گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۳۶۷ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲

معرفی گل پاندانوس

پاندانوس

نام انگلیسی

Screw pine

نام علمی

Pandanus veitchii

فارسی رایج

پاندانوس

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

70000

از خانواده

Pandanaceae

خاستگاه

شرق آسیا

 

زیبایی خاص این گیاه زینتی روئیدن برگها در طول محور ساقه است که درصورت قرار دادن ان روی پایه و یا در محل بلند نظرها را به خود جلب میکند.در کلیه منازل و ادارات و شرکت ها و بانک ها با شرایط محیط خود را سازگار نشان داده است،برگها کشیده و بلند سبز و دارای خطوط سفید و کرمی و زرد رنگ،در سر تا سر حاشیه برگها از قاعده تا نوک مملو از دندانه های ظریف و خار مانند است،با زیاد شدن سن گیاه احتیاج به جا و مکان بیشتری دارد.در محل اتصال برگ با ساقه جوانه هایی با ریشه های کوچک می رویند که قابل انتقال به گلدان دیگر هستند.انتخاب نام انگلیسی Screw (پیچ) برای ان به علت در برگرفتن ساقه توسط برگها به صورت مارپیچ است،خانواده ان پانداناسه و متعلق به مناطق گرم است.

 

نیازها:

 

نور: به نور کافی و تقریبا آفتابی احتیاج دارد،ولی نور افتاب ظهر به گیاه صدمه میزند،اگر محیط دارای نور کافی نیست هر چند وقت یکبار به محل پرنورتر انتقال دهید،در غیر این صورت برگها سبزی و شادابی خود را ازدست میدهند.

دما: حداقل درجه حرارت در تابستان ۱۰ درجه سانتیگراد است که در صورت نزول ان باید ابیاری متوقف شود.در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق برای ان مطلوب است و در صورت بالا بودن آن نیازی به غبارپاشی دارد.

آبیاری: بین دو آبیاری بایثد خاک خشک شود.با اب کتری سرد شده آبیاری کنید در غیر این صورت نوک برگ شما می سوزد.

رطوبت: اضافه نمودن اب به زیر گلدانی سنگریزه دار بدون ایجاد تماس ته گلدان با اب در ایجاد رطوبت پایدار کمک میکند.

تغذیه: کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کود شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی هر ۲۰ روز یکبار طبق دستور جبران نمایید.معمولا زمانی که برگهای جوان گیاه در وسط بوته سفید می شوند و شکل زیبایی به گیاه می دهد ، و مردم خیال میکنند این طبیعی هستش ولی درحالی که از کمبود آهن خصوصا در تابستان رنج می برد.

خاک مناسب:  کمپوست و پیت به نسبت 4 بر یک یا خاک و کود آماده کاشت

تعویض گلدان: هر یکسال و یا یکسال و نیم یکبار گیاه احتیاج به تعویض  گلدان دارد.گیاه ترجیح میدهد در گلدان کوچکتری زندگی نماید.

تمیز نمودن برگها: از مواد براق کننده شیمیایی میتوانید هر سه هفته یکبار استفاده کنید.بهتر است برگها را با پارچه نرم و اسفنج مرطوب تمیز کنید.

تکثیر: جدا کردن پاگیاه در بهار و ریشه دار نمودن انها(هر پاگیاه در یک گلدان کاشت گردد)

پاجوش پاندانوس

پاجوش پاندانوس

 

عوارض و درمان:

برگها چروکیده و قهوه ای میشوند:هوا گرم و گیاه تشنه است،ابیاری را شروع کنید و گلدان را به محل خنک و مرطوب منتقل کنید.

برگها میپوسند:هنگام غبارپاشی یا ابیاری قطرات اب روی برگها به جا مانده است.روی برگها اب نریزید.

لکه های قهوه ای رنگ در حاشیه برگها به چشم میخورد:هوا خیلی خشک است،مقداری سنگریزه و اب به زیر گلدانی اضافه کنید،ته گلدان با اب در ارتباط نباشد.

برگها قهوه ای کم رنگ و نرم و آبکی میشوند:هوا خیلی سرد و یا صدمه مربوط به یخ زدگی است،برگهای صدمه دیده را حذف و گلدان را به محل گرمتری منتقل نمایید.

برگهای جدید ریز و کم رشد هستند:حجم ریشه ها را بازدید کنید.اگر متراکم هستند گلدان را تعویض کنید،تغذیه مصنوغی هم در این عارضه اثر مثبت دارد.

قاعده برگها آبکی و پوسیدگی شروع شده است:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،اگر درجه حرارت زیر ده درجه اس ابیاری را قطع کنید.

برگها حالت ابلق بودن خود را از دست داده اند و سبز یکدست هستند:نور کافی نیست،گلدان را به محل افتابگیر منتقل کنید،مواظب افتاب سوزان اواسط تابستان در روز باشید.

برگها رنگ پریده و چروک میشوند:نور زیاد است،گیاه را به محل تاریکتر منتقل کنید.

لکه های قهوه ای در پشت برگها ظاهر میشوند:افت عامل این عارضه است،سمپاشی با سم نفوذی حشره کش هر دو هفته یکبار طبق دستور توصیه میشود.

برگها دارای نقاط زرد رنگ و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است:کنه ریز قرمز میکروسکوپی عامل ان است،با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

 تعویض گلدان: متراکم شدن ریشه ها و کم شدن رشد در بهار علامت تعویض گلدان است،
الف)گلدان را قبل از تعویض ابیاری کنید و سپس گیاه را خارج نمایید.
ب)خاکهای کهنه را به ملایمت کنار بزنید،گیاه را در وسط گلدان جدید قرار دهید و خاک جدید اضافه کنید.ساقه ضخیم و کوتاه این گیاه بر روی انبوهی از ربشه های به هم پیچیده میرویند و برگهای ضخیم،غلافی و قایق مانند آن به طرف پائین متمایل میشوند.گیاه را باید روی پایه یا محل بلند و به دور از محل رفت و امد قرار داد.

 

پاندانوس

پاندانوس

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

مچنان در آتش مهر تو سوزانم چو شمع

گر کمیت اشک گل گونم نبودی گرم رو

کی شدی روشن به گیتی راز پنهانم چو شمع

در میان آب و آتش همچنان سرگرم.....

دیدگاه های شما

367 پاسخ به "معرفی گل پاندانوس"

  1. مریم گفت:

    Attachment

    با سلام … مهندس جان لطفا کمکم کن پاندانوسم داره خراب میشه از بین میره …. عکس هاش

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این طوری نیست که یه سم قارچکش سبز و سفید تهیه کنید از فروشگاه ما به ش اسپری بشه با فاصله ی ۵ روز و کود اسیدهیوکیک بهش بدید و این نواحی الوده رو ببرید تا گلتون درست بشه..

  2. مریم گفت:

    Attachment

    عکس دیگر

  3. مریم گفت:

    کود اسید هیومیک مایع؟ چه قدر بهش بدم؟ قارچکش سبز و سفید چند بار با فاصله ی ۵ روز؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ قارچکش رو باید اسپری کنید روش چون سم اماده مصرف هست و اسیدهیومیک هم باید دوتا درب در نبم لیتر اب دوهفته یبار هش بدید

  4. مریم گفت:

    مهندس مرسی از راهنماییهات .. من کود گرین دارم امکانش هست که دیگه کود اسید هیومیک نخرم ؟ یا باید کود اسید هیومیک جدا بخرم بدم به پاندانوسم؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام اگه کود گرین اپارتمانی باشه خودش اسیدهیومیک داره و نیازی به اسیدجدا نیست. همونو بهش بدید

  5. یگانه گفت:

    Attachment

    سلام از مطالب مفیدتون واقعا ممنونم لطفا میشه نام گیاه زیر رو بهم بگید .

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ این گل کرینوم هستش توی بخش مربوطه دربارش نوشتم. ولی نور زیاد و اب متوسط نیاز داره.

  6. Evs گفت:

    سلام وقت بخیر بدادم برسید گلم داغون شده از ی بوته پر چند تا برگش مونده هر ی هفته ده روز بااب جوشیده سرد شده اب میدم اما برگاش از نوک خشک میشهرمیرسه ب انتهای برگ این حالش علتش چیه?

  7. Evs گفت:

    سلام گلدون من ی بوته پر بود اما الان چهار تا برگ اونم از نوک دارن زرد وخشک میشن تا انتها برگ هفته ایی با اب جوشیده سرد اب میدم اما حالش خوب نیس

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما ؟ تغذیه بدید ، خاک رو عوض کنید ممکنه کرم یا هزار پا توی خاکش باشه ! رطوبت محیط رو یشتر کنید و با اب لیمو و اسیدهیومیک به اب اضافه و آبیاری کنید تا تجمع نمک روی خاک نباشه !

  8. Evs گفت:

    واسه عکس ارور میده

  9. Evs گفت:

    Attachment

    اینم عکس

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      ببینید عزیزم این اب زیاد بهش رسیده ، نه اینکه شما اب زیاد داده باشید ، چون که سایز گلذدون بهش بزرگه و باعث میشه اب بمونه توش و باعث پوسیدگی بشه ، البته مازاد اب توی خاک باعث این مشکل شده ، بهتره خاک و گلدون رو عوض کنید ونور گلتون رو زیادد تر کتید

  10. Evs گفت:

    حالا کمک کنید خیلی دوسش داشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید