گل های بیرونی ۵۵ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۱۴ شهریور ۱۳۹۲

معرفی گل لادن

لادن

نام انگلیسی

Nasturtium

نام علمی

Tropaeolum spp

فارسی رایج

لادن

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ و گل

رنج قیمت

3000-5000

از خانواده

Tropaeolaceae

خاستگاه

آمریکای جنوبی/مرکزی( کوه های آند از بولیوی تا کلمبیا)

    مبدأ آن آمریکای جنوبی و مرکزی است. بسیار پر رشد بوده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. اغلب رقم های آن یک ساله اند ولی رقم های چندساله نیز دارد. دارای انواع مختلف بالارونده، نیمه بالا رونده، پیچنده، پا کوتاه و  پا بلند است که اقسام پیچنده آن با دمبرگ های خود به دور گیاهان مجاور خود می پیچند. برگ های گرد یا بیضی شکل آن سپر مانند بوده و دمبرگ به وسط پهنک وصل می شود. در بعضی انواع آن برگ ها ابلق است. گل ها ممکن است کم پر یا پر پر بوده و به رنگ های زرد، زرد کمرنگ، نارنجی و قرمز دیده می شوند. در برخی از انواع آن، گلبرگ ها با رنگ های دیگر منقوش شده است. گل ها از کنار برگ خارج شده و دارای دمگل به نسبت بلند هستند. هر گل دارای یک مهمیز است.

   برگ لادن طعم و مزه شاهی یا تره تیزک را دارد و به همین علت آن را شاهی هندی می نامند. در خارج، از برگ های جوان آن در تهیه سالاد استفاده می شود. میوه های سبز آن به عنوان چاشنی به ترشی اضافه می شود. در قدیم دم کرده آن را به عنوان داروی مدر مصرف می کردند. همچنین از خیسانده بذر و برگ تازه لادن در الکل برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می شود.

    برای کشت در گلخانه، سبدهای آویزان، کنار نرده ها و در حاشیه مناسب است. در مناطق جنوبی ایران که زمستان معتدل دارند به عنوان گل زمستانه یا بهاره در باغچه منازل کشت می شود.

گلدهی

    کشت آن در پائیز و نگهداری در گلخانه موجب گلدهی در طول زمستان می شود و برای اوایل بهار نیز گلدان های پر گلی می توان داشت. در هوای آزاد تمام ماه های بهار، تابستان و پائیز گل می دهد.

نیازها

    لادن از گیاهانی است که طاقت آفتاب سوزان و هوای خشک را ندارد. به آب زیاد نیاز دارد و می تواند در خاک های ضعیف و کم کود هم رشد کند. برای گلدهی زیاد خاک آن باید به نسبت خشک باشد. اگر به لادن کود زیادی داده شود یا در خاک های قوی و حاصلخیز کشت شود باعث رشد زیاد برگ ها شده و هیچ گاه گل نمی دهد و یا گل بسیار کمی تولید می کند که آن هم در زیر برگ ها مخفی می ماند. اگر در باغچه کشت شود نباید خطر یخبندان وجود داشته باشد. این گیاه آفتاب دوست است ولی چند ساعت در روز سایه را تحمل می کند.

افزایش

    با بذر و قلمه قابل افزایش است و بهترین راه افزایش آن، کاشت مستقیم بذر در خرداد ماه در هوای آزاد است. بذرهای لادن درشت است (به اندازه یک نخود) و می توان آن را مستقیم در زمین کشت کرد. به انتقال حساس است، بنابراین کمتر به صورت نشایی کشت می شود. در مناطق سرد، بذر آن در اواخر زمستان در گلدان کشت می شود و پس از مساعد شدن هوا گیاه را با خاک اطراف ریشه به زمین منتقل می کنند و در این حالت گل زیادی در بهار تولید می شود. بذر لادن نباید زیاد در انبار بماند چون زیوایی خود را به سرعت از دست می دهد. رقم های پر پر با قلمه نیز افزایش می یابند و روش کار به این صورت است که شاخه های سفت آن را انتخاب کرده، برگ های آن را حذف می کنند و فقط چند برگ کوچک بالای ساقه را نگه داشته آن را در ظرف آب قرار می دهند و در جایی که آفاب ملایمی دارد قرار می دهند و در جایی که آفتاب ملایمی دارد قرار می دهند که به زودی ریشه تولید می کند. قلمه ریشه دار شده را به آرامی در گلدان قرار داده و روی ریشه ها را با خاک می پوشانند.

لادن

لادن

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

بخت باز آمد و طالع در دولت بگشاد

مدعی رفت و مرا کار به سامان آمد

می بیارید که ایام طرب روی نمود

گل بریزید که آن سرو خرامان آمد

دیدگاه های شما

55 پاسخ به "معرفی گل لادن"

  1. ایمان گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    می خاستم بدونم گل لادن از زمان گشت تا چقدر بعدش گل می دهد؟
    ممنون می شم جوابم رو بدهید

  2. mari گفت:

    با سلام و خسته نباشید.
    ببخشید میشه در انتخاب موضوع پروژه ارشد کمکم کنید.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ فقط توصیه میکنم بهت هرپروژه ای بر میداری با توجه به نیاز بازار باشه تا بتونید ازش پول در بیارید بعد درستون، و پایان نامتون نمونه گوشه کتاب خونه خاک بخوره !!!

  3. مژگان گفت:

    سلام میشه الان بذر لادن رو بکارم و در جای گرم نگه دارم تا بهار؟

  4. مژگان گفت:

    ممنون از راهنماییتون ، جناب مهندس

  5. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید . این گل تابستون جنوب ایران رو تحمل میکنه ؟؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام در محلی سایه بله تحمل میکنه به راحتی

      • فاطمه گفت:

        خیلی ممنونم .
        من میخوام بذر لادن و آمارانتوس سه رنگ رو از فروشگاه سایت بخرم . کی بکارمشون خوبه ؟
        ویه سوال دیگه : بذر لادنی که تو فروشگاه دارید از کدوم نوعه ؟؟؟ بالا رونده یا پیچنده ؟

  6. عباس گفت:

    Attachment

    سلام مهندس اسم این گل چیه؟

  7. علیرضا گفت:

    سلام. لادنی دارم که زیاد گل داده ولی برگاش ریز شده و تنگ . هنوز از گلدون اولیه ای که خریدم خارجش نکردم.علت ریز بودن برگاش چیه؟

  8. آزالیا گفت:

    سلام خسته نباشید فصل قلمه گیری از لادن چه فصلیه و در چه خاکی باید کاشته شه.
    منظور خاک ضعیف را متوجه نشدم و این که عوارض این گل چیه؟

    خیلی ممنون

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ الان بهترین فصله و توی همون خاک باغچه بکارید یا توی گلدون از خاک تای سیز استفاده کنید ! خاک ضعیف یعنی خاکی که از ویتامین خالی باشه و باید با کودای گرین تغذیه بشه

  9. ندا گفت:

    سلام.من بذر لادن و لاله عباسی و اطلسی الوان رو امروز کاشتم زمانش مناسب بوده یا دیر شدع؟و اینکه کود مخصوص گلدهی هم دارم چ زمانی بهشون بدم.ممنون مهندس?

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما 🙂 ببخشید دیر جواب دادم سفر بودم، هنوز هم دیر نیست و میتونید سریعا بکارید…. کود گلدهی وقتی ۳۰ سانتی شدن بدید

  10. علیرضا گفت:

    سلام
    گل لانم خیلی پر و زیبا بود ولی در عرض دو سه روز برگاش شروع به زرد شدن و پژمرده شدن کرد وقتی وارسی کردم دیدم مگس سفید زده پشت برگاش منم سریع برگای زرد و آفت زده رو جدا کردم . الان باید چیکارش کنم. هر کسی یه چیزی میگه توی سرچ اینترنتی هم تاکید کرده بود حشراتی مث کفشدوزک نیازه. ولی من کفشدوزک اخه از کجا بیارم..باید چیکار کنم گلمو؟؟؟؟؟

    • باغ شیشه‌ای گفت:

      سلام عزیزم خوبی شما؟ نیازی به کفشدوزک نیست یه سم دیازنیون یا کونفیدور تهیه کنید بهش بزنید تا ازبین ببره همرو و دقت کنید حتما زیر برگ رو سم بزنید نه روی برگ رو

      • علیرضا گفت:

        خیلی خیلی ممنونم…
        تعدادی بوته توت فرنگی هم دارم که متوجه شدم شته زده به قسمت وسطشون که برگ تازه میزنه. توی سرچ هام خوندم که مورچه باعث تکثیر شته میشه و مورچه هم توی خاک اطراف دیدم. برای این مشکل چیکار کنم

        • باغ شیشه‌ای گفت:

          سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید باید یکم سم ارگانیک پالیزین یا دم کرده ی گل خرزهره اسپری کنید روشون تا از بین برن ! یا میتونید سم آیکون تهیه کنید بریزید دور باغچه یا گلدون تا دیگه نیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید