گیاهان پوششی و رونده ۴۵۲ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

جنگ نازی ها با ساقه ی ناز…

نام انگلیسی

گل یخی

نام علمی

Aptenia sp

فارسی رایج

گل یخی

فارسی اصیل

گل ناز

معیار زیبایی

رنج قیمت

از خانواده

Aizoacea

خاستگاه

اکثرابومی جنوب آفریقا

 

 

    گیاه یخی نامی عمومی است که برای چندین گیاه گوشتی بکار می‌رود. این گیاهان همگی دارای برگ‌های ضخیم و آبدار بوده که بیشتر دارای سطح خاکستری یا کریستالی هستند. اغلب گل‌های زیبا تولید کرده که برخی به تقریب درخشان بوده بطوریکه گل‌های مینا مانند با گلبرگ‌های ابریشمی را تداعی می‌کنند. این گل‌ها زنبورعسل را جلب می‌کنند.

نیازها: گیاهان یخی از نظر خاک حساسیت زیادی ندارند و برخی از آن‌ها در خاک‌هایی که به تقریب خاص هستند رشد می‌کنند. آب باید به قدری داده شود که از پژمردگی و خشک شدن برگ‌ها جلوگیری شود و آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه یا سرخشکیدگی، بویژه در خاک‌های سنگین در آب و هوای داغ شود. در اواسط پاییز و یک بار دیگر بعد از اتمام گلدهی باید مقدار کمی کود داده شود. برخی از این گیاهان به شرح زیر می‌باشد:

گلدهی: از اواسط بهار تا اوایل پاییز گل می‌دهد.

نیازها: در نور کامل و ترکیب خاکی تشکیل شده از ۲ قسمت خاک لوم، ۲ قسمت ماسه و ۱ قسمت خاک برگ برگ پوسیده رشد مطلوبی دارد اما از نظر خاک گیاه کم توقعی است و به تقریب در تمام خاک‌ها رشد می‌کند.

افزایش: از طریق کاشت بذر و ریشه‌دار کردن قلمه در بهار یا تابستان قابل افزایش است. قلمه آن به راحتی در ماسه مرطوب ریشه می‌دهد. در مناطق سرد می‌توان گیاهان را قبل از شروع سرما جمع‌آوری کرد و از آن‌ها قلمه تهیه و در گلخانه در بستر ماسه‌ای ریشه‌دار کرد.

گونه‌های مهم:

 

   Aptenia cordifolia: گیاهی گوشتی با برگ‌های سبز براق قلبی شکل تا تخم‌مرغی به طول 5/2 سانتی‌متر است که روی ساقه‌های سست به طول حدود 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند. گل‌های قرمز ارغوانی به قطر 5/2 سانتی‌متر در بهار و تابستان ظاهر می‌شوند. رقم ‘Variegata’ دارای برگ‌های حاشیه سفید است. برای فضاهای کوچک قابل استفاده است و گیاهان باید با فاصله 30 تا 45 سانتی‌متر کشت شوند. با کاشت بذر و ریشه‌دار کردن قلمه قابل افزایش است.

گل نازآویز

گل نازآویز

   Kaffir fig, Hottentot fig) Carpobrotus spp).: بومی نواحی خشک آفریقای جنوبی، استرالیا، شیلی و مکزیک است. گیاهی چندساله گوشتی با عادت رشد خزنده است که برگ‌های آن گوشتی و متورم، سه‌گوش، متقابل، صاف و گاهی خالدار بوده و در پایین به صورت جفتی روی ساقه‌ متورم قرار دارند. گل‌های مینا مانند آن بدون دمگل با گلبرگ‌های فراوان بوده و از اواسط بهار تا اوایل پاییز ظاهر می‌شوند. در نواحی سرد در گلخانه سرد یا معتدل نگهداری شده و یا به صورت یک‌ساله حساس به سرما در هوای آزاد کشت و کار می‌شود. در نواحی گرم‌تر به عنوان گیاه پوششی در خاک‌های شنی و محل آفتابی در باغچه کشت می‌شوند. گیاه مناسبی برای حفظ خاک‌های شنی است. گیاهان سطح قابل ملاحظه‌ای را در زمین‌های مسطح و کمی شیب‌دار می‌پوشانند. از کاشت گیاهان در زمین‌های با شیب تند باید خودداری کرد چون وزن گیاهان در محل‌های خیس شده باعث جابجا شدن آن‌ها می‌شود. در تهران به مقدار زیاد در باغچه‌های سنگی کاشت شده و به طور معمول زمستان را بدون آسیب پشت سر می‌گذارد اما در سال‌هایی که هوا خیلی سرد شود تا حدودی آسیب می‌بیند اما با گرم شدن هوا رشد مجدد را از سر می‌گیرد.

    C. acinaciformis: ساقه‌ خزنده آن به طول 5/1 متر یا بیشتر با انشعابات جانبی کوتاه رشد می‌کند. برگ‌ها به طول 9 سانتی‌متر به رنگ سبز خاکستری است که در سطح بالایی قسمت پایین دارای تاول‌هایی است. گل‌ها به رنگ ارغوانی مایل به قرمز کم رنگ به قطر 12 سانتی‌متر است که در اواسط روز باز می‌شوند.

ناز خنجری

ناز خنجری

    C. edulis: ساقه‌ها پهن‌شونده به طول 2 متر یا بیشتر بوده که در طول خود ریشه‌دار می‌شوند. گل‌های زرد رنگ و به قطر حدود 12-8 سانتی‌متر است که در بعد از ظهر باز شده و سپس در طول روز صورتی رنگ می‌شوند. میوه‌های آن خوراکی و انجیز مانند است.

گل ناز خنجری

گل ناز خنجری

    Red spike) Cephalopyllum): ارتفاع هر گیاه به ۵/۷ تا ۱۲ سانتی‌متر و گسترش عرضی آن به 45 سانتی‌متر می‌رسد. برگ‌ها نوک‌تیز و به رنگ قرمز برنزی و انگشتی شکل است. روی گیاه پس از دو سال گل‌های قرمز در زمستان ظاهر می‌شود اما برخی می‌توانند در سراسر سال گل بدهند. با کاشت بذر در بهار و تابستان افزایش می‌یابد.

گل ناز

گل ناز

    Delosperma: از نظر مقاومت به سرما دارای تنوع هستند. D. ‘Alba’ حساس به سرما و دارای برگ‌های سبز درخشان و گوشتی استوانه‌ای روی ساقه‌هایی که به آرامی گسترش می‌یابند، می‌باشد. این ساقه‌ها همزمان با گسترش در سطح زمین ریشه‌دار می‌شوند. گل‌های سفید کوچک در تابستان افزایش می‌یابد.

گل ناز

گل ناز

    در نواحی سرد گیاهان در زمستان بوسیله برف یا مالچ زمستانه محافظت می‌شوند.
D. cooperi نسبت به سرما مقاوم‌تر بوده و تا ارتفاع حدود 10 سانتی‌متر و گسترش عرضی 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های آن به‌تقریب استوانه‌ای و انگشتی شکل است. گل‌های ارغوانی درخشان به قطر حدود 5 سانتی‌متر در طول تابستان ظاهر می‌شود.

گل ناز

گل ناز

    D. nubigenum: مقاومت به سرمای آن از دو گونه قبلی بیشتر است. گیاهان زمین را با تشکیل فرشی ضخیم از برگ‌های استوانه‌ای سبز روشن که در پاییز به رنگ قرمز در آمده و تا بهار به همین رنگ باقی می‌مانند، می‌پوشانند. گل‌های زرد رنگ آن به قطر 5/2 تا 5 سانتی‌متر به‌تقریب یک ماه سطح گیاه را می‌پوشانند.

گل ناز

گل ناز

    Drosanthemum: به سرما حساس بوده و نقاط درخشان روی برگ‌های آن دلیل نامگذاری آن به نام گیاهی یخی است.

گل یخی

گل یخی

    D. floribundum: سطح بزرگی را با لایه‌ای به قطر 15 سانتی‌متر از برگ‌های ریز می‌پوشاند. در بین گیاهان یخی این گیاه بهترین گیاه برای کنترل فرسایش در محل‌های شیب‌دار است. در اواخر بهار گیاه با گل‌های صورتی روشن پوشانده می‌شود.

گل یخی

گل یخی

    D. hispidum: گیاهی بوته‌ای شکل که به ارتفاع حدود60 سانتی‌متر و پهنای 90 سانتی‌متر رشد می‌کند. دارای برگ‌های استوانه‌ای به طول 5/2 سانتی‌متر و گل‌های ارغوانی درخشان به قطر 5/2 سانتی‌متر است که ظاهری یکدست را در اواخر بهار و اوایل تابستان ایجاد می‌کند.   برای پوشش سریع گیاهان باید به فاصله 45 سانتی‌متر کشت شوند.

گل ناز

گل ناز

    Lampranthus: گیاهانی پهن‌شونده و نیمه بوته‌ای با برگ‌های سبز خاکستری و انگشتی شکل هستند که از اواخر زمستان تا بهار گل‌های جالب توجهی را تولید می‌کنند که گلدهی آن‌ها تا پاییز ادامه دارد. گونه‌های محتلف آن با بذر و قلمه افزایش هستند. گیاهان باید با فاصله 30 تا 45 سانتی‌متر کشت شوند.

    گل‌های نارنجی درخشان به قطر 5 سانتی‌متر در L. aurantiacus روی گیاهان بوته‌ای فشرده که ارتفاع حدود 40 سانتی‌متر دارند ظاهر می‌شود. رقم ‘Glaucus’ دارای گل‌های زرد شفاف و رقم ‘Sunman’ دارای گل‌های زرد طلایی است.

    L. productus: ارتفاعی مشابه گونه قبل داشته ولی گسترش آن بیشتر است و دارای برگ‌هایی با نوک برنزی و گل‌های ارغوانی به قطر 5/2 سانتی‌متر است.

گل نازگوشتی

گل نازگوشتی

    L. spectabilis: تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر رشد کرده و گل‌هایی به قطر 5/2 سانتی‌متر تولید کرده که در رنگ‌های صورتی متمایل به یاسی،‌ صورتی مایل به قرمز، قرمز و ارغوانی مشاهده می‌شوند.

گل ناز گوشتی

گل ناز گوشتی

    Redondo creeper) L. filicaulis): از نظر اندازه و بافت از سه گونه دیگر متفاوت است. ساقه‌های خزنده و نازک، برگ‌های کوچک و گل‌های صورتی کوچکی تولید کرده و پوششی به ارتفاع 10 سانتی‌متر ایجاد می‌کنند. گیاهان به آرامی گسترش یافته و برای سطوح کوچک مناسب هستند.

گل نازگوشتی

گل نازگوشتی

    Malephora: گیاهی حساس به سرما با برگ‌های انگشتی به رنگ سبز خاکستری است که پس زمین‌های فشرده ایجاد می‌کند. گلدهی اصلی آن در بهار است اما در سراسر سال گل‌هایی روی گیاه ظاهر می‌شود. با بذر و قلمه قابل افزایش است. گیاهان باید با فاصله 30 تا 45 سانتی‌متری کشت شوند.

    M. crocea: گیاهی کند رشد با گل‌های زرد با سایه قرمز به قطر 5/2 سانتی‌متر است.

گل ناز

گل ناز

    M. c. ‘Purpureocrocea’: دارای گل‌های صورتی است که با برگ‌های سبز مایل به آبی آن هماهنگی دارد و می‌تواند برای کنترل فرسایش در زمین‌های با شیب متوسط بکار رود.

گل ناز

گل ناز

    M. lutea: گیاهی متراکم‌تر است که به ارتفاع 30 سانتی‌متر رشد کرده و دارای برگ‌های سبز خاکستری و گل‌های زرد کوچک است.

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
دیدگاه های شما

452 پاسخ به "جنگ نازی ها با ساقه ی ناز…"

  1. خدابخش گفت:

    سلام خدمت شما مهندس سجادی عزیز.لطفا ببینید ای گل یخ چه مشکلی داره.ممنون وسپاسگذارم.ببخشید نتونستم عکس بگذارم.بعضی از برگهایش سفید شده.

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      باسلام گل یخ هرسال توی تابستون برگاش میسوزه و این در اثر گرما و تابش مستقیم افتاب هست باید کمی سایه داشته باشه البته سال بعد درست میشه

  2. نگار گفت:

    Attachment

    سلام سال قبل یک گل ناز فرانسوی در باعچه کاشتم این مشکل خشکیدگی را پیدا کرد ودر نهایت کامل از بین رفت امسال در گلدان کاشتم بعد از اتمام گلهای موقع خرید دیگر گل نداده ودقیقا مثل پارسالی خشکید گی داره مشکل چی هست
    گلدان سمت جنوب در کنار دیوار قرار داره وموقع خشک شدن سطح آب میدم یکی دوساعتی هم افتاب داره کود آهن و گل دهی هم یک بار دادم
    باتشکر فراوان از شما شاد باشید

  3. نگار گفت:

    سلام
    جناب مهندس میدانم که پاسخ گویی به سولات برای شما بسیار وقت گیر هست من هم ابتدا پاسخ شما به دیگر کاربران را میخانم که سوال تکراری پرسیده نشود
    هرجند دیگه چیزی ازگل باقی نمانده اما ممنون میشم اگه پاسخگو باشید

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      بببین این پاسخ برای همه اطلسی های دیگه هم ک میخرید هست نه فقط این ! کمبود اهن شدید داره و نور افتاب کلافش کرده ! بهتره نیم سایه باشه اطلسی همیشه و کود اهن هم ماهی یبار بهش بدید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید