشک شدگیها را گرفتم ولی با گذشت زمان بیشتر شد.هیچ اثری از قترچ یا سوراخ روی برگها نیست فقط از سر خشک میشه.لفطا راهنمایی کنید.

  9. مهدیه گفت:

    سلام
    اول از همه تشکر میکنم بابت بانک اطلاعاتی که در مورد گل و گیاه درست کردین. واقعا عالیه.
    من یه پیله آ دارم که چند وقته سر برگاش سوخته و برگاش خیلی شکننده شده. تا دستم بهش میخوره برگ میفته. باید چیکارش کنم؟
    شرایط نگهداری ش هم توی دمای اتاق هست. نور پنجره نداره اما نور مصنوعی همیشه بالای سرش هست.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ سایت خودتونه….ببین این گل بسیار گوشت تلخ هستش و نیازبه هوای خنک زیر ۲۵ درجه با رطوبت نسبی بالا داره تا نوکش نسوزه به اب لوله کشی هم حساسه..گل شما هم هواش خشکه و هم نورش کمه.

  10. مهدیه گفت:

    سلام
    اول از همه تشکر میکنم واسه راهنماییتون. یکی از دوستان تو کار پرورش قارچ هست و یه مقدار از کمپوستی که برای قارچ استفاده میشه برای من آوردند. میخواستم بدونم اون کمپوست برای باغچه یا گلدون قابل استفاده هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید