گل های بیرونی بدون دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۲ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل مینایکساله

مینا یکساله

نام انگلیسی

China aster

نام علمی

Callistephus chinensis

فارسی رایج

مینای یک ساله (آستر چینی، مینای پائیزه)

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

گل

رنج قیمت

3500-5000

از خانواده

Asteraceae

خاستگاه

چین

    مبدأ آن چین و ژاپن است. گیاهی یک ساله با رنگ ها و شکل های مختلف گل بوده، برگ های آن متناوب و بیضوی با حاشیه دندانه دار است. انواع کم پر و پر پر با گلبرگ های باریک و پهن دارد. رنگ غالب آن ها سفید، صورتی، قرمز آتشی، آبی و ارغوانی است. دارای انواع پاکوتاه، متوسط و پابلند بوده که ارتفا آن ها از 15 تا 60 سانتی متر متغیر است. از انواع پابلند آن برای گل بریدنی و از انواع پاکوتاه آن برای کاشت در گلدان می توان استفاده کرد. نباید آن را با مینای چندساله که گاهی به آن مینای چینی نیز گفته می شود و گلبرگ های آن اغلب آبی، آبی مایل به بنفش و گاهی قرمز و سفید با مرکز زرد رنگ است، اشتباه کرد.

گلدهی

    زمان گلدهی مینای یک ساله اواسط مرداد و شهریور است. برخی از رقم های آن دیرتر به گل می رود. از آنجا که این گیاه در بهار گل نمی دهد، برای خالی نماندن زمین از گل آن را با دیگر گل های بهاره به صورت ترکیبی می کارند. مینای یک ساله برای تسریع گل آغازی در دمای 13 –20 درجه سانتی گراد، به عنوان یک گیاه روز بلند اختیاری طبقه بندی می شود ولی در دمای 13 درجه سانتی گراد یا کمتر، روز بلند اجباری است و در شرایط روز کوتاه فقط به فرم طوقه ای رشد می کند. پس از گل آغازی در شرایط روز کوتاه نمو گل تسریع می شود. زمان گلدهی تحت تاثیر نسبت روزهای بلند به روزهای کوتاه قرار می گیرد. در شرایط روز کوتاه به کار بردن تیمار روز بلند (16 ساعت روشنایی) باعث افزایش طول ساقه و کاهش زمان تا گلدهی می شود. نوردهی دوره ای 7.5 دقیقه در هر نیم ساعت به طور معمول استفاده می شود.

نیازها

    خاک مناسب آن یک خاک غنی با زه کشی مناسب است. خاک مورد  استفاده برای کاشت مینا پائیزه نباید با متیل بروماید گندزدایی شود چون باعث کاهش تندیدن بذر می شود. زیادی کلسیم در خاک نیز برای کاشت مینا پائیزه مناسب نیست. به حالت غرقابی بسیار حساس است و خاک سنگین برای رشد آن مناسب نیست. مینا پائیزه یک گیاه یک ساله زمستانه است اما می تواند در تابستان رشد کند. محصول تابستانه اغلب در محل سرپوشیده پرورش داده می شود. در مناطقی که بتوان دما را در محدوده 10 درجه سانتی گراد نگهداری کرد، در سراسر سال قابل پرورش است. با وجودی که یک گیاه یک ساله زمستانه است اما به سرمازدگی بسیار حساس است و بنابراین کاشت بذر آن باید در زمانی انجام شود که گیاه با دمای یخبندان مواجه نشود. سایه را تحمل می کند ولی نور فراوان آفتاب را ترجیح می دهد. از آنجا که ریشه های مینا سطحی است نباید دچار کم آبی شود. حذف گل های پژمرده به افزایش دوره گلدهی کمک می کند. سربرداری در بعضی رقم های مینا اثر مفید دارد و میتواند باعث افزایش انشعابات جانبی و تعداد گل در گیاه شود، گرچه گلدهی را مدتی به عقب   می اندازد.

افزایش

    با بذر افزایش می یابد بذر آن در اسفند در شاسی سرد کشت شده و پس از یک مرحله جابجایی در مرحله 4 برگی، در اردیبهشت ماه به زمین اصلی منتقل می شود. زمان انتقال نشاء اثر زیادی روی موفقیت یا شکست در تولید این محصول دارد که به شرایط آب و هوایی بستگی دارد. پس از کاشت آبیاری شده و برای چند روز بهتر است روی آن ها سایبان ایجاد شود. برای ادامه گلدهی تا آخر پائیز بذر را در چند مرحله کشت می کنند. از زمان کاشت بذر تا گلدهی بسته به رقم 3 تا 5 ماه طول می کشد.

بذر مینا

بذر مینا

آفات و بیماری ها

    یکی از آفات رایج برای این گیاه مورچه است که طوقه را می خورد و باعث خشک شدن آن می شود. اگر در باغچه ای مورچه وجود داشته باشد، با سم لیندین یا سوین می توان با آن مبارزه کرد. از آنجا که این گل امراض قارچی نیز دارد توصیه می شود دو سال پشت سر هم در یک محل کشت نشود.

مینا یکساله

مینا یکساله

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

آمد نسیم و نکهت گل در جهان فکند

بلبل ز شوق غلغه در بوستان فکند

هم باد نوبهار دل غنچه برگشاد

هم بید سایه بر سر آب روان فکند

دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید