گل های آپارتمانی, گلهای تراریومی, گلهای گلدار آپارتمانی, مقاوم به نور کم ۶ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۰ تیر ۱۳۹۲

معرفی گل وریزیا

گل وریزیا

نام انگلیسی

Flaming sword

نام علمی

Vriesea sp

فارسی رایج

وریزیا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

100000

از خانواده

bromeliadaceae

خاستگاه

آمریکای مرکزی و جنوبی

سلام دوستان عزیز حالتون چطوره؟ گیاه وریزیا رو میخام ایمروز بهتون معرفی کنم، آخ داشت یادم میرفت، بنده سجادی هستم ادمین سایت افتخار دارم امروز در خدمت شما باشم.گل  وریزیا گیاهیست علفی  از خانواده ی برومیلده یا آناناس خودمون که بومی جنگلهای بارانی آمریکای مرکزی و جنوبی میباشد و در آن مناطق به صورت دارزی زندگی میکند. به همین دلیل نگهداری این گل راحت است و در نقاط سایه دار به خوبی رشد میکند ولی خب نور و البته رطوبت  بیشتر یک آپشن محسوب میشود.تاکنون در حدود ۲۵۰ گونه از این جنس شناسایی شده که بیشتر به هوای برگها و گلهای شمشیر مانندش پرورش داده میشود

نیازها:

دما: بهترین دما برای این گل دمای ۱۵ الی ۳۰ درجه میباشد ولی در خانه بعید به نظر میرسد دما تا زیر ۱۵ درجه برسد ودر صورت گرم بودن زیادی حتما گیاه را آبپاشی کنید بنابراین دمای داخل منزل و اتاق برای پرورش این گل مناسب است در نظر داشته باشید که دمای شب ۲ الی ۳ درجه پایین تر از دمای روز باشد!

آبیاری:طبق دمای اتاق شما،به طور میانگین هفتگی ۲ بار آبیاری کافیست و حتما حفره ی میانی یا (روزت کاپ) گل را همیشه پر از آب نگه دارید!

رطوبت: همانطور که گفته شد این گل در مناطق بومی خود روزگاز مرطوبی را سپری میکند(:d)بنابراین یک کلید مهم در نگهداری ازین گل رطوبت بالا میباشد که یا میتوان با کاشت گروهی گلهای دیگر یا پر کردن سینی یا زیرگلدانی همراه با اسپری آب بدون کلر!روی برگها فراهم شود پس این هم جای نگرانی ندارد.

نور: در جنگلهای آمریکای جنوبی مثلا آمازون پوشش گیاهی بسیار فشرده است به صورت سایه آفتاب است و نور کمتری  به این بندگان خدا میرسد پس در نتیجه برای اتاقهای سایه آفتاب  و سایه بسیارمناسب است در ضمن نسبت به بقیه آناناسی ها به سایه مقاوم تر است !!در صورت روشن تر بودن مراقب اشعه ی مستقیم آفتاب باشید تا برگها نسوزد!

خاک: درجنگل به دلیل آب و رطوبت زیاد و نور کمتر ،تجزیه ی مواد به کندی صورت میگیرد و خاک به اصطلاح آلی است تا معدنی،در منزل یا گلخانه میتوان از خاکهای آلی مثل پیت ماس و ترکیت ان با پرلیت به صورت نصف نصف  استفاده کرد تا آب را به راحتی رد بدهد البته  این گل را در خاک ارکیده یا خزه  هم میتوان کاشت تا  در تنه ی درخت یا درز دیوار ها قرار داد

تغذیه : باید ماهی یکبار با نصف مقدار توصیه شده آن هم با کودهای مایع تغذیه شود.این حفره ی وسط گل خیلی مهم است و هم میتوان کود را روی خاک ریخت ولی ریختن داخل حفره بهتر است!!

گلدهی: این گل جز گلهای اصطلاحا Monocarpicمیباشد یعنی پس از گلدهی مرده و پاجوش یا بچه ی آن جای خود را میگیرد پس از پایان دوره ی طولانی گلدهی گیاه را کف بر کرده تا اجازه رشد سریع تر بچه داده شود.می توان با پوشیدن پلاستیک و قرار دادن سیب رسیده یا  موز زیر پوشش آن ،گیاه زبان بسته را وادار به گلدهی کرد!

گلدهی

گلدهی

تعویض گلدان:این گیاه پس از بزرگ شدن دیگر نیازی به تعویض گلدلن ندارند و فقط بچه های آنها را جهت مستقل شدن و تشکیل خانواده جدا کرده و به گلدانی دیگر منتقل کنید

تکثیر: مانند بقیه گیاهان خانواده آناناس باید با جدا کردن بچه ها از کنار مادر یا یحتمل ساقه گل آن را تکثیر کنید.

تقسیم بوته ی وریزیا

تقسیم بوته ی وریزیا

عوارض و درمان:

برگ ها زرد رنگ شده و لکه های قهوه ای در سطح زیرین انها مشاهده میگردد: عامل ان حشره افت است.هفته ای یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند.

نوک برگها قهوه ای شده اند و خشک میشوند :یا هوا خیلی خشک است و یا گیاه کم ابی کشیده است.در صورت لزوم گلدان را ابیاری  و غبار پاشی کنید.

برگها رنگ خود را از دست داده اند :نور کافی نیست و یا تغذیه ی مصنوعی مورد احتیاج است.شرایط را بازدید کنید گیاه را به محل روشنتری منقتل کرده و یا طبق دستور تغذیه نمایید.

برگها خشک،چروک و لوله شده است: هوا سرد است و گیاه تشنه است.گیاه را به محل گرمتری منتقل کرده  و ابیاری کنید.

برگها چروک خورده و قهوه ای میشوند: هوای محیط خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری ببرید،غبار پاشی را فراموش ننمایید.

لکه های سوخته در وسط برگ مشاهده می گردد: غبارپاشی در افتاب انجام شده است.گیاه به رطویت احتیاج دارد ولی در افتاب غبارپاشی نکنید.برگهای از بین رفته را با کارد تیزی حذف کنید(پوشیدن دستکش را فراموش نکنید.برگها تیز هستند)

برگها حالت زنگ زدکی پیدا کرده اند: از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید،پارچه و یا اسفنج مرطوب برای تمیز نگهداشتن برگها مناسب تر است.

گلها ظاهر شده ولی برگها در حال خشک شدن هستند: کاملا طبیعی است،پاجوشها از این به بعد ظاهر شده و رشد خواهند کرد.بعد از اینکه گیاه مادری از بین رفت پاجوشها را جدا نموده و هر کدام را به یک گلدان کوچکتر منتقل کنید.

گیاه از قاعده ی برگها شروع به پوسیده شدن نموده و برگها میریزند :آبیاری زیاده از حد صورت گرفته است.اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود سپس ابیاری کنید.در زمستان هفته ای یکبار و در تابستان هفته ای دو بار ابیاری کافی است.

وریزیا

وریزیا

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

کار ما نیست شناسایی «راز» گل سرخ، کار ما شاید این است که در «افسون» گل سرخ شناور باشیم......

دیدگاه های شما

6 پاسخ به "معرفی گل وریزیا"

  1. مهدی گفت:

    Attachment

    با سلام و تشکر از جناب آقای سجادی
    در صورت امکان میشه اسم این گیاه با روش تکثیر اون رو بفرمائید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ اسم این گل هستش لِدبوریا !
      بهترین راه تکثیر اینه که همین گلدون رو پیاده کنی گل رو دربیاری و پیاز ها رو جدا کنید ..الان همین گلدون شما کمه کم ۴ تا گلدون میشه ازش کشید بیرون…

  2. حسین گفت:

    Attachment

    سلام. ممکنه اسم این گل رو بهم بگین

  3. m گفت:

    Attachment

    سلام استاد. خسته نباشید. واقعا دستتون درد نکنه. فقط سوالی داشتم میشه اسم این بوته گل رو بگید.
    بازم ممنون

  4. محمد جعفری گفت:

    گیاه وریزیا رو میخام ایمروز بهتون
    در مناطق بومی خود روزگاز
    ازین گل رزوبت بالا
    خزه هم میتوان اشت
    شبها گلاش باز میشه روها میبنده
    مهندس حیف نیست با غلط های املایی توانایی خود را ضایع کنید ؟
    😂😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید