گل های آپارتمانی, گلهای آپارتمانی ۲,۴۳۹ دیدگاه
نگارنده: باغ شیشه‌ای در تاریخ: ۸ مرداد ۱۳۹۲

اندر احوالات گل شفلرا

شفلرا

نام انگلیسی

Umbrella tree چتری

نام علمی

Schefflera arboricola

فارسی رایج

شفلرا

فارسی اصیل

ندارد

معیار زیبایی

برگ

رنج قیمت

30000- 100000

از خانواده

Araliaceae

خاستگاه

استرالیا

سلام دوستان حالتون چطوره ؟ امیدوارم خوب وخوش و سلامت باشید.امروز قصد دارم یه گل معروف و تا اندازه ای کلیشه ای رو بهتون معرفی کنم .آخ داشت یادم میرفت من سجادی کوچیک شما در خدمتتون هستم.اگه دنبال یه گل مناسب برای اتاق پذیرایی با نور متوسط میگردید من بهتون این شفلرا رو معرفی میکنم گیاهی است از سرزمین استرالیا و متعلق به خانواده ارالیاسه،برگها سبز رنگ روشن و براق و چرمی و دمبرگها بلند و در بخش انتهایی برگهای پنجه ای شکل ابتدا با سه برگچه و سپس تعداد انها به عدد ۸ میرسد،ارتفاع ان در سرزمین اصلی و در هوای ازاد به سه متر میرسد،بر عکس اکثر گیاهان زینتی که با حذف جوانه های اتنهایی شاخه های جانبی شروع به ظهور میکند،در این گیاه فقط یک شاخه اصلی موجود است.

نیازها:

نور :

به نور غیرمستقیم نیاز دارد،هر چند وقت یکبار گلدان را به افتاب صبح منتقل کنید.در صورت کمبود نور برگها بیحال و شادابی لازم رو ندارن و یهو دچار ریزش برگ میشن که گلتون کچل میشه دراین شرایط اگه منتقل کنید کنار پنجره دوباره پر میشه از جوونه های جدید برگ !

دما:

 در تابستان حداکثر درجه حرارت 27 و در زمستان حداقل ان 18 درجه است،چناچه درجه حرارت بالاتر از معمول باشد به جریان هوای ملایم نیاز پیدا میکند، درصورت سرما و گرما، برگهای بالایی بیحال میشن که باید سیراب کنید و هوا رو  گرم و یا خنکش کنید .

ابیاری:

بین دو آبیاری باید خاک خشک شود.در زمستان ها آبیاری را کمتر کنید.در ارقام ابلق، آبیاری زیاد و خفگی ریشه ، باعث پوسیدگی ریشه و ایجاد نقاط سیاه روی قیمت سفید و ابلق برگ می شود.دراین مواقع باید ابیاری را کمتر کرده و سم کاپتان به خاک بزنید همینطور نور گل را زیاد و تغذیه همراه با اسید هیومیک را شروع کنید. البته این سیاهی به خاطر تنگ شدن گلدون هم میشه که باید گلدونش رو بزرگ کنید اگه خیلی تنگ شده.

پوسیدگی ریشه ناشی آبیاری زیاد

پوسیدگی ریشه ناشی آبیاری زیاد

رطوبت :

در تمام طول سال هفته ای دو بار غبارپاشی کنید،اگر هوا خشک باشد افزودن اب به زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت پایدار درست میکند.در صورت خشکی هوا گیاه شادابی خودش رو از دست میده درصورت ایجاد نقاط قهوه ای غبار پاشی رو متوقف کنید و جزیره زیر گلدون درست کنید.

تغذیه:

گلدان را با کودهای محلول در آب  نه جامد !  مخصوص گلهای زینتی طبق دستور میزان توصیه شده از طرف سازنده هر دو هفته یکبار تغذیه کنید. واریته های ابلق رو ماهی یبار هم اهن بدید بهشون تا همیشه شاداب و ابلق باشن.

خاک مناسب:

بهترین خاک خاک آماده کاشت هلندی هست ترکیب پیت ماس ، پرلیت ، خاک برگ و کوکوپیت و کمی ماسه !

تعویض گلدان :

گیاه جوان در حال رشد هر سال دوبار احتیاج به تعویض گلدان دارد،با افزایش سن گیاه هر سال و یا هر دو سال یکبار،در صورت عدم امکان تعویض گلدان خاک های سطحی را با خاک نو و غنی عوض کنید.در صورتی که ارتفاع گیاه بیش از اندازه است،احتیاج به قیم دارد. زمانی که ریشه ها از زیر گلدون زدن بیرون باید گلدو عوض بشه ، و یکی از علائم اینه که دیگه گیاه رشد نمیکنه و با وجود اوک بودن همه شرایط برگها زرد میشن !

تمیز نمودن برگها:

غبارپاشی جهت تامین رطوبت برای تمیز نگه داشتن برگها کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.ولی در صورت تمایل حداکثر هر ماه یکبار توصیه میشود.

تکثیر:

ریشه دار نمودن قلمه ها  و کاشت بذر در بهار

قلمه شفلرا

قلمه شفلرا

عوارض و درمان:

تعداد برگچه های برگها ی جوان کم است:طبیعی است،با رسیدن به مرحله بلوغ تعداد انها به ۷ برگچه می رسد.

واریته های ابلق رنگ خود را از دست داده اند:نور کافی نیست،به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

افت  پنبه ای شمل سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند:عامل ان حشره افت شپشک اردالود است، دو بار با فاصله ی  هفته یکبار با سم حشره کش کونفیدور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

لکه های قهوه ای روی ساقه ها،دمبرگها و سطح زیرین برگها مشاهده میشود:سطح زیرین برگها را با سم حشره کش نفوذی سمپاشی و پس از ۴۸ ساعت لکه ها را با برس مخصوص پاک کنید.

برگها بد شکل و چسبناک و حشرات سبز رنگی روی انها مشاهده میشود:افات را با سم نفوذی یا جذبی طبق دستور هر هفته سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

برگ ها زرد و سطح زیرین انها تار عنکبوتی است:عامل ان کنه قرمز ریز است،گیاه را هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش سمپاشی کنید تا علاوم بر طرف شوند،غبارپاشی در کاهش افت موثر است.

ساقه ها دراز و منحرف و فاصله برگها زیاد است:هوا خیلی گرم است،گلدان را به محل خنک تری و مملو از اکسیژن منتقل کنید.غبارپاشی نکنید.

گیاه پژمرده و برگها آویزان است:گیاه تشنه است،گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت پر از اب قرار دهید،غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

برگها رنگ پریده و زرد هستند:کمبود عناصر در خاک گلدان مشهود است،کمبود را با تغذیه مصنوعی هر ۲ هفته یکبار جبران کنید.

برگها زرد میشوند و میریزند:ابیاری بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو ابیاری خشک شود و سپس ابیاری نمایید،زهکش را بازدید کنید،اب زیر گلدانی را خارج کنید.

نحوه ی تمیز نمودن برگها:

برگها را به طور مرتب غبارپاشی کنید و در صورت گردالود بودن برگها با دست چپ برگ را نگه داشته و با دست راست با سافنج یا پارجه مرطوب انها را تمیز کنید.در صورت نیاز از مواد براق کننده حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

 گیاهی مقاوم به شرائط نامساعد محیطی است،و به همین دلیل مناسب برای راه روها و کریدورهای ادارات است همچنین این گیاه دارای میوه های نارنجی رنگ و ریز میباشد:

شفلرای ابلق

شفلرای ابلق

باغ شیشه‌ای
و بوی باغچه را ، باد، روی فرش فراغت نثار حاشیه صاف زندگی می کرد. و مثل بادبزن ، ذهن ، سطح روشن گل را گرفته بود به دست و باد می زد خود را ......
پیشنهاد شاعر...

آب که رنگش به صد آتش نرود آن چه با خرقه زاهد می انگوری کرد غنچه گلبن وصلم ز نسیمش بشکفت مرغ خوشخوان طرب از برگ گل سوری کرد...

دیدگاه های شما

2,439 پاسخ به "اندر احوالات گل شفلرا"

  1. نعیمه گفت:

    سلام.ما یه گلدون شفلرا داریم که الان ۴ ساله پیش ماست. جدیدا ساقه شروع به خشک شدن می کنه بعد برگهای سرشاخه روی نوک ان زرد و اویزون و در نهایت خشک میشن و سپس کل شاخه تا انتها قهوه ای میشه و میمیره.

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام دوست عزیز گیاه شما احتمالا آلوده به قارچ یا باکتری شده بهتره از سموم قارچکش سیستمیک مثل بنومیل یا کاپتان استفاده کنید.البته نحوه ی آبیاری و جای نگهداری شما هم مهمه.اخیرا تغییری توی شرایط گیاه ایجاد نکردید؟؟

  2. شفلرا گفت:

    با عرض سلام مجدد خدمت دوست خوبم. من میخواهم گیاه شفلرای ابلغ خود را از پایین هرس کنم تا ارتفاع بگیرد اما نمیدانم با چه وسیله ای و اصلا از کجا باید ساقه های متصل به برگ را از تنه ی ساقه ی اصلی جدا کنم!!! لطفا من را راهنمایی کنید. بسیار سپاسگزارم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم حال شما.
      برای هرس از پایین باید شاخه های نزدیک به خاک یا ساقه ها و برگهای خشک رو با قیچی باغبانی یا یه قیچی تیز و البته ضد عفونی شده از ته بچینید ولی معمولا برای ارتفاع گرفتن باید بهش کود بدید دو هفته یکبار.اینطوری که هرس کنید بدتر از پایین لخت میشه و ظاهر بدی میگیره

  3. شفلرا گفت:

    سلام دوباره. متاسفانه امروز متوجه شدم که برگ های شفلرا و یک گلدان پیچ (که همگی کنار هم زندگی میکنند و شرایط خوبی هم دارند از نظر دما و نور و ابیاری) دچار جویدگی شده اند من حشره ای ندیده ام بجز یک حشره های بسیار ریز قهوه ای که پرواز میکنند که اکثرشان موقع آبیاری میپرند! اگر میشود مرا کمک کنید که چه کنم برگ ها ازز شر جویده شدن در امان بمانند. البته زیر برخی برگ ها به صورت سوزنی و حتی دایره های بزرگ تر گاهن قهوه ای و گاهن کاملا سوراخ شده اند. سپاسگزارم

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عشقم خوبی.
      اگه مطمئنی جا جای جویدگیه ،پس یه سم مالاتیوم یا دیازینون بهت معرفی میکنم بهش بزنی تا مشکلش حل بشه اون پشه کوره ها هم با سم مالاتیون از بین میرن.ولی اگه نقاط قهوه ای روی برگ میبینی که داستان فرق داره میتونه آفتاب سوختی ناشی از آبپاشی روی برگ باشه یا اگه دورش زرد میشه میتونه قارچ و مریضی باشه.به هر حال بررسی کن ببین کدومشه

  4. شفلرا گفت:

    سلام به روی ماهت.
    خیلی گلی که انقدر زود جواب میدی.

  5. سحر گفت:

    سلام …. مرسی ازینکه وقت میزارید و پاسخ میدید 🙂
    شفلرای من برگاش زرد شده و میریزه :(( من خیلی غصه دار شدم 🙁
    فکر میکنم همسرم تو اب دادن بهش زیاده روی کرده 🙁 الان نمی دونم چی کار کنم که از دست ندم گلم رو 🙁 از طرفی نمی دونم هفته ای چند بار بهش آب بدم و کجا بزارمش ! یکی میگه نور زیاد یکی میگه کم ! کاش زود جوابم رو بدین تا دیر نشده .

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم تا باغ شیشه ای هست اصلا نگران نباش.
      شفلرا به نور متوسط یعنی کنار پنجره تقریبا نیاز داره و بین دو آبیاری باید خاکش خشک بشه شما اول بگو برگها از پایین زرد میشه یا از بالای گیاه!؟ برگهای بزرگ زرد میشن یا برگهای کوچیک؟!

  6. کامبیز گفت:

    با سلام
    از پیدا کردن اتفاقی این سایت خیلی خوشحالم و تبریک و خسته نباشید به شما امیدوارم همیشگی باشیذ .
    پارسال زمستون من یک گلدون با گیاه شفلرا کنار اشغال ها دیدم که حدودا” ساقه ای بطول ۴۰ سانت و دو عدد برگ اویزون کل گیاه رو تشکیل داده بود . من اوردمش خونه و تمام کارهایی که فکر می کردم برای نجاتش ( در حد سواد در باغبانی) انجام دادم الان از اون تاریخ ۱۴ ماه گذشته گیاه پر از برگ شده ولی تمام برگها از اول رویش حالت افتادگی رو دارن و این بیماری در گیاه مونده
    توصیه شما برای درمان و بقیه متخصصان دیگر برای رفع این علایم گذاشتن گیاه در در اب برای رفع تشنگی بود ولی چندین بار انجام شد و هیچ تغییری دیده نشد.
    لطفا بفرمایید چه باید کرد؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم ماهم حضور شما خوشحالیم. معمولا این مشکل توی شفلراها رایج هستش و معمولا دلیلش به خاطر کمبود نور لازم و از همه مهمتر عدم شادابی ناشی از کمبود رطوبت و کود هستش یعنی شما یه ظرف پر از آب بزار زیر گلت که زیرش به ته گلدون نخوره و هر روز هم گلت رو با آب بدون کلر و مونده اسپری کن و البته نورش هم بیشتر کن و یک کود مخصوص گلهای آپارتمانی با آهن به گلت بده بعدا تفاوت رو احساس کن. 🙂

  7. سحر گفت:

    سلام متاسفانه ۱۰ تا گلبرگاش نرم شد و ریخت ….. “:(
    الانم از پایین شروع کرده به زرد شدن 🙁
    گلبرگاشم زیاد بزرگ نیست اما کل دسته داره زرد میشه 🙁

  8. ziba گفت:

    سلام من سه هفته ای میشه گیاه شفلرا خریدم هفته اول ریزش برگش کمبود ولی الان دو هفتس که رو برگها دونه های قهوه ای در میاد وبرگاشو زیاد میریزه لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم!

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام عزیزم نگران نباش.عکس برگهاتو توی همین بخش نظرات آپلود کن من دونه قهوه ای ها رو ببینم چون مشکوک به قارج و باکتری هستش! شما شرایط نگهداریتم به من میگی؟!

  9. ziba گفت:

    بلد نیستم آپلود کنم ایمیل بدین تا ایمیل کنم.

  10. جودی گفت:

    سلام. ممنونم از سایت خوبت. من این گیاه رو داشتم و پس از مدتی دوشاخه ای شد که احساس کردم میتونم جداش کنم و دوتا گلدون بشه. همین کارو کردم و ریشه هاشون رو جدا کردم از هم. خیلی هم خوب شد. بیرون تو بالکن بود. آوردم هردوتارو داخل پذیرایی. بعد از مدتی دیدم برگها طراوت ندارن و عرق کردن و باد بهشون میخوره میریزن. احساس کردم اثر روشن بودن شومینه هست. خاموش که کردم و کنار پنجره قرار دادم مشکل حل شد. الان دوباره بردمش تو بالکن و داره جوانه ریز میزنه. ولی حس میکنم هنوز که یک ماه گذشته اون حال تازه رو پیدا نکرده. منتظر بمونم؟

    • باغ شیشه ای گفت:

      سلام دوست عزیز چرا اینقدر چابجا میکنی این بابارو ؟! شاداب نبودنش به خاطر کمبود نور هستش که باید بزاریش جای روشن و هر روز روی برگهاش آبپاشی کنی تا شاداب بشه شاداب نبودن این گل فقط به خاطر همین دو عامله پس منتظر بمون…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات فروشگاه

تست یکتشت

تست یک

باغ شیشه ای - جامع ترین ژورنال گل و گیاه ایران - سایتی برای با کلاس ها

باغ شیشه ای

برای عضویت دركانال تلگرامی باغ شیشه ای کلیک کنید